aprobace: matematika – základy techniky:
"Konkrétně v naší škole v tomto školním roce jak žáky, tak jejich rodiče nic převratného nečeká. Podle vlastního školního vzdělávacího programu učíme letos již pátým rokem a všechny zásadní změny jsou již několik let realizovány. Drobné úpravy nastaly jen v učebních plánech, kde jsme využili větší volnosti a variability, kterou školám umožnilo Opatření ministryně školství mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání z června roku 2007."
Radek Dolenský, ředitel základní školy v Plzni,
aprobace: matematika - fyzika:
"Všechny děti v první třídě budou na vysvědčení hodnoceny slovně. Zařadili jsme povinnou výuku angličtiny od 1. ročníku. Děti mají integrovaný předmět Umění a práce (1.stupeň) a Občanství a zdraví (2.stupeň). Ale spousta věcí zůstává „při starém“, protože jsme je proměňovali již během uplynulých let."
Vratislav Brokl, ředitel Základní školy Za Alejí 1072, Uherské Hradiště:
"Věřím tomu, že rodiče si brzy zvyknou na to, že se škola mění a že děti budou mít méně encyklopedických znalostí, ale budu se daleko lépe orientovat v životě."
Miroslav Strouhal, ředitel Základní školy Velké Němčice na Břeclavsku:
"Věřím, že jsme škola, která před tvorbou vlastního ŠVP nespala. Snažili jsme se spoustu věcí předem vyzkoušet (např. celoškolní projekty, evaluační dotazníky, společné akce školní komunity atd.). Myslíme si tedy, že ti, kteří školu znají déle, vědí, že naše prostředí je trošku jiné. Myslím, že viditelných změn letos moc nebude. Revoluce se u nás nechystá. Rádi bychom do naší práce zařadili některé nové věci (například celoškolní projektový den na jedno z průřezových témat). Ale to jsme stejně dělali i v minulých letech."
Alena Kotrbová, ředitelka základní školy v Kutné Hoře:
"Pro naše děti a jejich rodiče neočekáváme žádné převratné změny, škola se touto cestou již několik let ubírá. Rodiče byli samozřejmě informováni o zahájení realizace školního vzdělávacího programu v prvním a šestém ročníku. Jako „novinka“ je u nás pro tento školní rok připraveno písemné sebehodnocení všech žáků školy, zaměřené na osvojování kompetencí. Až dosud probíhalo sebehodnocení v jednotlivých předmětech průběžně, nyní se stane pevnou součástí hodnocení každého dítěte."
Dagmar Satková, ředitelka Základní školy Vidče na Vsetínsku,
aprobace: čeština - francouzština:
"Přínos reformy rodičům a dětem v tomto školním roce nedovedu posoudit dopředu, snad jen to, že proces učení by měl být pro děti zajímavější a tvořivější."
Miloslav Hons, ředitel Základní školy Na Příkopech 895 v Chomutově,
aprobace: ruština - zeměpis - tělocvik:
"Ti, kteří se zajímají o školu svých dětí, mají možnost ji více aktivně ovlivňovat. Vybírat ze škol na základě kvalitnějších informací o školách. Dětem větší výběr v tom co JÁ chci. Zatím s nebezpečím, které přináší odpovědnost za svá rozhodnutí a činy. To se stále těžce učíme.
Možnost naučit se cizí jazyk tak, aby
byl ke každodennímu použití. Možnost a snad i nutnost (raději touhu) učit se demokracii."
Ivana Honsejmanová, ředitelka Základní školy a Mateřské školy Klíč v České Lípě:
"V první řadě větší spektrum předmětů, např. anglický jazyk a výpočetní techniku od první třídy. Dále
dramatickou výchovu na prvním a osobnostně-sociální výchovu a další volitelné předměty na druhém stupni. Možnost volby,
která umožní určitou profilaci žáka. Reforma se však neodehrává jen v prvním a šestém ročníku. Nejsou to žádné
„hájené“ třídy, okolo kterých je křídou nakreslený kruh.
Helena Fučíková, ředitelka základní školy v Praze 10 - Hostivaři:
"Větší důvěru rodičů k práci učitele a vedení školy, zlepšení klimatu ve školách, dětem tvořivost a odpovědnost za vlastní výsledky."
Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku,
aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV:
"Možná ani nepoznají, že právě 1. a 6. ročník se učí podle ŠVP. Ale všechny děti ve škole mají dneska mnohem větší nabídku volitelných předmětů, samy mohou ovlivňovat jejich skladbu. Objevují se třídní a celoškolní projekty.
Prvňáci se učí angličtinu, tak jak si
to přáli rodiče. Výchova ke zdraví není jenom teorií – jídla na výběr, skladba jídelníčku, zdravé svačinky místo
automatů, to jsou také přínosy přemýšlení a realizace ŠVP."
Jan Pechlák, ředitel Základní školy Příbram - Březové Hory,
aprobace: matematika - tělocvik:
"I když v letošním školním roce začínáme s výukou podle vlastního ŠVP teprve
prvním rokem (1. a 6. ročník), ani v ostatních třídách se metody a formy práce nijak zvlášť neliší a není to v našem
případě žádný náhlý převrat ve způsobu výuky (jak již bylo uvedeno výše).
Ve větší míře než dříve je kladen důraz na sebehodnocení žáků, mimo jiné i tvorbu vlastního žákovského portfolia, jehož obsah a jeho hodnocení bude i součástí setkávání učitelů s žáky a jejich rodiči. Tady vidíme další možnost užší spolupráce s rodiči a zvýšení zájmu rodičů o výsledky svého dítěte a hlavně také o celkové dění ve škole – „co se to naše dítě vlastně učí, jak se to učí, proč se to učí apod.“ Předpokladem je samozřejmě otevřenost a vstřícnost školy vůči rodičům."