Po prostudování si MŠMT nechalo zpracovat dvě zásadní analýzy, které popisují situaci žáků sociálně znevýhodněných v našem školství.
Jedná se o Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí
vyloučených romských lokalit (studie realizovaná GAC, s. r. o.) a o Analýzu individuálního přístupu
pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (studie realizovaná Člověk v tísni, o. p.
s.). Bylo to poprvé, kdy byly takto rozsáhlé studie zpracovány.
DÁLE ČTĚTE: Jaké jsou vzdělanostní šance dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí?
Z jejich závěrů vyplývá, že vzdělávání těchto dětí není bez problémů a je nutné pomocí cílených opatření zvýšit jejich školní úspěšnost. Na druhou stranu studie nepotvrdily odhady některých neziskových organizací popisující počty dětí ze znevýhodněného prostředí navštěvující praktické školy.
Opatření MŠMT v této věci je možné rozdělit na opatření realizovaná v současnosti a na koncepční řešení. V současné době MŠMT - v souladu s doporučeními výše citovaných zpráv - realizuje následující aktivity:
- Z fondů EU byly alokovány a rozděleny prostředky na projekty škol, poraden, zařízení ochranné a ústavní výchovy,
NNO atd. podporující rovné příležitosti ve vzdělávání. V rámci první výzvy bylo na projekty určeno 200 mil. Kč, v
druhé výzvě, která je momentálně administrována, byla alokace 800 mil. Kč.
- Od 1. 7. 2009 byl spuštěn národní projekt Centra podpory inkluzívního vzdělávání, který vytváří centra podpory
proinkluzívních strategií a opatření podporujících přímo školy v jejich práci se znevýhodněnými dětmi;
zaměstnanci projektu informují školy o existujících podpůrných opatřeních a možnostech, dále spolupracují se školou
při nastavení proinkluzívních strategií ve školách. Projekt pokrývá všechny regiony ČR.
- ČŠI bude v rámci své činnosti sledovat naplňování rovných příležitostí ve vzdělávání a zabývat se tím,
jestli základní školy praktické reintegrují své žáky do hlavního vzdělávacího proudu.
- V příštích měsících bude MŠMT realizovat vzdělávací workshopy zaměřené na odstraňování segregace
v nejrizikovějších regionech - Ústeckém, Moravskoslezském, Středočeském, Olomouckém a Karlovarském kraji.
- MŠMT pracuje na modernizaci poradenského systému - zpracovávají se proinkluzívní standardy poraden, certifikace
poraden, vybavení poraden novými diagnostickými „culture-free" nástroji. Zároveň se připravují legislativní změny
(školský zákon a vyhlášky), které nastaví podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné děti.
- Zvýšila se částka v dotačním programu na podporu asistentů pedagoga sociálně znevýhodněných
žáků.
- Je realizován akční plán včasné péče o děti se sociokulturním znevýhodněním a v jeho rámci zejména podpora
předškolního vzdělávání znevýhodněných dětí.
- V září bude MŠMT distribuovat metodické doporučení poradnám a školám (ředitelům škol), které bude obsahovat etické principy práce s dětmi ze sociokutlurně znevýhodněného prostředí.
Dlouhodobé koncepční řešení bude mít podobu Národního akčního plánu inkluzívního vzdělávání. Jeho konečnou podobu bude mít MŠMT hotovou na přelomu roku 2009/2010. Ten nastaví komplexní opatření a hlavní změny potřebné pro zajištění inkluzívního vzdělávání včetně těch pro sociálně znevýhodněné děti. Cílem je inkluzívní škola, která vytváří podmínky pro děti tak, aby se všechny - ač se svými schopnostmi mohou značně lišit - vzdělávaly v prostředí, které je optimálně rozvíjí a přitom zůstaly ve společné, výkonově různorodé sociální skupině. Smyslem inkluzívní školy je bourat zbytečné sociální bariéry a dopřát všem žákům vzdělání, které bude naplňovat jejich individuální potřeby.
Kateřina Böhmová
ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace
tel.: +420 257 193 566
e-mail: katerina.bohmova@msmtcz