Krize výrazně zvýšila zájem o zaměstnání ve školství. Do oboru se dokonce vracejí bývalí učitelé, které za časů
konjunktury zlákala soukromá sféra.
Učitelské povolání v době ekonomické krize považují sami kantoři za stabilní a perspektivní. Ukázal to prosincový
průzkum agentury Commservis.com mezi pedagogy a řediteli středních škol v celé České republice.
Zatímco továrny a další podniky včetně těch menších musely během roku 2009 omezovat své náklady, což se projevilo i v personální oblasti, školství se snižování stavů nijak výrazně nedotklo. Během loňského podzimu vzrostl počet lidí se zájmem o pedagogickou profesi v regionech s vyšší nezaměstnaností dokonce až osmkrát.
„Do školství se podle průzkumu navíc stále více hlásí lidé ze soukromé sféry, kde se v současné době zvýšila nezaměstnanost," říká Tomáš Zdechovský z agentury Commservis.com, která se už několik let zabývá pedagogickými výzkumy v českém prostředí.
Ministerstvo: nesmí jít o krátkodobé řešení
„Zvýšení zájmu o učitelské povolání vnímáme samozřejmě pozitivně, může vést ke zvýšení kvalifikovanosti pedagogických
sborů i samotné kvality výuky, protože ředitelé škol si budou moci vybírat z většího počtu zájemců," komentuje
zjištění náměstek ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Kitzberger. Upozorňuje ale zároveň, že důležitá
je motivace těch, kteří se chtějí před žáky vrátit. „Jde o to, zda jde z jejich strany pouze o překlenutí tíživé
osobní situace, krátkodobé řešení, aby byli někde zaměstnáni, nebo zda mají opravdový zájem o toto povolání, o práci
s dětmi, o dlouhodobější pedagogické působení," vysvětlil náměstek ministryně školství Kitzberger.
Předcházející působení „staronových" pedagogů mimo školství může pro tyto navrátilce podle Kateřiny Böhmové,
ředitelky odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva, být výhodou. Pokud pracovali v určitém oboru, mohli lépe
sledovat jeho vývoj, poznali například firemní praxi.
„Předpokladem úspěšného návratu je ovšem další intenzívní práce na vlastním profesním rozvoji a další vzdělávání, zejména v oblasti pedagogické a psychologické, v metodice a didaktice předmětu," zdůrazňuje Böhmová.
Další vzdělávání nabízejí třeba v Liberci
Na potřebu dalšího vzdělávání učitelů se podle ČTK rozhodla reagovat například skupina pedagogů Technické univerzity v Liberci. V rámci grantu podpořeného prostředky z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR připravili akreditované kurzy rozšiřující kvalifikaci učitelů základních a středních škol. Učitelé s pedagogickou praxí tak budou mít od října 2009 možnost rozšířit svou aprobaci o další předmět nebo si zvýšit kvalifikaci pro výuku na vyšším stupni.
„Impulsem pro otevření kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků bylo zjištění potřeby v libereckém regionu. Vyšli jsme jí vstříc a zpracovali dvouletý studijní program umožňující rozšíření kvalifikace učitelům s již získaným vysokoškolským pedagogickým vzděláním," řekla Daniela Bittnerová, pedagogický manažer a garant programu matematika.