Dlouhodobý záměr vzdělávání ČR je implementačním dokumentem Strategie 2030+, aktuálně na druhé realizační období (2023-2027). Uvádí základní tendence a cíle vzdělávací politiky na dané období, stanovuje opatření na úrovni státu a vymezuje prostor pro konkrétní řešení na úrovni krajů. Dokument byl Vládou ČR na jednání 20.12.2023 schválen.
Je zpracováván na základě § 9 a § 11 zákona č. 561/2004 Sb. a novelizované vyhlášky č. 15/2022 Sb. (platná od 1. 7. 2022).
Kromě Strategie 2030+ jsou prioritní témata stanovena dle vyhodnocení předchozího záměru a na základě dat: analýz, šetření a výzkumů. Svou podstatou tak reaguje na změny, které hýbou současnou společností, ať už se jedná o změny společenské, kulturní, ekonomické či technologické.
Záměrem dokumentu je stanovit cíle vzdělávací politiky a dále pak na úrovni státu předložit opatření, která kraje aplikují již v konkrétní podobě skrze své vlastní dlouhodobé záměry vzdělávání. Dokument mj. stanoví pravidla pro zapisování nových škol a kapacit do školského rejstříku.
Dokument ke stažení: DZ ČR 2023-2027
Obsah dokumentu:
V první části dokument představuje cíle Dlouhodobého záměru ČR 2023–2027 v širších souvislostech, jedná se především o celkový socioekonomický a environmentální vývoj, vývoj na trhu práce a vývoj klíčových indikátorů v oblasti vzdělávání.
Druhá část obsahuje tři priority, které MŠMT stanovuje pro nadcházející období:
1. Děti a mládež: Osobnostní rozvoj a motivace pro celoživotní učení,
2. Školy a pedagogové: Moderní vzdělávání a připravení pedagogové,
3. Efektivní systém školství: Udržitelný a efektivní systém založený na odpovědnosti za výsledky.
Třetí část obsahuje průřezová opatření, na která bude v následujícím období zaměřena pozornost – vzdělávání pro udržitelnost, digitální vzdělávání a umělá inteligence ve vzdělávání, vzdělávání dětí a žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, well-being, duševní zdraví, bezpečné prostředí a podpora pohybových aktivit, rovnost příležitostí ve vzdělávání a zajištění potřebných kapacit středních škol a jejich oborové struktury odpovídající očekávaným životním drahám.
Čtvrtá část Strategie rozvoje regionálního školství – karty opatření – je zaměřena na strategii rozvoje regionálního školství ve všech jeho oblastech a na strategii dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení:
- Kvalitní a dostupné předškolní vzdělávání
- Moderní základní vzdělávání pro 21. století
- Všeobecné a odborné vzdělávání pro uplatnění v dalším studiu i v praxi
- Podpora a rozvoj pedagogů a leaderů škol
- Rovný přístup a efektivní podpora pro všechny žáky bez rozdílu
- Prevence rizikového chování a náhradní výchovná péče
- Systémová podpora a řízení škol
- Vzdělávání v celoživotní perspektivě
- Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení/Kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol