Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
Čj.1728/2006-22
V Praze dne 23. ledna 2006
Informace MŠMT k rozvojovému programu ve vzdělávání k zajištění kurikulární reformy v učebních plánech základních škol a základních škol speciálních od školního roku 2006/07
Rozvojový program řeší komplexně úpravu učebních plánů základních škol (včetně základních škol speciálních a škol
samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením) ve školním roce 2006/07 nutnou pro zajištění kurikulární
reformy v základním vzdělávání.
Rozvojový program přináší významné úpravy učebních plánů, které zajistí nastavení podmínek pro postupné zavádění vzdělávání podle školních vzdělávacích programů připravených podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Od školního roku 2006/07 bude počet vyučovacích hodin v učebních plánech stávajících vzdělávacích programů pro základní vzdělávání téměř dosahovat úrovně požadované rámcovým učebním plánem RVP ZV (zbývají doplnit již pouze 2 vyučovací hodiny). V souladu s § 185 odst. 1 školského zákona mohou ve školním roce 2006/07 školy vyučovat podle vlastního školního vzdělávacího programu již v 1. a 2. a v 6. a 7. ročníku.
Rozvojový program upravuje od 1. září 2006 učební plány současných vzdělávacích programů pro základní vzdělávání takto:
1) rozšíření učebních plánů ve 3., 4. a 5. ročníku vždy o 1 vyučovací hodinu,
2) rozšíření učebních plánů v 6. ročníku o 1 disponibilní vyučovací hodinu,
3) rozšíření učebních plánů v 7. až 9. ročníku celkem o 1 vyučovací hodinu.
Úpravy se týkají základních škol včetně základních škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením a základních škol speciálních, a to všech zřizovatelů. Upravené učební plány jsou součástí vyhlášení rozvojového programu a jsou zveřejněny na webu MŠMT (www.msmt.cz, odkaz Základní školství – Učební dokumenty a odkaz Speciální školství).
ad 1) rozšíření učebních plánů ve 3., 4. a 5. ročníku vždy o 1 vyučovací hodinu
Tato úprava je praktickou realizací prioritních aktivit stanovených Národním plánem výuky cizích jazyků, který je plněním programového prohlášení vlády.
Úprava zajišťuje, že žáci základních škol zahájí povinnou výuku prvního cizího jazyka již od 3. ročníku, a to v rozsahu 3 vyučovacích hodin týdně.
Do učebního plánu 3. ročníku však nelze jednoduchým způsobem přidat další 3 vyučovací hodiny, protože pak by žáci 3. ročníku měli týdně více hodin, než žáci 5. ročníku. Proto byla do učebního plánu 3. ročníku přidána pouze jedna hodina a zároveň byl snížen počet hodin pro předmět český jazyk o 2 hodiny. Odebrané hodiny českého jazyka byly přesunuty do 4. a 5. ročníku (po jedné hodině do každého ročníku). Celkový minimální počet hodin českého jazyka v průběhu 1. stupně se tak nezmění. Tímto vnitřním přesunem vznikl v učebním plánu 3. ročníku prostor pro povinnou výuku prvního cizího jazyka v rozsahu 3 vyučovacích hodin. Vyučovací hodina, která se přidává do 4. a 5. ročníku, bude tedy využita na výuku českého jazyka, přesunutou ze 3. ročníku.
Poněkud odlišná je situace u žáků, kteří jsou ve školním roce 2006/07 žáky 4. a 5. ročníku. Tyto žáky úprava učebního plánu ve 3. ročníku již nezastihne. Ve třídách 4. a 5. ročníku bude proto ve školním roce 2006/07 navýšená vyučovací hodina využita na první povinný cizí jazyk (bude zvýšen počet hodin cizího jazyka ze 3 na 4 hodiny týdně). S postupem žáků 4. a 5. ročníku do vyššího ročníku ztratí postupně (během následujících dvou let) tato verze upravených učebních plánů platnost.
Tato dvojí podoba učebních plánů zajistí, že také žákům 4. a 5. ročníků (ve školním roce 2006/07) bude poskytnuta výuka cizího jazyka ve vyšším rozsahu.
V upravených učebních plánech jsou proto uvedeny dvě varianty hodinových dotací pro předměty český jazyk a cizí jazyk. První varianta platí pouze pro žáky, kteří jsou ve školním roce 2006/07 žáky 1. až 3. ročníku a 6. až 9. ročníku. Druhá varianta platí pouze pro žáky, kteří ´jsou ve školním roce 2006/07 žáky 4. a 5. ročníku. Hodinové dotace ostatních předmětů jsou platné pro žáky všech ročníků.
Rozšíření učebních plánů ve 3., 4. a 5. ročníku se týká i základních škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením a základních škol speciálních, a to ve všech uplatňovaných vzdělávacích programech (vzdělávací program zvláštní školy čj. 22980/1997-22, vzdělávací program pomocné školy čj. 24035/1997-22, rehabilitační vzdělávací program pomocné školy čj. 15988/2003-24).
V základních školách speciálních a základních školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením, v jejichž učebních plánech není zařazen povinný předmět cizí jazyk, budou uvedené vyučovací hodiny využity k výuce cizího jazyka pouze v případě, že učební plán obsahuje volitelný předmět cizí jazyk. Vyučovací hodina volitelného předmětu cizí jazyk se na těchto školách nedělí. Pokud volitelný předmět cizí jazyk není do učebního plánu zařazen, budou navýšené 3 vyučovací hodiny využity k posílení výuky předmětů ze vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace nebo předmětů speciálně pedagogické péče.
Finanční prostředky pro všechny takto přidané vyučovací hodiny jazykové výuky zahrnují i dělení třídy na skupiny. Finanční prostředky na úpravu učebních plánů na 1. stupni jsou zajištěny navýšením rozpočtu kapitoly školství o částku 171 mil. Kč.
Obsah výuky povinného předmětu cizí jazyk se bude řídit učebními osnovami cizího jazyka příslušného používaného vzdělávacího programu. Učební osnovy cizího jazyka pro 4. až 5. ročník budou školou přiměřeně použity již od 3. ročníku.
Jako první cizí jazyk se zpravidla nabízí výuka anglického jazyka. Pokud žák (resp. jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, škola prokazatelně upozorní zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu. Pokud se od 3. ročníku vyučuje anglickému jazyku, jako volitelný předmět se přednostně nabízí jazyk německý, francouzský, ruský a španělský. Pokud se od 3. ročníku vyučuje německému, francouzskému, ruskému, španělskému, případně jinému jazyku, jako druhý cizí jazyk se vždy zařazuje jazyk anglický.
ad 2) rozšíření učebních plánů v 6. ročníku o 1 disponibilní vyučovací hodinu
Úprava spočívá v dalším zvýšení celkového týdenního počtu vyučovacích hodin pro žáka 6. ročníku o 1 vyučovací hodinu. Navýšení vyučovacích hodin bude opět použito pro disponibilní část učebního plánu v 6. ročníku. V 8. a 9. ročníku byly učební plány zvýšeny o 1 vyučovací hodinu od školního roku 2003/04, v 7. ročníku od školního roku 2004/05 a v 6. ročníku od školního roku 2005/06. Úprava přináší naplnění záměru větší individualizace a vnitřní diferenciace na 2. stupni základní školy.
Zvýšením počtu vyučovacích hodin v 6. ročníku o další disponibilní vyučovací hodinu se dospěje ke stavu, kdy v 6. a 7. ročníku základní školy bude počet vyučovacích hodin na úrovni průměrného počtu hodin požadovaných rámcovým učebním plánem RVP ZV. Školy mohou ve školním roce 2006/07 školy vyučovat podle vlastního školního vzdělávacího programu připraveného podle RVP ZV již v 1. a 2. a v 6. a 7. ročníku. Z tohoto důvodu byl pro úpravu učebních plánů zvolen opět 6. ročník, aby mohly školy využít zákonem zaručenou možnost a zahájit a realizovat výuku podle ŠVP při průměrném počtu vyučovacích hodin.
Vyučovací hodina se do učebního plánu 6. ročníku zařazuje jako disponibilní, o jejím konkrétním využití rozhodne ředitel školy. Lze ji využít na povinné i volitelné předměty.
Finanční prostředky na úpravu učebních plánů v 6. ročníku jsou zajištěny ve stávajícím rozpočtu MŠMT.
ad 3) rozšíření učebních plánů v 7. až 9. ročníku celkem o 1 vyučovací hodinu
Národní plán výuky cizích jazyků počítá v opatřeních s vysokou prioritou s rozšířením učebních plánů na 2. stupni základních škol o další 1 vyučovací hodinu výuky cizího jazyka.
Do učebních plánů 7. až 9. ročníku se zařazuje 1 disponibilní hodina. Škola ji musí využít na výuku cizího jazyka – na zvýšení hodinové dotace povinné výuky prvního nebo druhého cizího jazyka, na zařazení nebo zvýšení hodinové dotace volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka, na zařazení povinné výuky druhého cizího jazyka nebo volitelného předmětu druhý cizí jazyk.
Rozšíření o 1 vyučovací hodinu v 7. až 9. ročníku se týká i základních škol speciálních, a to ve všech uplatňovaných vzdělávacích programech (vzdělávací program zvláštní školy, vzdělávací program pomocné školy, rehabilitační vzdělávací program). Uvedená vyučovací hodina bude využita k výuce cizího jazyka v případě, že v učebním plánu bude zaveden volitelný předmět cizí jazyk. Vyučovací hodina volitelného předmětu cizí jazyk se na těchto školách nedělí. Pokud volitelný předmět cizí jazyk není do učebního plánu zařazen, bude navýšená 1 vyučovací hodina využita k posílení výuky předmětu ze vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace nebo předmětu speciálně pedagogické péče.
Finanční prostředky pro tuto přidanou vyučovací hodinu jazykové výuky zahrnují i dělení třídy na skupiny a jsou zajištěny ve stávajícím rozpočtu MŠMT.
Mzdové prostředky a z nich vyplývající ostatní výdaje (zákonné odvody) budou právnickým osobám vykonávajícím činnost škol v roce 2006 poskytnuty ministerstvem prostřednictvím krajských úřadů (Magistrátu hl. m. Prahy) nebo přímo z ministerstva (v závislosti na zřizovateli) jako účelové dotace (dle § 163 odst. 1 písm. a) a b) školského zákona). Od ledna 2007 budou prostředky na navýšené hodiny zahrnuty do normativního financování škol (dle § 160 až 162 školského zákona).
Mgr. Svatopluk Pohořelý
ředitel odboru předškolního, základního
a základního uměleckého vzdělávání v zast.