ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Zpráva České republiky o realizaci informovanosti

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Mládež ⁄ Archiv ⁄ 2005 ⁄ Zpráva České republiky o realizaci informovanosti

Zpráva České republiky o realizaci informovanosti

Zpráva České republiky o realizaci informovanosti

Kapitola 1 - Situace na národní úrovni v okamžiku přijetí společných cílů

V době přijetí společných cílů pro informovanost již byla nastartována spolupráce jednotlivých subjektů informačního systému pro mládež, která se v průběhu času ještě více zintenzivnila.

Mezi hlavní složky informačního systému pro mládež v ČR patří:

· Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky ( dále jen "MŠMT ČR")

· Národní institut dětí a mládeže MŠMT ČR (dále jen "NIDM"), především oddělení informací, oddělení Eurodesk, oddělení České národní agentury Mládež

· Asociace pro podporu rozvoje Informačních center pro mládež v České republice (dále jen "AICM ČR") a její členové

  • Informační centra pro mládež (dále jen "ICM") v České republice

MŠMT

V souladu s Koncepcí státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 přispívá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k naplňování práva mladých lidí na informace opatřeními, jejichž cílem je především systémová a finanční podpora (částečně financuje informační centra pro mládež na základě předložených projektů v rámci dotační politiky).

Blíže ke Koncepci viz Zpráva o realizaci participace (kapitola 1).

NIDM

Jednou z organizací, která se na budování Informačního systému mládeže v České republice podílí, je Národní institut dětí a mládeže MŠMT ČR, přímo řízená organizace MŠMT. Stál u zrodu projektu Národního informačního centra mládeže (NICEM), byl spoluřešitelem Automatizované databáze mládeže (ADAM, www.adam.cz) a jako první v ČR již v roce 1992 otevřel Informační středisko pro nezaměstnanou mládež. V současnosti provozuje Informační centrum pro mládež docházkového typu v centru Prahy, které je zároveň poradenským, konzultačním a metodickém oddělením pro jednotlivá ICM v ČR. NIDM je členem evropské informační sítě Eryica a za ČR dodává informace do evropského portálu Infomobil.

AICM ČR

Vznikem Asociace pro podporu rozvoje informačních center v České republice v roce 1999 došlo k podstatnému posunu v rozvoji Informačního systému pro mládež v České republice.

K jejím zakládajícím členům patřili především zřizovatelé v té době existujících Informačních center pro mládež (nestátní neziskové organizace dětí a mládeže či NNO pracující s dětmi a mládeží), kteří se na své ustanovující valné hromadě shodli na základních principech obsahu činnosti své zastřešující organizace:

- jejich zájmem je podpora a pomoc při rozvoji sítě Informačních center pro mládež na území České republiky

- jsou organizací nepolitickou, nezávislou na církvích, hnutích a ideologiích, stejně jako na orgánech státní moci a správy

- budou naplňovat a hájit zájmy, potřeby a práva mládeže v oblasti poskytování a zprostředkovávání informací, které nejsou zatíženy diskriminací, jakoukoliv ideologií či jinými předsudky dle demokratických principů uvedených v "Evropské chartě informací pro mládež"

- svou činnost budou zaměřovat především na vytváření všech podmínek a aspektů v oblasti kvalitativního i kvantitativního rozvoje poskytování informací pro mládež

- budou úzce spolupracovat se všemi státními, nestátními, soukromými a dalšími subjekty v České republice i mimo ni, které mají shodné či podobné zájmy

- budou předkládat náměty a doporučení ke koncepcím všech informačních systémů a aktivit, které se mohou dotýkat oblasti informací pro mládež v České republice.

Všeobecným cílem AICM ČR je systémová podpora vzniku nových Informačních center pro mládež v ČR docházkového typu pracujících v síti, vycházející ze zkušeností a dosaženého stavu v rámci České republiky i v zahraničí. Inspirujícím prvkem se stal zejména model ICM ve Francii a v dalších evropských státech.

