V současné době stoupá význam a úloha neformálního vzdělávání (včetně zájmového), a to v rámci celoživotního učení. Projekt K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání přispívá k prosazení této myšlenky, zároveň odpovídá na potřebu zvýšení zaměstnavatelnosti a konkurenceschopnosti občanů na trhu práce. Hlavním přínosem projektu je nastartování kvalitativních změn v nestátních neziskových organizacích a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání jako zásadního trendu pro trvale udržitelný rozvoj neformálního vzdělávání (včetně zájmového). Významným přínosem projektu je rovněž cílená podpora zaměřená na osobnostní rozvoj a jeho plánování, včetně uznávání výsledků neformálního vzdělávání (včetně zájmového) v České republice. Projekt vychází z definovaných cílů a akčních plánů Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže a ze Strategie celoživotního učení ČR.
Jednotlivé aktivity projektu jsou řízeny odbornými garanty, kteří jsou schopni identifikovat přednosti i problémy
práce v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání a iniciovat pozitivní změny.
Projekt K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání se zabývá těmito oblastmi:
- Aplikace nástrojů řízení kvality v neformálním vzdělávání (včetně zájmového)
Hlavním cílem této aktivity je zavedení nástrojů řízení do běžné praxe subjektů neformálního vzdělávání (včetně zájmového) a podpora jejich kvality a zvýšení konkurenceschopnosti.
- Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání (včetně zájmového)
Tato klíčová aktivita je zaměřena na osobnostní rozvoj a jeho plánování, řeší cílenou systémovou podporu uznávání
výsledků neformálního vzdělávání (včetně zájmového) v České republice, a to ve smyslu zákona č. 179/2006 Sb., o
ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Je zaměřena na zvýšení konkurenceschopnosti a zaměstnavatelnosti
(prostupnost/flexibilita na trhu práce) pracovníků pracujících s dětmi a mládeží a mládeže prostřednictvím definování
a prezentování kompetencí získaných nebo rozvinutých
v aktivitách neformálního vzdělávaní (NV).
Součástí této aktivity je Studium pedagogiky volného času a v rámci projektu K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání naváže na výstupy projektu Klíče pro život. Pilotně bude ověřovat připravený vzdělávací program a mentoringový systém rozvoje pedagogů volného času vykonávajících přímou dílčí pedagogickou činnost ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání.
Cílovou skupinou projektu jsou primárně vedoucí pracovníci škol a školských zařízení pro zájmové vzdělávání a pracovníci nestátních neziskových organizací pracující s dětmi a mládeží, dále děti a mládež – účastníci neformálního vzdělávání (včetně zájmového), pracovníci škol a školských zařízení pro zájmové vzdělávání, zaměstnanci vysokých škol, vyšších odborných škol, účastníci dalšího vzdělávání, instituce poskytující další vzdělávání.
Sekundárně se projekt dotkne samotných dětí a mládeže jako účastníků zájmového a neformálního vzdělávání, pro něž budou organizace schopny připravit kvalitnější nabídku služeb.