V kontextu pandemie COVID-19 mohlo i v roce 2021 dojít k objektivním obtížím v plnění věcných cílů projektu, které zakládají potřebu úpravy některých parametrů běžícího projektu (především dílčího členění uznaných nákladů v kalendářních rocích řešení či úpravu doby řešení).
Postup při prodloužení běžících projektů či v případech převodu nevyčerpaných prostředků tohoto kalendářního roku (2021) do dalších let skrze změnu Smlouvy o poskytnutí účelové podpory na řešení projektu výzkumu a vývoje (dále jen „Smlouva“) formou Dodatku ke Smlouvě obsahuje tyto tři kroky –
- Žádost o změnu
Žádosti o prodloužení doby řešení projektu v souvislosti s pandemií COVID–19, event. žádosti o případný převod nevyčerpaných prostředků do následujícího roku/roků řešení projektu (dle upraveného finančního plánu uvedeného v příloze žádosti) doplněné o podrobné zdůvodnění a podepsané statutárním zástupcem budou doručeny poskytovateli prostřednictvím datové schránky vidaawt. V poli „Věc“ bude uveden kód projektu, v položce „K rukám“ potom Oddělení 33.
Termín pro podání žádosti o změnu je do 15. října 2021.
Dovolujeme si upozornit, že na přesun prostředků, na související úpravu dílčího členění položek uznaných nákladů; stejně jako na prodloužení doby řešení projektu není právní nárok. Každá žádost bude individuálně posouzena poskytovatelem. Na základě posouzení žádosti bude příjemce vyrozuměn o výsledku (vyhovění žádosti; zamítnutí žádosti, částečném vyhovění a zároveň ve zbytku zamítnutí). Zároveň bude případně vyzván k provedení vratky odpovídající bodům žádosti, kterým bylo vyhověno.
2. Provedení vratky
Do 10 pracovních dnů od vyrozumění o výsledku, které bude zasláno z MŠMT datovou schránkou, musí být provedena vratka převáděných prostředků. Ta bude zaslána na výdajový účet MŠMT (821001/0710). Maximální výše této vratky je rovna výši letos poskytnuté dotace.
Každá provedená vratka musí být doprovázena avízem o vratce zaslaným Ing. Haně Lukavcové hana.lukavcova@msmtcz a zároveň do e-mailové schránky
aviza@msmt
cz
AVÍZO O VRATCE vždy obsahuje –
název příjemce
kód projektu
částka vratky
DRUH VRATKY v tomto případě pouze převáděné prostředky letošního roku (2021)
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ. Upozorňujeme, že vratka převáděných prostředků letošního roku (2021) nesmí být sloučena s případnou vratkou jiného druhu, např. s vratkou nespotřebovaných prostředků fondu účelově určených prostředků (FÚUP) či s vratkou minulých let (2020 a starší). V případě potřeby vrácení prostředků jiného druhu tak bude učiněno další samostatnou vratkou, přičemž její druh bude v avízu vratky zřetelně popsán.
3. Změna Smlouvy formou Dodatku ke smlouvě
V případě, že žádosti o převod bylo (zcela či částečně) vyhověno (bod 1.) a byla zaslána odpovídající vratka ve správné výši (bod 2.); bude poskytovatelem připraven příslušný právní akt (Dodatek ke Smlouvě), který bude odrážet schválené skutečnosti (např. členění dílčích položek uznaných nákladů projektu či dobu řešení projektu). Dodatek bude následně podepsán oběma stranami (poskytovatelem a příjemcem).
Závěrečné doporučení
Naléhavě doporučujeme příjemcům včasné finanční plánování dalšího kalendářního roku a předchozí zvážení ostatních možností v nakládání s nespotřebovanými prostředky tohoto roku, a to především –
1. prosté vrácení nespotřebovaných prostředků poskytovateli podle čl. 6 Smlouvy;
2. převod do FÚUP instituce podle § 18 odst. 10 zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), resp. § 26 odst. 2 zákona č. 341/2005 Sb. o veřejných výzkumných institucích (platí pro VVS, resp. VVI);
3. převod mezi položkami do udaného limitu a za blíže specifikovaných podmínek v daném kalendářním roce podle čl. 5 odst. 3 Smlouvy.
Převod nespotřebovaných prostředků do dalšího roku skrze změnu právního aktu (Smlouvy) by měl být volen výhradně jako POSLEDNÍ MOŽNOST.
Upozorňujeme příjemce v programu INTER-EXCELLENCE, že mechanismus převodu mezi položkami uznaných nákladů, které nepřesahují v daném kalendářním roce v souhrnu sumu rovnající se 10 % z poskytnuté podpory v daném roce (uskutečnitelný bez souhlasu poskytovatele) podle čl. 5 odst. 3 Smlouvy o poskytnutí účelové podpory (dále jen „Smlouva“) nezbavuje příjemce povinnosti využít účelovou podporu pouze k naplnění cílů projektu, a to výhradně v rozsahu udaném schváleným projektem, nikoliv nad jeho rámec (čl. 1 odst. 2 a čl. 2 odst. 1 a 6 Smlouvy). MŠMT důrazně doporučuje příjemcům zvážení naplnění tohoto principu před navýšením jakékoliv položky nákladů tímto způsobem.
To, že popsaný mechanismus převodu byl využit v souladu s tímto principem, vyplyne z průběžné, resp. závěrečné zprávy; zároveň pak příjemce musí být schopen tuto skutečnost prokázat v případě kontroly podle čl. 8. Smlouvy. Zodpovědnost za případný konflikt s uvedenými ustanoveními Smlouvy (jakož i následné riziko sankce za porušení rozpočtové kázně) nese výhradně příjemce.
Prostředky, které by nebyly využity k plnění cílů projektu v rozsahu udaném schváleným projektem, má příjemce možnost vrátit poskytovateli podle čl. 6 Smlouvy.