POMŮŽEME STŘEDNÍM ŠKOLÁM S PŘIHLÁŠKAMI
Jaké jsou klíčové problémy, spojené s novými legislativními podmínkami přijímacího řízení?
Nutnost stanovit časové rozpětí pro vykonání přijímací zkoušky a možnost uchazeče vybrat si z nabídky minimálně dvou termínů
Pokud se škola rozhodne stanovit jako kritérium výběru v rámci přijímacího řízení úspěšné vykonání zkoušky formou testu, musí mimo jiné zajistit srovnatelnost užitých testových variant. Podobný požadavek může být pro významné procento škol obtížně řešitelným úkolem.
Zvýšení administrativní zátěže
Vzhledem ke skutečnosti, že přijímací řízení musí být v souladu se zásadami správního řízení, lze očekávat výrazné zvýšení administrativní zátěže a současně i výrazně delší období pro vyrovnání nabídky a poptávky. Příčinou je nárůst počtu registrovaných uchazečů o přijetí ke studiu na střední škole.
Zvýšení celkových nákladů přijímacího řízení
Vyšší počet správných úkonů (zasílání doporučených dopisů o přijetí přihlášky, výsledku přijímacího řízení, přijetí ke studiu na základě doručení „zápisového lístku" atd.) nutně vyvolá zvýšení nákladů na straně škol.
Časové prodloužení procesu přijímacího řízení
Zejména okolnost, kdy uchazeč může být úspěšný v přijímacím řízení ve třech různých školách a vlastní proces rozhodování uchazeče při podmínce kdy musí ředitel školy vyčkat na doručení zápisového lístku, tedy akceptace uchazeče, nutně způsobuje výraznou časovou náročnost.
Cílem MŠMT tedy bude urychlení procesu online výměny informací mezi cílovými skupinami s využitím pro tento účel nově vybudovaného centrálního informačního systému, zlepšení informovanosti škol a jejich zřizovatelů o průběhu a výsledcích výběrového řízení a výrazné zkrácení doby vyrovnání nabídky a poptávky. „Není snad třeba dodávat, jak výrazně se tímto způsobem zvýši informovanost samotných uchazečů,“ připomíná ministr Liška.