ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Pravda a mýty v Bílé knize

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Pravda a mýty v Bílé knize

Pravda a mýty v Bílé knize

Lidové noviny, Autor: Radka Kvačková    

Bílá kniha terciárního vzdělávání, která byla v minulých dnech představena v Senátu, má ambice pojmenovat největší problémy našeho vysokého školství. Daří se jí to? Podívali jsme se na její základní teze.

1. Podíl dospělé populace s vysokoškolským vzděláním je u nás ve srovnání s vyspělými zeměmi stále nízký a zvyšuje se jen pomalu.

To už dnes platí jen zčásti. Je sice pravda, že počet vysokoškolských diplomů v celé české populaci je nižší než v některých západoevropských zemích. To je ale dáno tím, že za vysokoškolské vzdělání se u nás po celá desetiletí považovalo jen pětileté (výjimečně čtyřleté nebo šestileté) studium. Země, s nimiž jsme poměřováni, vykazují přitom jako vysokoškolsky vzdělané i absolventy kratších programů, často i pouhých kurzů. Velký nárůst vzdělávacích příležitostí, který Západ zažil už v 60. a 70. letech minulého století, nastává u nás teprve nyní. V současné době však vysoké školy absorbují už přes polovinu populačního ročníku osmnácti- a devatenáctiletých.

2. Restrukturalizace vysokých škol je nedokončená a často jen formální.

Ne že bychom neměli více typů vysokého školství. Dnes už v Česku existují vysoké školy univerzitního i neuniverzitního typu, téměř ve všech oborech jsou vedle pětiletých studijních programů i programy bakalářské, zpravidla tříleté. Ve skutečnosti se však školy a veřejnost ještě nesmířily s tím, že plnohodnotné vysokoškolské studium není jen to, které končí alespoň magisterským titulem. Bakalářské programy se často tvoří jako první stupeň magisterského studia, a ne jako samostatný program, který by produkoval absolventy připravené do praxe.

3. Pozice a role vyšších odborných škol je nevyjasněná.

Vyšší odborné školy, které u nás vznikají od poloviny 90. let, jsou hybridem mezi střední odbornou školou a vysokou školou, legislativně se však k vysokým školám neřadí. Získat bakalářský titul na nich lze jen tak, že vyšší odborná škola spolupracuje s některou školou vysokou, která titul absolventům VOŠ udělí. Na vyšších odborných školách se na rozdíl od vysokých škol také platí školné, a to i v případě, že jde o školu veřejnou. Všechny tyto záležitosti je nutné vyřešit.

4. Do terciárního vzdělávání je třeba dostat víc peněz, aniž by se tím ruinovala státní pokladna.

Má-li studovat více lidí, je třeba nalít do vzdělávacího systému více peněz. Kde je vzít? Autoři Bílé knihy předpokládají, že by se časem zavedlo školné, pokud možno takové, které by nevyřazovalo sociálně slabší. Nejspíše odložené až na dobu, kdy bude vysokoškolák dost vydělávat.

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací