ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Anketa Lidových novin k Bílé knize terciárního vzdělávání
    • Univerzita už nebude to, co dřív
    • Nové podmínky pro podávání žádostí o akreditaci v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků platné od 1.9.2023
    • Studenty čekají granty, vysoké školy změny

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Anketa Lidových novin k Bílé knize terciárního...

Anketa Lidových novin k Bílé knize terciárního vzdělávání

19.1.2009 - Lidové noviny - redakce Lidových novin se zeptala rektorů několika českých veřejných vysokých škol co si myslí o reformách navržených v Bílé knize terciárního vzdělávání    

OTÁZKA: Co si myslíte o chystané reformě vysokých škol, tak jak je navržena v tzv. Bílé knize?

Vojtěch Konopa - rektor Technické univerzity v Liberci
Sama reforma terciárního vzdělávání je podle mého názoru potřebná v celé řadě oblastí (například v řízení vysokých škol, financování vysokých škol, podpoře vědy, výzkumu a spolupráce s hospodářskou sférou atd.) a Bílá kniha představuje v tomto procesu významnou inspiraci. Nicméně reforma musí být provedena formou zákona, který by měl být formulován jako ucelený, jednoduchý, realizovatelný a racionální.

Václav Bůžek - rektor Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Bílou knihu, která obsahuje východiska chystané reformy, považuji za jeden z mnoha možných pohledů na vysoké školství v České republice. Pokud reformní kroky skutečně povedou k posílení měřitelné kvality vědy i výuky na univerzitách a k jejich diferenciaci, rád takové snahy podpořím. Některé části Bílé knihy - např. úvahy o řízení, samosprávě a částečně také financování - považuji za velmi problematické.
Těžko se ovšem bude prosazovat žádoucí reforma v době, kdy české vysoké školství je navzdory všem politickým prohlášením dlouhodobě nedostatečně financované ze státního rozpočtu, což v zásadě znemožňuje jeho modernizaci, rozvoj a vyšší míru konkurenceschopnosti. .

Richard Hindls - rektor Vysoké školy ekonomické v Praze
Bílou knihu posuzuji především optikou toho, že je logickou reflexí současných norem i praktických hledisek fungování českého vysokého školství. Stávající právní rámec totiž už nepochybně příliš nevyhovuje potřebám dalšího rozvoje univerzit, a proto české vysokoškolské prostředí patrně čeká nová legislativa v terciárním vzdělávání.
To, že Bílá kniha otevřela tento proces, je pozitivní. Avšak jakkoli byla nastartována poměrně ambiciózně, dosud přetrvává řada otázek, jejichž vyřešení je nutné k tomu, aby opravdu šlo o krok tím správným směrem.
Tak např. cíl posilovat autonomii univerzit je správně vytyčen, není už ale tak důsledně a realisticky naplňován v nabízených řešeních - přetrvávají třeba nevyjasněnosti v oblasti řízení VŠ a vazeb mezi subjekty samosprávy (senáty, správní rady apod.). Jako představitel školy s humanitním zaměřením pociťuji třeba i nedostatečnou reflexi odlišných specifik jednotlivých vědních oblastí, což může společenským vědám přinést nemalé komplikace v jejich dalším rozvoji.
Celkově mám za to, že Bílá kniha přes řadu dobrých podnětů nevyužila všech příležitostí k tomu, aby byla konceptuální inspirací pro přípravu nového zákona o terciárním vzdělávání.
Nestala se tedy plně tím textem, kterým být chtěla, měla být dokumentem spíše jednodušším a zároveň i komplexnějším.
Nicméně pokud příprava nového zákona bude reálně doprovázena i odpovídající diskusí mezi zákonodárci na jedné straně a představiteli univerzit (učitelé, studenti) na straně druhé, lze z mnohých myšlenek Bílé knihy vyjít a ještě je dopracovat.

Josef Průša - rektor Západočeské univerzity v Plzni
Návrh „Bílé knihy terciárního vzdělávání" je zpracován týmem odborníků, kteří ve svých oborech jsou významní.
Z mého pohledu však tento materiál trpí nedostatkem tím, že je zpracován bez úzké návaznosti na sektor předchozího vzdělávání (tedy tzv. regionální školství). Diskuse, které kolem návrhu probíhají, jsou často poplatny určitému konzervatizmu, který je vysokým školám někdy blízký, a vyjadřují různé partikulární zájmy. Jako problematický vidím například návrh odloženého školného, naopak přínosnou je rozhodně kapitola o změnách řízení vysokých škol. Je s podivem, že i ta grémia, která dosud někdy poukazovala na nekompetentnost akademických senátů, se nyní brání přesunu částí kompetencí i na jiná tělesa vysokých škol (správní rada případně vědecká rada vysoké školy).

Jiří Močkoř - rektor Ostravské univerzity
'
České vysoké školství potřebuje definovat novou vizi, která by postupně vyústila do nového zákona. Současný systém již neodpovídá vyspělým evropským standardům ani kvalitou, ani kapacitou, ale ani finančním zabezpečením a systémem řízení. Bílá kniha však plní svůj úkol pouze částečně. Za základní problém však považuji to, že žádným způsobem nenaznačuje, jak sladit finančně náročnou realizaci navrhovaných představ s ekonomickou realitou nejbližších 10 let. V situaci, kdy reálné finance českých vysokých škol meziročně klesají, jsou jakékoliv představy o zásadních strukturálních změnách jen obtížně realizovatelné. Myslím si proto, že i závěry Bílé knihy zůstanou převážně v papírové podobě.

Pavel Liška - rektor Vysoké školy uměleckoprůmyslo vé v Praze
K reformně vysokého školství, jak je koncipována v Bílé knize mám následující zásadní výhrady: vychází z falešné premisy, že český stát již v evropském srovnání splnil svou úlohu finančního garanta rozvoje vysokého školství, podřizuje autonomii vysokého školství (rektor -akademický senát - správní rada) krátkodobým zájmům trhu a politiky a nerespektuje zásadně různé kvality a možnosti humanitních a uměleckých oborů oproti oborům technickým.
Na základě těchto výhrad považuji Bílou knihu v dnešním znění za krok špatným směrem.

Josef Hynek - rektor Univerzity Hradec Králové
Bílá kniha terciárního vzdělávání je pouze obecným rámcem, z něhož bude vycházet novela vysokoškolského zákona, a teprve ta sehraje klíčovou roli v reformě našeho vysokého školství.
Doufám, že stejný prostor, jaký byl dán k debatě nad Bílou knihou, bude vytvořen i k debatě nad celým navrhovaným zákonem, protože až zcela konkrétní znění jednotlivých paragrafů této novely bude rozhodovat o tom, zda reforma bude skutečně úspěšná.

Pavel Jech - děkan Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze
Proklamovaným cílem Bílé knihy je zkvalitnit české vysoké školství, a za tímto účelem zde tento materiál hodlá zavést směsici různých postupů osvědčených v zahraničí. Opomíjí přitom jedinečné a úspěšné mechanismy domácích uměleckých škol, jakou je například Filmová akademie múzických umění (FAMU).
Filmové školy po celém světě nám závidí způsob fungování FAMU a snaží se jej napodobit. Posílají k nám své nejlepší studenty a zvou k sobě mnohé naše učitele, a to nikoliv pouze k výuce, avšak zejména k tomu, aby jim pomohli zlepšit jejich vlastní studijní programy. Obávám se, že změny navržené v Bílé knize mohou poškodit či zcela zničit naši jedinečnou a světově uznávanou fakultu.

Petr Fiala - rektor Masarykovy univerzity v Brně
Reforma systému terciárního vzdělávání je potřebná, měla by vést k jasnějšímu formulování cílů vysokoškolské politiky, nástrojů k jejich dosažení, k vytvoření efektivnějšího a diferencovanějšího prostředí. Současně je pro úspěch v mezinárodní konkurenci nutné, aby české univerzity získaly dostatečnou autonomii a měly podmínky pro strategický rozvoj, k čemuž patří větší jistota ve financování a stabilnější systém akreditací.
Bílá kniha terciárního vzdělávání v tomto směru obsahuje některé velmi důležité prvky. Navrhuje také posílení rozhodování vysokých škol o vlastní vnitřní struktuře, o kariérním systému akademických pracovníků, o mechanismech zabezpečení kvality. To samozřejmě musí být vyváženo odpovědností univerzity za dosahované výsledky, nejlépe na základě kontraktu univerzity se státem, jehož součástí by byly i podmínky státního financování. Pokud bude reforma terciárního vzdělávání vedena tímto směrem, který odpovídá osvědčeným zahraničním trendům, může být úspěšná.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací