ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Jak vypadá transformovaná domácnost

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Spec.vzděl., prevence, inst. vých. ⁄ Náhradní péče a střediska výchovné péče ⁄ Transformace dětských domovů ⁄ Jak vypadá transformovaná domácnost

Jak vypadá transformovaná domácnost

MŠMT ve spolupráci s MPSV připravilo: 

p2_fungovani_domacnosti_A4.pdf stručný přehled základních charakteristik toho, jak rodinné prostředí v transformované domácnosti 

Níže uvedené vybrané charakteristiky rodinného prostředí mohou posloužit jako vodítka v průběhu transformace samotným dětským domovům, jejich zřizovatelům i diagnostickým ústavům odpovědným za metodické vedení dětských domovů.

Současně jsou relevantní pro inspekční činnost vykonávanou dětskými domovy Českou školní inspekcí, případně pro Státní zastupitelství vykonávající dozorovou činnost v zařízeních.

Jak poznat rodinné prostředí v transformované domácnosti?

  1. Domácnost funguje na rodinných principech, které vychází z potřeb jejich členů (zejména potřeba individuálního přístupu, stabilního prostředí, uplatňování principů participace, potřeba bezpečí vylučující situace ohrožující důstojnost členů domácnosti).
  2. Každé dítě v domácnosti má prostor pro individualizovanou péči (čas jeden na jednoho).
  3. Pracovníci domácnosti jednají s dítětem partnersky. Pracovníci domácnosti jsou v přístupu k dítěti jednotní.
  4. Složení pracovníků domácnosti je stabilní, kromě běžných personálních změn a zastupování v náhlé nepřítomnosti.
  5. Domácnost je v bytě nebo domě v zástavbě, která umožňuje využívat běžnou občanskou vybavenost (veřejná doprava, zdravotní a jiné služby, školy, kulturní zařízení, volnočasové aktivity) a je tedy dobře dostupná. Nejde o účelovou budovu a z jejího označení není zřejmé, že jde o pobytovou službu.
  6. V jednom domě je ideálně jedna (maximálně dvě) domácnosti.
  7. V domácnosti je počet a typ místností jako v běžném bytě (nejsou zde „ústavní“ místnosti např. kancelář, sklad pro prádlo, návštěvní místnost, WC výlučně pro zaměstnance apod.). 
  8. Vybavení domácnosti je osobité, praktické, odpovídá výběru a potřebám ubytovaných dětí a pracovníků. Děti jsou přirozeně zapojovány do zařizování, výzdoby i uspořádání domácnosti. Chod domácnosti není řízen centrálním řádem, ale pravidla domácnosti vycházejí ze situace a potřeb jejích obyvatel.
  9. Provoz domácnosti je zajištěn členy domácnosti. Pro stravování, nákup potravin, praní prádla, úklid apod. nejsou využívány centrální provozy instituce (dítě se nestravuje ve školní jídelně při zařízení), ale běžné komunitní zdroje.
  10. Děti mají své osobní věci uloženy u sebe (oblečení, vybavení, knihy, hračky apod.), věci jsou bez inventárního označení.
  11. V domácnosti není vyvěšený domácí řád nebo návštěvní kniha či zveřejňovány pro děti citlivé informace o jejich osobě.
  12. Návštěvy blízkých osob (členů rodiny, kamarádů atd.) se neřídí návštěvním řádem, ale vzájemnou domluvou. Dítě je zapojováno do plánování návštěv (místo, čas, průběh) s ohledem na ostatní členy domácnosti.
  13. Děti i pracovníci mají přístup do všech prostor domácnosti. Zároveň má domácnost soukromé a společné prostory, které jsou užívány s respektem k soukromí všech jejich členů. Také je možné mít uzamykatelné některé části nábytku, a to s ohledem na bezpečí dětí (např. chemikálie) či ochranu informací o jejich osobě (spisová dokumentace).

Nahoru

Navigace v sekci

  • Aktuality
  • Legislativa
  • Speciální vzdělávání
  • Prevence
  • Náhradní péče a střediska výchovné péče
    • Dětské domovy
    • Transformace dětských domovů
      • Jak vypadá transformovaná domácnost
      • Nepřetržitý dohled nad dětmi v dětských domovech
      • Finanční otázky při transformaci
      • Hygiena a stavebního právo při transformaci
      • Další metodické materiály k transformaci
    • Střediska výchovné péče
    • Metodické dokumenty, legislativa ad.
    • Standardy kvality péče o děti
    • Statistiky a výzkumy
    • Kontakty na oddělení ústavní výchovy
  • Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací