Praha 12. dubna 2011 - Téměř 5 milionů korun posílá ministerstvo školství na přípravu a výběr žákyň a žáků z národnostních menšin ke vzdělávání na VPŠ a SPŠ MV v Holešově v rámci Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost pro období 2007 - 2013. Další skoro čtyři miliony jdou z tohoto programu na samotné vzdělávání těchto žáků.
Ředitel školy Jan Dvořák hrdě vysvětluje: "Z více než 600 uchazečů ročně bereme
jen 90."
„Projekty jsou zaměřeny na vytvoření rovných příležitostí pro žáky a žákyně 9. tříd ZŠ z národnostních menšin žijících v ČR při přijímacím řízení a vzdělávání na našich školách tak, aby nedocházelo k jejich vyčleňování z hlavního vzdělávacího proudu a obstáli v konkurenci na trhu práce. Po úspěšném ukončení školy můžou její absolventi pracovat jako policisté nebo se uplatnit v dalších bezpečnostních sborech či ve veřejné správě,“ vysvětluje koordinátor projektů Stanislav Daniel.
Cílem projektů je hlavně zlepšení rovných příležitostí dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, prevence rasismu a xenofobie a podpora integrace národnostních menšin do většinového proudu. „Projekty se týkají žákyň a žáků se sociálním vyloučením. Zlepšení rovných příležitostí dosahujeme kromě jiného například tvorbou individuálních plánů, doučováním a volnočasovými aktivitami,“ upřesňuje individuální přístup k žákům zástupce ředitele školy pro výuku René Dočekal.
Koordinátor programů na VPŠ a SPŠ Stanislav Daniel
Zařazení dětí z řad národnostních menšin mezi ostatní zájemce o vzdělávání napomáhá také dotace, kterou na sociálně potřebné romské žáky posílá ministerstvo školství již osmým rokem. „Žáci můžou dostat na studium z této dotace v prvním ročníku čtyři tisíce, ve druhém šest a ve třetím a čtvrtém osm až deset tisíc korun ročně,“ vysvětluje Milada Kropáčková z odboru speciálního vzdělávání MŠMT a pokračuje: “Kromě toho, že musí žadatelka či žadatel prokázat sociální potřebnost, musí studovat v denním režimu, být mladší 27 let, nesmí mít neomluvené hodiny a sníženou známku z chování. Tyto finance může použít například na ubytování a stravování ve škole, cestovné nebo na školní potřeby a pomůcky k odborné praxi,“ doplňuje Kropáčková.
Dotaci na podporu sociokulturně znevýhodněných romských žákyň a žáků si jeho pět současných holešovských příjemců pochvaluje: „Tyto dotace mi, samozřejmě, pomáhají studovat. Vím, že s vyšším vzděláním mám větší šanci integrace do většinové společnosti. A navíc - být dobrým policistou byl od mala mým snem,“ tvrdí v závěru našeho setkání téměř jednohlasně romští studenti Vyšší policejní a Střední policejní školy MV v Holešově. Další dotace na podporu romských žáků posílá MŠMT každoročně na přibližně dvě stě dalších středních škol v České republice. Jen pro období září – prosinec 2010 přerozdělilo ministerstvo školství z této dotace tisícovce romských žáků a žákyň středních škol (včetně učebních oborů) 4 980 400 korun.
Jana Holíková
odbor vnějších vztahů a komunikace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 8
118 12 Praha 1
T: 234 811 766
E: jana.holikova@msmtcz
www.msmt.cz