IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievment) je nezávislé konsorcium národních výzkumných institucí a vládních výzkumných agentur z celého světa, založené roku 1958. IEA má Sekretariát a stálou komisi, která je sedmičlenná.
Skrze komparativní výzkumy se IEA snaží:
- poskytovat mezinárodní srovnání, které může pomoci tvůrcům vzdělávacích politik identifikovat silné a slabé stránky jejich vzdělávacích systémů;
- poskytovat vysoce kvalitní data, která pomohou tvůrcům vzdělávacích politik pochopit klíčové školské a mimoškolské faktory, které ovlivňují výuku a učení se;
- poskytovat vysoce kvalitní data, která budou sloužit jako zdroj pro identifikaci oblastí zájmu a činnosti a pro přípravu a hodnocení vzdělávacích reforem;
- rozvíjet a zlepšovat kapacity zabývající se národními strategiemi pro monitorování a zlepšování vzdělávání.
Od založení IEA vypracovala více než 30 mezinárodních výzkumných studií. Pravidelný cyklus studií zahrnuje výsledky v základních předmětech, např. Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015, 2019) nebo Progress in International Reading Literacy Studies (PIRLS 2001, 2006, 2011, 2016, 2021). Projekty IEA zahrnují také studie specifických zájmů členů IEA, jako např. občanskou výchovu (CIVED, ICCS 2009, 2016), informační technologie používané ve výuce (SITES-M1, SITES-M2, SITES 2006) a počítačové a informační dovednosti (ICILS 2013). Studie IEA se nezaměřují jen na studenty, ale i na učitele (TEDS – Teacher Education and Development Study).
Data ze šetření