ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Reforem je třeba, ne dušezpytu
    • Konkurs na pozici "presidency project officer"
    • Dům zahraniční spolupráce a Česká centra uzavřely memorandum o spolupráci
    • Vyúčtování investičních dotací za rok 2015
    • Youth Event

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Reforma terciárního vzdělávání ⁄ Bílá kniha terciárního vzdělávání ⁄ Ohlasy v médiích ⁄ Reforem je třeba, ne dušezpytu

Reforem je třeba, ne dušezpytu

24.11.2008 - Hospodářské noviny, Autor: Jan Zrzavý    

Nutkavé potřebě reflektovat nečekané výsledky krajských a senátních voleb začínají podléhat i politici koaličních stran, od nichž bychom čekali spíš dokončení reforem než dušezpyt.

Politici jsou závislí na rozmarech voličů, a tudíž mají sklony k lidovosti a zbabělosti, ale každá vládnoucí partaj volby jednou prohraje a žádným podbízením se tomu vyhnout nelze. I to je poučení z voleb: hejtmani byli tiší a neviditelní, a taky jim to nepomohlo.

Peníze? Už byly

Mnozí věří, že vyšší životní úroveň občanům nabídnou země, jejichž ekonomiky budou poháněné především myšlením. I kdyby to tak nebylo, do terciárního vzdělávání, výzkumu a inovací u nás ročně teče dost miliard na to, abychom se zajímali o jejich osud.

Obecný názor - intenzivně artikulovaný v nedávné veřejné diskusi nad strategií terciárního vzdělávání (tzv. Bílou knihou) - je, že ono by to všechno bylo tak nějak lepší, kdyby stát dal víc peněz.

Autoři Bílé knihy byli opakovaně obviněni z cynismu, když se dopustili predikce, že žádné další peníze nepřitečou a že na "podfinancovanost systému" bychom se měli spíše adaptovat než se jí každý podzim při schvalování státního rozpočtu znovu a znovu divit. Kromě toho svět jako by začínal jevit jisté subtilní známky jakési ekonomické nestability, takže počítat najisto s budoucím extenzivním rozvojem libovolného sektoru je spíše projev nezodpovědnosti. O přežití naší vědy a vysokých škol rozhodnou vnitřní strukturální změny, nikoli další státní peníze, ty došly či brzo dojdou.

Dým a plamínky na bojišti

Topolánkova vláda se v roce 2006 vrhla do reforem s nadšením dosud nevídaným. Věci se brzy začaly komplikovat a uzlovat; v mezičase vyznačeném tradiční volební meziprohrou se můžeme porozhlédnout, co na bojišti ještě dýmá a co už dodýmalo.

Reforma výzkumu dospěla do podoby novely zákona, která prošla prvním čtením ve sněmovně. Roztříštěný systém financování vědy bude částečně zjednodušen, ale institucionální reforma výzkumu v podstatě neprošla a skoro všichni velcí hráči zůstávají ve hře. Potřeba ministrů zachovat si vlastní peníze na výzkum zřejmě neplynula jen z reflexu nepustit, co držím, ale i z realistického odhadu, že resortní výzkumné kapacity mohou přežít jen v resortním závětří.

Nadějněji vypadá změna financování výzkumných institucí na základě jednotného nadresortního hodnocení předchozí vědecké produkce. Zdá se, že se také podaří posílit účelové financování výzkumných projektů a grantů a sjednotit je do dvou specializovaných agentur.

S reformou vysokých škol je to horší. I tady si změnu přejí spíš ti, kdo jsou venku, a brání se jí ti, kdo sedí uvnitř. Odpůrci jsou ale mnohem silnější, navíc sešikováni v zákonem posvěcených nátlakových skupinách. Mlčící většina mlčí, a tudíž se neví, co si myslí. Nicméně i tady se věci začínají hýbat.

Strategie reformy je hotova a vláda ji má projednat ještě letos. Středem konfliktu se tak očekávatelně stává její praktická implementace. Od počátku je "nejužším hrdlem" změna řízení vysokých škol a pochopitelně školné. To tato vláda - v souladu s programovým prohlášením - jistě nezavede, už proto, že to nemůže stihnout, ani kdyby chtěla. Nejdřív totiž musí být zavedena finanční podpora zacílená přímo na studenty, která pochopitelně narazila na bdělost ministra financí, ale prý se již na nejvyšších místech rýsuje shoda.

To umožňuje začít konkrétní debatu o školném, a to školném "odloženém", placeném nikoli studenty, ale absolventy, kteří dosáhli nějakého minimálního příjmu. Kromě toho, že přinese další peníze, mělo by školné především zásadně změnit vztah mezi školami a jejich klienty. I když asi ne v tom naivním smyslu, že platící studenti budou více motivováni k plnění studijních povinností (nebudou, já je znám!). Změnit by se totiž měla především motivace univerzit, které dnes maximalizují počty studentů, zatímco odložené (a právě jenom odložené) školné je bude tlačit k produkci úspěšných absolventů.

Nepřátelé s kulatými razítky

Obecně tedy platí, že reformy se rozběhly a nevypadají nenadějně, když člověk nemá velké oči a ví, že všechno je kompromis. A že všude číhají nepřátelé s kulatými razítky. Je potřeba pokračovat, kam až to půjde. A hluboké sebereflexe nechat těm, kdo na to mají čas.

Premiér Topolánek kdysi překvapil svým neústupným a prakticky orientovaným zájmem o oblast výzkumu a vysokých škol, o niž se jinak zajímali různí krasomluvci. I jiní by mohli takto překvapit, i když by to do nich člověk neřekl (jeden má zálibu v lunaparcích, druhý se převlíká za Itala), ale kdo to má pořád znova zkoušet. Kde už jsme mohli být, kdyby nás nezdrželo půlroční vymítání Dany Kuchtové z ministerstva školství...

Je v našem nejvlastnějším zájmu dotáhnout práci na nezbytných změnách aspoň do léta 2010, než se zase všechno na půl roku zhroutí a noví ministři se začnou zaučovat do resortů, které na ně náhodou padly, a osidlovat úřady svými soudruhy a sestřenicemi.

Autor, předseda odborné komise Rady pro výzkum a vývoj, je spoluautorem Bílé knihy vzdělávání

Nahoru

Navigace v sekci

  • Akce
  • Dokumenty
  • Často kladené otázky
  • Ohlasy v médiích

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací