Národní konference o mládeži - závěry z jednání pracovních skupin (14-15.2.2002, Praha)
I. Státní politika ve vztahu k mladé generaci
Workshop č. 1 - skupina mládeže do 26 let
- Na středních školách zřídit " akademický senát", který by pracoval na stejných principech jako senát na vysokých
školách.
- Do prvouky a občanské výchovy zahrnout jako předmět práci s informacemi.
- V dětských domovech zaměřit výchovný systém tak, aby po ukončení pobytu v domovech byly děti připraveny pro
život.
- Vytvořit koncepci, která by se zaměřila na pomoc dětem, které žijí v dětských domovech.
- Socializace absolventů vysokých škol - kariérní start.
- Zajistit, aby práce v občanských sdruženích (neziskových organizacích) byla uznávána jako dosažená praxe pro
lepší možnost umístění na trhu práce.
Workshop č. 2 - skupina hostů, zástupců krajů, školských zařízení a nestátních neziskových organizací
- Ponechat stejnou strukturu státní politiky jako byla v dosud platné koncepci.
- Pokusit se vytvořit akční plán státní politiky v oblasti mladé generace pro jednotlivé roky platnosti státní
koncepce.
- Zařadit do státní politiky tato další témata:
- odstraňování nerovností, včetně aplikace rovnosti příležitostí mužů a žen
- informační zdroje a svobodný přístup k informacím
- rozpracovat dále téma participace mladé generace a problematiku neformálního vzdělávání a mobilitu
- zdůraznit potřebu výzkumných činností v oblasti mladé generace.
- V oblastech státní politiky vůči mládeži, které nejsou v kompetenci MŠMT, požádat o spolupráci a odborná
stanoviska ostatní zodpovědné rezorty.
II. Mobilita mládeže
Workshop č. 1 - skupina mládeže do 26 let
Protože tomuto workshopu bylo věnováno méně času (1 hod.), byl rozdělen do dvou rovin: diskusní a dotazníkové.
V diskusním bloku byla nejdříve zmíněna situace mobility před rokem 1989 a po tomto roce.
Přestože se řada praktických záležitostí souvisejících s mobilitou před rokem 1989 zlepšila, přetrvávají podle účastníků workshopu i nadále následující problémy:
- Přístup k informacím souvisejících s mobilitou
- - poskytování aktuálních informací, zlepšení informačního systému pro mládež.
- Motivace pro mobilitu
- - Co vede mladé lidi k tomu, že cestují? (mobilita jako cestování za účelem poznávání, možnost
neformálního vzdělávání, komparace různých kultur, mobilita jako migrace osob, rekreace v zahraničí...).
- Evaluace/ Multiplikace
- - problematika uplatnění poznatků získaných v zahraničí v ČR, potřeba uznání, peněžní ohodnocení.
- Bariéry
- : a) psychologické - strach rodičů o děti; kvalitu mobility dětí ovlivňuje osvěta rodičů
(informaovanost o daných zemích...)
- na rozdíl od workshopu č. 2. tito lidé nepociťují jazykovou bariéru
b) legislativní - problémy spojené s pobytem cizinců v ČR.
- Zkvalitnění jazykové výuky na školách
- - potřeba vytvořit ekonomické podmínky pro učitele, profesory cizích jazyků
- potřeba finančně podpořit začínající mladé učitele jazyků
- umožnit učitelům/profesorům zahraniční jazykové kurzy/stáže v rámci zdokonalení jazykových znalostí a výuky.
V dotazníkové části workshopu se objevují tyto návrhy a doporučení:
Doporučení v oblasti návrhů okruhů probl. mobility mládeže v ČR: zlepšit přístup k informacím o zahraničních pobytech, umožnění uplatnit nově získané poznatky v ČR, podporovat "nadané" žáky a jejich cílené vyhledávání.
Legislativní oblast: motivace učitelů pro mimoškolní činnost v jazykové oblasti v oblasti výměn mládeže a ohodnocení takto aktivních učitelů veřejností, zrovnoprávnit zahraniční certifikáty a jejich uznávání v ČR, uznání praxe v nestátních neziskových organizacích.
Nestátní neziskové organizace: celkové usnadnění výměn mládeže, usnadnění finanční podpory a otázek souvisejících s pojištěním.
Závěrem vyvstala potřeba řešení všech uvedených problémů prostřednictvím Národního parlamentu mládeže.
Workshop č. 2- pracovníci, kteří mají zkušenosti s mobilitou (mimo jiné zástupci krajů, školských zařízení a nestátních neziskových organizací).
Diskutovány byly především aktuální problémy, které souvisejí s mobilitou mládeže a které přetrvávají ještě po roce 1989, i když řada praktických záležitostí souvisejících s mobilitou se zlepšila. Účastníci zmínili následující body: překážky v mobilitě po roce 1989, činnost/obsah mobilit, kvalitu/kvantitu a evaluaci, informační politiku a problematiku, média, psychologické bariéry, ekonomické bariéry, legislativní bariéry, problematiku hromadných výměn, kritéria kvality (místo výchovy a vzdělávání v mobilitě), úlohu státu, neziskových organizací a občanských sdružení v mobilitě, všeobecnou otázku evaluace mobility, otázku přínosu mobility mladým lidem, monitoring, problematiku vzdělávání pracovníků s mládeží, finanční otázku.
Z těchto uvedených témat byla pozornost věnována především následujícím oblastem, které byly hlouběji diskutovány:
-
Činnosti/obsah mobilit
-
Informační politika - zlepšení přístupu k informacím, informač. systém mládeže (ISM).
-
Obecná osvěta - školy, krajské orgány...
-
Bariéry: a) ekonomické
b) legislativní - víza, pasy, povolení k pobytu….
c) psychologické - obavy pramenící z neinformovanosti (viz teze z Gentu: stereotypy, kultura.) Účastníci workshopu doplnili teze o rasismus.
5. Filozofie mobility - Čím je vyvolaná mobilita? Jakými formami se realizuje?
6. Akreditace, profesionalizace - akreditace, certifikáty pro pracovníky s mládeží, což souvisí s potřebou odpovídajícího ohodnocení pracovníků (zvýšení platů...).
7. Úloha a role mobility - Jaká je úloha státu, veřejné správy, nevládního sektoru, státní správy?
8. Monitoring - Je Evropa bezpečné místo?
9. Kvalita/kvantita a evaluace
10. Problematika financování - zdroje financování: mezinárodní, státní, veřejnoprávní (kraje, obce), privátní.
- transparentnost rozdělování, transparentnost evaluace...
- vzájemná provázanost donátorů
- otázka financování projektů - vyjasnění problematiky financování
- otázka provedení "srovnávací analýzy" kritérií přidělování dotací
Z diskuse vyplývá, že výše uvedené jevy jsou navzájem provázány a mobilita není jasně strukturovaná stavba.
Závěrem vyvstala potřeba ustanovit meziresortní orgán, který by se těmito otázkami dále zabýval. Sekce v Komoře mládeže pod MŠMT se nezdá být zcela reprezentativní, důraz byl kladen především na to, aby daný orgán byl skutečně meziresortní. Objevil se též názor, že by v meziresortním orgánu měli být zastoupeni přímo mladí lidé.
Na všech těchto aspektech je nutné dále pracovat a přijmout následná opatření.
III. Neformální vzdělávání
Úvodem je třeba konstatovat, že v Bílé knize uplatněný výraz "neformální vzdělávání" nevystihuje přesně význam originálního anglického termínu "non-formal education". Doporučujeme proto používat přesnější termín "výchova a vzdělávání mimo vyučování".
Otázka výchovy a vzdělávání mimo vyučování byla projednávána ve dvou pracovních skupinách, a to:
- účastníci mladší 26 let (31 členů)
- účastníci nad 26 let (19 členů)
Výsledky jednání 1. skupiny byly důležitým podkladem pro následné jednání skupiny starších účastníků. V obou částech jednání byli účastníci seznámeni s teoretickými východisky projednávaného problému, tak jak byl prezentován v Bílé knize o mládeži Evropské komise. Dále se v diskusi odráželo vědomí problémů vyplývajících z dokumentu Státní politika ve vztahu k mladé generaci ČR. Důležité bylo zejména to, že účastníci jednání mladší 26 let přispěli k jednání svými konkrétními poznatky z průběžné práce s dětmi a mládeží a mohli tak inspirovat i jednání druhé pracovní skupiny.
Náměty, které jsou dále předloženy, vyplývají z jednání obou skupin.
Zevrubná diskuse se soustředila především na tu část Bílé knihy, jež pojednává o návrzích vyplývajících z konzultací na téma "Ostatní (mimoškolní) vzdělávací prostředky" a z něho pak zejména na úroveň národní, regionální a místní. Členové pracovní skupiny dospěli k doporučením, jež rozvíjejí návrhy Bílé knihy:
- Konkrétní znaky výchovy a vzdělávání mimo vyučování by měly být definovány jako :
dobrovolnost, učení se ze zkušeností, programy postupného rozvoje osobnosti, využívání přirozeného zájmu o sdružování, partnerský vztah mezi mladými a dospělými, rozvoj schopností přejímat zodpovědnost a pozitivní vývoj hodnotových orientací jedince.
- Cíle a úkoly je zapotřebí definovat co nejobecněji, tak aby obsáhly nejširší možné spektrum aktivit.
- Pro zviditelnění významu výchovy a vzdělávání mimo vyučování je nutné nejen dosahovat dobrých výsledků, ale také
umět tyto výsledky prezentovat (nejen odborné) veřejnosti a získat si tak její podporu. To by mělo být východiskem
pro nutný dialog zainteresovaných účastníků se sociálními partnery, pracovníky výzkumu i politiky. Cílem může být
jakási "vzdělávací multipartita", usilující o koordinaci výchovně vzdělávacích aktivit a o jejich podporu.
- Důležitost a doplňkový charakter výchovy a vzdělávání mimo vyučování by se měla promítnout i do příslušných
legislativních norem (školský zákon, zákon o práci s dětmi a mládeží, zákon o státním rozpočtu a na něj navazující
rozpočtová pravidla). V této souvislosti žádáme o znovuzařazení dobrovolné práce s dětmi a mládeží do některé z
připravovaných legislativních úprav (o práci s dětmi a mládeží či o dobrovolnické službě), neboť se jedná o významnou
veřejně prospěšnou činnost.
- Je nutné shodnout se na standardech kvality práce s dětmi a mládeží, včetně způsobu jejich posuzování a
hodnocení. Přitom je možno využít např. zkušeností s kritérii kvality sociálních služeb, tak jak je definuje MPSV.
Tento proces by mělo gestorovat MŠMT prostřednictvím svých PŘO za spolupráce NNO, které mají se vzděláváním vlastní
dlouholeté zkušenosti.
- Za klíčovou považujeme spolupráci NNO s vysokoškolskými institucemi a PŘO MŠMT - VŠ by měly garantovat úroveň
přípravy profesionálních pracovníků (využitelných i pro činnost NNO); v PŘO by mělo jít zejména o podíl na přípravě
dobrovolných pracovníků.
- Grantový systém by měl motivovat školící instituce k širší a cenově dostupné nabídce vzdělávacích kurzů a
programů.
- Při přípravě krajských systémů dotací na výchovu a vzdělávání bude zapotřebí nabídnout metodické příklady
zpracování krajských grantů při využití zkušeností z těch míst, kde se granty osvědčily. Pro obecné zjednodušení
administrativy navrhujeme, aby NNO sdílely své zkušenosti s ostatními institucemi - informační servis provede MŠMT a
jím pověřené PŘO.
- Převážná část nákladů na výchovu a vzdělávání mimo vyučování by měla být hrazena ze státního rozpočtu, nicméně
voláme též po úpravě daňového zákonodárství, především po možnosti daňových asignací a daňových úlev pro
podnikatelské subjekty - vždy však za současného zachování dostatečné podpory ze strany veřejné správy.
- Úkolem pro všechny zainteresované subjekty je podporovat využívání schopností a dovedností získaných ve výchovně
vzdělávacím procesu mimo vyučování tam, kde mohou nahradit povinnou praxi.
- Je nutné nalézt prostředky k motivaci škol a školských zařízení k větší spolupráci s NNO a k aktivní prezentaci
aktivit pro volný čas jejich žáků a studentů.
Dále doporučujeme MŠMT zpracovat slovník operačních definicí v oblasti výchovy a vzdělávání dětí a mládeže.
Doporučujeme PŘO MŠMT (IDM, SVIS, IZV) uspořádat v nejbližší době seminář pracovníků NNO zodpovědných za vzdělávání dospělých, aby dali základ pro diskusi o standardech pro vzdělávací akce.
IV. Participace mládeže
Workshop č. 1 - skupina hostů, zástupců krajů, školských zařízení a nestátních neziskových organizací
- Participaci je nutné pojmout šířeji, než stanovuje Bílá kniha o mládeži.
- Schopnost participace je nutno rozvíjet výchovou osobnosti, která začíná již v raném věku v rodině.
