ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (120 hodin)
    • Zasedání odborného grémia Fondu vzdělávací politiky dne 15.4.2015

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Další vzdělávání ⁄ Akreditace v systému DVPP ⁄ Archiv ⁄ Standard studia pedagogiky k získání...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (120 hodin)

Standard studia pedagogiky k získání kvalifikace pedagoga volného času, který vykonává komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (č.j. MSMT-42447/2013)

 

Studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 3 odst. 2 písm. c) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému, ve znění pozdějších předpisů.

 

 

Cíle studia pedagogiky: Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky a psychologie, které jsou předpokladem pro výkon činnosti pedagoga volného času vykonávajícího komplexní přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání.

 

Kritéria výběru účastníků: Studium je určeno pro pedagogické pracovníky, kteří získali minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou získané ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání.

 

 

Hodinová dotace: minimálně 120 vyučovacích hodin

 

Ukončení studia:

Studium se ukončuje obhajobou závěrečné písemné práce a závěrečnou zkouškou před komisí. Po jejím úspěšném složení získává absolvent osvědčení.

 

Poznámka:

Absolvent SŠ s maturitou získá odbornou kvalifikaci pedagoga volného času a asistenta pedagoga.

Absolvent VOŠ nebo VŠ získá odbornou kvalifikaci pedagoga volného času, vychovatele a asistenta pedagoga.

 

 

Obsah studia:

  1. 1.      Tematický okruh: Základy sociální pedagogiky a psychologie. Dynamika skupiny.

Základní témata: Základy sociální pedagogiky, význam pro práci se skupinou, socializace jako celoživotní proces, sociální role, sociální učení, šikana, práce s pravidly (utváření pravidel a sankcí, otevřená komunikace), profil pedagoga volného času (význam osobnosti pedagoga pro práci se skupinou, interakce pedagog – žák/účastník, osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese).

 

  1. 2.      Tematický okruh: Základy pedagogické psychologie. Aplikovaná psychologie – osobnost.

Základní témata: Psychologie učení - druhy, podmínky, styly, osobnost učitele a žáka a vztahy mezi nimi, pedagogická diagnostika, základní rozdělení speciálních vzdělávacích potřeb žáků a pedagogické principy při práci s nimi, možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, individuální přístup, metody a zásady inkluze, rozvoj potenciálu jednotlivce. Osobnost, determinace osobnosti - sociální, psychická, biologická, vývojová psychologie a pedagogické principy práce s žákem dle jednotlivých vývojových fází člověka, vlastnosti, schopnosti, dovednosti (ontogeneze a fylogeneze, lidská psychika, temperament, důležité procesy a jevy, myšlení, vnímání, představivost, paměť, emoce a vůle, základní činnosti člověka – hra a učení, práce, činnosti ve volném čase, psychohygiena směrovaná na práci pedagoga, psychohygiena pedagogického procesu směrovaná na dítě.

 

  1. 3.      Tematický okruh: Obecná didaktika – základy a vhled do problematiky.

Základní témata: Práce s očekáváním, terminologie obecné didaktiky, prekoncepty vyučovacího procesu, teorie různých pojetí vyučování – charakteristika transmisivního a konstruktivistického pojetí, struktura vyučovacího procesu – myšlenková mapa, sebepoznání, metody vytváření pozitivní ovlivnitelnosti ve skupině.

 

  1. 4.      Tematický okruh: Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga. Komunikativní dovednosti.

Základní témata: Komunikační hry, kontaktní cvičení, sehrávka skupiny, osobnostní komunikační dispozice, vedení dialogu, dialogická cvičení, výběr informací a jeho podmínky, uspořádání informací, funkce a formy sdělování, argumentace, chyby v argumentaci, rolová hra a role v komunikaci, faktory ovlivňující výstavbu projevu, strategie rozhodování, veřejný proslov, techniky evaluace zaměřené na komunikační dovednosti.

 

  1. 5.      Tematický okruh: Právní předpisy a jejich aplikace

Základní témata: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 563/2004 Sb., pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, 106/2001 Sb., vyhláška o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů, rámcové a školní vzdělávací programy.

 

Poznámka: výčet právních předpisů není taxativní a bude aktualizován v návaznosti na stav právního řádu.

 

  1. 6.      Tematický okruh: Osobnostní a sociální rozvoj/osobnostní a sociální výchova (OSV).

Základní témata: Teorie a historie osobnostní a sociální výchovy, techniky zaměřené na sebepoznání (hodnoty a postoje a nácvik vedení zpětné vazby), rizika a hranice OSV se zaměřením na témata sebepoznání v rámci technik a aktivit realizovaných ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání s velkým důrazem na osobnost pedagoga, etiku a cíle, techniky zaměřené na sebehodnocení, reflexe pedagogická zaměřená na stanovení jasných cílů OSV, reflexe ve skupině, modelové situace - práce ve skupinách s následným rozborem.

  1. 7.      Tematický okruh: Základy obecné pedagogiky, pedagogiky volného času. Zážitková pedagogika.

Základní témata: Pedagogika (praxe a věda), speciální a sociální pedagogika, soudobé teorie vzdělávání, funkce a pojmy moderní pedagogiky, pedagogika volného času odlišnosti, moderní pedagogické trendy pedagogiky volného času, teoretické koncepty zážitkové pedagogiky, typologie cílů zážitkové pedagogiky, volný čas, historie, vývoj, profesní organizace poskytující zájmové a neformální vzdělávání, typologie a třídění herních aktivit, celostní motivace, zpětná vazba (teorie, typologie, metody a nácvik), kompetence účastníka zájmového vzdělávání, bezpečnost v rámci pobytových akcí.

 

                   8. Tematický okruh: Teorie výchovy.

Základní témata: výchova, výklad pojmu, funkce, cíle, principy, složky, činitelé výchovy, výchovný proces, roviny pedagogického působení, výchova k prosociálnímu jednání, problematika autority, děti a mládež v současné společnosti a jejich výchova, otázka vychovatelnosti, moc a dosah výchovy, pojetí výchovy podle vztahu vychovatele a vychovávaného, výchovný proces ve vztahu k jednotlivým složkám osobnosti, výchovné aktivity školní družiny a školního klubu a dalších školských zařízení pro zájmové vzdělávání, rizikové chování – specifické oblasti rizikového chování dětí a mládeže, prevence rizikového chování v pedagogice volného času.

 

 

Doporučená struktura závěrečné písemné práce opisující vybranou výchovně vzdělávací aktivitu:

–        Jméno a příjmení autora

–        Název

–        Cílová skupina

–        Klíčová slova

–        Cíle

–        Vybrané kompetence absolventa, na které je aktivita zaměřena

–        Forma vzdělávání 

–        Metody vzdělávání (popište metody ve vazbě na dosažení cílů)

–        Počet účastníků

–        Časová dotace (v hodinách)

–        Didaktické pomůcky (vše, co umožňuje dosažení cílů)

–        Popis teoretické části

–        Popis praktické části (postup)

–        Způsob ověření dosažených výsledků

–        Sebereflexe pedagoga

–        Přílohy (použitá literatura, podklady pro účastníky atp. - volitelné)

 

Zařazení jednotlivých témat do ucelených vzdělávacích bloků je v kompetenci realizátora studia.

Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Mikrocertifikáty
  • Akreditace v systému DVPP
    • Aktuality
    • Žádost o akreditaci
    • Standardy a metodická doporučení
    • Akreditační komise a termíny
    • Kontrolní činnost MŠMT
    • Databáze udělených akreditací v systému DVPP
    • Archiv
      • Termíny přijímání žádostí o udělení akreditací v systému DVPP v roce 2022
      • Školení informačního systému AKREDIS pro DVPP
      • Zrušení opatření k akreditaci programů zaměřených na společné vzdělávání
  • Autorizace a Národní soustava kvalifikací
  • Rekvalifikace
  • Kariérové poradenství
  • Další vzdělávání a celoživotní učení
  • Statistická šetření a průzkumy v dalším vzdělávání
  • Seznam standardizovaných jazykových zkoušek
  • Aktuality ve vzdělávání dospělých

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací