Jaké musím mít vzdělání?
- Pro téměř 95 % nabízených pozic je potřebný magisterský stupeň vzdělání. Uplatnění však u nás naleznou v některých případech i bakaláři nebo absolventi vyšších odborných škol, nebo středních škol s maturitou.
- Největší šanci mají absolventi z oborů jako je školství, ekonomie, IT, právo.
- Přijmout lze na výjimku na opakovaně neúspěšně dokončované výběrové řízení absolventa střední školy nebo studenta VŠ, který při zaměstnání vysokou školu dostuduje.
- Je-li obsazovaná pozice v 11. nebo 12. platové třídě, stanovené vzdělání je nejméně bakalářský studijní program. Pro 13. a vyšší platovou třídu je stanovené vzdělání v magisterském studijním programu.
Mohou se na volná místa hlásit i uchazeči bez praxe?
- Ano, rádi uvítáme ve většině případů v našich řadách i čerstvé absolventy bez praxe.
- Existují ale případy, kdy je určitý druh a délka předchozí praxe nezbytná. Jedná se ale vesměs o služební místa představených.
Jsem OSVČ/ jednatel, mohu i tak se přihlásit do výběrového řízení?
- Ano, přihlásit se do výběrového řízení lze. Pokud byste však byl přijat do služebního poměru, mohl byste nadále vykonávat jinou výdělečnou činnost pouze se souhlasem služebního orgánu (v případě ministerstva je služebním orgánem státní tajemník).
Studoval*a jsem na Slovensku/v zahraničí, musím dokládat něco navíc?
- Pokud jste jako žadatel dokončil vysokoškolské vzdělání v zahraničí, musíte doložit též doklad o uznání zahraničního vzdělání, pokud není zaručeno vzájemné uznávání dokladů o vzdělání na základě mezinárodní smlouvy. Více viz http://msmt.cz/mezinarodni-vztahy/uznavani-vzdelani .
- Nová právní situace, která vznikla po rozdělení Československa, při principu právní kontinuity zachovává stav, kdy Česká republika stejně jako Slovenská republika považují vysokoškolské vzdělání a vysokoškolské diplomy, vydané po dobu od rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky (tj. od 1. ledna 1993), i po vstupu Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice v platnost po 28. březnu 2015, za nedotčené a uznávají je obecně vzájemně za rovnocenné, a to automaticky (bez dalšího řízení).
Můžu se hlásit na více vypsaných pozic? Za jakých podmínek?
- Rozhodně ano!
- Dejte si jen pozor, pokud se budete hlásit na služební místa do služebního poměru. I když se pozice mohou odlišovat pouze drobně, je nutné hlásit se na každou pozici zvlášť. Stejně tak bude i Váš osobní pohovor probíhat před výběrovou komisí pro každou pozici zvlášť.
- Jen pro připomenutí – ke každé žádosti musíte přiložit následující dokumenty:
- Motivační dopis
- Strukturovaný životopis
- Doklad o dosažení požadovaného vzdělání
- Výpis z rejstříku trestů. Ten si ale dokážeme obstarat i sami (stačí poskytnout osobní údaje do žádosti)
- Další dokumenty uvedené v Oznámení o vyhlášení výběrového řízení nebo v Žádosti o přijetí do služebního poměru a zařazení na služební místo / jmenování na služební místo představeného
Opravdu musím doložit všechny požadované dokumenty? Copak nestačí doložit pouze kopie?
- U každé žádosti se podívejte do příloh na „Oznámení o vyhlášení VŘ“. Tam naleznete přesné podmínky podání žádosti, včetně informace, zda potřebujete doložit originály dokumentů nebo jen kopie. Na pohovor už ale musíte přinést originály nebo úředně ověřené kopie příslušných dokladů.
Jaký je adaptační proces?
- Délka adaptačního procesu pro nové zaměstnance je zpravidla 10 týdnů. To poskytuje novému zaměstnanci dostatečný čas na seznámení se všemi vnitřními předpisy, pracovním prostředím, kolegy, benefity a pracovními či služebními úkoly. Nemusíte se ale bát, že na to budete sami. Bude k vám přidělen*a mentor*ka, na kterého*kterou se budete moci během adaptačního procesu kdykoliv obrátit. Více informací zde.
Jaká je pracovní doba?
- V MŠMT máme pružnou pracovní dobu / pružnou dobu služby. To znamená, že si sami můžete zvolit dobu příchodu a odchodu. Samozřejmě tak, abyste na konci měsíce splnili odpovídající počet hodin a zároveň byli na pracovišti během tzv. pevného jádra pracovní doby / doby služby.
Pevné jádro pracovní doby / doby služby:
pondělí – čtvrtek 9.00 – 15.00 hod.
pátek 9.00 – 14.00 hod.
- Řada našich zaměstnanců dojíždí, pečuje o malé děti nebo o rodiče, vede zájmové kroužky aj. Pokud z těchto nebo podobných důvodů potřebují zaměstnanci docházet do práce později nebo odcházet dříve, ministerstvo jim vychází vstříc a úpravu pevného jádra na základě žádosti svých zaměstnanců umožňuje.
Mohu pracovat i na zkrácený úvazek?
- Máte-li zájem pracovat na zkrácený úvazek, musíte o to písemně požádat. Nebrání-li tomu vážné důvody na straně ministerstva, bude vám vyhověno.
Jaký je rozdíl mezi služebním a pracovním poměrem?
- Služební poměr je právním poměrem státních zaměstnanců vykonávajících ve správních úřadech státní správu. Správním úřadem je ministerstvo nebo jiný úřad, který je zákonem označen jako správní úřad nebo orgán státní správy. Služební poměr může vzniknout pouze na služebním místě, protože služební místo je určeno pro obsazení státním zaměstnancem.
- Kromě služebního poměru existuje ve správních úřadech i pracovní poměr. Ten může vzniknout především na pracovním místě a za určitých okolností i na služebním místě, je-li potřeba jeho obsazení na krátkou dobu, zejména jako zástup za chybějícího státního zaměstnance (např. čerpá-li státní zaměstnankyně mateřskou a rodičovskou dovolenou).
Čím se odlišuje státní zaměstnanec od zaměstnance v pracovním poměru?
- Státní zaměstnanec snadněji sladí rodinný a pracovní život: má nárok např. na 1 den v roce placeného volna k vyřízení osobních záležitostí, volno k doprovodu dítěte v první den školní docházky (1. třída) aj.
- Při změně služebního zařazení do jiného správního úřadu dochází pouze ke změně jeho existujícího služebního poměru, tzn. stávající služební poměr nezaniká. V případě pracovního poměru tento v původním správním úřadu zaniká některou z forem skončení pracovního poměru podle zákoníku práce a v novém správním úřadu se uzavírá nová pracovní smlouva.
- Státní zaměstnanec musí složit úřednickou zkoušku (viz. další otázka) a v den vzniku služebního poměru skládá tzv. služební slib.
- Služební poměr vzniká jednostranným aktem, kterým je rozhodnutí služebního orgánu; pracovní poměr je určitou formou dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
- Státní zaměstnanec má nárok na 5 dnů služebního volna k individuálním studijním účelům.
- Státní zaměstnanec má více omezení než zaměstnanec v pracovním poměru, např. až na výjimky může vykonávat jinou výdělečnou činnost jen s předchozím písemným souhlasem služebního orgánu, nesmí být členem řídících nebo kontrolních orgánů podnikajících právnických osob, pokud tam není vyslán jako zástupce státu, jeho odměna za tuto činnost je omezena.
- Jde-li o státního zaměstnance – představeného, nesmí vykonávat žádnou funkci v politické straně nebo v politickém hnutí a nemůže vykonávat právo na stávku.
Co je to úřednická zkouška?
- Úřednickou zkoušku musíte jako státní zaměstnanci vykonat do 12 měsíců ode dne vzniku služebního poměru. Co vás bude čekat?
- Úřednická zkouška se skládá ze dvou částí. Obecná část je písemná a má 300 otázek. Každý zkoušený jich pak dostane 30, ze kterých musí nejméně na 23 odpovědět správně. Můžete se těšit na otázky typu: Jaké jsou státní symboly ČR? Jak je možné zřídit nebo zrušit ministerstvo? Kolik soudců má Ústavní soud? apod.
- Po splnění obecné části úřednické zkoušky, postupuje státní zaměstnanec do druhé, a to zvláštní části. Ta probíhá před 3člennou komisí a jejím úkolem je prověření znalostí potřebných pro příslušný obor státní služby.
- Pokud se vám úřednickou zkouškou nepodaří úspěšně zvládnout napoprvé, máte ještě jeden pokus. Pokud se nepodaří ani ten, znamená to skončení Vašeho služebního poměru.
- Více informací najdete zde: http://www.mvcr.cz/sluzba/urednicka-zkouska.aspx
Jak je stanoveno finanční ohodnocení zaměstnanců na MŠMT?
- V případě státních zaměstnanců na referentských pozicích se plat skládá z platového tarifu, k němuž může být přiznán osobní příplatek. V případě státních zaměstnanců – představených k tomu náleží ještě příplatek za vedení, jehož rozpětí je stanoveno přímo v zákoně o státní službě.
- Platový tarif pro jednotlivé platové třídy a platové stupně je dán nařízením vlády. Platová třída je dána systemizací podle nejnáročnější činnosti, která je na daném služebním místě vykonávaná. Platový stupeň se stanovuje podle tzv. započitatelné praxe.
- Osobní příplatek může být státnímu zaměstnanci přiznán, zvýšen, snížen nebo odejmut v zásadě podle výsledku služebního hodnocení.
- Kromě výše uvedených složek platu se státním zaměstnancům, kteří splňují podmínky pro přiznání, vyplácí ještě příplatek za nařízenou službu přesčas, příplatek za nařízenou práci (službu) v sobotu a neděli, příplatek za noční práci.
- V případě úspěšného splnění mimořádných, naléhavých nebo zvlášť významných služebních úkolů lze státnímu zaměstnanci přiznat rovněž odměnu.
Jak probíhá osobní pohovor? Za jak dlouho se dozvím výsledek pohovoru?
- Pokud není vaše žádost vyřazena např. z důvodu nesrozumitelnosti nebo nesplnění základních předpokladů, provede s vámi tříčlenná výběrová komise pohovor. Pohovor je zaměřen na obor služby, jehož se výběrové řízení týká. Dále může být zaměřen i na další požadované odborné požadavky, příp. je na něm možno ověřit požadované znalosti cizího jazyka. Pohovor může být také doplněn písemnou zkouškou.
- Po absolvování pohovoru vybere výběrová komise z žadatelů 3 nejvhodnější, ze kterých je následně vybrán služebním orgánem v dohodě s bezprostředně nadřízeným představeným ten, který má být přijat do služebního poměru. Výběrová komise také sestavuje pořadí ostatních žadatelů, kteří ve výběrovém řízení uspěli (pro případ, že by všichni 3 nejvhodnější odstoupili) a také seznam žadatelů, kteří ve výběrovém řízení neuspěli. Pokud ve výběrovém řízení nikdo z žadatelů neuspěl, je takové výběrové řízení zrušeno a vyhlásí se nové výběrové řízení.
- Výsledek pohovoru se dozvíte, jakmile bude o jednotlivých žadatelích rozhodnuto: v případě, že ve výběrovém řízení neuspějete, dozvíte se to zpravidla do několika dnů ode dne konání pohovoru. Pokud ve výběrovém řízení uspějete, dozvíte se to v zásadě do 1 týdne, resp. jakmile je uzavřena dohoda o výběru nejvhodnějšího žadatele.
Kde budu pracovat?
- Naše ministerstvo má v Praze několik pracovišť, v nichž jsou dislokovány jednotlivé útvary. Oficiálním sídlem ministerstva jsou paláce v Karmelitské ulici, téměř polovina zaměstnanců sídlí v Praze 9 na Harfě v moderním kancelářském objektu a další útvary sídlí na Senovážném náměstí.