- Systematicky je nutno vytvářet prostor pro participaci, z toho vznikne její potřeba.
- Zájem mládeže o participaci musí vzniknout přirozenou cestou ze zdola na základě potřeby.
- Participaci je nutno umožnit nejen v politickém životě, ale i v rodině, školách, občanských sdruženích a v
dalších oblastech života.
- Je nutné vytvářet právní a občanské vědomí ve všech věkových kategoriích. Stát musí hledat formy a formulovat
garance celoživotního právního vzdělávání občanů a současně realizovat vhodnou mediální politiku a podporovat
informační osvětu.
- Stát musí garantovat komplexní a průběžnou analýzu problematiky participace dětí a mládeže a vytvářet právní
rámec a ekonomické podmínky pro participaci.
- Systematicky je třeba hledat oblasti participace dětí a mládeže přiměřené jejich věku, vymezit podíl na
rozhodování, spolurozhodování a odpovědnosti a provádět průběžnou evaluaci výsledků.
- Je nutné vytvořit komplexní strategický plán rozvoje participace v rovině vertikální (dle věku občanů) a
horizontální (dle oblastí společenského života), včetně stanovení termínů, odpovědností a způsobu hodnocení. Za tímto
účelem doporučujeme vytvořit odbornou pracovní skupinu.
- Každoročně organizovat konference k problematice participace za účasti odborníků i veřejnosti za účelem zpřesnění
pojmu "participace", průběžného hodnocení dosažených výsledků a stanovení dalších postupných cílů, vyplývajících ze
strategického plánu.
Workshop č. 2 - skupina mládeže do 26 let
- Absence participace vede k útlumu rozvoje společnosti, podporuje vznik sociálně patologických jevů.
- Cílem participace je především umožnění komunikace ve všech oblastech společenského života. Důsledkem je účast na
veřejném životě a jeho ovlivňování.
- Participace je dlouhodobý proces, který začíná v ranném věku a je základem demokracie. Vědomí odpovědnosti vede
součastně k větší zodpovědnosti.
- Za důležitou považujeme participaci ve školách s důrazem na vzdělání v této oblasti. Doporučujeme vytvořit
legislativní podmínky pro vznik studentských samospráv jako poradních orgánů škol.
- Obce mají vytvářet podmínky pro možnost mladých podílet se na komunálním životě. Volená samospráva dětí a mládeže
na úrovni obce má mít postavení komise rady zastupitelstva nebo mají být její členové zařazováni do stávajících
komisí rady zastupitelstva. Takovouto samosprávu dětí a mládeže je nutné budovat na všech úrovních.
V. Návrh zákona o práci s dětmi a mládeží
Workshop č. 1
Pracovní skupina vyjadřuje souhlas s plným zněním § 1, 2, 3, 4, 7, 11, 12, 13 a 14 a navrhuje provést následující úpravy dalších paragrafů:
- Doplnit § 5 odst. 2 písm. b) takto: podporuje činnost ve prospěch dětí a mládeže ze svého
rozpočtu.
- Doplnit § 6 písm. b) takto: podporuje činnost ve prospěch dětí a mládeže ze svého rozpočtu.
- Zrušit stávající znění § 8 a nahradit jej takto:
- vybrané činnosti práce s dětmi a mládeží podléhají akreditaci
- podmínky pro udělování akreditací řeší MŠMT samostatnou vyhláškou
- rozhodnutí o akreditaci bude vydáno do 3 měsíců ode dne podání žádosti.
- Doplnit § 9 odst. 1 takto:
Pravidelně pracovat s dětmi a mládeží může ten, kdo …
- Zrušit stávající znění § 10 a nahradit jej takto:
Podmínky pro pořádání pobytových akcí řeší MŠMT samostatnou vyhláškou.
Workshop č.2
První část jednání byla návrhu zákona věnována v obecné rovině, druhá pak byla vedena formou konkrétních návrhů a připomínek k jednotlivým paragrafům návrhu zákona.
Z obecné diskuse:
Prokeš: jde o zákon o práci s dětmi a mládeží ve volném čase, chybí práce s dětmi a mládeží v obecné poloze. Zákon je třeba podpořit a současně již pracovat na průřezovém zákoně, případně se pokusit do návrhu ještě doplnit podněty z Bílé knihy EK a Úmluvy o právech dítěte. Je třeba obecně zohlednit vytváření podmínek pro rozvoj participace ve školách, obcích, krajích i na úrovni státu.
Fryč: v návrhu je to obsaženo (§ 5 a 6), právní normy, které jsou již součástí právního řádu ČR není třeba znovu v návrhu zákona citovat.
Haškovec: problém emancipace žen je nutno řešit zvláštní právní normou, jako je zákon o právech žen.
Středula: zákon obsahuje všechno, co obsahovat má. Je třeba neplést si státní správu a samosprávu. Podstatné bude vytvoření koncepce, tam tato problematika patří, nikoli do zákona. Průlomem v legislativě je už to, že zákon o práci s dětmi a mládeží bude.
Zajíc: zákon považuje ČRDM za správný a pokud v něm nejsou zásadní chyby, ČRDM jej plně podporuje.
Praktický: ze zákona vypadla dobrovolná práce realizovaná ve sdruženích dětí a mládže, můžeme ještě předložit návrh?
Eichler: ze zákona nic nevyjímat, otázka je, co projde Legislativní radou vlády.
Závěr z obecné části - z návrhu zákona nic nevyjímat, podpořit v plném rozsahu.
Z diskuse k jednotlivým paragrafům:
§1: bez připomínek
§2: doplňuje se v odst. 1 písm. a) výchova dětí ... ... zdokonalení získaných dovedností a schopností, osvojení a rozvoj postojů s výjimkou ...
§3: bez připomínek
§4: doporučeno stávající odstavec označit (1) a doplnit odst.:
-
Vláda vytváří podmínky pro aktivní spoluúčast dětí a mládeže na rozhodování o:
-
účelném využívání volného času dětí a mládeže,
- podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže,
- koordinaci spolupráce fyzických i právnických osob při vytváření nabídky v oblasti volného času dětí a mládeže,
- o poskytování informací pro děti a mládež v oblastech potřebných pro rozvoj jejich osobnosti,
- o zajišťování analytické činnosti týkající se dětí a mládeže a zveřejňování jejích výsledků v elektronické,
případně i jiné podobě,
- vytváření podmínek pro aktivní spoluúčast dětí a mládeže na tvorbě a naplňování koncepce státní politiky ve
vztahu k dětem a mládeži.
Z uvedeného vyplývá jistá absurdnost tohoto návrhu. Je vhodnější tento návrh neakceptovat, protože již v prvním odstavci je řečeno že vláda vytváří tyto podmínky právě tím, že schvaluje koncepci státní politiky ve vztahu k dětem a mládeži na 4 roky včetně ekonomických, organizačních a dalších opatření.
§5: v odst. 1 - Krajský úřad ... se nahrazuje slovo přijímá slovy rozpracovává a realizuje ...
§6: bez připomínek
§7: bez připomínek
§8: odst. 2 písm. b) právnické osoby zbytek textu se vypouští
odst. 4 doplňuje se věta V odůvodněných případech může ministerstvo delegovat akreditace na krajské úřady.
Je však nutno toto navržené znění uvést do souladu s kompetenčním zákonem (je-li to možné, a jakou formou).
odst. 7 upravuje se písm. c) akreditovaná osoba poruší své povinnosti stanovené právními předpisy se škrtá a nahrazuje vyplývající z § 8 tohoto zákona.
§9: navrhuje se vložit odst. 4 ve znění:
(4) Osoby, které pracují s dětmi a mládeží vykonávají tuto činnost
-
v pracovně právním vztahu,
-
jako dobrovolnou činnost pro níž jsou podmínky upraveny zvláštním předpisem.
§10: vypouští se:
v odst. 2 druhý řádek slovo hlavního - ... zajištění pobytové akce, hlavního vedoucího, ...
v odst. 4 celý první řádek, zůstává -Vedoucím skupiny ...
§11: upravuje se odst. 1: Kontrolu a správní řízení nad dodržováním tohoto zákona zajišťují ministerstvo, krajské úřady a obecní úřady. nikoli kraje a obce.
§12: případně, že bude možno delegovat akreditace na krajské úřady, pak bude nutno upravit i § 12 v souladu s touto skutečností ve znění:
Ministerstvo a krajský úřad může za porušení ...
§13: bez připomínek
§14: bez připomínek
Závěr z diskuse k jednotlivým paragrafům - návrh zákona je v zásadě správný a je nutno jej plně podpořit.
Celkový závěr - pracovní skupina na základě svého jednání plně podporuje návrh zákona o práci s dětmi a mládeží.
Soubor ke stažení: zaveryzkonference.doc (typ: ms-word, velikost: 71168B)