INFORMAČNÍ CENTRA PRO MLÁDEŽ V ČR

ICM jsou pracoviště, která poskytují dětem a mládeži, ale i dalším zájemcům z cílových skupin, informace a služby s tím související z oblastí vztahujících se k životu mladé generace. Sbírané, zpracovávané a rozšiřované informace mapují témata a oblasti života zejména mladé generace především na základě jejich potřeb a zájmů i s výhledem na komplexnost poskytovaných informačních služeb.

Soubory informací jsou sbírány, tříděny a zpracovávány tak, aby byly srozumitelné, přístupné a využitelné zejména pro daný okruh potencionálních návštěvníků. Mezi hlavní oblasti informací patří: vzdělávání, práce, volný čas, cestování, zdraví, sociálně patologické jevy, drogy a protidrogová prevence, ekologie, občan a stát, sport, nadace a granty, mezinárodní a národní organizace, mládež ČR a Evropská unie.

Vedle těchto základních a závazných informačních oblastí připravují ICM další bloky informací dle charakteru a zaměření svých zřizovatelů a aktuálních potřeb zájemců o informace.

Cílem činnosti ICM je umožnit mladým lidem přístup k nezávislým informacím na pracovištích tzv. "docházkového typu", učit je pracovat s informacemi samostatně a tvořivě s využitím všech dostupných technologií.

Základní nabídku tvoří soubory informací (mezinárodní, celostátní a regionální informace) v tiskové podobě. Soubory jsou vytvářeny v souladu s celospolečenskými zájmy a na základě potřeb a požadavků návštěvníků ICM. Základní nabídka je doplněna informacemi regionálního charakteru, doplňkovou literaturou a tiskovinami. Informace jsou návštěvníkům poskytovány zdarma, některé další doplňkové služby mohou být poskytovány za úplatu.

Informace mohou a měly by postupně být dále poskytovány prostřednictvím internetu, telefonicky, elektronickou poštou, pravidelně rozesílanými tištěnými soubory informací a dalšími dostupnými formami.

V současné době existuje v ČR 35 ICM nebo infopointů, z toho je 22 členů AICM. Mimo Plzeňského kraje jsou pokryty všechny regiony v ČR. Zvyšování územního pokrytí informačními službami pro mládež je v současné prioritou ISM i Eurodesku. Eurodesk má zatím 17 poboček přímo v Informačních centrech pro mládež v celé ČR.

Kapitola 2 - Aktivity podniknuté na národní úrovni od okamžiku přijetí společných cílů, podle cílů a podle směrů působení

a) zlepšení přístupu mladých lidí k informačním službám

b) rozšíření poskytování kvalitních informací

c) zvýšení účasti mladých lidí na poskytování informací o mládeži, např. při přípravě a rozšiřování informací

Aktivity MŠMT:

MŠMT pravidelně finančně podporuje v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004-2006 projekty jednotlivých ICM.

V listopadu 2004 uspořádal odbor pro mládež MŠMT mezinárodní konferenci zástupců států Visegrádské čtyřky zaměřenou na problematiku legislativy v oblasti mládeže. Jedním z hlavních témat konference byla implementace obecných cílů pro participaci a informovanost mládeže vyplývajících z Rezoluce Rady EU o obecných cílech pro participaci a informovanost mladých lidí. Konference se zúčastnili zástupci ministerstev jednotlivých členských států, zástupci národních rad mládeže a národních institutů pro mládež, kteří si vyměnili praktické zkušenosti z oblasti podpory informovanosti.

Dále MŠMT v rámci Evropského týdne mládeže vyhlásilo mimořádné dotace na podporu akcí nestátních neziskových organizací. Do Evropského týdne mládeže se svými aktivitami zapojilo celkem 10 ICM. Z celkového objemu poskytnutých finančních prostředků bylo na podporu aktivit ICM vynaloženo 46%.

Blíže k aktivitám Evropského týdne mládeže viz Zpráva o realizaci participace (Kapitola 2).

Významným projektem, do kterého je MŠMT prostřednictvím národního korespondenta zapojeno, je Evropské centrum znalostí o politice mládeže (dále jen "EKC"). Česká republika se zapojila do jeho první fáze tím, že poskytuje informace v následujících oblastech: politika mládeže, participace, informace pro mládež, dobrovolné aktivity a lepší znalost o mládeži. Na webových stránkách European Knowledge Centre (www.youth-knowledge.net) poskytuje dále databázi výzkumných pracovníků v oblasti mládeže v České republice, aktuální seznam akcí v oblasti mládeže, pozitivní zkušenosti z politiky mládeže, relevantní dokumenty v oblasti státní politiky mládeže apod. MŠMT počítá rovněž se zapojením do druhé fáze projektu v roce 2006.

O tomto projektu byli již v počáteční fázi informováni zástupci domů dětí a mládeže a neziskový sektor a především zástupci organizací, které tvoří informační systém mládeže v České republice.

V první fázi projektu bylo garantem MŠMT, od příštího roku bude projekt spravovat Eurodesk ČR.

Aktivity oddělení informací NIDM:

- zajištění snadného, rychlého a bezplatného přístupu mladým lidem k národním a mezinárodním informacím z 10 tématických oblastí

- poskytování bezplatného poradenství

- poskytování Internetu mládeži za minimální ceny a nezaměstnaným mladým lidem zdarma

- návštěvy žáků a studentů ZŠ a SŠ přímo v ICM, seznámení žáků a studentů s vyhledáváním informací v ICM

- pořádání besed o studiu, práci a cestování v ICM

- vedení přednášek k volbě povolání přímo ve školách

- seznamování studentů s evropskými informacemi, které se týkají především evropských vzdělávacích programů, studia, práce, dobrovolnictví a cestování v Evropě

- tvorba a aktualizace dat z 10 tématických oblastí na www.icm.cz

- metodika pro ICM v ČR

- výzkumné sondy a statistika ICM v ČR

- vzdělávání pracovníků ICM, školení pro pracovníky ICM

- možnost stáží v ICM Praha pro ostatní ICM

- tvorba informací za Českou republiku pro Evropský portál Eryica

- tvorba souborů centrálních informací a jejich poskytování pro potřeby ostatních ICM v ČR

- 1x ročně distribuce propagačních materiálů z oblasti Prahy do všech ICM v ČR

- prezentace ICM - veletrhy, výstavy, média

- propagace informační sítě - internet, tisk, média, propagační materiály

- komunikace s republikovými a evropskými partnery v oblasti mládeže a informací pro mládež

Aktivity oddělení Eurodesku:

- zajištění snadného a rychlého přístupu k evropským informacím v ČR

- rozšiřování sítě Eurodesku v ČR

- zvýšení povědomí veřejnosti o informačních nástrojích Eurodesku

- zapojování nových organizací, především mládežnických NNO, DDM, knihoven a škol do sítě tak, aby evropské informace byly dostupné ve všech regionech ČR

- propagace informačního servisu všemi způsoby (internet, rádio, TV, noviny, periodika, vlastní propagační materiály)

- zapojení mladých lidí z ČR do systému zastupitelské demokracie EU prostřednictvím poskytování evropských informací

- distribuce informací o aktivitách centrálních evropských institucí (Evropská komise, Evropský parlament, Rada Evropy)

- informace o aktivitách DG vzdělávání a kultury Evropské komise a dalších střešních evropských mládežnických organizací, do kterých se mohou zapojit mladí lidé z ČR

- správa obsahu Evropského portálu pro mládež (sekce aktuality a diskusní forum), eurodesk.cz (sekce aktuality a programy), intranetu Eurodesku a bulletinu Eurokompas

- předávání evropských informací, které se týkají především evropských vzdělávacích programů, studia, práce, dobrovolnictví a cestování v Evropě, díky takto distribuovaným informacím mohou mladí lidé a pracovníci s mládeží z ČR participovat na různých aktivitách, iniciativách a projektech na evropské úrovni

- distribuce Evropské mládežnické informační charty pro mládež v ČR

- zaslání podepsané charty (od 12 českých organizací) do Paříže na sekretariát ERYICA

- propagace mezinárodního semináře "Duality Matters in Information for Young People" v ČR a vyhodnocení nejlepších českých projektů, které se týkaly kvality v oblasti informací pro mládež

- evropská síť Eurodesku přijala na summitu Eurodesku v Praze "katalog kvality" (obsahuje kvalitativní kritéria a indikátory), který má pomoci členům sítě Eurodesku zvyšovat kvalitu poskytovaného informačního servisu.

Aktivity České národní agentury Mládež

Česká národní agentura Mládež podporuje v rámci stanovených národních priorit programu EU Mládež pro rok 2005 projekty, které podporují informační systémy mládeže v České republice. Tyto projekty je možné podávat v rámci Akce č. 3 - Iniciativy mládeže.

Jedním z projektů, které byly v rámci programu EU Mládež podpořeny, je česko - německý internetový portál pro mládež www.ahoj.info. Tento portál je projektem Koordinačního centra česko-německých výměn mládeže Tandem a je velmi důležitým zdrojem informací pro mladé lidi z České republiky a z Německa o možnostech práce, studia, dobrovolné služby v sousední zemi, apod. Mladí lidé si v rámci portálu mohou vyzkoušet také vytvoření vlastních internetových stránek. Portál mladým lidem nabízí především možnosti jak strávit delší dobu v zahraničí. Protože takové informace mohou nejlépe předat ti, kteří již sami v sousední zemi jsou, starají se o portál dobrovolnice na obou stranách hranice.

V roce 2004 Tandem oslovil školy v České republice a v Německu, na kterých je vyučována čeština a němčina, aby se zapojily do "překladatelské horké linky". Studenti v rámci tohoto projektu překládají přímo v jazykovém vyučování texty zveřejněné na www.ahoj.info do svého mateřského jazyka. Lze tedy konstatovat, že výše uvedený portál je jedním z příkladů podpory většího zapojení mladých lidí do šíření informací.

Aktivity AICM:

- zabezpečení chodu on-line informátoru (komunikační vnitřní platforma pro sdílení a výměnu informací mezi jednotlivými ICM v ČR)

- společné prezentace - veletrhy, výstavy, média

- jednotný vizuální styl v propagaci, vydávání centrálních informačních a propagačních materiálů

- vyhledávání dalších potenciálních zájemců o provozování ICM

- školení pracovníků ICM - začínajících a vedoucích

- realizace společných síťových republikových projektů - možnost dosáhnout společnými projekty na další finanční prostředky

- koordinace a sledování kvality členské sítě ICM (dodržování charty evropských informací pro mládež, naplňování základních standardů kvality práce členských ICM atd.)
- komunikace s republikovými a evropskými partnery v oblasti mládeže a informací pro mládež

- vazby na informační střediska obcí, spolupráce na komunální a krajské úrovni

- propagace informačních center všemi způsoby (internet, rádio, TV, noviny, periodika, vlastní propagační materiály)

Kapitola 3 - Aktivity podniknuté pro zjištění existujících znalostí o informacích a participaci a přijetí opatření k jejich doplnění, aktualizaci a usnadnění přístupu k nim

Na základě zjištění, že mladí lidé postrádají některé informace týkající se jejich budoucího uplatnění jsme začali s realizací přednášek na středních školách (především pro studenty posledních ročníků) o možnostech dalšího studia a možnostech uplatnění na trhu práce. V této souvislosti se také dokončuje informační publikace s pracovním názvem "Průvodce absolventa světem studia a práce". Se vzrůstajícím zájmem mladých lidí o studium a práci v zahraničí jsme zorganizovali v předchozích dvou letech řadu besed s dobrovolníky, kteří delší dobu působili v zahraničí a umožnili řadě agentur, zabývajících se studiem a prací v zahraničí, aby svou nabídku prezentovaly přímo v místě Informačního centra NIDM.

Na základě konkrétních požadavků některých návštěvníků ICM jsme začali provozovat také personální poradnu.

Pro lepší informovanost mladých lidí vydávají některá ICM informační bulletiny.

Kapitola 4 - Způsoby, jakými byli mladí lidé konzultováni při uskutečňování společných cílů a při vypracování zprávy

V rámci výstav a podobných akcí, kterých se zúčastňují jednotlivá ICM, byly realizovány ankety vztahující se k informovanosti mládeže. Tato oblast se také stala tématem dvou diplomových prací. Cílem diplomových prací bylo mj. zmapovat stanoviska mladých lidí k poskytování informací.

V rámci doprovodných akcí k evropskému týdnu mládeže, do kterého se zapojila řada informačních center pro mládež, byly organizovány diskusní fóra, v rámci kterých mladí lidé diskutovali možnosti pracovních příležitostí v EU, možnosti vzdělávání v EU, Evropské politiky mládeže apod.

Kapitola 5 - Překážky při uskutečňování cílů a směrů aktivit na národní úrovni

Nejčastěji jmenovaným problémem, v souvislosti s fungováním ICM, je nedostatek finančních prostředků. Dalším problémem je fluktuace zaměstnanců u některých ICM.

Kapitola 6 - Zjištěné a očekávané účinky

Na základě dosavadních zkušeností je do budoucna nutné:

- neustále usilovat o pozitivní rozvoj sítě

- sjednotit a dále precizovat kritéria pro činnost plnohodnotných ICM docházkového typu

- i nadále vycházet z Charty informací ERYICA, která byla a bude základním materiálem činnosti ICM v ČR (dle ní jsou upraveny standardy v poskytování informací i současná hodnotící kritéria)

- usilovat o kvantitativní rozvoj sítě ICM a informačních služeb pro mládež, zvyšování územního pokrytí informačními službami pro mládež

- koordinovat strategické záměry a činnosti všech současných i budoucích hlavních subjektů

- navrhnout systém financování sítě ICM tak, aby byla zachována podstatná možnost vlivu státu

- zpracovat analýzu ISM v ČR

- připravit data k napojení na portál ERYICA - Infomobil

- napojit se ve všech ICM v ČR na Evropský portál mládeže prostřednictvím EURODESKU

- pokračovat ve vzdělávání pracovníků poskytujících informace pro mládež (také využití ERYICA Basic modulu)

- uskutečňovat průběžně dílčí školicí metodické aktivity a školení prostřednictvím jiných subjektů

- uskutečňovat pravidelně komplexnější tématické školení pro vedoucí ICM

- uskutečňovat školení pro začínající pracovníky v ICM (odvozené od BASIC ERYICA)

- snažit se zvýšit participaci mladých lidí na evropských aktivitách, iniciativách a projektech především prostřednictvím distribuce evropských informací

- snažit se o zlepšení finanční podpory, která je podle názoru AICM celkově nesystematická, podhodnocená a neodpovídá významu informací pro mládež

MŠMT hledá další možnosti finanční podpory, např. v současné době projednává možnost spolufinancování informačních center pro mládež ve spolupráci s Ministerstvem informatiky ČR

- dodržovat rovný přístup k informacím

- použít systémová řešení k zlepšení financí poskytovaných MŠMT, Ministerstvem informatiky a Ministerstvem práce a sociálních věcí síti ICM

- nastavit postupná systémová řešení v oblasti podpory ICM i v jednotlivých krajích

- sledovat kvalitu informací poskytovaných mládeži, používat stávající nástroje (např. osvědčené postupy a Evropská charta informací pro mládež ERYICA)

- podporovat šíření specifických informací pro mladé lidi prostřednictvím veškerých informačních kanálů

- podporovat participaci mládežnických organizací a osob, které se zabývají informacemi pro mladé lidi na celoevropské, národní, oblastní a místní úrovni, při přípravě a realizaci strategií informovanosti mladých

- pokračovat v realizaci aktivit z Programu Mládež

- podporovat větší zapojení mladých lidí do šíření informací a poskytování rad (především v informačních centrech mládeže, školách, organizacích mládeže a mediích), aby byl usnadněn přístup všech mladých lidí k informacím

- podporovat činnost dobrovolníků v ICM, rozvíjet systém zaškolování a poskytovat metodickou pomoc

- pravidelně aktualizovat webové stránky EKC na adrese www.youth-knowledge.net

Kapitola 7 - Označení směrů akcí, které byly nejužitečnější a nejméně užitečné, které byly uskutečněny nejsnadněji a nejobtížněji a návrhy, které směry akcí by měly být doplněny, vypuštěny nebo změněny

Obecně řečeno nelze označit žádný směr za více nebo méně užitečný. Všechny tři základní směry jsou stejně důležité a užitečné a navzájem se doplňují. Proto jsme se v následujícím textu věnovali otázce obtížnosti / snadnosti při jejich dosahování.

1. PŘÍSTUP MLADÝCH LIDÍ K INFORMAČNÍM SLUŽBÁM

Jako zatím obtížné a pomalé se jeví:

-rovnoměrné územní pokrytí ČR sítí ICM (tato situace se ale postupně zlepšuje, v současné době se vedou jednání s konkrétními organizacemi o založení ICM v ještě nepokrytých regionech)

-podpora národních, oblastních a místních portálů napojených na Evropský portál mládeže - podpora portálů tohoto druhu je realizována v rámci projektů s žádostí o grant MŠMT podávaných organizacemi - zatím chybí provázanost jednotlivých webů na Evropský portál mládeže

(toto by mělo být úkolem do dalšího období v oblasti koordinace na národní úrovni - minimálně by měl vzniknout webový rozcestník ČR, který by byl přímo napojen na Evropský portál mládeže a web ERYICA, jenž by propojil v první fázi weby informačních subjektů mládeže a jiných mládežnických a dětských subjektů v ČR

Jako méně obtížné se jeví:

-celkové koordinování informačních služeb v rámci AICM - tato koordinace je dobře nastartována

Jako poněkud snadnější či snadné se jeví z pohledu uživatelů:

-snadná přístupnost v místech, kde informační subjekty působí; oproti tomu z technického hlediska osobního přístupu tělesně postižených uživatelů (technické bariéry) je přístup poměrně obtížný (odhadem 50% ICM nemá bezbariérový přístup).

-ekonomická dostupnost informačních služeb je pro uživatele bez problémů (snadno přístupné)

-rasové či jiné důvody diskriminace neexistují, existuje absolutně rovný přístup všech k informacím

2. KVALITA INFORMACÍ

Jako méně obtížné se jeví:

-zlepšování úrovně kvality informačních pracovníků

-propojování informačních a poradenských služeb v ICM soustředěných v AICM (pozitivní trend) včetně procesu rozvoje schopností mladých lidí v získávání, výběru a hodnocení informací (hlavně ale u mládeže s motivací). Problém motivace a zájmu o informace a jejich osobní využití je patrný u mládeže ze sociálně slabého rodinného prostředí; zároveň se jeví jako problém, který se dá zevšeobecnit, skutečnost, že školy se málo věnují ve formální výuce oblasti informací.

-poměrně dobře se daří podpora a šíření informací všemi dostupnými informačními kanály.

Jako poněkud snadnější se jeví z pohledu uživatelů:

-sledování kvality informací v ICM

-uplatňování hlavního nástroje Evropské charty informací pro mládež ERYICA (pro všechna ICM v AICM je tento dokument jako "ústava"), částečným problémem je orientace v oblasti etiky poskytování informací v hraničních případech.

3. PARTICIPACE MLADÝCH LIDÍ

Jako zatím obtížné a pomalé se jeví:

-podpora participace, která v minulosti byla koordinována ze strany státu, avšak problémem hlavních národních subjektů bylo efektivně se dohodnout na základním směrování a strategiích; v současné době se situace začíná díky společným dohodám a koordinaci zlepšovat

-zapojení mladých lidí do tvorby informací (tento úkol je jednou ze zásadních priorit do dalšího období).

Jako méně obtížné se jeví

-podpora většího zapojení mladých lidí do šíření informací - jedná se o další strategickou prioritu, kterou se začíná dařit naplňovat

Závěrem lze konstatovat, že navrhované směry akcí považujeme ve stávající podobě za vyhovující.

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/JRNarodnizpravaorealizaciinformovanosti_ceskaver...

Středa, 11. leden 2006   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Politika mládeže
  • Mládež v pohybu a ve zdraví
  • Finanční podpora
  • Neformální a zájmové vzdělávání
  • Mezinárodní spolupráce
  • Letní tábory
  • Odkazy
  • Kontakty
  • Archiv
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
    • 2011
    • 2009
    • 2008
    • 2007
    • 2006
    • 2005
      • Program MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2005 - III. kolo
      • Výsledky dotačního výběrového řízení "Programu MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2005 - II. kolo"
      • Program MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2005 - II. kolo
      • Výsledky výběrového řízení integrace romské komunity
      • Program MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2005
      • Výsledky výběrového řízení projektů nestátních neziskovýcn organizací
      • Zpráva České republiky o realizaci informovanosti
      • Vyhlášení druhého ročníku soutěže "Být při tom"
      • Informace o soutěži „Společně na cestě Evropskou unií“
      • Informace o výzvě k předkládání návrhů
      • Přijetí zahraniční delegace na MŠMT - podprogram Arion
      • 7. konference evropských ministrů mládeže (Budapešť, 23.-24. září 2005)
      • Vítězné projekty soutěže „Být při tom“
      • Výsledky výběrového řízení v programu Investice 2005
      • Výsledky výběrového řízení - jarní kolo a mimořádné dotace 2005
      • Výsledky výběrového řízení k mimořádným dotacím
      • Výsledky výběrového řízení projektů předložených NNO do mimořádného výběrového řízení vyhlášeného k Evropskému týdnu mládeže
      • MŠMT a informační centra pro mládež se dohodly na spolupráci
      • Letošní vítězové olympiád přijati ministryní
      • Kontroly na dětských táborech - 5
      • Vyhlášení mimořádných dotací
      • Vyhlášení mimořádných dotací
      • Kontroly na dětských táborech - 6
      • Formuláře pro vyúčtování státní dotace
      • Formuláře žádosti o státní dotaci v r. 2005
      • Organizace oprávněné pro školení hlavních vedoucích dětských táborů v roce 2005
      • Konference států V4 k problematice legislativy v oblasti mládeže
      • Sdělení MŠMT k pořádání dětských táborů
      • Dotace pro rok 2006
      • Školení ve vzdělávání k lidským právům
      • Informace o konzultacích k podávání projektů pro rok 2006
      • Výsledky výběrového řízení projektů předložených nestátními neziskovými organizacemi v rámci mimořádného výběrového řízení v oblasti č. 3 Investice pro rok 2005
      • Kontroly na dětských táborech - 1
      • MŠMT upozorňuje na možné předkládání dodatečných mimořádných žádostí do oblasti č. 3 - Investiční rozvoj materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže pro rok 2005
      • Kontroly na dětských táborech - 2
      • Kontroly na dětských táborech - 3
      • Kontroly na dětských táborech - 4
    • 2004
    • 2003
    • 2002
    • 2001
    • 2000

Důležité odkazy

Evropské centrum znalostí

Evropský portál pro mládež

Národní pedagogický institut České republiky

Eurodesk

Erasmus + 

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací