aprobace: matematika – základy techniky:
"To bude na jednotlivých školách velmi rozdílné. Na mnohých školách již pozitivní změny v práci učitelů nastaly, jinde se jim dosud brání. Záleží na tom, zda učitelé pochopili smysl a především podstaty změn, které by tvorba školních vzdělávacích programů podle Rámcového vzdělávacího programu měla do školy přinést. Bez toho se totiž velmi snadno mohlo stát, že někde jen upravili nadpis na stávajících tematických plánech, přidali do učebních plánů především další hodiny českého jazyka a matematiky a pracují dál stejným způsobem tak, jak jsou zvyklí již deset, možná dvacet let. Školy, které totiž necítily a nevnímaly potřebu něco měnit a jsou se svou "léty prověřenou" prací spokojeny, ke skutečné pozitivní změně práce nikdo nedonutí - sebelepším dokumentem či příkazem.
Pro úspěch reformy je naprosto nezbytné intenzivní a systematické vzdělávání ředitelů a učitelů, které nejprve změní jejich myšlení a zajeté stereotypy, které je naučí spolupracovat, pracovat v týmu, vzájemně se respektovat, respektovat své žáky i jejich rodiče, a dovede je tak k pochopení nezbytnosti pozitivních změn ve školách. Pokud se toto podaří, pak by již nemělo být pro vysokoškolsky vzdělané pedagogy tak těžké společně rozhodnout a sepsat, co, kdy, v jakém rozsahu a jakým způsobem budou se svými žáky dělat a následně to realizovat, aby výuka byla efektivní a smysluplná a odpovídala potřebám společnosti 21. století."Radek Dolenský, ředitel základní školy v Plzni,
aprobace: matematika - fyzika:
"Ze dne na den se práce učitelů nezmění. Na změnách v jejich práci je třeba pracovat dlouhodobě. A to je (ne)výhoda ŠVP, protože práce učitelů se může proměňovat postupně tak, jak toho jsou schopni."
Vratislav Brokl, ředitel Základní školy Za Alejí 1072, Uherské Hradiště:
"Díky tomu, že jsme se dva roky intenzivně vzdělávali v nových metodách a formách práce, už nyní na naší škole vidím změny ve stylu práce učitelů. V tomto trendu samozřejmě budeme dále pokračovat."
Miroslav Strouhal, ředitel Základní školy Velké Němčice na Břeclavsku:
"Doufám! Věřím, že naši učitelé pochopili nutnost změny. Komunikativní dovednosti, sociální klima, vztahy v kolektivu ... To se nedá naučit při obvyklé frontální výuce. Měl jsem ale možnost setkávat se na akcích NIDV se spoustou učitelů z dalších škol a jsem trochu skeptický k celkové změně v celém školství. Je spousta škol, na kterých se zastavil čas. Bude to trvat hodně dlouho. A i když mám do důchodu daleko, myslím, že konce této reformy se nedožiju. Což ale nevadí. Je mi jasné, že je to běh na dlouhou trať a věřím, že se naše školství postupně změní jako celek. A fandím tomu!"
Alena Kotrbová, ředitelka základní školy v Kutné Hoře:
"Žádný program podle mého názoru nezmění automaticky práci pedagoga. Naším úkolem je vytvářet kolegům pro jejich práci optimální podmínky, zajišťovat jejich další vzdělávání, ukazovat cesty, jakými mohou dojít s dětmi k cíli."
Dagmar Satková, ředitelka Základní školy Vidče na Vsetínsku,
aprobace: čeština - francouzština:
"Práce učitelů se podle mého názoru příliš nezmění na 1. stupni, protože tam učitelé používali i dříve větší spektrum aktivizujících metod zaměřených na získávání kompetencí. Na druhém stupni byla větší orientace na učivo jako cíl výuky než prostředek k dosažení kompetencí. Tam ŠVP povede ke zlepšení práce učitelů, protože se více zaměřuje na výstupy a k jejich dosažení bude nutné změnit metody práce."
Miloslav Hons, ředitel Základní školy Na Příkopech 895 v Chomutově,
aprobace: ruština - zeměpis - tělocvik:
"Reforma školství, která u nás probíhá, by jednoduše měla přenést důraz ze znalostí žáka na jeho dovednosti – ve vzdělávacích dokumentech se jim říká kompetence. Jde o to, že znalosti, které žák získá, by měl umět použít v praxi a orientovat se v nich. Ale ne je jen mechanicky memorovat. Největším problémem pro tuto reformu bude změnit myšlení učitelů. Nepůjde to ze dne na den. Ale ŠVP by měly poskytovat učitelům možnost zažívat nové úspěchy. Již dnes je mnoho učitelů, kteří nemají problém naučit žáky komunikovat, vyjádřit svůj názor, diskutovat o různých nových projektech a dokonce se vzájemně dohodnout třeba na pravidlech chování a klasifikaci. A přitom naučit i to nezbytně nutné množství dat a faktů.
Učitel se stane více než doposud psychologem a výchovným pracovníkem. A pokud sám přijde na to, že to je cesta, která mu nejvíce pomůže i k předávání své odbornosti žákům, má vyhráno.
Pokud se podaří naplnit i všechny další nezbytné kroky, stane se učitel mnohem více UČITELEM. Tedy méně papírování, plýtvání jeho kvalifikací na neodborné práce."Ivana Honsejmanová, ředitelka Základní školy a Mateřské školy Klíč v České Lípě:
"Už se změnila a není to jen díky ŠVP, ale jak píši již v první otázce, díky celému „obrození“, které vnímám od sametové revoluce. Období, které nás trochu slibně naladilo např. školními psychology, logopedy, asistenty, a pak začalo počítat peníze. Pokud se ale budu snažit neodbočovat od tématu, tak musím poctivě odpovědět, že záleží na tom kterém konkrétním učiteli. Jsou lidé, kteří jsou pro změny nadšeni a otevřeni, a pak zákonitě ti druzí. Lze je samozřejmě na cestě provázet a podporovat, ale už jsem zjistila, že je zbytečné někoho tlačit. Nejde však jen o to, učit podle nového ŠVP, ale myslet na metody a organizaci práce, na třídní klima, na budoucí život žáků a na jejich pozici teď, na vlastní celoživotní učení a na relaxaci a na spoustu jiných věcí, které se poskládají v jednoho učitele v jedné třídě, do které budu chtít (nebo nechtít) dát jako rodič své dítě."
Helena Fučíková, ředitelka základní školy v Praze 10 - Hostivaři:
"Ano."
Hana Vellánová, ředitelka Základní školy Planá nad Lužnicí na Táborsku,
aprobace: přírodopis - základy zemědělské výroby - lektor a učitel OSV:
"Určitě ne všech, a určitě ne hned. Pro některé bylo významným impulsem ke změně už přípravné období a společné vzdělávání věnované metodám výuky. Semináře k individualizaci zase napomohli k tomu, že aspoň někteří kolegové trochu jinak přemýšlejí o žákovi a jeho potřebách. Ale máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu. Odbourat zažité stereotypy chování je těžké. Vítám a cením si každý posun. Potřebovali bychom ještě pár nadšenců. Také je nutné vzdělávání učitelů, ale soustavné a hlavně kvalitní – tedy dlouhodobé a cílené na změnu.
Podmínky nám k tomu ale nepomáhají – nemáme prostředky na zastupování, které je velmi drahé. Mnoho učitelů vůbec necítí potřebu měnit svůj styl a způsob práce.
Nepochopení veřejnosti
a části rodičů těmto učitelům nahrává. Proto si myslím, že změna bude pomalá a ne právě jednoduchá.
Přesto zůstávám optimista a raduji se i z drobného posunu."
Jan Pechlák, ředitel Základní školy Příbram - Březové Hory,
aprobace: matematika - tělocvik:
"Pokud se týká učitelů naší školy, mění se postupně, jak již bylo uvedeno výše. V současné době se projevuje
především větší samostatnost a flexibilita jak ve využívání různých efektivních metod a forem práce, tak i ve
vyhledávání zdrojů informací, a to i při hledání vhodných a potřebných akcí dalšího vzdělávání. Většina našich učitelů
si už v současné době dokáže sama vyhodnotit, který seminář je pro ně přínosný nebo jaké téma vzdělávací akce by
potřebovali. Totéž platí i při plánování společných seminářů pro celý kolektiv pedagogů školy.
Významným přínosem při práci na ŠVP bylo posilování vědomí nutnosti vzájemné spolupráce a podpory, protože společné dílo ani jinak vznikat nemůže. A v tomto duchu se odvíjí i další práce učitelů – není problém se poradit s kolegou, navštívit ho v hodině nebo se bez jakýchkoliv obav poradit i s někým z vedení školy. Zlepšila se v mnoha ohledech i spolupráce učitelů 1. a 2. stupně."