ECTS je Evropský systém přenosu a akumulace kreditů a jedná se o jeden z klíčových nástrojů Boloňského procesu, který usnadňuje mezinárodní mobility studentů a uznávání studia napříč evropskými i mimoevropskými zeměmi. Kredity ECTS jsou „společnou měnou“ evropského vysokého školství: kvantitativně vyjadřují objem učení na základě definovaných výsledků učení a odvozené studijní zátěže, a umožňují tak překlenout rozdíly mezi vysokoškolskými systémy různých zemí.
Dopolední část konference byla věnována vzniku a vývoji konceptu, základním principům ECTS a aktuálnímu stavu implementace ECTS v Evropě. Z prezentací a diskuzí vyplynulo, že ačkoli řada zemí ECTS oficiálně implementovala, v jejich využívání přetrvávají nedostatky komplikující mobilitu studentů mezi vysokými školami v rámci jedné země i mezinárodně. Odpolední část proto byla zaměřena na praktické nástroje pro řádné využívání ECTS, například pro uznávání známek získaných během studia v zahraničí, pro tvorbu předmětových katalogů a pro vývoj efektivních postupů na uznávání kreditů.
„Česká republika nemá doposud kreditový systém legislativně ukotven, nicméně všechny české vysoké školy užívají ECTS kredity na úrovni bakalářských a magisterských studijních programů. Jsem rád, že Česká republika je aktivním účastníkem Boloňského procesu a udává směr implementace nástrojů podporujících internacionalizaci ve vysokém školstvím, která je dlouhodobou prioritou ministerstva“, uvedl k problematice ECTS náměstek pro řízení sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Pavel Doleček.
Konference byla uspořádána v rámci aktivit mezinárodní skupiny, která byla Boloňským procesem ustavena za účelem vzájemné podpory zemí při implementaci klíčových závazků a které Česká republika společně s Finskem a Kazachstánem spolupředsedá.