Stanovisko k článku uveřejněném dne 4.6.2003 v Mladé frontě
DNES:
" Mzdy v letošním roce rekordně rostou"
V Mladé frontě
DNES byly uveřejněny údaje o mzdovém vývoji jednotlivých hospodářských odvětví České republiky, ze kterých vyplývá, že
v I. čtvrtletí 2003 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostly mzdy v odvětví vzdělávání o 16,7%, což je
nejvyšší nárůst v rámci celé republiky. Vzhledem k uvedeným údajům považujeme za nutné upozornit na skutečnost, že
provedené srovnání I. čtvrtletí 2002 a 2003 je, alespoň bez bližšího komentáře, zavádějící. Pro hodnocení skutečného
meziročního nárůstu mezd jsou uvedená období obtížně srovnatelná, neboť:
1) v roce 2002 se uskutečnilo, stejně jako v roce 2003, výrazné zvýšení tarifních platů ve veřejném sektoru, ovšem až s
účinností od 1.3.2002, zatímco zvýšení tarifních platů v roce 2003 bylo realizováno již s účinností od 1.1.2003. Z
uvedeného vyplývá, že prezentované nárůsty průměrných mezd mezi I. čtvrtletím roku 2002 a2003 jsou "deformovány" tím,
že v prvních dvou měsících roku 2002 není zahrnut nárůst tarifních platů, ke kterému došlo ve "zbytku" roku 2002.
2) Vlivem výše uvedených skutečností lze oprávněně předpokládat, že skutečný meziroční nárůst průměrných mezd ve
školství i v ostatních sférách veřejného sektoru se bude v průběhu roku 2003 trvale snižovat (jak bude klesat význam
prvních dvou měsíců roku 2002) a v odvětví vzdělávání dosáhne za celý rok 2003 výsledné meziroční hodnoty cca
9-10%.
Stanovisko k článku uveřejněném dne 7.6.2003 v Hospodářských
novinách:
"Platy učitelů: chybějí peníze i systém"
V
uvedeném článku autorky konstatují (cituji): "A tak jsou učitelé i nadále odměňováni podle "věkového automatu".
Nastupující učitel musí vystačit s pár tisíci hrubého, zvýšení učitelských platů pak vždy nejvíce pocítí učitelky
krátce před důchodem. Ředitelé škol navíc nemohou mladým učitelům přilepšit ani z obálek s nápisem prémie. Odbory si
totiž vynutily, aby veškerá přidání šla do nárokových složek platu, tedy do tarifu. Na odměny jde už jen málo peněz."
(konec citace).
Těchto pět vět v sobě skrývá minimálně dvě nepravdivé (nebo alespoň silně zavádějící) informace.
1) Je zcela prokazatelnou skutečností, že i přes rostoucí tarifní platy je ve školství minimálně v průběhu posledních
tří let (tzn. v letech 2001, 2002, a 2003) zajištěna (ale i realizována) zcela stabilní absolutní výše vyplácených
nenárokových složek platů (osobních příplatků i odměn) a to jak u pedagogických tak i u nepedagogických zaměstnanců.
Výše těchto nenárokových složek dosahuje v uvedených letech trvale cca 1 680 Kč/na 1 zaměstnance RgŠ měsíčně (z toho
odměny cca 440 Kč/měsíčně). Dosavadní vývoj v odměňování zaměstnanců ve školství v průběhu roku 2003 zcela potvrzuje
reálnost předpokladu, že i v tomto roce bude dosaženo srovnatelných hodnot. Tvrzení, že na odměny jde už jen málo peněz
je tedy naprosto nepodložené.
2) Zavádějícím je i tvrzení, že jsou učitelé i nadále odměňováni podle "věkového automatu" a že nastupující učitel musí
vystačit s pár tisíci hrubého, zvýšení učitelských platů pak vždy nejvíce pocítí učitelky krátce před důchodem.
Zde autorky naprosto pominuly skutečnost, že od roku 2001 se každému učiteli k platovému tarifu připočítává příplatek
stanovený jako určité procento (v letech 2001 a 2002 8% a v roce 2003 10%) z platového tarifu v nejvyšším platovém
stupni příslušné platové třídy. Takto konstruovaný tarifní příplatek je nutno zcela jednoznačně chápat právě jako jednu
z forem konkrétní podpory právě pro mladé, začínající učitele, neboť tento příplatek znamená pro začínajícího učitele
zvýšení jeho platového tarifu o téměř 16%, zatímco u učitele "před důchodem" pouze o uvedených 10%.
Ing. Vlastimil Finke
ředitel odboru 45
Stanovisko MŠMT k některým článkům v tisku, týkajících se platové problematiky ve školství
V Praze dne 19. 6. 2003.
V poslední době jsou v některých sdělovacích prostředcích publikovány články a údaje o mzdovém vývoji ve školství,
které do značné míry neodpovídají skutečnosti nebo jsou alespoň (bez bližšího komentáře) zavádějící. Považujeme za
vhodné, aby MŠMT zejména ke dvěma níže uvedeným článkům (MfDnes ze dne 4.6. a HN ze dne 17.6.) zaujalo své
stanovisko, jehož znění je připojeno.