Zpráva České republiky o realizaci informovanosti
Kapitola 1 - Situace na národní úrovni v okamžiku přijetí společných cílů
V době přijetí společných cílů pro informovanost již byla nastartována spolupráce jednotlivých subjektů informačního systému pro mládež, která se v průběhu času ještě více zintenzivnila.
Mezi hlavní složky informačního systému pro mládež v ČR patří:
· Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky ( dále jen "MŠMT ČR")
· Národní institut dětí a mládeže MŠMT ČR (dále jen "NIDM"), především oddělení informací, oddělení Eurodesk, oddělení České národní agentury Mládež
· Asociace pro podporu rozvoje Informačních center pro mládež v České republice (dále jen "AICM ČR") a její členové
- Informační centra pro mládež (dále jen "ICM") v České republice
MŠMT
V souladu s Koncepcí státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 přispívá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k naplňování práva mladých lidí na informace opatřeními, jejichž cílem je především systémová a finanční podpora (částečně financuje informační centra pro mládež na základě předložených projektů v rámci dotační politiky).
Blíže ke Koncepci viz Zpráva o realizaci participace (kapitola 1).
NIDM
Jednou z organizací, která se na budování Informačního systému mládeže v České republice podílí, je Národní institut dětí a mládeže MŠMT ČR, přímo řízená organizace MŠMT. Stál u zrodu projektu Národního informačního centra mládeže (NICEM), byl spoluřešitelem Automatizované databáze mládeže (ADAM, www.adam.cz) a jako první v ČR již v roce 1992 otevřel Informační středisko pro nezaměstnanou mládež. V současnosti provozuje Informační centrum pro mládež docházkového typu v centru Prahy, které je zároveň poradenským, konzultačním a metodickém oddělením pro jednotlivá ICM v ČR. NIDM je členem evropské informační sítě Eryica a za ČR dodává informace do evropského portálu Infomobil.
AICM ČR
Vznikem Asociace pro podporu rozvoje informačních center v České republice v roce 1999 došlo k podstatnému posunu v rozvoji Informačního systému pro mládež v České republice.
K jejím zakládajícím členům patřili především zřizovatelé v té době existujících Informačních center pro mládež (nestátní neziskové organizace dětí a mládeže či NNO pracující s dětmi a mládeží), kteří se na své ustanovující valné hromadě shodli na základních principech obsahu činnosti své zastřešující organizace:
- jejich zájmem je podpora a pomoc při rozvoji sítě Informačních center pro mládež na území České republiky
- jsou organizací nepolitickou, nezávislou na církvích, hnutích a ideologiích, stejně jako na orgánech státní moci a správy
- budou naplňovat a hájit zájmy, potřeby a práva mládeže v oblasti poskytování a zprostředkovávání informací, které nejsou zatíženy diskriminací, jakoukoliv ideologií či jinými předsudky dle demokratických principů uvedených v "Evropské chartě informací pro mládež"
- svou činnost budou zaměřovat především na vytváření všech podmínek a aspektů v oblasti kvalitativního i kvantitativního rozvoje poskytování informací pro mládež
- budou úzce spolupracovat se všemi státními, nestátními, soukromými a dalšími subjekty v České republice i mimo ni, které mají shodné či podobné zájmy
- budou předkládat náměty a doporučení ke koncepcím všech informačních systémů a aktivit, které se mohou dotýkat oblasti informací pro mládež v České republice.
Všeobecným cílem AICM ČR je systémová podpora vzniku nových Informačních center pro mládež v ČR docházkového typu pracujících v síti, vycházející ze zkušeností a dosaženého stavu v rámci České republiky i v zahraničí. Inspirujícím prvkem se stal zejména model ICM ve Francii a v dalších evropských státech.
INFORMAČNÍ CENTRA PRO MLÁDEŽ V ČR
ICM jsou pracoviště, která poskytují dětem a mládeži, ale i dalším zájemcům z cílových skupin, informace a služby s tím související z oblastí vztahujících se k životu mladé generace. Sbírané, zpracovávané a rozšiřované informace mapují témata a oblasti života zejména mladé generace především na základě jejich potřeb a zájmů i s výhledem na komplexnost poskytovaných informačních služeb.
Soubory informací jsou sbírány, tříděny a zpracovávány tak, aby byly srozumitelné, přístupné a využitelné zejména pro daný okruh potencionálních návštěvníků. Mezi hlavní oblasti informací patří: vzdělávání, práce, volný čas, cestování, zdraví, sociálně patologické jevy, drogy a protidrogová prevence, ekologie, občan a stát, sport, nadace a granty, mezinárodní a národní organizace, mládež ČR a Evropská unie.
Vedle těchto základních a závazných informačních oblastí připravují ICM další bloky informací dle charakteru a zaměření svých zřizovatelů a aktuálních potřeb zájemců o informace.
Cílem činnosti ICM je umožnit mladým lidem přístup k nezávislým informacím na pracovištích tzv. "docházkového typu", učit je pracovat s informacemi samostatně a tvořivě s využitím všech dostupných technologií.
Základní nabídku tvoří soubory informací (mezinárodní, celostátní a regionální informace) v tiskové podobě. Soubory jsou vytvářeny v souladu s celospolečenskými zájmy a na základě potřeb a požadavků návštěvníků ICM. Základní nabídka je doplněna informacemi regionálního charakteru, doplňkovou literaturou a tiskovinami. Informace jsou návštěvníkům poskytovány zdarma, některé další doplňkové služby mohou být poskytovány za úplatu.
Informace mohou a měly by postupně být dále poskytovány prostřednictvím internetu, telefonicky, elektronickou poštou, pravidelně rozesílanými tištěnými soubory informací a dalšími dostupnými formami.
V současné době existuje v ČR 35 ICM nebo infopointů, z toho je 22 členů AICM. Mimo Plzeňského kraje jsou pokryty všechny regiony v ČR. Zvyšování územního pokrytí informačními službami pro mládež je v současné prioritou ISM i Eurodesku. Eurodesk má zatím 17 poboček přímo v Informačních centrech pro mládež v celé ČR.
Kapitola 2 - Aktivity podniknuté na národní úrovni od okamžiku přijetí společných cílů, podle cílů a podle směrů působení
a) zlepšení přístupu mladých lidí k informačním službám
b) rozšíření poskytování kvalitních informací
c) zvýšení účasti mladých lidí na poskytování informací o mládeži, např. při přípravě a rozšiřování informací
Aktivity MŠMT:
MŠMT pravidelně finančně podporuje v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004-2006 projekty jednotlivých ICM.
V listopadu 2004 uspořádal odbor pro mládež MŠMT mezinárodní konferenci zástupců států Visegrádské čtyřky zaměřenou na problematiku legislativy v oblasti mládeže. Jedním z hlavních témat konference byla implementace obecných cílů pro participaci a informovanost mládeže vyplývajících z Rezoluce Rady EU o obecných cílech pro participaci a informovanost mladých lidí. Konference se zúčastnili zástupci ministerstev jednotlivých členských států, zástupci národních rad mládeže a národních institutů pro mládež, kteří si vyměnili praktické zkušenosti z oblasti podpory informovanosti.
Dále MŠMT v rámci Evropského týdne mládeže vyhlásilo mimořádné dotace na podporu akcí nestátních neziskových organizací. Do Evropského týdne mládeže se svými aktivitami zapojilo celkem 10 ICM. Z celkového objemu poskytnutých finančních prostředků bylo na podporu aktivit ICM vynaloženo 46%.
Blíže k aktivitám Evropského týdne mládeže viz Zpráva o realizaci participace (Kapitola 2).
Významným projektem, do kterého je MŠMT prostřednictvím národního korespondenta zapojeno, je Evropské centrum znalostí o politice mládeže (dále jen "EKC"). Česká republika se zapojila do jeho první fáze tím, že poskytuje informace v následujících oblastech: politika mládeže, participace, informace pro mládež, dobrovolné aktivity a lepší znalost o mládeži. Na webových stránkách European Knowledge Centre (www.youth-knowledge.net) poskytuje dále databázi výzkumných pracovníků v oblasti mládeže v České republice, aktuální seznam akcí v oblasti mládeže, pozitivní zkušenosti z politiky mládeže, relevantní dokumenty v oblasti státní politiky mládeže apod. MŠMT počítá rovněž se zapojením do druhé fáze projektu v roce 2006.
O tomto projektu byli již v počáteční fázi informováni zástupci domů dětí a mládeže a neziskový sektor a především zástupci organizací, které tvoří informační systém mládeže v České republice.
V první fázi projektu bylo garantem MŠMT, od příštího roku bude projekt spravovat Eurodesk ČR.
Aktivity oddělení informací NIDM:
- zajištění snadného, rychlého a bezplatného přístupu mladým lidem k národním a mezinárodním informacím z 10 tématických oblastí
- poskytování bezplatného poradenství
- poskytování Internetu mládeži za minimální ceny a nezaměstnaným mladým lidem zdarma
- návštěvy žáků a studentů ZŠ a SŠ přímo v ICM, seznámení žáků a studentů s vyhledáváním informací v ICM
- pořádání besed o studiu, práci a cestování v ICM
- vedení přednášek k volbě povolání přímo ve školách
- seznamování studentů s evropskými informacemi, které se týkají především evropských vzdělávacích programů, studia, práce, dobrovolnictví a cestování v Evropě
- tvorba a aktualizace dat z 10 tématických oblastí na www.icm.cz
- metodika pro ICM v ČR
- výzkumné sondy a statistika ICM v ČR
- vzdělávání pracovníků ICM, školení pro pracovníky ICM
- možnost stáží v ICM Praha pro ostatní ICM
- tvorba informací za Českou republiku pro Evropský portál Eryica
- tvorba souborů centrálních informací a jejich poskytování pro potřeby ostatních ICM v ČR
- 1x ročně distribuce propagačních materiálů z oblasti Prahy do všech ICM v ČR
- prezentace ICM - veletrhy, výstavy, média
- propagace informační sítě - internet, tisk, média, propagační materiály
- komunikace s republikovými a evropskými partnery v oblasti mládeže a informací pro mládež
Aktivity oddělení Eurodesku:
- zajištění snadného a rychlého přístupu k evropským informacím v ČR
- rozšiřování sítě Eurodesku v ČR
- zvýšení povědomí veřejnosti o informačních nástrojích Eurodesku
- zapojování nových organizací, především mládežnických NNO, DDM, knihoven a škol do sítě tak, aby evropské informace byly dostupné ve všech regionech ČR
- propagace informačního servisu všemi způsoby (internet, rádio, TV, noviny, periodika, vlastní propagační materiály)
- zapojení mladých lidí z ČR do systému zastupitelské demokracie EU prostřednictvím poskytování evropských informací
- distribuce informací o aktivitách centrálních evropských institucí (Evropská komise, Evropský parlament, Rada Evropy)
- informace o aktivitách DG vzdělávání a kultury Evropské komise a dalších střešních evropských mládežnických organizací, do kterých se mohou zapojit mladí lidé z ČR
- správa obsahu Evropského portálu pro mládež (sekce aktuality a diskusní forum), eurodesk.cz (sekce aktuality a programy), intranetu Eurodesku a bulletinu Eurokompas
- předávání evropských informací, které se týkají především evropských vzdělávacích programů, studia, práce, dobrovolnictví a cestování v Evropě, díky takto distribuovaným informacím mohou mladí lidé a pracovníci s mládeží z ČR participovat na různých aktivitách, iniciativách a projektech na evropské úrovni
- distribuce Evropské mládežnické informační charty pro mládež v ČR
- zaslání podepsané charty (od 12 českých organizací) do Paříže na sekretariát ERYICA
- propagace mezinárodního semináře "Duality Matters in Information for Young People" v ČR a vyhodnocení nejlepších českých projektů, které se týkaly kvality v oblasti informací pro mládež
- evropská síť Eurodesku přijala na summitu Eurodesku v Praze "katalog kvality" (obsahuje kvalitativní kritéria a indikátory), který má pomoci členům sítě Eurodesku zvyšovat kvalitu poskytovaného informačního servisu.
Aktivity České národní agentury Mládež
Česká národní agentura Mládež podporuje v rámci stanovených národních priorit programu EU Mládež pro rok 2005 projekty, které podporují informační systémy mládeže v České republice. Tyto projekty je možné podávat v rámci Akce č. 3 - Iniciativy mládeže.
Jedním z projektů, které byly v rámci programu EU Mládež podpořeny, je česko - německý internetový portál pro mládež www.ahoj.info. Tento portál je projektem Koordinačního centra česko-německých výměn mládeže Tandem a je velmi důležitým zdrojem informací pro mladé lidi z České republiky a z Německa o možnostech práce, studia, dobrovolné služby v sousední zemi, apod. Mladí lidé si v rámci portálu mohou vyzkoušet také vytvoření vlastních internetových stránek. Portál mladým lidem nabízí především možnosti jak strávit delší dobu v zahraničí. Protože takové informace mohou nejlépe předat ti, kteří již sami v sousední zemi jsou, starají se o portál dobrovolnice na obou stranách hranice.
V roce 2004 Tandem oslovil školy v České republice a v Německu, na kterých je vyučována čeština a němčina, aby se zapojily do "překladatelské horké linky". Studenti v rámci tohoto projektu překládají přímo v jazykovém vyučování texty zveřejněné na www.ahoj.info do svého mateřského jazyka. Lze tedy konstatovat, že výše uvedený portál je jedním z příkladů podpory většího zapojení mladých lidí do šíření informací.
Aktivity AICM:
- zabezpečení chodu on-line informátoru (komunikační vnitřní platforma pro sdílení a výměnu informací mezi jednotlivými ICM v ČR)
- společné prezentace - veletrhy, výstavy, média
- jednotný vizuální styl v propagaci, vydávání centrálních informačních a propagačních materiálů
- vyhledávání dalších potenciálních zájemců o provozování ICM
- školení pracovníků ICM - začínajících a vedoucích
- realizace společných síťových republikových projektů - možnost dosáhnout společnými projekty na další finanční prostředky
- koordinace a sledování kvality členské sítě ICM (dodržování charty evropských informací pro mládež, naplňování
základních standardů kvality práce členských ICM atd.)
- komunikace s republikovými a evropskými partnery v oblasti mládeže a informací pro mládež
- vazby na informační střediska obcí, spolupráce na komunální a krajské úrovni
- propagace informačních center všemi způsoby (internet, rádio, TV, noviny, periodika, vlastní propagační materiály)
Kapitola 3 - Aktivity podniknuté pro zjištění existujících znalostí o informacích a participaci a přijetí opatření k jejich doplnění, aktualizaci a usnadnění přístupu k nim
Na základě zjištění, že mladí lidé postrádají některé informace týkající se jejich budoucího uplatnění jsme začali s realizací přednášek na středních školách (především pro studenty posledních ročníků) o možnostech dalšího studia a možnostech uplatnění na trhu práce. V této souvislosti se také dokončuje informační publikace s pracovním názvem "Průvodce absolventa světem studia a práce". Se vzrůstajícím zájmem mladých lidí o studium a práci v zahraničí jsme zorganizovali v předchozích dvou letech řadu besed s dobrovolníky, kteří delší dobu působili v zahraničí a umožnili řadě agentur, zabývajících se studiem a prací v zahraničí, aby svou nabídku prezentovaly přímo v místě Informačního centra NIDM.
Na základě konkrétních požadavků některých návštěvníků ICM jsme začali provozovat také personální poradnu.
Pro lepší informovanost mladých lidí vydávají některá ICM informační bulletiny.
Kapitola 4 - Způsoby, jakými byli mladí lidé konzultováni při uskutečňování společných cílů a při vypracování zprávy
V rámci výstav a podobných akcí, kterých se zúčastňují jednotlivá ICM, byly realizovány ankety vztahující se k informovanosti mládeže. Tato oblast se také stala tématem dvou diplomových prací. Cílem diplomových prací bylo mj. zmapovat stanoviska mladých lidí k poskytování informací.
V rámci doprovodných akcí k evropskému týdnu mládeže, do kterého se zapojila řada informačních center pro mládež, byly organizovány diskusní fóra, v rámci kterých mladí lidé diskutovali možnosti pracovních příležitostí v EU, možnosti vzdělávání v EU, Evropské politiky mládeže apod.
Kapitola 5 - Překážky při uskutečňování cílů a směrů aktivit na národní úrovni
Nejčastěji jmenovaným problémem, v souvislosti s fungováním ICM, je nedostatek finančních prostředků. Dalším problémem je fluktuace zaměstnanců u některých ICM.
Kapitola 6 - Zjištěné a očekávané účinky
Na základě dosavadních zkušeností je do budoucna nutné:
- neustále usilovat o pozitivní rozvoj sítě
- sjednotit a dále precizovat kritéria pro činnost plnohodnotných ICM docházkového typu
- i nadále vycházet z Charty informací ERYICA, která byla a bude základním materiálem činnosti ICM v ČR (dle ní jsou upraveny standardy v poskytování informací i současná hodnotící kritéria)
- usilovat o kvantitativní rozvoj sítě ICM a informačních služeb pro mládež, zvyšování územního pokrytí informačními službami pro mládež
- koordinovat strategické záměry a činnosti všech současných i budoucích hlavních subjektů
- navrhnout systém financování sítě ICM tak, aby byla zachována podstatná možnost vlivu státu
- zpracovat analýzu ISM v ČR
- připravit data k napojení na portál ERYICA - Infomobil
- napojit se ve všech ICM v ČR na Evropský portál mládeže prostřednictvím EURODESKU
- pokračovat ve vzdělávání pracovníků poskytujících informace pro mládež (také využití ERYICA Basic modulu)
- uskutečňovat průběžně dílčí školicí metodické aktivity a školení prostřednictvím jiných subjektů
- uskutečňovat pravidelně komplexnější tématické školení pro vedoucí ICM
- uskutečňovat školení pro začínající pracovníky v ICM (odvozené od BASIC ERYICA)
- snažit se zvýšit participaci mladých lidí na evropských aktivitách, iniciativách a projektech především prostřednictvím distribuce evropských informací
- snažit se o zlepšení finanční podpory, která je podle názoru AICM celkově nesystematická, podhodnocená a neodpovídá významu informací pro mládež
MŠMT hledá další možnosti finanční podpory, např. v současné době projednává možnost spolufinancování informačních center pro mládež ve spolupráci s Ministerstvem informatiky ČR
- dodržovat rovný přístup k informacím
- použít systémová řešení k zlepšení financí poskytovaných MŠMT, Ministerstvem informatiky a Ministerstvem práce a sociálních věcí síti ICM
- nastavit postupná systémová řešení v oblasti podpory ICM i v jednotlivých krajích
- sledovat kvalitu informací poskytovaných mládeži, používat stávající nástroje (např. osvědčené postupy a Evropská charta informací pro mládež ERYICA)
- podporovat šíření specifických informací pro mladé lidi prostřednictvím veškerých informačních kanálů
- podporovat participaci mládežnických organizací a osob, které se zabývají informacemi pro mladé lidi na celoevropské, národní, oblastní a místní úrovni, při přípravě a realizaci strategií informovanosti mladých
- pokračovat v realizaci aktivit z Programu Mládež
- podporovat větší zapojení mladých lidí do šíření informací a poskytování rad (především v informačních centrech mládeže, školách, organizacích mládeže a mediích), aby byl usnadněn přístup všech mladých lidí k informacím
- podporovat činnost dobrovolníků v ICM, rozvíjet systém zaškolování a poskytovat metodickou pomoc
- pravidelně aktualizovat webové stránky EKC na adrese www.youth-knowledge.net
Kapitola 7 - Označení směrů akcí, které byly nejužitečnější a nejméně užitečné, které byly uskutečněny nejsnadněji a nejobtížněji a návrhy, které směry akcí by měly být doplněny, vypuštěny nebo změněny
Obecně řečeno nelze označit žádný směr za více nebo méně užitečný. Všechny tři základní směry jsou stejně důležité a užitečné a navzájem se doplňují. Proto jsme se v následujícím textu věnovali otázce obtížnosti / snadnosti při jejich dosahování.
1. PŘÍSTUP MLADÝCH LIDÍ K INFORMAČNÍM SLUŽBÁM
Jako zatím obtížné a pomalé se jeví:
-rovnoměrné územní pokrytí ČR sítí ICM (tato situace se ale postupně zlepšuje, v současné době se vedou jednání s konkrétními organizacemi o založení ICM v ještě nepokrytých regionech)
-podpora národních, oblastních a místních portálů napojených na Evropský portál mládeže - podpora portálů tohoto druhu je realizována v rámci projektů s žádostí o grant MŠMT podávaných organizacemi - zatím chybí provázanost jednotlivých webů na Evropský portál mládeže
(toto by mělo být úkolem do dalšího období v oblasti koordinace na národní úrovni - minimálně by měl vzniknout webový rozcestník ČR, který by byl přímo napojen na Evropský portál mládeže a web ERYICA, jenž by propojil v první fázi weby informačních subjektů mládeže a jiných mládežnických a dětských subjektů v ČR
Jako méně obtížné se jeví:
-celkové koordinování informačních služeb v rámci AICM - tato koordinace je dobře nastartována
Jako poněkud snadnější či snadné se jeví z pohledu uživatelů:
-snadná přístupnost v místech, kde informační subjekty působí; oproti tomu z technického hlediska osobního přístupu tělesně postižených uživatelů (technické bariéry) je přístup poměrně obtížný (odhadem 50% ICM nemá bezbariérový přístup).
-ekonomická dostupnost informačních služeb je pro uživatele bez problémů (snadno přístupné)
-rasové či jiné důvody diskriminace neexistují, existuje absolutně rovný přístup všech k informacím
2. KVALITA INFORMACÍ
Jako méně obtížné se jeví:
-zlepšování úrovně kvality informačních pracovníků
-propojování informačních a poradenských služeb v ICM soustředěných v AICM (pozitivní trend) včetně procesu rozvoje schopností mladých lidí v získávání, výběru a hodnocení informací (hlavně ale u mládeže s motivací). Problém motivace a zájmu o informace a jejich osobní využití je patrný u mládeže ze sociálně slabého rodinného prostředí; zároveň se jeví jako problém, který se dá zevšeobecnit, skutečnost, že školy se málo věnují ve formální výuce oblasti informací.
-poměrně dobře se daří podpora a šíření informací všemi dostupnými informačními kanály.
Jako poněkud snadnější se jeví z pohledu uživatelů:
-sledování kvality informací v ICM
-uplatňování hlavního nástroje Evropské charty informací pro mládež ERYICA (pro všechna ICM v AICM je tento dokument jako "ústava"), částečným problémem je orientace v oblasti etiky poskytování informací v hraničních případech.
3. PARTICIPACE MLADÝCH LIDÍ
Jako zatím obtížné a pomalé se jeví:
-podpora participace, která v minulosti byla koordinována ze strany státu, avšak problémem hlavních národních subjektů bylo efektivně se dohodnout na základním směrování a strategiích; v současné době se situace začíná díky společným dohodám a koordinaci zlepšovat
-zapojení mladých lidí do tvorby informací (tento úkol je jednou ze zásadních priorit do dalšího období).
Jako méně obtížné se jeví
-podpora většího zapojení mladých lidí do šíření informací - jedná se o další strategickou prioritu, kterou se začíná dařit naplňovat
Závěrem lze konstatovat, že navrhované směry akcí považujeme ve stávající podobě za vyhovující.