ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Stanovisko MŠMT k některým článkům v tisku, týkajících se platové problematiky ve školství

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Školství v ČR ⁄ Ekonomika školství ⁄ RgŠ ÚSC ⁄ Archiv ⁄ Rok 2003 ⁄ Stanovisko MŠMT k některým článkům v tisku,...

Stanovisko MŠMT k některým článkům v tisku, týkajících se platové problematiky ve školství

V Praze dne 19. 6. 2003. V poslední době jsou v některých sdělovacích prostředcích publikovány články a údaje o mzdovém vývoji ve školství, které do značné míry neodpovídají skutečnosti nebo jsou alespoň (bez bližšího komentáře) zavádějící. Považujeme za vhodné, aby MŠMT zejména ke dvěma níže uvedeným článkům (MfDnes ze dne 4.6. a HN ze dne 17.6.) zaujalo své stanovisko, jehož znění je připojeno.    
Stanovisko k článku uveřejněném dne 4.6.2003 v Mladé frontě DNES:

" Mzdy v letošním roce rekordně rostou"
V Mladé frontě DNES byly uveřejněny údaje o mzdovém vývoji jednotlivých hospodářských odvětví České republiky, ze kterých vyplývá, že v I. čtvrtletí 2003 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostly mzdy v odvětví vzdělávání o 16,7%, což je nejvyšší nárůst v rámci celé republiky. Vzhledem k uvedeným údajům považujeme za nutné upozornit na skutečnost, že provedené srovnání I. čtvrtletí 2002 a 2003 je, alespoň bez bližšího komentáře, zavádějící. Pro hodnocení skutečného meziročního nárůstu mezd jsou uvedená období obtížně srovnatelná, neboť:
1) v roce 2002 se uskutečnilo, stejně jako v roce 2003, výrazné zvýšení tarifních platů ve veřejném sektoru, ovšem až s účinností od 1.3.2002, zatímco zvýšení tarifních platů v roce 2003 bylo realizováno již s účinností od 1.1.2003. Z uvedeného vyplývá, že prezentované nárůsty průměrných mezd mezi I. čtvrtletím roku 2002 a2003 jsou "deformovány" tím, že v prvních dvou měsících roku 2002 není zahrnut nárůst tarifních platů, ke kterému došlo ve "zbytku" roku 2002.
2) Vlivem výše uvedených skutečností lze oprávněně předpokládat, že skutečný meziroční nárůst průměrných mezd ve školství i v ostatních sférách veřejného sektoru se bude v průběhu roku 2003 trvale snižovat (jak bude klesat význam prvních dvou měsíců roku 2002) a v odvětví vzdělávání dosáhne za celý rok 2003 výsledné meziroční hodnoty cca 9-10%.

Stanovisko k článku uveřejněném dne 7.6.2003 v Hospodářských novinách:

"Platy učitelů: chybějí peníze i systém"
V uvedeném článku autorky konstatují (cituji): "A tak jsou učitelé i nadále odměňováni podle "věkového automatu". Nastupující učitel musí vystačit s pár tisíci hrubého, zvýšení učitelských platů pak vždy nejvíce pocítí učitelky krátce před důchodem. Ředitelé škol navíc nemohou mladým učitelům přilepšit ani z obálek s nápisem prémie. Odbory si totiž vynutily, aby veškerá přidání šla do nárokových složek platu, tedy do tarifu. Na odměny jde už jen málo peněz." (konec citace).
Těchto pět vět v sobě skrývá minimálně dvě nepravdivé (nebo alespoň silně zavádějící) informace.
1) Je zcela prokazatelnou skutečností, že i přes rostoucí tarifní platy je ve školství minimálně v průběhu posledních tří let (tzn. v letech 2001, 2002, a 2003) zajištěna (ale i realizována) zcela stabilní absolutní výše vyplácených nenárokových složek platů (osobních příplatků i odměn) a to jak u pedagogických tak i u nepedagogických zaměstnanců. Výše těchto nenárokových složek dosahuje v uvedených letech trvale cca 1 680 Kč/na 1 zaměstnance RgŠ měsíčně (z toho odměny cca 440 Kč/měsíčně). Dosavadní vývoj v odměňování zaměstnanců ve školství v průběhu roku 2003 zcela potvrzuje reálnost předpokladu, že i v tomto roce bude dosaženo srovnatelných hodnot. Tvrzení, že na odměny jde už jen málo peněz je tedy naprosto nepodložené.
2) Zavádějícím je i tvrzení, že jsou učitelé i nadále odměňováni podle "věkového automatu" a že nastupující učitel musí vystačit s pár tisíci hrubého, zvýšení učitelských platů pak vždy nejvíce pocítí učitelky krátce před důchodem.
Zde autorky naprosto pominuly skutečnost, že od roku 2001 se každému učiteli k platovému tarifu připočítává příplatek stanovený jako určité procento (v letech 2001 a 2002 8% a v roce 2003 10%) z platového tarifu v nejvyšším platovém stupni příslušné platové třídy. Takto konstruovaný tarifní příplatek je nutno zcela jednoznačně chápat právě jako jednu z forem konkrétní podpory právě pro mladé, začínající učitele, neboť tento příplatek znamená pro začínajícího učitele zvýšení jeho platového tarifu o téměř 16%, zatímco u učitele "před důchodem" pouze o uvedených 10%.
Ing. Vlastimil Finke
ředitel odboru 45

Nahoru

Navigace v sekci

  • Reforma financování regionálního školství
  • Rozpočet a závěrečný účet kapitoly MŠMT
  • RgŠ ÚSC
    • Aktuality
    • Normativy
    • Rozpočet
    • Odměňování
    • Metodické pokyny
    • Různé
    • Rozvojové programy
    • Archiv
      • Rok 2007
      • Rok 2006
      • Rok 2005
      • Rok 2004
      • Rok 2003
  • Soukromé školy
  • Církevní školství
  • Přímo řízené organizace
  • Ostatní přímo řízené organizace a státní správa
  • Mládež
  • Sport a tělovýchova
  • Společný program EU a ČR

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací