Úvodní informace
Vážení přátelé,
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje každoročně Programy státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace. V porovnání s předchozími lety je nová dotační politika Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v této oblasti zásadním způsobem upravena. Schválený Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace pro roky 2004 až 2006, který se liší v porovnání se stávající dotační politikou MŠMT v několika aspektech:
· Program je vyhlašován na tříleté období, po které se nepředpokládá významná změna jeho obsahu ani zaměření, pokud nedojde ke změně právních předpisů, kterými se vyhlašovaný Program řídí.
· Program je zaměřen na tři tematické oblasti, které vyplývají z Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007, první oblast zahrnuje podporu kmenových činností nestátních neziskových organizací dětí a mládeže, druhá oblast je zaměřena na rozvoj vybraných oblasti práce s dětmi a mládeží, které navazují na jednotlivé směry státní politiky, třetí oblast je zaměřena na podporu rozvoje materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže.
· Nestátní neziskové organizace, které předloží své projekty do první tematické oblasti Programu zároveň se záměrem rozvoje své organizace na období 2004 - 2006 a budou vybrány, mohou získat od MŠMT statut "uznané" nestátní neziskové organizace, který umožní zjednodušené předkládání projektů po dobu trvání Programu a je jistou formou garance finanční podpory kmenových činností ze strany MŠMT po celou dobu jeho trvání (toto opatření neznamená vytvoření právního nároku na poskytnutí dotace).
· V rámci Programu se rozšiřuje počet termínů, kdy bude možno o státní dotaci požádat. V porovnání s předchozími Programy v minulem období je v tematické oblasti č. 2 tohoto Programu umožněno předkládat projekty ve dvou termínech v průběhu kalendářního roku.
· Program je koncipován v souladu s Operačním programem rozvoje lidských zdrojů, který stanovuje podmínky pro předkládání projektů a čerpání finančních prostředků z Evropského sociálního fondu po vstupu ČR do EU v roce 2004. Toto provázání umožní zahrnout vybrané oblasti práce s dětmi a mládeží i mezi projekty, které se budou ucházet o podporu ze strukturálního fondu EU
Jednotlivé podmínky jsou definovány v tematických oblastech (část B, bod 2). Tematická oblast č.1 je zaměřena na podporu práce s dětmi a mládeží organizovanými v nestátních neziskových organizacích dětí a mládeže. Finanční podpora bude poskytována oprávněným žadatelům především na přímou práci s dětmi a mládeží a další činnost organizací. V rámci nové strategie MŠMT v přístupu k nestátním neziskovým organizacím v návaznosti na schválenou Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 je umožněno těmto organizacím v prvním roce tříletého cyklu předložit rámcový záměr činnosti a předběžný rozpočet na jeho realizaci v rozmezí tří let. Nestátní neziskové organizace budou muset i nadále předkládat každoročně detailní projekt pro následující kalendářní rok. Žadatel, který byl v tomto Programu "akreditován", nebude muset v následujících dvou letech předkládat např. stanovy, registraci IČ. Pouze upřesní údaje, které se vztahují na následující období nebo ty, u kterých došlo ke změně. Tento postup vytváří zároveň jistou garanci pro nestátní neziskové organizace, že jejich projekt bude po dobu trvání Programu podporován. Nejedná se nárokovou finanční podporu, neboť nelze garantovat přidělení dotace jednak vzhledem ustanovení zákona č.218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky a jednak je každoroční objem finančních prostředků závislý na schváleném státním rozpočtu.
Tématická oblast č.2 je věnována stěžejním formám práce s neorganizovanými dětmi a mládeží a umožňuje předkládat projekty v oblastech, které jdou nad rámec základních činností NNO, zahrnutých do tematické oblasti č.1. Navrhované podmínky mají organizacím umožnit požádat o dotaci na tyto projekty nejen v tradičním podzimním termínu, ale i v dalším termínu v průběhu roku.
Tematická oblast č. 3 je zaměřena na podporu investičního rozvoje materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže. Na rozdíl od prvních dvou oblastí budou v rámci této oblasti poskytovány NNO dětí a mládeže investiční finanční prostředky, které budou určené převážně na rekonstrukce objektů a dalších zařízení, ve kterých NNO pracují a také na strojní vybavení. Nově se předpokládá poskytování dotací na nezbytné rekonstrukce objektů bezúplatně převedených na NNO v rámci likvidace Fondu dětí a mládeže.
Obsahově nový Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace pro roky 2004 až 2006 naplňuje usnesení vlády ze dne 7.4.2003 č.343 ke Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007. Rovněž navazuje na prioritní oblasti definované Bílou knihu Evropské komise o mládeži, která byla přijata dne 21.11.2001.
Vyhlašovaný Program odpovídá zákonu č.218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky a usnesení vlády č.114 ze dne 7.února 2001 o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy a dále reflektuje připravované usnesení vlády k Hlavním oblastem státní politiky vůči nestátním neziskovým organizacím na rok 2004. Vzhledem ke každoročnímu stanovování hlavních oblastí dotační politiky resortů nelze vyloučit případné dílčí změny či úpravy Programu po dobu jeho trvání.
Na přípravě materiálu se spolupodílel odbor evropské integrace MŠMT, dále byla vytvořena pracovní skupina tvořená pracovníky odboru pro mládež, střešních organizací ČRDM a KRUH a Institutu dětí a mládeže. Teze dotační politiky projednala také Komora mládeže, poradní orgán ministryně školství, mládeže a tělovýchovy pro oblast mládeže.
Mgr. Jindřich Fryč
ředitel odboru pro mládež
V Praze dne 10.6.2003
Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy
čj. 15.286/03-51
Program státní podpory práce s dětmi a mládeží
pro nestátní neziskové organizace
na léta 2004 až 2006
Část A
Úvod
Vláda ČR přijala svým usnesením ze dne 7.4. 2003 č.343 Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 (dále jen "Koncepce"), která definuje nestátní neziskové organizace působící v oblasti dětí a mládeže jako významný prvek v systému práce s dětmi a mládeží, který plní obtížně zastupitelnou roli v oblasti neformálního vzdělávání a výchovy, nabídky volnočasových aktivit, práce s rizikovými skupinami dětí a mládeže a práce s nezaměstnanými mladými lidmi. Tyto organizace nemalou měrou ovlivňují celkové zrání dětí a mládeže, jejich postoje a názory. Svými funkcemi doplňují působení rodiny a školy a dalších subjektů. V této oblasti se angažují i církevní právnické osoby. Činnost nestátních neziskových organizací lze považovat za základní prvek v procesu budování občanské společnosti.
Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 (dále jen "Program") je rovněž naplněním směrů působení státní politiky pro oblast dětí a mládeže, jak je definuje Koncepce. Program sleduje naplnění především následujících ustanovení části 2.2.5 Koncepce - Nestátní neziskové organizace působící v oblasti dětí a mládeže:
1. K základním cílům v této oblasti patří další podpora činnosti nestátních neziskových organizací pracujících v oblasti dětí a mládeže jako významných subjektů vytvářejících nabídku volnočasových aktivit pro děti a mládež a poskytujících jim výchovu a vzdělávání mimo vyučování.
2. Orgány veřejné správy budou pokračovat v systematické podpoře nestátních neziskových organizací formou každoročně vyhlašovaných programů podpory v oblasti práce s dětmi a mládeží, prevence sociálně patologických jevů, zdravotně postižených, sociálně handicapovaných, aktivit v oblasti environmentální vzdělávání, výchovy a osvěty a dalších a zabezpečí adekvátní objem finančních prostředků na jejich činnost v mezích vývoje veřejných rozpočtů.
3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zavádí na období 2004 až 2006 nový systém podpory činnosti nestátních neziskových organizací v oblasti práce s dětmi a mládeží, který je založen na diferencovaném financování aktivit těchto organizací. Program je členěn na systémovou podporu kmenových činností a podporu rozvojových a inovativních oblastí práce s dětmi a mládeží, např. participace mladé generace na společenském a politickém životě, dobrovolnictví, práce s talentovanou mládeží, spontánní a příležitostné aktivity pro neorganizované děti a mládež, aktivity zaměřené na poznávání a ochranu životního prostředí apod.
4. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zavádí nový systém financování nestátních neziskových organizací, které v případě splnění daných kritérií získají předběžný příslib o podpoře jejich činnosti v delším časovém horizontu (např. 3 roky).
Část B
Program státní podpory práce s dětmi a mládeží
pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Program státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 (dále jen "Program") vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "MŠMT") podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů a v návaznosti na usnesení vlády České republiky č. 114 ze dne 7. února 2001 o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím (dále jen "NNO") ústředními orgány státní správy.
Program je naplněním usnesení vlády ČR č. 343 ze dne 7. 4. 2003 ke Koncepci státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 a rovněž navazuje na prioritní oblasti definované Bílou knihu Evropské komise o mládeží, která byla přijata 21. 11. 2001.
1. Obecná kritéria
Program pokrývá čtyři hlavní horizontální témata:
Rovné příležitosti
Udržitelný rozvoj
Informační společnost
Podpora místním iniciativám
Horizontální témata jsou průřezová, promítají se do jednotlivých oblastí Programu a jejich cílů. Horizontální témata budou respektována při výběru projektů. Jejich působení na situaci v oblasti práce s dětmi a mládeží bude vyhodnocováno v rámci systému hodnocení Programu.
Rovné příležitosti
Rovné příležitosti pro všechny postihují oblast možné diskriminace z hlediska pohlaví, negativních zkušeností různých sociálních skupin v oblasti práce s dětmi a mládeží (např. etnických minorit, osob se zdravotním postižením, sociálně znevýhodněných). Princip rovných příležitostí je respektován i v dalších vertikálních prioritách a opatřeních. Proto je nutné projekty připravovat z hlediska zajištění rovného přístupu k nabízeným příležitostem a doprovodným opatřením, která pomohou odstranit veškeré bariéry účasti na projektech pro cílové skupiny.
Udržitelný rozvoj
Principy udržitelného rozvoje je třeba zohledňovat ve všech formách práce s dětmi a mládeží. Udržitelný rozvoj je založen na hledání kompromisů mezi aktuálními potřebami a možnostmi budoucích generací uspokojit jejich vlastní potřeby. V projektech NNO musí být otevřen prostor pro lepší porozumění principů udržitelného rozvoje a pro osvětu a šíření dobrých praktik pro udržitelný rozvoj.
Informační společnost
Informační a komunikační technologie vytvářejí globální informační společnost, která zakládá své bohatství na lidském kapitálu. Úspěch společnosti je dán schopnostmi jedince určit relevantní informační zdroje, informace z nich získat, analyzovat a využívat pro rozhodování, řešení úkolů a problémů ke zvýšení efektivity práce i soukromého života. Rozvoj informační společnosti vyžaduje nové přístupy ke vzdělávání, výchově i práci s dětmi a mládeží. Projekty by proto měly zahrnovat přístup k prostředkům podporujícím širší využívání informačních technologií ve společnosti při respektování specifických potřeb konkrétních skupin i jedinců.
Podpora místním iniciativám
V oblasti boje proti sociálnímu vyloučení se nejlépe osvědčují místní iniciativy, které jsou založeny na dobré znalosti prostředí a specifických problémů cílových skupin příjemců pomoci. Zahrnutí místních NNO, základních článků nadregionálních a celorepublikových NNO, místních skupin dětí a mládeže nebo iniciativ do projektů dává dobrou záruku toho, že aktivity pro cílové skupiny projektu budou pokračovat i po skončení financování z prostředků státního rozpočtu a tím podpoří udržitelnost naplňování strategie a cílů programů. Projekty NNO musí vycházet z potřeb místních NNO, základních článků nadregionálních a celorepublikových NNO a dětí a mládeže v obcích.
Věkové vymezení
Za děti se pro potřeby tohoto Programu považují fyzické osoby ve věku do dovršení 15 let, za mládež se považují osoby ve věku do dovršení 26 let. Účastníky projektů mezinárodní spolupráce a mezinárodních výměn mohou být děti a mládež ve věku od 10 let do dovršení 26 let. Na projektech se dále spolupodílejí dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží, vedoucí na táborech a další fyzické osoby, které se bezprostředně podílejí na činnostech ve prospěch dětí a mládeže v rámci schválených projektů.
2. Směry, prioritní oblasti a tématické oblasti Programu
2.1 Směry a priority
V souladu s vládou přijatou Koncepcí státní politiky pro oblast dětí a mládeže do roku 2007 je cílem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy rozšiřovat nabídku mimoškolní zájmové činnosti pro děti a mládež realizované v NNO nebo vytvářené jejich prostřednictvím. Členská základna NNO dětí a mládeže představuje přibližně 10% populace ve věku do 26 let v České republice. Dosah jejich činností jde i mimo členskou základnu. Podpora aktivit pro neorganizované děti a mládež patří mezi hlavní směry Programu na léta 2004 až 2006.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlášením tohoto Programu sleduje níže uvedené priority v oblasti práce s dětmi a mládeží:
· podporu rozvoje nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží mimo školu,
· podporu vytváření nabídky volnočasových a vybraných cílených aktivit NNO pro organizované i neorganizované děti a mládež,
· rozvoj mobility a mezinárodní spolupráce dětí a mládeže,
· rozvoj dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží,
· rozvoj materiálně
technické základny NNO pro mimoškolní zájmové aktivity dětí
a mládeže,
· rozvoj profesní orientace dětí a mládeže.
2.2 Tématické oblasti Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Oblast č.1 Zabezpečení pravidelné činnosti NNO pro organizované děti a mládež
Popis a zdůvodnění
NNO dětí a mládeže vytvářejí pravidelnou nabídku volnočasových, zájmových, vzdělávacích a výchovných aktivit pro děti a mládež, které jsou jejich členy. Tyto organizace vhodnou formou doplňují působení škol a školských zařízení v této oblasti. NNO rovněž organizují aktivity, které jsou zaměřené i na neorganizované děti, vytvářejí nabídku příležitostných a spontánních činností, kterými se snaží tyto děti a mladé lidi oslovit a zaujmout.
Pravidelné zapojení dětí a mládeže do těchto činností během školního roku vytváří pozitivní vliv na jejich výchovu a je rovněž významným prvkem v nespecifické prevenci sociálně patologických jevů. Významný výchovně vzdělávací charakter má také činnost NNO dětí a mládeže se specifickým zaměřením (např. kulturní, technické, ekologické).
V rámci této oblasti budou podporovány především činnosti ústředí organizace ve prospěch nižších článků organizace a členské základny, činnosti nižších, resp. základních článků organizace ve prospěch svých členů, volnočasové aktivity (např. tábory, krátkodobé a dlouhodobé akce), společné aktivity pro členy organizace a neorganizované děti a mládež, mezinárodní spolupráce a výměny dětí a mládeže, vzdělávání vedoucích a dalších pracovníků s dětmi a mládeží.
Do této oblasti patří také občanská sdružení, která zastřešují jednotlivé NNO dětí a mládeže a NNO pracující s dětmi a mládeží (tzv. střešní organizace). Podpora střešních organizací dětí a mládeže bude směřována zejména na činnost ústředí střešní organizace ve prospěch svých členských organizací, uskutečňování akcí střešní organizace ve prospěch svých členských organizací.
Do této oblasti dále spadá také činnost občanských sdružení, která mají spíše charakter NNO pracující s dětmi a mládeží, nicméně mají významnou samostatnou, organizačně i ekonomicky oddělenou sekci dětí a mládeže (např. Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, Mládež Českého červeného kříže, Českých svaz ochránců přírody). Tato sdružení se považují za celorepublikově působící NNO.
Globální cíl
Zajišťování a rozšiřování nabídky aktivit a zkvalitnění pravidelné činnosti NNO dětí a mládeže pro své členy v oblasti práce s dětmi a mládeží.
Specifické cíle
· vytváření podmínek pro rozvoj nestátních neziskových organizací dětí a mládeže a jejich činnosti v oblasti práce s dětmi a mládeží,
· rozšiřování nabídky neformálních a zájmových aktivit pro členy NNO s případnou účastí neorganizovaných dětí a mládeže,
· zvyšování odborných předpokladů dobrovolných i dalších pracovníků s dětmi a mládeží,
· rozšiřování členské základny NNO dětí a mládeže,
· zkvalitňování podmínek pro práci s dětmi a mládeží v nižších, resp. základních článcích NNO.
Cílové skupiny příjemců podpory
· nestátní neziskové organizace dětí a mládeže
Z realizovaných aktivit budou mít užitek především děti a mládež-členové nestátních neziskových organizací dětí a mládeže (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví), dále pak neorganizované děti a mládež, které se účastní aktivit pro členy organizace, dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží.
Rozsah činností pro cílové skupiny
· činnost ústředí organizace ve prospěch nižších článků organizace a jednotlivých členů, tj. zabezpečení chodu ústředí NNO, spolupráce s nižšími články a zabezpečení servisních a dalších činností,
· pravidelná činnost nižších, resp. základních článků, tj. podpora pravidelných činností a aktivit s dětmi a mládeží ve městech a regionech, zabezpečení činnosti krajských, popř. nižších organizačních jednotek,
· organizace jednorázových akcí pro členy NNO s možnou účastí neorganizovaných dětí a mládeže, tj. pořádání příležitostných, spontánních a dalších mimoškolních zájmových aktivit pro děti a mládež v průběhu kalendářního roku, např. v době prázdnin, svátků, při příležitosti významných dnů nebo mezinárodních dnů,
· volnočasové a další aktivity pro členy NNO, tj. pořádání táborů, dlouhodobých volnočasových aktivit, specificky orientované činnosti vyplývající ze zaměření NNO - např. vzdělávací programy pro talentované děti a mládež - členy NNO, ochrana životního prostředí, kulturní aktivity, aktivity zdravotně postižených dětí a mládeže, práce s dětmi a mládeží národnostních menšin a dalších znevýhodněných skupin dětí a mládeže) s možnou účastí neorganizovaných dětí a mládeže,
· mezinárodní výměny a spolupráce, tj. dvou- a vícestranné cílené výměnné aktivity pro členy NNO, účast členů NNO na činnosti a jednání mezinárodních mládežnických organizacích, jichž je NNO členem, účast členů NNO na mezinárodních táborech konaných v České republice s min. účastí 30% zahraničních účastníků a mezinárodních táborech konaných v zahraničí, dvou i vícestranná jednorázová setkávání mládeže u nás i v zahraničí, jejichž obsahem je vzájemné prohlubování spolupráce a výměna zkušeností, které jsou důležité pro další činnost NNO, případně reprezentaci státu, účast na vzdělávacích akcích a dalších mezinárodních akcích nebo projektech organizovaných mezinárodními organizacemi a institucemi, příspěvek na úhradu členského poplatku do mezinárodních organizací, jichž je NNO členem.
· odborná příprava a vzdělávání dobrovolných a dalších pracovníků pro práci v NNO, tj. dobrovolných i dalších pracovníků s dětmi a mládeží, vedoucích na táborech, vedoucích dětských a mládežnických kolektivů a dalších pracovníků (např. hospodářů, zdravotníků) NNO,
Oblast č. 2 Podpora vybraných forem práce s neorganizovanými dětmi a mládeží
Popis a zdůvodnění
Mezi dětmi a mládeží představují početně významnou skupinu neorganizované děti a mládež. Za tyto děti a mladé lidi považujeme jedince, kteří nemají zájem o členství v některé z organizací nabízejících programy pro volný čas a ani se nechtějí vědomě zapojovat do činností, které mají charakter pravidelných setkání. Výzkumy a další šetření však dokládají, že větší část těchto dětí a mládeže má zájem zapojit se do jednotlivých projektů, příležitostných, spontánních a jiných volnočasových aktivit, které nevyžadují hlubší a dlouhodobé spojení s organizátorem nebo organizací. I tato forma zapojení do nabízených aktivit má velký význam v oblasti neformální výchovy a vzdělávání a stejně jako členství v nestátní neziskové organizaci dětí a mládeže pozitivně ovlivňuje jedince. Významnou měrou se na práci s neorganizovanými dětmi a mládeží spolupodílejí také střediska volného času, školní kluby a jiná školská zařízení.
Koncepce definuje prioritní oblasti práce s dětmi a mládeží, které hodlá stát v následujícím období podporovat. Jedná se především o zapojení dětí a mládeže do rozhodování o věcech veřejných a věcech, které se jich týkají na místní, regionální i celostátní úrovni (tzv. participace), oblast informací pro děti a mládež, výchova a vzdělávání dobrovolných pracovníků s dětmi a mládeží, práce s talentovanými dětmi a mládeží, neformální výchova a vzdělávání dětí a mládeže, prevence negativních jevů.
Projekty směřované do této tematické oblasti musí proto být zaměřeny na neorganizované děti a mládež, tj. děti a mládež, které nejsou členy nestátních neziskových organizací dětí a mládeže. Účast členů těchto organizací na projektech není vyloučena, ale není cílem těchto aktivit.
Cílem této oblasti však není podpora jednorázových, nahodilých aktivit pro neorganizované děti a mládež, které mají zpravidla velmi nízkou efektivitu a představují jednorázové naplnění volného času bez dlouhodobějšího pozitivního výchovně vzdělávacího efektu. Cílem je podpora dlouhodobých aktivit s cílem oslovit neorganizované děti a mládež, vytvářet pro ně zázemí pro využívání volného času, jejich neformální výchovu a vzdělávání.
Globální cíl
Vytváření a rozšiřování nabídky aktivit pro neorganizované děti a mládež ve vybraných oblastech práce s dětmi a mládeží.
Specifické cíle
· podpora vybraných oblastí práce s dětmi a mládeží realizovaných nestátními neziskovými organizacemi,
· vytváření a rozšiřování nabídky systematických dlouhodobých mimoškolních výchovně vzdělávacích aktivit pro neorganizované děti a mládež ve vybraných oblastech: neformální vzdělávání a výchova dětí a mládeže, participace dětí a mládeže, práce s informacemi, mimoškolní zájmové a další volnočasové aktivity, mezinárodní spolupráce, rozvoj dobrovolnictví a podpora dobrovolné práce s dětmi a mládeží, práce s talentovanými dětmi a mládeží,
· zvyšování odborných předpokladů dobrovolných a dalších pracovníků s dětmi a mládeží pro výkon této činnosti.
Cílové skupiny příjemců podpory
· nestátní neziskové organizace pracující s dětmi a mládeží, nestátní neziskové organizace dětí a mládeže
Z realizovaných aktivit budou mít užitek především neorganizované děti a mládež, dále pak děti a mládež-členové nestátních neziskových organizací dětí a mládeže (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví) a dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží.
Rozsah činností pro cílové skupiny
· neformální vzdělávání a výchova dětí a mládeže, tj. různé formy mimoškolní práce s dětmi a mládeží v oblastech: výchova k demokracii a občanství, zvyšování právního vědomí dětí a mládeže, základy vzdělanosti v humanitních a technických oborech, rozvoj profesní orientace, sociální dovednosti, prevence rasismu, xenofobie, jejichž prostřednictvím lze přitažlivou formou pracovat s dětmi a mládeží v těchto oblastech a které budou mít pozitivní vliv na jejich další osobnostní vývoj a rozvoj.
· mimoškolní zájmové a další volnočasové aktivity, tj. tábory, soustředění (nesportovního charakteru), koncepčně připravená dlouhodobá činnosti s dětmi a mládeží vyplývající ze zaměření NNO - např. environmentální výchova, vzdělávání a osvěta, kulturní aktivity, aktivity v oblasti integrace zdravotně postižených dětí a mládeže, práce s dětmi a mládeží národnostních menšin a dalších znevýhodněných skupin dětí a mládeže, klubová činnost pro neorganizované dětí a mládež).
· práce s informacemi pro děti a mládež, tj. činnost informačních center pro mládež, informační servis pro NNO a jejich členy, shromažďování informací pro děti a mládež v oblasti mimoškolních, zájmových, volnočasových a dalších činností, které odpovídají zaměření tohoto Programu a jejich zpřístupnění dětem, mládeží, pracovníkům a NNO, práce dětí a mládeže s informacemi.
· participace dětí a mládeže, tj. činnosti, které budou zaměřeny na výchovu k účasti a umožnění přístupu dětí a mladých lidí k rozhodovacím procesům ve společnosti (např. parlamenty dětí a mládeže, organizace společných aktivit místních zastupitelstev s mladými lidmi, projekty připravené a realizované neformálními skupinami dětí a mládeže zaměřené na řešení dílčích problémů měst, které koordinuje NNO), na výchovu a vzdělávání multiplikátorů působících v oblasti participace.
· mezinárodní spolupráce v oblasti mládeže, účast na vzdělávacích akcích pro dobrovolné a další pracovníky nestátních neziskových organizací pořádaných mezinárodními mládežnickými organizacemi, partnerskými zahraničními organizacemi, Evropskou komisí, Evropským fórem mládeže, Evropským centrem pro mládež, Radou Evropy, Organizací spojených národů, popř. dalšími mezinárodními organizacemi a pořádání mezinárodních vzdělávacích akcí v České republice.
· rozvoj a podpora dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží, vzdělávání dobrovolných pracovníků s dětmi a mládeží, tj. šíření myšlenky dobrovolnictví mezi děti a mládež, seznamování s oblastmi a možnostmi uplatňování dobrovolných pracovníků, s podmínkami výkonu této činnosti, výchova a vzdělávání dobrovolných pracovníků (vedoucích na táborech, vedoucích dětských a mládežnických kolektivů a dalších pracovníků jako např. hospodářů, zdravotníků) pro činnost v NNO.
· práce s talentovanými dětmi a mládeží, tj. realizace projektů zaměřených na talentované děti a mládež v oblasti mimoškolní zájmové činnosti, podpora dalšího vzdělávání talentovaných dětí a mládeže a péče o ně, poradenství pro talentované děti a mládež a jejich rodiče v této oblasti, pořádání soustředění a organizace dlouhodobých aktivit pro talentované děti a mládež.
Oblast č. 3 Investiční rozvoj materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže
Popis a zdůvodnění
Jedním ze základních předpokladů pro vytváření nabídky mimoškolních zájmových činností, volnočasových aktivit a dalších programů pro děti a mládež je kvalitní prostorové zázemí pro tyto činnosti. Proto má velký význam na rozvoj práce NNO ve prospěch dětí a mládeže bezúplatné převádění objektů ze správy Fondu dětí a mládeže "v likvidaci", které schválila na návrh vlády Poslanecká sněmovna v roce 2002 (tzv. I.kolo bezúplatných převodů), resp. v roce 2003 (tzv. II.kolo bezúplatných převodů).
Vedle turistických a táborových základen, kluboven, nebo jiných prostor pro činnost ve prospěch dětí a mládeže je pro NNO dětí a mládeže důležité také strojní vybavení, jako např. běžné kancelářské přístroje (počítače, kopírky apod.) nebo vybavení pro volnočasové aktivity sportovního, kulturního nebo umělecko zájmového charakteru (lodě, hudební nástroje, keramické pece apod.)
Tato oblast (v evidenci MF zařazena jako Program 233410 - Rozvoj materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže) proto sleduje vytvoření podmínek pro podporu a rozvoj materiálně technického zázemí pro práci NNO s dětmi a mládeží zejména na rekonstrukci, obnovu, modernizaci (případně dostavbu) zařízení pro děti a mládež a na nákup pozemků, nikoliv však na zahajování nových staveb.
Globální cíl
Zkvalitnění materiálně technického zázemí pro práci s dětmi a mládeží v NNO dětí a mládeže jako základní předpoklad pro další rozvoj práce s dětmi a mládeží.
Specifické cíle
· vytvoření podmínek pro rozvoj nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží,
· vytváření podmínek pro zvyšování sociální úrovně prováděných aktivit - větší přístupnost pro širší okruh dětí a mládeže včetně zdravotně i duševně handicapovaných, dětí a mládeže národnostních menšin a sociálně slabého prostředí,
· zkvalitňování stávajících táborových základen, turistických ubytoven, kluboven, objektů bezúplatně převedených v rámci likvidace Fondu dětí a mládeže a dalších staveb a zařízení, která vytvářejí a zkvalitňují podmínky pro aktivní využívání volného času, aktivity v oblasti neformální výchovy a vzdělávání dětí a mládeže a dalších forem práce s dětmi a mládeží, které jsou zahrnuty jako podporované okruhy v tematických oblastech č. 1 a č.2 Programu.
Cílové skupiny příjemců podpory
· nestátní neziskové organizace dětí a mládeže, výjimečně nestátní neziskové organizace pracující s dětmi a mládeží
Z realizovaných aktivit budou mít užitek především děti a mládež-členové nestátních neziskových organizací dětí a mládeže (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví) a neorganizované děti a mládež, dále pak a dobrovolní pracovníci s dětmi a mládeží.
Rozsah činností pro cílové skupiny
· reprodukce investičního majetku zařízení pro mimoškolní aktivity dětí a mládeže,
· obnova zařízení a dovybavení NNO dětí a mládeže, tj. obnova strojního vybavení NNO a vybavení vhodného pro volnočasové aktivity dětí a mládeže,
· nákup pozemků pro zajištění činnosti (výstavba základen pro práci s dětmi a mládeží),
· nezbytné rekonstrukce a obnova objektů bezúplatně převedených z Fondu dětí a mládeže na NNO dětí a mládeže,
· rozvoj regionálních informačních center mládeže, tj. strojní vybavení a modernizace prostor pro činnost regionálních informačních center pro mládež.
2.3 Technicko administrativní zabezpečení oblastí č.1 - 3
Program vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. V rámci ministerstva odpovídá za realizaci Programu odbor pro mládež.
Kraje budou informovat o vyhlášení Programu ve svých regionech a poskytnou NNO informační a metodickou pomoc. Pracovníci krajských úřadů budou přizváni k výběrovému řízení projektů NNO. MŠMT stanoví termíny pro předkládání žádostí a další náležitosti žádosti NNO.
Institut dětí a mládeže, přímo řízená organizace zřizovaná MŠMT, zajistí organizační zabezpečení výběrového řízení. Institut dětí a mládeže rovněž zabezpečí případnou metodickou pomoc krajům a žadatelům v období před termínem stanoveným pro předkládání žádostí.
Část C
Předkládání žádostí v rámci Programu
1. Vymezení předkladatele žádosti
Program je určen pouze pro NNO, které mají ve svých stanovách zakotvenu práci s dětmi a mládeží a patří k některému z níže uvedených typů:
a) organizace vznikla podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů - občanské sdružení,
b) organizace vznikla podle zákona 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů - obecně prospěšné společnosti,
c) organizace vznikla podle zákona 3/2002 Sb., o církvích, náboženském vyznání
a náboženských společnostech,
Výše uvedené NNO jsou níže definovány a musí splňovat tyto podmínky:
1.1 NNO dětí a mládeže,
tj. organizace , které mají ve svých stanovách a ustavujících listinách definovánu jako svoji stěžejní činnost práci s dětmi a mládeží a jejich členskou základnu tvoří dlouhodobě ze 2/3 členové do 26 let. Tyto organizace dále členíme podle působnosti.
1.1.1 NNO dětí a mládeže s celorepublikovou působností jsou subjekty, jejichž
činnost základních článků definovaných ve stanovách organizace probíhá pravidelně alespoň v 8 krajích, přičemž za základní článek nelze považovat jednoho individuálního člena ani skupinu osob, která má v organizaci kolektivní členství, tzn. samostatně registrovaná NNO u MV; NNO registruje minimálně 800 členů,
za NNO dětí a mládeže s celorepublikovou působností se považují i tzv. střešní organizace, které jsou občanským sdružením a sdružují NNO dětí a mládeže a NNO pracující s dětmi a mládeží. Střešní organizace musí sdružovat nejméně 5 organizací s celorepublikovou působností a sama nesmí být řádným členem jiné střešní organizace.
1.1.2 NNO dětí a mládeže s nadregionální působností jsou subjekty, jejichž
činnost základních článků probíhá pravidelně alespoň ve 2 krajích, přičemž za základní článek nelze považovat jednoho individuálního člena ani skupinu osob, která má v organizaci kolektivní členství, tzn. samostatně registrována NNO u MV; NNO registruje minimálně 100 členů.
1.1.3 NNO dětí a mládeže s místní působností jsou subjekty, jejichž
činnost probíhá pravidelně na území jednoho kraje, NNO registruje minimálně 20 členů.
1.2 NNO pracující s dětmi a mládeží,
tj. organizace, které ve svých stanovách a ustavujících listinách mají uvedenu jako jednu z oblastí své činnosti práci s dětmi a mládeží.
Program není určen pro NNO působící v oblasti tělovýchovy a sportu.
2. Předložení žádosti o dotaci a její náležitosti
Žádost předkládá pouze ústředí NNO.
Žádost o poskytnutí dotace se předkládá písemně ve dvojím vyhotovení.
Součástí této žádosti jsou:
a) vyplněný formulář - žádost nestátní neziskové organizace o státní dotaci na kalendářní rok a další dodatkové formuláře podle tematické oblasti, do které NNO žádost předkládá,
b) souhrnný projekt, který obsahuje zejména:
· popis projektu a jeho jednotlivých částí v souladu s prioritami Programu a vymezením tematické oblasti, do které předkládá NNO svojí žádost,
· zdůvodnění a předpokládaný přínos projektu a jeho částí pro cílovou skupinu (tj. komu jsou akce určeny); pokud se jedná o pokračující projekt je nutné uvést stručné vyhodnocení jeho dosavadní realizace,
· materiální a personální zabezpečení projektu a jeho částí,
· rámcový harmonogram realizace projektu a jeho částí,
· rozpočet projektu zpracovaný minimálně v rozsahu uváděných částí, případně jednotlivých akcí, zdůvodnění jednotlivých položek rozpočtu; rozepsat položky mzdy, OON a služby (rozpis předpokládané odměny za hodinu);
· u projektů, které zahrnují volnočasové, zájmové a další aktivity, tábory a přípravu vedoucích uvést předpokládaný počet účastníků a délku trvání akce či akcí;
· u projektů týkajících se mezinárodní spolupráce a výměn dětí a mládeže uvést předpokládané náklady na dopravu do místa akce, resp. náklady na pobyt zahraničních účastníků při jejich přijetí na akci v ČR, uvést soupis jednotlivých akcí (výměn) a dále ke každé akci jednotlivě uvést: předpokládaný termín, počet účastníků z ČR a ze zahraničí, obsahové zaměření, název zahraničního partnera (formulář M-I). Ve formuláři M-II vyplní realizátor - základní článek NNO předepsané doplňující údaje,
c) řádně schválená výroční zpráva za předcházející rok; výroční zpráva musí stručnou formou charakterizovat organizaci a její činnost v předcházejícím roce zhruba v těchto bodech: typy aktivit, případné členění oddílů dle druhu činností, akce pro členy, otevřené akce, organizování prázdninových táborů, počty účastníků, programy činnosti, systém přípravy činnosti, vzdělávání, prezentace sdružení na veřejnosti, propagace činnosti, organizační struktura sdružení, přehled hospodaření- účetní uzávěrka.
d) potvrzení vydané krajským, městským nebo místním úřadem o činnosti NNO ve prospěch dětí a mládeže z krajů, měst nebo obcí, kde organizace působí. Toto ustanovení se vztahuje na NNO dětí a mládeže s nadregionální a místní působností a NNO pracující s dětmi a mládeží.
e) fotokopie stanov a příslušné registrace NNO,
f) úředně ověřená fotokopie IČ.
Upřesnění náležitostí žádosti předkládané v tematické oblasti č.1
Žádosti předkládané v rámci oblasti č.1 jsou sumářem dílčích požadavků základních článků, které ústředí NNO posoudí, sumarizuje a zahrne do jednoho projektu podle jednotlivých typů činností uvedených v rozsahu činností pro cílové skupiny
Pokud podává organizace žádost v tematické oblasti č.1 v průběhu tříletého období (2004 - 2006) poprvé, může předložit souhrnný projekt obsahující rámcový záměr činnosti NNO na období 2004 až 2006 ve výše uvedené obsahové skladbě (viz. Část C, bod 2 b). NNO zároveň v obdobné struktuře předkládá upřesnění tohoto rámcového záměru pro daný kalendářní rok.
Pokud organizace v letech následujících (pro roky 2005 a 2006) žádostí o dotaci navazuje na rámcový záměr činnosti, který byl MŠMT uznán a NNO získala předběžný příslib o podpoře, předkládá NNO žádost obsahující upřesnění pro daný kalendářní rok ve výše uvedené obsahové skladbě, dále přikládá pouze dokumenty uvedené v části C, body 2 c) a d). MŠMT předběžný příslib o podpoře žadatelům písemně potvrdí a vydá osvědčení pro NNO uznanou MŠMT pro práci s dětmi a mládeží. Jejich seznam bude zveřejněn na webové stránce MŠMT.
Podmínky pro NNO žádající o zařazení mezi "NNO uznané MŠMT pro oblast práce s dětmi a mládeží"
1. NNO předloží souhrnný projekt obsahující rámcový záměr činnosti NNO na období 2004 až 2006.
2. NNO vznikla před rokem 1998 a pravidelně po celou dobu od svého vzniku pracuje s dětmi a mládeží.
3. NNO splňuje podmínky dané pro NNO dětí a mládeže vyplývající z tohoto Programu.
Upřesnění náležitostí žádosti předkládané v tematické oblasti č.2 a 3
Žádosti předkládané v oblasti č.2 a 3 jsou rovněž sumářem požadavků jednotlivých článků organizace, které ústředí shromáždí, posoudí a sumarizuje celkový požadavek podle jednotlivých typů činností uvedených v rozsahu činností pro cílové skupiny. Jako součást žádosti budou předloženy všechny projekty jednotlivých článků, které byly do žádosti zahrnuty.
Žádosti předkládané v tematických oblastech č. 2 a č. 3 musí být předloženy vždy ve výše uvedeném předepsaném rozsahu (viz. Část C, bod 2 a - f) pro každý vyhlášený termín. Organizace, které získaly předběžný příslib o podpoře, nemusí předkládat náležitosti uvedené v části C, body 2 c) - f), pokud byly v daném roce již předloženy současně s žádostí pro tematickou oblast č.1 (bod c) nebo v nich nedošlo ke změně od poslední předkládané žádosti v rámci Programu (část C, body 2 e, f).
Termíny a místo pro předkládání žádostí
Žádosti v tematické oblasti č. 1 a č.2 se předkládají nejpozději do 31.října běžného roku pro rok následující. Žádosti v tematické oblasti č.2 je možné dále předložit ještě v dalším termínu, a to do 28. února následujícího roku.
Žádosti v tematické oblasti č.3 se předkládají:
a) do 31. října 2003 pro rok 2005 a dodatečné projekty pro rok 2004,
b) do 31. října 2004 pro rok 2006 a dodatečné projekty rok 2005,
c) do 31. října 2005 pro rok 2007 a dodatečné projekty pro rok 2006.
Pozn. Za dodatečné projekty se považují požadavky pro daný rok, které nebylo možné zahrnout do požadavku v předchozím termínu pro předkládání žádostí (např. havárie, vyjasnění majetkoprávních vztahů, poškození v důsledku živelné pohromy), nebo požadavky vzniklé po původním termínu pro předkládání žádostí.
Všechny žádosti o dotaci se předkládají Institutu dětí a mládeže, Sámova 3, Praha 10, PSČ 101 00.
Část D
Finanční rámec Programu
Celkový objem finančních prostředků na zabezpečení Programu vyplývá ze schváleného rozpočtu kapitoly 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - oblast podpory nestátních neziskových organizací v oblasti dětí a mládeže na rok 2003. Na rok 2003 bylo vyčleněno v rozpočtu MŠMT na neinvestiční dotace celkem 172 464 tis. Kč, na investiční dotace celkem 26 052 tis. Kč. Pro stanovení předpokládaného objemu finančních prostředků na roky 2004 až 2006 byla základem skutečnost roku 2003 navýšená pro každý následující rok cca o 4,4 %. U neinvestičních dotací se předpokládá postupné navyšování objemu prostředků ve prospěch oblasti č.2.
Program umožňuje poskytnout neinvestiční finanční prostředky na schválené žádosti předložené v tematických oblastech č.1 a č.2, investiční finanční prostředky u žádostí schválených v tematické oblasti č.3. Neinvestiční dotace se poskytují zpravidla ve výši do 70% celkových nákladů projektu. Část ve výši nejméně 30% celkových nákladů projektu musí být hrazena z vlastních prostředků nestátní neziskové organizace, popř. z veřejných rozpočtu krajů nebo obcí. Investiční dotace lze poskytnout až do výše 100%
Na poskytnutí dotace ze státního rozpočtu není právní nárok. Výjimku z pravidel uvedených v Programu může schválit zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Indikativní finanční tabulka pro Program státní podpory práce s dětmi a mládeží na léta 2004 až 2006
|
2004 v tis. Kč |
2005 v tis. Kč |
2006 v tis. Kč |
celkem za období 2004 - 2006 v tis. Kč |
neinvestiční finanční prostředky |
||||
Oblast č.1 Zabezpečení pravidelné činnosti NNO pro neorganizované dětí a mládeže |
151 244 (84%) |
154 139 (82%) |
156 996 (80%) |
462 379 |
Oblast č. 2 Podpora vybraných forem práce s dětmi a mládeží |
28 808 (16%) |
33 835 (18%) |
39 249 (20%) |
101 892 |
celkem pro daný kalendářní rok |
180 052 |
187 974 |
196 245 |
564 271 |
investiční finanční prostředky |
||||
Oblast č. 3 Rozvoj investiční materiálně technické základny mimoškolních aktivit dětí a mládeže |
27 198 |
28 394 |
29 643 |
85 235 |
Pozn. Uvedené částky vycházejí ze střednědobého výhledu státního rozpočtu na období 2004 a 2005, rok 2006 odráží předpokládané výdaje na roky 2004 a 2005
Bližší vymezení podmínek pro použití finančních prostředků poskytnutých v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006jsou stanoveny v Metodických pokynech pro hospodaření s neinvestičními a investičními dotacemi ze státního rozpočtu České republiky v nestátních neziskových organizacích v oblasti práce s dětmi a mládeží, které jsou přílohou tohoto Programu a zároveň i nedílnou součástí Rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Část E
Řízení, zabezpečení a hodnocení Programu
1. Řízení a zabezpečení Programu
Odbor pro mládež Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zabezpečuje řízení Programu jako gesční útvar v rámci ministerstva, v jehož kompetenci je, v souladu s Organizačním řádem MŠMT, spolupráce a finanční podpora činnosti NNO dětí a mládeže a NNO pracujícími s dětmi a. mládeží.
Na zabezpečení Programu a jeho řízení se významnou měrou spolupodílejí rovněž kraje formou spoluvyhlášení Programu na krajské úrovni a účastí na výběrovém řízení žádostí místních NNO.
Činnost odboru pro mládež podporuje Institut dětí a mládeže, který zabezpečuje metodickou činnost pro NNO v období před předložením žádostí, spolupracuje a metodicky napomáhá krajům, shromažďuje předložené žádostí, provede jejich předběžnou formální kontrolu a připravuje podklady pro jednání výběrové komise. Během jednání výběrové komise zabezpečuje organizační servis pro její jednání. Po ukončení výběrového řízení zpracovává statistické a věcné vyhodnocení výběrového řízení a předkládá jej řídícímu orgánu k dalšímu využití. Institut dětí a mládeže po konečném schválení výběru žádostí zpracovává podklady pro tisk rozhodnutí a databáze, na základě kterých se připravuje uvolňování finančních prostředků.
Návrh na výběr žádostí k realizaci s podporu z Programu provádí výběrová komise. Její složení bude respektovat princip partnerství. Odbor pro mládež stanoví, kteří partneři budou zastoupení v jednotlivých hodnotících komisích. Mezi tyto partnery patří především ministerstva, která mají částečný dosah na oblast dětí a mládeže (MPSV, MZd, MŽP, MV, MK), odbor pro mládež, kraje.
2. Monitorování a hodnocení schválených projektů
Odbor pro mládež zabezpečuje monitoring schválených projektů. Jeho součástí je zavedení informačního systému o schválených žádostech, který obsahuje název organizace, projektu, stručnou anotaci, výši požadovaných a schválených finančních prostředků. Informační systém je zveřejněn na webové stránce MŠMT.
Odbor pro mládež zpracovává každoročně do 30.června běžného roku výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o plnění programu, schválených projektech a vyhodnocuje přínos podpořených aktivit pro oblast děti a mládež a rozvoj nestátního neziskového sektoru. Výroční zpráva je zveřejňována na webové stránce MŠMT.
NNO, které obdrží dotaci, jsou povinny zpracovat jako součást vyúčtování rovněž podrobnou závěrečnou zprávu, která je významným podkladem pro zpracování výroční zprávy o Programu. Náležitosti závěrečné zprávy NNO jsou definovány v metodických pokynech, které obdrží NNO zároveň s rozhodnutím o poskytnutí dotace a které jsou přílohou Programu.
Část F
Postup při výběru žádostí
1. Základní pravidla při výběru žádostí
Postup se vztahuje na všechny žádosti předkládané v rámci tohoto Programu. Je koncipován jako univerzální a umožňující posouzení projektu z hlediska formálního, odborného a finančního. Výběr žádostí akcentuje především míru naplnění priorit, tematického zaměření oblastí a přínos pro děti a mládež.
2. Příjem žádostí a jejich posouzení z formálního hlediska
Na přípravě a průběhu výběrového řízení se v souladu s částí E materiálu účastní pracovníci přímo řízené organizace MŠMT, Institutu dětí a mládeže.
Úkolem Institutu dětí a mládeže je především:
¨ shromáždit a zaevidovat všechny žádosti,
¨ předběžně zkontrolovat úplnost každé žádosti po formální stránce,
¨ setřídit žádosti po jednotlivých tematických oblastech č.1 - 3,
¨ zpracovat databázi přijatých projektů dle tematických oblastí,
¨ z vybraných údajů databáze zhotovit průvodní štítky žádostí a přehledové pracovní tabulky pro členy komisí,
¨ personální zajištění funkce "tajemnice komise",
¨ doplnění databáze na základě výsledků výběrového řízení,
¨ zpracování přehledových tabulek z výsledků výběrového řízení,
¨ po schválení poradou vedení ve spolupráci s odborem pro mládež zpracovat a vytisknout rozhodnutí o poskytnutí dotace a zpracovat podklady uvolňování finančních prostředků.
Institut dětí a mládeže připravuje rovněž přehledovou tabulku pro členy výběrové komise (seznam žádostí v dané oblasti), která obsahuje
1. název a sídlo žadatele
2. název projektu se stručnou anotací
3. údaje o členské základně NNO
4. celkové náklady projektu
5. částku požadované dotace
6. bodové hodnocení projektu
7. doporučenou dotaci
8. účel dotace
IDM vyplní před jednáním komise u každé žádosti údaje v bodech 1 - 5.
3. Oponentské posudky
Projekty jsou před jednáním výběrové komise postoupeny oponentům, kteří připraví odborný posudek z hlediska naplnění priorit a tématické oblasti Programu. Výběrové komise přihlíží k oponentským posudkům při zpracovávání návrhu hodnocení žádosti.
4. Výběrová komise
Projekty NNO posuzují jednotlivé výběrové komise. Před zahájením výběrového řízení potvrdí všichni členové komisí svým podpisem prohlášení o mlčenlivosti a nepodjatosti.
Pro potřeby hodnocení projektů budou vytvořeny následující výběrové komise:
a) výběrová komise pro posouzení projektů celorepublikových NNO (oblast č.1 a 2),
b) výběrová komise pro posouzení projektů nadregionálních NNO (oblast č.1 a 2),
c) výběrová komise pro posouzení projektů mobility
d) regionální výběrová komise pro posouzení projektů místních NNO (oblast č.1, 2, částečně 3) - pro každý kraj zvlášť,
e) výběrová komise pro posouzení projektů v oblasti 3
Komise nejdříve prohlédne projekty, u kterých zkontroluje všechny formální náležitosti a rozhodne o jejich zařazení nebo vyřazení z dalšího hodnocení. Záznam o tom vyplní do průvodního štítku projektu. Schválené projekty posoudí každý člen komise zvlášť a do tabulky bodového hodnocení odborných kritérií zaznamená počet bodů. Ve druhé fázi takto připravené projekty posoudí znovu celá komise společně a bodové hodnocení potvrdí nebo doplní. Bodové hodnocení slouží jako referenční podklad pro návrh výše dotace. Návrhy komise zaznamená tajemnice do průvodního štítku projektu v členění na jednotlivé účely. Bodové hodnocení a vyplněný průvodní štítek potvrdí všichni členové komise svým podpisem.
Návrhy komisí na poskytnutí dotací projedná gremiální porada náměstka ministryně, následně Komora mládeže
(poradní orgán ministryně školství, mládeže a tělovýchovy).
S konečnou platností schvaluje přidělení dotací a jejich výši porada vedení MŠMT.
5. Kritéria pro věcné hodnocení projektů
Základním kritériem při posouzení projektu je jeho obsahové zaměření, míra účelnosti
a přínosu pro děti a mládež. Komise při posuzování projektů sleduje rovněž soulad projektu s Programem, jeho
prioritami a vymezením jednotlivých tematických oblastí.
5.1 Kritéria formální
· odevzdání žádosti ve stanoveném termínu,
· správně a úplně vyplněná žádost o finační dotaci včetně dalších požadovaných dokumentů,
· projekt obsahuje a splňuje příslušné náležitosti stanovené v Programu,
· konkrétnost záměru a jeho realizace (jména realizátorů, termíny), metodologická správnost včetně reference správních orgánů z místa, kde NNO působí,
· projekt je zpracován na předepsaných formulářích.
Nesplnění některého z formálních kritérií je důvodem pro vyřazení projektu z výběrového řízení.
5.2 Kritéria finanční
· vypořádání závazků žadatele se státním rozpočtem za minulé období,
· přiměřenost finačních prostředků cíli projektu a době trvání projektu,
· věcně správný, srozumitelný a přehledný rozpočet pro všechny části projektu
Nesplnění některého z finančních kritérií je důvodem pro vyřazení projektu z výběrového řízení. Poskytnutí dotace ovlivňuje rovněž potřebnost projektu vzhledem k objemu finančních prostředků MŠMT přidělených na tento účel.
5.3 Kritéria odborná
Každý projekt bude posouzen z odborného hlediska. Každý člen komise ohodnotí projekt v souladu se zadáním Programu, jeho prioritami a obsahem jednotlivých tematických oblastí z odborného a kvalitativního hlediska a přidělí bodové hodnocení. Výše dotace je rovněž ohodnocením míry celospolečenské prospěšnosti, dlouhodobosti a systematičnosti práce s dětmi a mládeží zamýšlených aktivit a do jisté míry bude ovlivněna i velikostí členské základny.
Komise zvlášť může vyčlenit žádost nebo její část a označit je jako projekty zvláštního významu. U těchto projektů komise navrhne individuální dotaci (přímo stanoví navrženou výši dotace).
Část G
Kontrola realizace schválených žádostí
1. Finanční kontrola
Kontrolu správnosti, hospodárnosti a účelnosti použití poskytnutých finančních prostředků provádí územní finanční orgány, Nejvyšší kontrolní úřad a MŠMT. Kontrola správného použití dotace je ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb. i povinností ústředí NNO u organizačních složek (nižších článků), kterým tyto dotace poskytuje. Výsledek kontroly jakéhokoli orgánu státní správy včetně opatření ke zjištěným nedostatkům předá ústředí NNO odboru pro mládež MŠMT.
Při zjištěných nedostatcích je MŠMT oprávněno dotyčným subjektům pozastavit dotace. Za neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního rozpočtu budou organizace postihovány sankcemi, které vyplývají ze zákona č. 218/2000 Sb.
2. Věcná kontrola realizace projektu
Řídící orgán je zodpovědný za zajištění věcné kontroly realizace jednotlivých projektů. Podstatou této kontroly je prověření konkrétního naplnění záměru v praxi. Věcná kontrola se provádí v sídle NNO, návštěvou jednotlivých aktivit nebo účasti na subprojektech, které byly do žádosti předložené v rámci Programu zahrnuty a na něž byla poskytnuta dotace.
Příloha č.1
Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží
pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Metodický pokyn
pro hospodaření s neinvestičními dotacemi ze státního rozpočtu České republiky poskytnutými v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží
pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Článek 1
Úvodní ustanovení
1. Metodický pokyn pro hospodaření s neinvestičními dotacemi ze státního rozpočtu České republiky poskytnutými v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006 (dále jen "metodický pokyn") vychází ze zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) ve znění pozdějších předpisů a usnesení vlády ČR č. 114 ze dne 7. února 2001 o Zásadách vlády pro poskytování dotací ze státní rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy.
2. Metodickým pokynem se řídí příjemci neinvestičních dotací ze státního rozpočtu České republiky, kterým byly poskytnuty na projekty v rámci Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace pro na léta 2004 až 2006.
3. V souladu s uvedenými Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR č. 114 ze 7. února 2001 se dotace ze státního rozpočtu republiky (tzn. i u sdružených prostředků od jiných orgánů státní správy na tentýž projekt) poskytuje do výše 70 % celkových rozpočtovaných výdajů organizace na realizaci projektu. Výjimečně v odůvodněných případech může MŠMT stanovené procento čerpání dotace zvýšit a to na základě písemného požadavku nestátní neziskové organizace (dále jen "NNO").
4. NNO musí být registrována Ministerstvem vnitra nebo jiným příslušným ústředním orgánem, příp. v obchodním rejstříku u soudu, určeného k vedení obchodního rejstříku nejpozději 1 rok před uzávěrkou přijímání žádosti.
Článek II
Poskytnutí neinvestiční dotace a účel použití
1. Dotace mohou být použity pouze na tematické oblasti č.1 a 2 Programu a účely vymezené v rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace ze státního rozpočtu .
2. Dotace se poskytuje jen na úhradu nezbytně nutných nákladů (výdajů) realizovaného projektu, což znamená, že do rozpočtu projektu nesmí být zakalkulován zisk.
3. Při realizaci projektů podle odst. 1 tohoto článku nelze dotaci použít na:
a) úhradu výdajů na pohoštění a dary,
b) úhradu pořízení investičního majetku,
c) dotace jiným fyzickým nebo právnickým osobám, pokud se nejedná o úhradu spojenou s realizací projektu. Výjimkou je převod finančních prostředků z ústředí NNO na její nižší organizační jednotky.
d) úhradu nákladů, spojených se zaměstnáváním osob v civilní službě,
e) výrobu, tisk a distribuci časopisů, brožur a tiskovin veřejně distribuovaných za úplatu komerčními prodejci,
f) tisk kalendářů, brožur, výrobu odznaků a dalších propagačních předmětů, které nesouvisejí s projektem,
g) nákup předplatních jízdenek městské hromadné dopravy (s výjimkou projektů mobility),
h) nákup věcí osobní potřeby, které nesouvisejí s vlastním posláním NNO,
i) leasing,
j) financování podnikatelských aktivit a výdělečnou činnost NNO,
k) úhradu členských příspěvků střešním organizacím působícím v ČR,
l) úhradu nákladů zahraničních služebních cest a stáží s výjimkami uvedenými v podmínkách pro projekty mobility,
m) úhradu mezinárodních aktivit rekreačního charakteru,
n) úhradu mezd, OPPP a odvodů na sociální a zdravotní pojištění funkcionářů a zaměstnanců NNO, kteří se nepodílejí na realizaci projektu,
4. Finanční prostředky vynaložené NNO v rámci schváleného projektu, jejichž zdrojem není dotace ze státního rozpočtu, nejsou stanovenými účely v rozhodnutí o poskytnutí dotace, resp. některými negativními vymezeními tohoto metodického pokynu, nijak dotčeny.
5. Mimo vymezení v odst.3 tohoto článku se stanovují další podmínky:
a) NNO musí z celkové částky poskytnuté dotace použít minimálně 70% na přímou práci s dětmi a mládeží (dále viz bod e) a náklady s ní související.
b) NNO může z celkové částky poskytnuté dotace čerpat na podporu ústředí nejvýše 30%, přičemž náklady na propagaci hrazené z částky na podporu ústředí sdružení mohou být nejvýše 2% z celkové částky poskytnuté dotace,
Za náklady na přímou práci s dětmi a mládeží se považují:
· provozní náklady a vybavení nižších a základních článků NNO (např. opravy neinvestičního charakteru, doprava, údržba a nákup dalšího materiálu pro potřeby těchto článků, nájem, energie, spoje),
· akce celostátního charakteru
· volnočasové, zájmové a další formy práce s dětmi a mládeží
Finanční příspěvek na tyto formy práce s dětmi a mládeží je určen na činnosti s organizovanými i neorganizovanými dětmi a mládeží, na podporu nadaných jedinců, na podchycení zájmu dětí a mládeže o nabízené aktivity NNO.
Pro účely dotace se předpokládá forma jednodenních a vícedenních (až šestidenních) akcí a stanovují se dále následující podmínky:
- pro jednodenní akce a pravidelné schůzky, (tj. schůzky opakující se min. 1x měsíčně), lze použít dotaci do 50% celkových nákladů akce,
- u vícedenních akcí (2 - 6 dnů) lze použít dotaci do výše 50,- Kč na osobu a den, max. na 70% nákladů akce,
- za vícedenní akce se považují rovněž příměstské tábory a víkendové akce.
- NNO, resp. její základní článek, je povinna uložit seznam účastníků vícedenní akce, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště,
- čerpání dotace jednodenních i vícedenních akcí je dále podmíněno účastí min. 70% osob do 26 let z celkového počtu zúčastněných.
· táborová činnost
Poskytnutou dotaci na táborovou činnost lze použít na úhradu nákladů za nájem, nákladů za hromadnou dopravu účastníků do místa konání tábora a zpět, služby spojené s přípravou a organizací tábora, nákup potravin, tábornických a sportovních potřeb, neinvestiční materiál k údržbě a obnově základny, přičemž nesmí být překročena částka 80,- Kč na dítě do 18 let a den pobytu, do kterého se započítává i den příjezdu a odjezdu.
U dětí a mládeže s průkazem ZTP a ZTP-P s přihlédnutím ke zvýšeným nákladům na pobyt této skupiny, a dále u dětí z dětských domovů a dětí v ústavní a ochranné péči může být sazba na dítě a den navýšena, nejvýše však do částky 150,00 Kč na dítě a den.
Dále se stanovují následující podmínky:
- účastníci tábora jsou občany ČR nebo děti běženců z utečeneckých táborů do 18 let,
- tábor se koná na území ČR nebo Slovenské republiky v termínech prázdnin vyhlašovaných MŠMT nebo krajskými úřady a jeho délka trvání je 7 až 21 dnů včetně dne příjezdu a odjezdu,
- provozovatelem je žadatel (NNO), příp. jeho nižší organizační článek,
- NNO, resp. její základní článek, je povinna uložit seznam účastníků tábora, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště,
- vedoucí tábora musí splňovat kvalifikační předpoklad pro výkon této funkce formou absolvování kurzu přípravy vedoucích organizovaného zejména přímo řízenými organizacemi MŠMT - Institutem dětí a mládeže Praha, Institutem zájmového vzdělávání v Hořovicích, Střediskem vzdělávání, informací a služeb v Prachaticích nebo jiným subjektem, který má pro tento druh školení pověření Rady pro vzdělávací programy.[1]
· vzdělávání vedoucích
Poskytnutou dotaci na vzdělávání vedoucích a dalších pracovníků s dětmi a mládeží lze použít max. do výše 200,- Kč na osobu a den na přípravu instruktorů, vedoucích dětských kolektivů a vedoucích na táborech. Školení pro vedoucí táborů mohou absolvovat osoby pouze u institucí oprávněných ke školení Radou pro vzdělávací programy. Dotaci lze dále použít i na odborné vzdělávání osob, které se podílejí na organizačním zajištění činností s dětmi a mládeží (např. hospodář, zdravotník, statutární orgán NNO). NNO, resp. její základní článek, je povinna uložit seznam účastníků kurzu, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště.
Poskytnutou dotaci lze použít rovněž na zpracování, tisk a distribuci učebních textů nebo příruček vedoucího. Kompletní výtisk je součástí vyúčtování.
Dotaci nelze použít na vzdělávání, které nesouvisí s činností NNO v oblasti práce s dětmi a mládeží a jejím organizačním zajištěním.
· Mezinárodní výměny a spolupráce dětí a mládeže
Poskytnutou dotaci lze použít následovně:
a) na úhradu
- nejvýše 50% nákladů na dopravu českých účastníků výměn a táborů, seminářů a dalších akcí v zahraničí,
- nákladů na ubytování, stravování, místní dopravu a na programové zabezpečení akcí, max. do výše 300,00 Kč na osobu a den pro zahraničního i českého účastníka akce v ČR,
- členských příspěvků v nadnárodních sdruženích do výše 50%.
b) účastníky projektu mohou být děti a mládež ve věku od 10 do 26 let,
c) NNO je povinna za svůj základní článek působící při škole nebo školském zařízení doložit před podpisem rozhodnutí o poskytnutí dotace písemný souhlas ředitele školy s uvolněním účastníků (žáků školy) z vyučování v případě, že se zahraniční aktivita bude konat v průběhu školního roku,
d) dotaci lze použít rovněž na 1 vedoucího na každou započatou skupinu 10 dětí do 18 let, nejnižší možný počet účastníků ve skupině je 5, délka pobytu je nejméně 5 dnů, maximální délka dotovaného pobytu v ČR 14 dnů včetně dne příjezdu a odjezdu. V případě projektů zaměřených na rozvoj příhraniční spolupráce organizovaných NNO působících na území euroregionu může být délka pobytu nejméně 3 dny.
e) pro dodržení hospodárnosti vynakládání finančních prostředků státního rozpočtu bude dotován prokazatelně nejlevnější a nejvýhodnější způsob dopravy.
f) NNO (její základní článek) je povinna uložit seznam účastníků mezinárodní akce, který obsahuje jméno, datum narození a bydliště.
Článek III
Evidence poskytnutých dotací a jejich vyúčtování
1. NNO odpovídají za hospodárné použití rozpočtových prostředků státního rozpočtu v souladu s rozhodnutím o poskytnuté dotaci. Jejich čerpání evidují v účetnictví odděleně v souladu s obecně platnými předpisy, zejména zákonem č. 563/1991 Sb, o účetnictví ve znění pozdějších předpisů. Doklady prokazující využití státní dotace musí být viditelně označeny.
2. Ústředí NNO poskytuje dotace nižšímu článkům v souladu s Rozhodnutím a projektem bez zbytečného prodlení a vždy tak, aby bylo zajištěno jejich hospodárné a účelné využití.
3. Finanční prostředky dotace musí být použity nejpozději do 31. 12. daného kalendářního roku, ve kterém byla dotace poskytnuta. Vyúčtování poskytnutých neinvestičních dotací předloží NNO odboru pro mládež MŠMT nejpozději do 31. 1. roku následujícího za všechny poskytnuté dotace současně. Vyúčtování na přílohách V1 -V7 musí obsahovat i závěrečnou zprávu, zahrnující věcné zhodnocení projektu (tj. vyhodnocení jednotlivých částí počet účastníků, přínos realizovaného projektu pro jeho účastníky, přínos pro rozvoj NNO, vyhodnocení efektivity, zapojení krajské nebo místní samosprávy apod.).
4. Nejpozději s vyúčtováním musí NNO vrátit nevyčerpané finanční prostředky. Pokud organizace vrátí tyto prostředky do konce běžného účetního roku, poukazují se na účet MŠMT č. 2823-821001/0710, po 1. 1. roku následujícího na účet MŠMT č. 6015-821001/0710, nejpozději však do 15. 2. Po tomto termínu se nečerpaná dotace vrací do státního rozpočtu prostřednictvím místně příslušného finančního úřadu.
Článek IV
Změna účelu dotace
Změna účelu čerpání dotace se povoluje výjimečně, v odůvodněných případech, na základě písemné žádosti, a to do 15. listopadu příslušného kalendářního roku. V žádosti musí být vždy uvedeno číslo rozhodnutí a název projektu, původní a požadovaný položkový rozpis dotace a důvod požadované změny. Povolení změny účelu bude mít formu změny rozhodnutí k uzavřeným rozhodnutím. Změnou účelu nelze žádat o přesun finančních prostředků z neinvestičních prostředků na investiční.
Článek V
Kontrola
1. Kontrolu správnosti, hospodárnosti a účelnosti použití poskytnutých finančních prostředků provádí územní finanční orgány, Nejvyšší kontrolní úřad a MŠMT. Kontrola správného použití dotace je ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb. i povinností ústředí NNO u organizačních složek (nižších článků), kterým tyto dotace poskytuje. Výsledek kontroly jakéhokoli orgánu státní správy včetně opatření ke zjištěným nedostatkům předá ústředí NNO odboru pro mládež MŠMT.
2. Při zjištěných nedostatcích je MŠMT oprávněno dotyčným subjektům pozastavit dotace. Za neoprávněné použití či zadržení prostředků ze státního rozpočtu budou organizace postihovány sankcemi, které vyplývají ze zákona č. 218/2000 Sb.
Článek VI
Závěrečná ustanovení
Tento metodický pokyn nabývá účinnosti dnem podpisu.
V Praze dne
ing. Karel Hrdý v.r.
náměstek ministryně
Příloha č.2
Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží
pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Metodický pokyn
pro hospodaření, čerpání a zúčtování dotací ze státního rozpočtu
určených na pořizování a technické zhodnocení investičního majetku
v oblasti dětí a mládeže poskytnutých v rámci Programu státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2004 až 2006
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ministerstvo) stanovuje tento postup pro čerpání dotací poskytnutých v rámci tematické oblasti č.3 Programu (dále jen Metodický pokyn pro program 233410) pro poskytování, čerpání a zúčtování dotací státního rozpočtu poskytnutých ve prospěch investičního majetku nestátních neziskových organizací (dále jen NNO) pracujících v oblasti dětí a mládeže.
Článek 1
Cíl programu a jeho naplňování
1. Cílem Programu 233410 je pomáhat udržovat a vytvářet podmínky pro Zkvalitnění materiálně technického zázemí pro práci s dětmi a mládeží v NNO dětí a mládeže jako základní předpoklad pro další rozvoj mimoškolních zájmových činností.
Článek 2
Vymezení příjemců dotace
1. Příjemcem dotace může být pouze NNO, která je registrována Ministerstvem vnitra nebo jiným příslušným orgánem příp. obchodním rejstříkem a která má ve svých základních dokumentech práci s dětmi a mládeží uvedenou jako hlavní náplň činnosti.
Článek 3
Podmínky spojené se státní dotací
1. Základní podmínkou pro poskytnutí státní dotace je vypořádání závazků NNO se státním rozpočtem z minulých let.
2. Na dotaci není právní nárok.
3. Schválená dotace je poskytována jako systémová investiční dotace. Dotace není určena na krytí nákladů běžné obnovy a údržby, ale je poskytována na podporu řešení konkrétní investiční akce - výstavbu nebo obnovu objektů a zařízení v majetku, která jsou v majetku NNO, výjimečně v dlouhodobém pronájmu (min. 10 let). Tuto skutečnost doloží žadatel o státní dotaci výpisem z katastru ne starším 6 měsíců, popř. nájemní smlouvou dokladující rovněž souhlas vlastníka se stavbou.
4. Poskytnutí dotace v daném roce nezakládá nárok na poskytnutí dotace v dalších letech. Žádost o dotaci lze podávat i na investiční akce již rozestavěné, ale s jasným a konkrétně definovaným investičním záměrem na dokončovanou část stavby. Dotaci nelze požadovat na investiční akci již dokončenou nebo zkolaudovanou.
5. Dotace podléhá zúčtování se státním rozpočtem za příslušný rok podle podmínek daných zákonem č. 218/2000 Sb. a Vyhláškou MF č. 40/2001 Sb.
6. Příjemce dotace je povinen při výběru zhotovitele díla postupovat podle zákona č. 199/1994 Sb., ve znění pozdějších změn, včetně zveřejnění výběrového řízení.
7. Příjemce dotací je vázán použít dotaci přesně podle investičního záměru a ostatních podkladů, které předložil současně se žádostí o poskytnutí státní dotace nebo upřesnil před vydáním Rozhodnutí. Žadatel podpisem Rozhodnutí svůj souhlas s podmínkami ministerstva včetně uveřejněním své adresy, výše dotace a jejího účelu.
Článek 4
Postup hodnocení žádostí, výběrové řízení ministerstva
1. Žádost o státní dotaci předkládá ústředí NNO souhrnně ministerstvu se svým doporučením na pořadí (prioritu) společenské důležitosti jednotlivých návrhů.
2. Do výběrového řízení nebudou zařazovány návrhy, které nebudou splňovat formální náležitosti dle článku 7.
3. Ministerstvo jednotlivé požadavky posoudí a zpracuje návrh specifikace Programu 233410 pro běžný rok.Konečný návrh podléhá schválení poradou vedení ministerstva. O výsledku výběrového řízení jsou předkladatelé informováni do 1 týdne po jeho schválení na webových stránkách ministerstva.
4. Na základě konečného návrhu obdrží žadatel Rozhodnutí o poskytnutí dotace (dále jen Rozhodnutí), kterým ministerstvo potvrzuje poskytnutí státní dotace v daném roce. Nezbytnou podmínkou vydání Rozhodnutí je souhlas žadatele o dotaci s podmínkami uvedenými v Rozhodnutí (viz čl. 3, odst. 7 Metodického pokynu).
Článek 5
Uvolňování a čerpání dotace
1. Po vydání Rozhodnutí obdrží příjemce dotace "Oznámení limitu výdajů" - doklad k čerpání dotace ze zvláštního účtu otevřeného u České spořitelny, a.s. (pokud nebude stanoveno jinak) s uvedením výše dotace, kterou lze čerpat.
2. Čerpání dotace lze provádět výlučně formou úhrady platných faktur. Převádění finančních prostředků na jiný účet nebo na úhradu pohledávek z minulých let, není možné.
3. V případě, že příjemce dotace uplatňuje odpočet z daně z přidané hodnoty na vstupu, nesmí hradit daň z přidané hodnoty z dotace. V údajích pro informační systém ISPROFIN uvádí údaje o realizaci investiční akce a o jejím čerpání bez DPH.
4. Pokud příjemce dotace není schopen zabezpečit realizaci investiční akce v souladu s účelem a podmínkami uvedenými v Rozhodnutí, může požádat ministerstvo o změnu Rozhodnutí, a to nejpozději do 31. října kalendářního roku nebo oznámit, že se dotace vzdává.
Článek 6
Informační systém (ISPROFIN)
1. Investiční akce realizované s účastí prostředků státního rozpočtu podléhají registraci Ministerstva financí. O registraci vydává ministerstvo doklad.
2. Příjemce dotace je povinen respektovat registrované údaje nebo postupovat podle čl. 5, odst. 4.
Článek 7
Podklady k žádosti o dotaci a vydání Rozhodnutí
Pokud není rozsah a náplň dokladů upřesněn jinak, platí zásadně podmínky Vyhlášky MF č. 40/2001 Sb. a jejích příloh.
Žadatel předkládá dokumentaci v rozsahu:
1. Investiční záměr stavební akce musí obsahovat:
· návrh stavebně-technického řešení, technickou správu k projektu, technicko-ekonomické parametry, rozpočet, časový plán stavby,
· majetko-právní vztahy doložené výpisem z katastru nemovitostí, situační plánek,
· základní stavební výkresy (pohledy, řezy), schémata stavby.
Investiční záměr nestavební akce (zařízení, stroje) musí obsahovat:
· zdůvodnění nezbytnosti s přihlédnutím k činnosti žadatele,
· podrobnou specifikaci s určením umístění jednotlivých položek,
· u pozemků doložení majetko-právních vztahů.
2. Podklady pro informační systém (ISPROFIN) dle Vyhl č. 40/2001 Sb. pro investiční akce s celkovým podílem požadované dotace nižším než 10 mil. Kč pouze v rozsahu formulářů RA 80-RA 81.
3. U stavebních akcí kopii dokladu o schválení dokumentace k územně stavebnímu řízení. (územní rozhodnutí, popř. stavební povolení) podle zákona č. 50/1976 ve znění pozdějších předpisů. Pokud investiční akce nepodléhá stavebnímu řízení doklad o stanovisku stavebního úřadu k ohlášení stavebních úprav.
4. Doklady o výsledku výběrového řízení, kopii smlouvy se zhotovitelem, jméno osoby pověřené investičním dozorem a údaje o její odborné způsobilosti.
5. Další doklady, které si ministerstvo pro jmenovitou investiční akci vyžádá.
Článek 8
Vyúčtování a vyhodnocení dotace
1. Vyúčtování poskytnuté dotace se řídí postupem a v termínech podle samostatného pokynu ministerstva.
Každá investiční akce, na kterou byly poskytnuty prostředky ze státního rozpočtu, musí být realizována tak, aby čerpání dotace bylo ukončeno do 30. listopadu roku, ve kterém byla dotace poskytnuta.
2. Závěrečné vyhodnocení každé investiční akce, na kterou byly poskytnuty finanční prostředky ze státního rozpočtu, se provádí po jejím ukončení ve lhůtě stanovené v Rozhodnutí.
Příjemce dotace je povinen předložit dokumentaci k závěrečnému hodnocení v rozsahu:
· zprávu o splnění závazných ukazatelů a o vypořádání zůstatku dotace,
· u stavebních akcí kolaudační rozhodnutí (nebo jiný doklad toto rozhodnutí nahrazující),
· výsledné údaje pro ISPROFIN (skutečnost),
· další doklady, které si ministerstvo vyžádá (např. kopie faktur, kopie bankovních převodů a výpisů apod.).
3. V případě souhlasu s předloženou dokumentací a s uvedenými údaji, vydá ministerstvo Protokol ke konečnému zúčtování a k přiznání státní dotace.
Článek 9
Kontrola
1. Příjemce dotace zodpovídá za její hospodárné využití finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu.
2. Ministerstvo provádí průběžnou kontrolu poskytnuté dotace. Konečnou kontrolu správnosti použití státní dotace provádějí územní finanční orgány a NKÚ.
3. Při zjištění nedostatků je ministerstvo oprávněno čerpání dotace pozastavit, upozornit orgány Ministerstva financí na nutnost zahájit správní řízení k vrácení dotace.
Článek 10
Závěrečná ustanovení
Metodický pokyn nabývá účinnosti dnem jeho podpisu.
V Praze dne Ing. Karel Hrdý, v.r.
náměstek ministryně