Jitka Linhartová, učitelka na Základní škole Chrudim, Dr. J. Malíka 958,
aprobace: matematika - základy techniky:
"Myslím si, že by rodiče obecně měli především být o reformě více a odpovídajícím způsobem informováni (nejen
od vyučujících nebo na začátku školního roku z médií). Domnívám se, že poté, co porozumí smyslu reformy a ztotožní se s
jejími hlavními myšlenkami, budou alespoň někteří z nich více spolupracovat s vyučujícími a podporovat je."
Jana Černá, učitelka na Základní škole Za Alejí 1072, Uherské
Hradiště:
"Důležitým úkolem rodičů je především péče o dítě a s tím souvisí i příprava na
vyučování. Mně postačí, pokud se děti v rodině naučí zodpovědnosti za to, co dělají a jak se chovají, což je nelehký
úkol. Pokud by měli rodiče zájem podílet se na organizaci mimoškolních i školních akcí, jsou vždy vítáni. Snažíme se
otvírat naši školu veřejnosti, protože různé pohledy na to, co děláme a jak to děláme, jsou důležité."
Zdeněk Sotolář, učitel a výchovný poradce na Základní škole Velké Němčice na Břeclavsku,
aprobace: čeština - dějepis:
"Především je nutné rodiče lépe o záměrech reformy informovat, protože ministerstvo
bohužel zaspalo tam, kde si čile přivstala média. Obojí reformu poškodilo ještě v jejím prenatálním
stavu."
Milada Valová, učitelka na základní škole v Kutné Hoře,
aprobace: matematika - zeměpis:
"Snažíme se rodiče zapojovat do výuky jako asistenty, zvyšovat
jejich podíl na mimovyučovacích činnostech - pořádáme výstavy, vystoupení žáků, projekty za účasti rodičů, ukázkové
hodiny. Chceme, aby rodiče věděli, jakým způsobem s jejich dětmi pracujeme. Bohužel, podíl rodičů na životě školy není
zatím takový, jaký bychom si představovali."
Dobromila Halamíková, učitelka na Základní škole Vidče na Vsetínsku:
"Bylo by velmi prospěšné, pokud by se nám podařilo realizovat společné víkendy rodičů,
učitelů a dětí nebo využít nezaměstnaných, důchodců nebo rodičů na MD jako asistentů pro děti s individuálním
vzdělávacím plánem."
Romana Beková, učitelka na Základní škole Na Příkopech 895 v Chomutově,
aprobace: DPS pro ZŠ a SŠ, vyučuje matematiku a fyziku:
- aktivní naslouchání nejen svým dětem, ale zároveň i učitelům - aktivní spolupráce
rodičů s učiteli na všech stupních školství- rodič = REKLAMA ŠKOLY- hledat, číst a číst
s pochopením dobře a smysluplně napsané články o školské reformě- důvěřovat lidem, kteří se plně
věnují jejich ratolestem
Věra Švecová, učitelka na Základní škole Planá:
- podílení se na akcích, projektech školy-
sdělování připomínek, návrhů
Markéta Růžková, učitelka na základní škole v Praze 10 - Hostivaři:
"Uvedu konkrétní
příklad: V praxi se nám osvědčilo do kulturního projektu zapojit i rodiče. S uvedením muzikálu „O červené
slepičce“ nám pomohli s realizací kostýmů, kulis a zajistili technické zázemí. Také nám pomohli s kopírováním
audio- a videozáznamů pro každé dítě."
Ludmila Michálková, učitelka na Základní škole Příbram - Březové Hory,
aprobace: přírodopis - tělocvik:
"Co se týká rodičů žáků, očekávám od nich větší pochopení pro zavádění nových forem a metod do výuky. Pokud mají
žáci informace vyhledávat a pracovat s nimi, je potřeba, aby k nim měli přístup. Není nutné, aby měli všichni z domova
přístup na internet nebo rozsáhlou knihovnu s potřebnou literaturou, naše škola umožňuje žákům pracovat s literaturou
ve velice dobře vybavené žákovské knihovně. Děti mají denně přístup na internet a dvakrát týdně celé odpoledne volný
přístup do pracoven informatiky, ve kterých mohou využívat jak software, tak hardware. Bohužel někteří rodiče svým
dětem neumožňují tyto zdroje využívat s odůvodněním, že to sami nepotřebovali. V tomto směru je nutné znovu a znovu s
rodiči hovořit a vysvětlovat jim cíle školní reformy, cíle ŠVP , aby si začali uvědomovat, že jejich děti se snadněji
uplatní na trhu práce, pokud budou samostatné, sebevědomé, aktivní a zodpovědné vůči sobě, ale i svému okolí."
Máte nějaké tipy, jak by se rodiče vašich žáků mohli na zavádění reformy do praxe podílet?
Co rodičům svých žáků radí učitelky a učitelé z různých škol v České republice?