1. Úvodní informace
MŠMT předkládá informace pro postup v případě záměru uskutečnění změn v projektech aktivity Mobility (8J). V letech 2020 a 2021 byla podána analogická informace s ohledem na obtíže globálního charakteru způsobené pandemií covid-19. Individuální obtíže projektů na samém počátku roku 2022 nejsou v tomto roce důvodem k předložení obecných řešení překračujících znění výzvy a budou již řešeny standardními mechanismy, které má projekt k dispozici.
S ohledem na povinnosti udané Rozhodnutím o poskytnutí institucionální podpory (dále jen „Rozhodnutí“) očekává MŠMT jako poskytovatel, že skutečnosti se závažnými dopady na řešení projektu v letech 2020 a 2021 (tj. i pandemie) již do řešení projektu formou případných úprav na základě žádosti byly promítnuty; pod tímto úhlem bude nahlížet na případné žádosti na konci roku 2022.
Příjemce projektu má právo navrhnout změnu Rozhodnutí, a to v souladu s § 14o zákona č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), kdy na základě ŽÁDOSTI může být rozhodnuto o úpravě některých práv a povinností uvedených v § 14 odst. 4 písm. c), e) až j) téhož zákona (mj. doby řešení či dílčího členění dotace v letech).
Platí nicméně vždy, že žádosti budou posouzeny individuálně a na vyhovění těmto žádostem není právní nárok. MŠMT zamítne všechny žádosti v rozporu s platnou právní úpravou, s Rozhodnutím či s podmínkami dané výzvy.
(pozn. dovolujeme si v tomto směru upozornit na max. dvouleté trvání projektu pevně uvedené ve většině výzev v aktivitě 8J)
2. Žádost o změnu
Žádosti o jakékoliv změny skrze změnu Rozhodnutí doplněné o podrobné zdůvodnění potřeby provedení úpravy (tj. obsahující nejen příčiny, ale též návrh a zdůvodnění budoucího stavu, využití času, prostředku atp.) a podepsané statutárním zástupcem budou doručeny poskytovateli prostřednictvím datové schránky vidaawt. V poli „Věc“ bude uveden kód projektu, v položce „K rukám“ potom Oddělení 33.
Termín pro podání žádosti o změnu je do 17. října 2022.
3. Postup v případě žádosti o převod nevyčerpaných prostředků
V oblasti finančního řízení projektu MŠMT naléhavě doporučuje příjemcům včasné plánování dalšího kalendářního roku a předchozí zvážení ostatních možností v nakládání s nespotřebovanými prostředky tohoto roku, a to především:
▪ prosté vrácení nespotřebovaných prostředků poskytovateli podle čl. 6 Rozhodnutí;
▪ převod do FÚUP instituce podle § 18 odst. 10 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), resp. § 26 odst. 2 zákona č. 341/2005 Sb. o veřejných výzkumných institucích (platí pro VVS, resp. VVI).
Převod nespotřebovaných prostředků do dalšího roku skrze změnu právního aktu (Rozhodnutí) by měl být volen výhradně jako POSLEDNÍ MOŽNOST.
MŠMT upozorňuje, že tento postup je chápán jako výjimečný nástroj a je určen výhradně ke kompenzaci dopadů závažných a nezaviněných okolností na individuální projekt, nikoliv ke kompenzaci neúspěšného řešení projektu.
Pro tento mechanismus platí v roce 2022 následující postup:
▪ ŽÁDOST – příjemce podá žádost (podle bodu 2.).
▪ POSOUZENÍ ŽÁDOSTI - MŠMT posoudí žádost a vyrozumí příjemce o výsledku (vyhovění, zamítnutí, částečné vyhovění a zároveň ve zbytku zamítnutí). Tím samým dokumentem vyzve příjemce k provedení vratky v bodech žádosti, kterým bylo vyhověno.
▪ VRATKA – příjemce zašle příslušnou na výdajový účet MŠMT (821001/0710), s avízem o vratce (vždy zaslat na: hana.lukavcova@msmtcz A ZÁROVEŇ aviza@msmtcz). Avízo obsahuje vždy název příjemce; kód projektu; částka vratky; druh vratky (v tomto případě: převáděné prostředky letošního roku – 2022). Vratka nesmí být sloučena s jinými případnými vratkami v projektu.
▪ ROZDHODNUTÍ O ZMĚNĚ – v případě pozitivního a bezchybného naplnění předchozích bodů bude vydán změnový právní akt Rozhodnutí o změně.