V Domě kultury DKO se sešlo 156 zástupců škol a jejich zřizovatelů, aby si vyslechli prezentaci na téma Reformy v regionálním školství a následně diskutovali. Největší zájem a nejvíc dotazů směřovalo k ověřování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročnících a k reformě financování regionálního školství.
Okolo nového způsobu financování je mezi veřejností v současnosti hodně dezinformací. Nejčastějším omylem je
"počet 26 žáků ve třídě, které když škola nedosáhne, bude určena k zániku." Číslo 26 bylo pouze modelové a mělo
ilustrovat optimální naplněnost třídy, při které by škola dostala maximální objem peněz. Náměstek Němec k tomu říká:
"My jsme připravili jakýsi model, filosofii. Ten jsme předložili našim partnerům a požádali je o první zpětnou vazbu,
s tím, že my zpracujeme další parametry a budeme systém kultivovat a změkčovat."
Výsledkem vzájemných diskuzí s partnery je posunutí termínu spuštění reformy financování na školní rok
2013/2014, konkrétně od 1. 1. 2014. Diskutuje se také o odlišných principech pro základní školy ve srovnání se
školami středními.
Jak by podle předběžných výpočtů vypadala situace mateřských a základních škol v kraji Vysočina? Z 269 mateřských
škol by si 149 (tj. 55 %) polepšilo o více než 1 %, pro 7 (tj. 3 %) by byl dopad neutrální, pro 113 (tj. 42 %) by byl
dopad negativní (pokles od 1 do 3,8 %). Z 245 základních škol v kraji by si 150 (tj. 61 %) polepšilo o více
než 1 %, pro 22 (tj. 9 %) by byl dopad neutrální (od -1 do +1 %), pro 73 (tj. 30 %) by byl dopad negativní. Výpočty
jsou předběžné a není v nich zahrnuto například zohlednění inkluze.
Seminář se uskutečnil díky organizaci Národního ústavu pro další vzdělávání: www.nidv.cz