ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • PRÁVO: Kvůli státním maturitám vajíčkem nedostanu
    • Slavnostní otevření informačního centra pro mládež České Budějovice
    • Přehled dotovaných projektů v rámci Programu na podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti regionálního školství v roce 2003

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Ministerstvo ⁄ Základní informace ⁄ Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ⁄ MŠMT v médiích ⁄ PRÁVO: Kvůli státním maturitám vajíčkem nedostanu

PRÁVO: Kvůli státním maturitám vajíčkem nedostanu

_MG_8134_2.jpg
12. června 2009 otiskl deník Právo rozhovor redaktora Marka Přibila s ministryní školství, mládeže a tělovýchovy Miroslavou Kopicovou o státní maturitě.    

* * Čelní představitelé ODS, k nimž se připojila i ČSSD, jsou pro odklad státních maturit o dva roky. Nejsou prý dostatečně připraveny. Vy požadujete, aby se jednotné zkoušky příští rok konaly, a tvrdíte, že příprava probíhá dobře. Chtějí si podle vás dvě nejsilnější strany pouze naklonit mladé voliče, kteří proti zkouškám protestují na internetovém facebooku?  

Chci věřit, že tomu tak není. Jestliže vím, že zástupci obou těchto stran vyjádřili při posledním jednání školského výboru Sněmovny se stavem příprav státní maturity spokojenost a najednou ty strany ústy svého vedení hlásají, že je všechno špatně, tak se nabízí to vysvětlení, které uvádíte.  

* * Proč jste pro spuštění jednotných zkoušek, když je ODS nechce? Vy jste byla přece poradkyní expremiéra Mirka Topolánka. Nejde z vaší strany jen o domluvu s ODS, aby v předvolební kampani byla snaha strany zkoušky odložit o to víc mladými lidmi oceněna?  

Jsem ministryní vlády Jana Fischera, která má státní maturitu ve svém programovém prohlášení - to je pro mě zásadní.

* * Příprava maturit je svázána s velkým množstvím finančních prostředků a je, lze soudit, dobrým byznysem jak pro určité firmy v rámci veřejných zakázek, tak pro jednotlivce. Odklad by mimo jiné znamenal zachování "penězovodu". Kdyby se realizoval a poté by byly zkoušky zcela zrušeny, vracel by stát peníze, které šly na maturity z evropských fondů?  

Vlastní realizace maturit není financována z prostředků evropských fondů. Výstupy projektů, které z prostředků Evropského sociálního fondu financovány jsou, mohou být efektivně využity i v případě odkladu.  

* * Státní maturity se připravují od roku 1997. Kolik za tuto dobu stát vynaložil prostředků - hovoří se o stovkách miliónů - a na co vše peníze šly?  

Od roku 1997 do přijetí novely školského zákona v závěru roku 2004 byly provedeny jen některé přípravné práce, které měly (mimo jiné) ověřit nové formy ukončování středoškolského studia. Vyčíslit přesně, jaká část prostředků byla investována v přímé souvislosti s přípravou maturit, nelze. Od roku 2004 pak byly zahájeny vlastní analytické, přípravné a ověřovací práce na změnách podoby maturitní zkoušky.  

* * Stovky úředníků při té práci zestárly, tuny papíru se popsaly, gigabajty hardisků daty se zaplevelily, nekonečné hodiny se proporadovaly. Je to tak?  

Není. Tak zásadní změnu, která se má dotýkat tak velkého množství lidí nelze prosadit bez akceptace všech těch, kterých se v důsledku týká. Čas, který byl přípravě věnován, rozhodně nebyl promarněn.  

* * Kolik nyní stojí příprava?  

Náklady na přípravu a samotnou realizaci se dají jen obtížně oddělit, ale velmi zhruba půjde o zhruba 200 miliónů korun ročně.  

* * Podle šetření Nejvyššího kontrolního úřadu se po sedmi miliardách, které ze státního rozpočtu vysál projekt Státní informační politika ve vzdělanosti (SIPVZ), slehla zem. Jeho součástí byl třeba kontroverzní Internet do škol. Efektivitu vynaložených prostředků nelze zjistit. Stihne podobný osud i maturity?  

Jednak to není tak, že by se po sedmi miliardách ze SIPVZ slehla zem, jednak srovnávání s přípravou maturit není případné. Co se týká efektivity vynaložených peněz, tak v případě SIPVZ šly z velké části investice do technologického vybavení škol a projekt byl zajišťován metodou externí dodávky služeb. Investice do maturity jsou z největší části investicemi do vzdělávání a projekt státní maturity je realizován CZVV (Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, řídí jej ministerstvo školství - pozn. red.).  

* * Je etické zkoušky odkládat a odkládat a přitom na ně vynakládat další a další prostředky. Nepřijde vám, že politici se zaštiťují dětmi, ale místo toho, aby pro ně něco smysluplného udělali, tak "jen přihrávají peníze" a pak se jim velmi hodí, když studenti začnou proti zkouškám protestovat?  

Zmiňované postupy politiků nemohu adekvátně posoudit. Pokud se mne týká, jsem rozhodně proti odkladu maturit. Důvodem je to, že koncept nových maturit je podle mého soudu smysluplný a prospěšný.  

* * Mohou být studenti ponoukáni k protestům, které se chystají na příští týden, lidmi, kteří mají zájem, aby se zkoušky odložily, protože z toho budou profitovat?  

Nevěřím na konspirace, nemám takový pohled na svět. Myslím, že někteří studenti se prostě obávají, že neuspějí. Musíme se pokusit je přesvědčit, že ten strach je zbytečný. Ale samozřejmě pro zdárné složení maturitní zkoušky musí i něco udělat. Mimochodem - existuje i studentské sdružení na podporu státní maturity, i když se netěší takové publicitě.  

* * Neobáváte se, že dostanete vajíčkem jako exministryně Dana Kuchtová, když ministerstvo obklopilo před dvěma lety 10 tisíc studentů protestujících proti jednotným zkouškám?  

Neobávám. S delegací protestujících studentů mám smluvenou schůzku na příští pátek. Jsem ráda, že s nimi mohu o maturitách hovořit.  

* * Proč musí mít vůbec Česko státní maturity?  

Jsem přesvědčena, že státní maturita je jedním z opatření, které přinese zvýšení kvality vzdělávání u nás. Jak jsem již uvedla, jsme jednou z mála zemí Evropy, která nemá žádné státem kontrolované výstupy v určitém bodu vzdělávací dráhy. Systém našeho středoškolského závěrečného hodnocení je extrémně roztříštěný, výsledky jednotlivých škol jsou nesrovnatelné. Maturitu bychom tedy měli začít chápat jinak než v minulosti a dát jí nový význam. Státní maturita by mohla poskytnout nejen informace o tom, jak se středním školám daří plnit jejich poslání co nejlépe připravit studenty na další studium a uchazečům o studium na vysoké škole výrazně usnadnit rozhodování o studiu i samotné přijímací řízení.  

* * Nezdevalvují ještě více - vzhledem k úrovni testů, na kterou si stěžují učitelé - již tak zdevalvované školství?  

Naše školství rozhodně není zdevalvované. Má jistě své mnohé nedostatky, ale i přednosti. Musíme se zaměřit na oblasti, kde jsou zřejmé problémy, což ale také vyžaduje určité investice a současně odvahu k opatřením, kterým třeba v daný okamžik všichni netleskají. Pokud jde o státní maturitu, chápu ji jako jedno z takových opatření. Pokud jde o úroveň testů, tyto ještě nikdo nehodnotil, protože dosud nebyly zveřejněny. S výjimkou ukázek, ke kterým jsme ale žádné vážnější kritiky nezaznamenali. V květnové části generální zkoušky byly testy vyzkoušeny na desítkách pilotních škol, do konce června budeme mít vyhodnocení, ale již nyní víme, že z hlediska obsahu testů žádné podstatné problémy nenastaly.  

* * Jestliže zvítězí názor, že jednotná státní maturita je zbytečnost, je pak i veliký kus ministerstva včetně organizace CZVV zbytečný?  

Nevěřím, že může zvítězit takto povrchní a chybný názor. Ostatně žádná z politických stran nepředkládá návrh na zrušení jednotných maturit. Navíc chci připomenout, že Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání nepřipravuje jen maturitu, ale v širším kontextu jde o hodnocení výsledků vzdělávání, tedy i efektivity finančních prostředků, které stát na vzdělávání vynakládá.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Základní informace
    • Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
    • Vedení úřadu
    • Organizační struktura a Organizační řád MŠMT
    • Kontakty
    • Záštity udělované MŠMT
    • Historie ministerstva
    • Budova ministerstva
    • Příspěvkové organizace
    • Organizační složky státu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Ochrana osobních údajů (GDPR, pověřenec)
    • MŠMT PODPORUJE GENDEROVOU ROVNOST!
    • Důležité odkazy
  • Služby veřejnosti
  • Legislativa
  • Hospodaření resortu
  • Kariéra na MŠMT
  • Pro novináře
  • Ceny MŠMT
  • Genderová rovnost
  • Archiv

Důležité odkazy

Česká školní inspekce

Akademie věd ČR

Vysoké školy

Profil MŠMT v NEN

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací