Samotnou konferenci Kurikulum 2023 zahájil státní tajemník v Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys: „Nastavení vzdělávacího obsahu je velmi důležitou složkou v mozaice kvalitního a efektivního vzdělávacího procesu, přičemž představy o tom, jaký by ten obsah měl být, se napříč společností různí. I proto je dobře, že máme příležitost diskutovat o pojetí kurikula v mezinárodní perspektivě a usilovat o to, aby se naše pohledy co nejvíce sbližovaly. Je velmi důležité, aby úpravy vzdělávacích programů reflektovaly vývoj společnosti a její proměnu a umožňovaly rozvoj relevantních znalostí, dovedností a kompetencí dětí a žáků směrem k maximální využitelnosti v nejistém a proměňujícím se světě,“ uvedl nejen ke konferenci, ale také k aktuálně probíhajícím revizím rámcových vzdělávacích programů.
Dosavadní vývoj revizí rámcových vzdělávacích programů přiblížil novinářům na tiskové konferenci ředitel Národního pedagogického institutu ČR Ivo Jupa.
Konference Kurikulum 2023 seznámí účastníky se zahraničními trendy, a nabídne také prostor pro výměnu dosavadních zkušeností s velkou revizí Rámcových vzdělávacích programů v základním vzdělávání.
K účastníkům konference se k tématu kurikula přimluvil v dopoledním bloku také ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys konferenci Kurikulum 2023 zahájil a zdůraznil, že je důležité, aby úpravy vzdělávacích programů reflektovaly vývoj společnosti.
„Letošní setkání Kurikulum 2023 se zaměří na informace o mezinárodních trendech v oblasti tvorby a implementace kurikula, umožní konzultovat otevřené otázky a problémy se zahraničními odborníky i napříč skupinami a posílit nynější i budoucí využívání mezinárodních poznatků i domácích výzkumů pro vzdělávací politiku. Zároveň bude konference příležitostí navázat dlouhodobější spolupráci odborníků na kurikulum,“ řekl na tiskové konferenci zástupce ředitele odboru základního, předškolního a speciálního vzdělávání MŠMT Jan Jiterský.
Podle zástupce ředitele odboru základního, předškolního a speciálního vzdělávání MŠMT Jana Jiterského
je konference příležitostí navázat dlouhodobější spolupráci odborníků na kurikulum.
Tématy konference budou například klíčové kompetence v kurikulu, jejich ověřování a hodnocení, diferenciace vzdělávacího obsahu podle zájmů a potřeb žáků, role učitelů při implementaci reformy, propojení formálního a neformálního vzdělávání, práce s Rámcovými vzdělávacími programy v alternativních školách, dále půjde o předání mezinárodních zkušeností při spolupráci a síťování škol, o poučení z reforem kurikula ve střední Evropě, konkrétně v zemích Visegrádu po roce 1989, a jednat se bude také o tom, jak úspěšně komunikovat s hlavními aktéry reformy, a to s učiteli, ale i veřejností.
O své zkušenosti se slovenskými vzdělávacími programy se s českými kolegy podělil Štefan Porubský z Pedagogické fakulty Univerzity Mateje Bela v Banské Bystrici.
"NPI ČR, jako partner konference, na základě zadání MŠMT organizuje širokou platformu odborníků a expertů, kteří popisují základní stavební kameny budoucího kurikula. Očekáváme, že tato konference nám pomůže inspirovat se v tom, jak tyto základní stavební kameny a hodnoty vzájemně propojovat a zároveň přemýšlet o jejich následné implementaci do škol," přiblížil dosavadní vývoj revizí rámcových vzdělávacích programů ředitel Národního pedagogického institutu ČR Ivo Jupa.
Letošní setkání Kurikulum 2023 se zaměří na informace o mezinárodních trendech v oblasti tvorby a implementace kurikula, umožní konzultovat otevřené otázky a problémy se zahraničními odborníky i napříč skupinami a podpoří mezinárodní spolupráci organizací v resortu MŠMT. Konference zahrne přednášky zahraničních expertů a semináře moderované domácími odborníky, a také praktické workshopy.
Konference je určená především aktérům a tvůrcům revize RVP, členům odborných skupin a dalším účastníkům na všech úrovních vzdělávací politiky, kteří se zapojili do diskusí o RVP ZV nebo se chtějí jinak podílet na změnách ve školství.
Díky hybridní formě je ovšem konference otevřená i pro ředitele a zřizovatele středních, základních a mateřských škol, vzdělavatele učitelů, další zájemce z organizací a institucí aktivních v oblasti vzdělávání. Zajímavá může být i pro neziskové organizace a inovátory ve vzdělávání.
STREAM Z KONFERENCE LZE SLEDOVAT ZDE