Největší pozornost byla věnována navrhovaným změnám financování. "Filosofií systému je, že nižší stupeň a malotřídky
v obci zachováme, protože už za Masaryka se říkalo, obec je obcí, když má hospodu, školu a kostel," řekl první
náměstek Ladislav Němec.
Ohledně druhých stupňů základních škol však L. Němec připustil, že je třeba některé prvky nastavit efektivněji.
V ČR totiž existuje kolem 200 základních škol, kde se na vyšším stupni ve čtyřech ročnících učí podle
stávajících RVP od 20 do 40 žáků, což není udržitelné. "Na druhou
stranu neznáme všechny okolnosti. Například, zda to není horská škola, kde jsou děti sváženy ze dvou
okolních obcí a nikdy zde nedocílí toho, že by na druhém stupni měli víc žáků. Dojezdová vzdálenost z této horské
obce je hodina a půl. V takovém případě není možné nutit děti jezdit hodinu a půl do školy a zpátky," upozornil
náměstek a dodal: " Systém se musí teprve nastavit. Potřebujeme dostat zpětnou vazbu, abychom mohli provést úpravu
parametrů. Už například víme, že budeme muset oddělit základní školy z hlediska optimální naplněnosti."
Při předběžných výpočtech dopadu reformy financování pro Pardubický kraj MŠMT zjistilo, že z 305 mateřských škol v
kraji by si všechny polepšily. Z toho 134 (tj. 44 %) by si polepšilo dokonce o více než 10 %. Z 228 základních
škol by si 184 (tj. 81 %) polepšilo, pro 5 (tj. 2 %) by byl dopad neutrální a pouze pro 39 (tj. 17 %) by byl dopad
negativní.
Seminář se uskutečnil díky organizaci Národního ústavu pro další vzdělávání: www.nidv.cz