BEZPEČNÁ DATA A NOVÁ MATURITA
Hlavním cílem projektu je však odzkoušení této
varianty technologického řešení správy a zajištěné výměny dat online pro společnou část maturitní
zkoušky. „Přípravu státní maturity se po mém nástupu do úřadu
podařilo velmi rychle dokončit. Od začátku ale zdůrazňuji, že jedním z klíčových hesel musí být ‚bezpečnost‘.
Nová maturita musí být z hlediska dat naprosto bezpečná,“ připomíná ministr Liška.
V decentralizovaných systémech roste význam získávání klíčových výstupních dat, tj.
dat o výsledcích fungování systému jako celku, ale i jeho jednotlivých součástí. Takovým výrazně decentralizovaným
systémem je i současný model vzdělávací soustavy. V souvislosti se zaváděním rámcových vzdělávacích programů se
možnosti individuální profilace jednotlivých škol dále prohloubí. Díky tomu poroste význam sběru a vyhodnocování
takových dat o vzdělávací soustavě, která budou mít vypovídací hodnotu jednak o dosahovaných výsledcích vzdělávací
činnosti v uzlových bodech vzdělávací soustavy, jednak o dosahování
cílů kurikulární reformy. „V neposlední řadě získáme lepší
přehled o efektivnosti vynaložených veřejných prostředků,“ dodává ministr
školství.
Zavedení společné části maturitní zkoušky sice primárně
sleduje další cíle, ale umožňuje i získávání
relevantních souhrnných dat o výsledcích vzdělávání.
V současné době se pro provedení záměru předpokládá využití písemné formy zadání testových úloh a teprve
následně digitalizace výsledků a jejich „strojní“ zpracování. Důvodem pro takový postup jsou především bezpečnostního
charakteru. V nastupujícím období rychlé digitalizace vnějšího prostředí a elektronického přenosu dat se však
jeví jako významný úkol nalezení a odzkoušení elektronického online
řešení, aby se tak při realizaci získávání objektivních informací o výsledcích vzdělávání ušetřily lidské i
finanční zdroje.
Mezi hlavní cíle programu tedy patří:
-
Vývoj aplikace pro online zadávání a vyhodnocování takových výsledků vzdělávání, které lze zjišťovat pomocí testů.
-
Praktické pilotní ověření rizik a příležitostí využití ICT a on-line technologií v součinnosti s vybranými školami.
-
Zjištění technologických podmínek (vybavení školy IT, nároky na konektivitu, nároky na dovednosti pedagogů, nároky na vybavení, např. ve vazbě na bezpečnostní rizika) pro nasazení informačních technologií pro podobný účel.
-
Za podmínky úspěšného pilotního ověření a na základě výsledků zjištěných v rámci pilotního ověřování navržení komplexního řešení pro podporu přijímacího řízení na střední školy.