ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2005 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
    • Formulář závěrečné zprávy na rok 2020 - důležité upozornění
    • Oznámení o zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku malého rozsahu – Nákup osobních automobilů pro MŠMT

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Vysoké školství ⁄ Dlouhodobé záměry a jejich Aktualizace ⁄ Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a...

Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2005 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

Aktualizace Dlouhodobého záměru

vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti

pro oblast vysokých škol pro rok 2005

V Aktualizaci Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2005 (dále jen "Aktualizace") Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") podporuje realizaci některých cílů Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol do roku 2005 (dále jen "Dlouhodobý záměr"). Aktualizace je proto více méně plynulým pokračováním ve vyjádření priorit, které jsou dlouhodobě pro rozvoj českého vysokého školství důležité, a některých nových myšlenek, které chce stát postupně implementovat.

Klíčovým prvkem z hlediska rozvoje vysokých škol jsou stále rozvojové projekty. Vývoj směřuje k tomu, aby projekty výrazně přispívaly k integraci příslušné vysoké školy, aby reagovaly na ty vyhlášené priority, které jsou pro školu důležité, umožnily tak rozvoj školy v souladu s jejími vlastními prioritami a podpořily možnost dosahovat excelence v co nejširší oblasti činností. Záměrem ministerstva je dosažení co nejvyšší stability rozpočtu vysokých škol v souladu s dokumentem Evropské komise "Role of universities in Europe of knowledge", který navrhuje stabilní rozpočtování až na 7-8leté období.

Ministerstvo vychází z myšlenek Bílé knihy, které se týkají rozvoje vysokého školství a zohledňují vývoj v Evropě ovlivněný především Boloňským a Lisabonským procesem s cíli popsanými především v Berlínském komuniké i v materiálu Evropské komise. Podpoří opatření vysokých škol směřující k cílovému stavu, který výše uvedené dokumenty (Dlouhodobý záměr, Bílá kniha, Národní politika výzkumu a vývoje) deklarují.

Jedním z cílů Aktualizace je i efektivnější rozdělování státní dotace na činnost vysokých škol, tj. větší prostor pro realizaci státní politiky při uchování autonomie vysokých škol. V souvislosti s tím vytvoří prostředí, které bude podněcovat každou vysokou školu k maximálnímu využití jejího potenciálu a k dosažení co nejlepších výsledků v té oblasti, která je její prioritou nebo ve které je konkurenceschopná na mezinárodní úrovni. Toto prostředí musí být dostatečně stabilní, aby se zajistil udržitelný rozvoj vysokého školství a efektivní hospodaření vysokých škol.

K podpoře a realizaci cílů Aktualizace povedou také jednání o potřebném posílení rozpočtu vysokých škol a o reformě financování orientované na:

· udržitelný rozvoj terciárního sektoru,

· vytváření předpokladů pro konkurenceschopnost v rámci Evropy,

· kvalitu činností vysokých škol,

· vytváření příznivého prostředí pro studenty i učitele,

· efektivní využívání poskytnutých státních prostředků.

Výsledkem by mělo být vytvoření nových dotačních pravidel zajišťujících vhodné podmínky pro uskutečňování výše uvedených cílů.


Ministerstvo považuje za důležitou i diskusi s reprezentacemi vysokých škol vedoucí k maximálnímu porozumění potřebám akademické obce. Bude proto dbát na zlepšení včasnosti, dostupnosti a kvality informací, které bude ve spolupráci s Centrem pro studium vysokého školství, vysokými školami a dalšími institucemi shromažďovat, analyzovat a analýzy zveřejňovat. Dále bude sledovat výsledky aktivit vycházející z dlouhodobých záměrů vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti vysokých škol a z jejich aktualizací a po pečlivém zvážení je bude zveřejňovat a morálně oceňovat.

Specifickou pozornost bude věnovat soukromým vysokým školám. Soukromé vysoké školy by se měly postupně zapojovat do veřejných soutěží orientovaných na výzkum a vývoj.

Podpora pro veřejné vysoké školy bude spočívat zejména ve finanční podpoře příslušných aktivit na základě rozvojových programů a prostřednictvím dotací na výzkum a vývoj.

Priority rozvojových programů vycházejí především z hodnocení výročních zpráv vysokých škol, sledování vývoje v roce 2003 i z formulace a obsahu projektů v rámci rozvojových programů v tomto roce podaných. Obdobný způsob je využit pro stanovení tematických okruhů Fondu rozvoje vysokých škol.

Z výše uvedeného vyplývá, že i v roce 2005 je třeba věnovat pozornost:

· hodnocení kvality vzdělávacího procesu, kde je potřeba sledovat vývoj v Evropě probíhající především v rámci Boloňského procesu a do mechanismů pro hodnocení kvality postupně zabudovat hodnocení procesů a především jejich výstupů,

· strukturování počtu studentů v jednotlivých typech studijních programů tak, abychom se do roku 2005 alespoň přiblížili dalšímu důležitému cíli, to jest, aby asi polovina absolventů studia v bakalářských studijních programech odcházela do praxe a aby vstup do navazujících magisterských studijních programů kladl na uchazeče nároky tomuto typu studia odpovídající,

· dokončení přechodu na strukturované studium a podpoře přijímání studentů pokud možno již jen do strukturovaných studijních programů,

· obsahu strukturovaného studia, které by nemělo být pouze formálním rozdělením původního studia v magisterském studijním programu, uznávání studia ve smyslu principů Lisabonské úmluvy a maximální prostupnosti celého systému terciárního vzdělávání,

· možnostem společného uskutečňování studijních programů ve spolupráci nejen našich vysokých škol a Akademie věd ČR, ale i ve spolupráci s vysokými školami ostatních zemí EU a dalšímu rozšiřování mezinárodní spolupráce,

· tvůrčí a přínosné využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce i managementu vysokých škol, ale i jejich využití k vzájemné informovanosti a předávání dobrých zkušeností,

· spolupráci vysokých škol s průmyslovou sférou, zaměstnavateli a dalšími partnery.


A) Podpora prostřednictvím morálního a společenského ocenění

Ministerstvo bude na základě zhodnocení výročních zpráv zveřejňovat a morálně oceňovat:

· aktivity jednotlivých vysokých škol, které pomáhají naplnění záměrů/cílů Dlouhodobého záměru i obecnějších cílů Bílé knihy,

· dobré zkušenosti jednotlivých vysokých škol, vhodné následování ostatními školami,

· aktivity vysokých škol v oblasti celoživotního vzdělávání i to, jak se daří uspokojovat příslušnou poptávku veřejnosti a potřeby rozvoje regionu.

B) Finanční podpora vysokých škol prostřednictvím programů

1. Podpora prostřednictvím rozvojových programů

1.1 Priority rozvoje struktury

Ministerstvo podpoří prostřednictvím rozvojových programů zejména integrované projekty veřejných vysokých škol, které povedou k:

a) plnému uplatnění (náběhu) strukturovaných studijních programů a k dalšímu rozvoji struktury a modulární skladby studijních programů v rámci školy, nebo alespoň fakulty s cílem zvýšení prostupnosti mezi jednotlivými studijními programy včetně programů akreditovaných podle nového školského zákona na vyšších odborných školách (pokud bude nový školský zákon schválen) a rozšíření nabídky kombinované a distanční formy, reagující na poptávku zvláště v oblasti státní správy, průmyslu, školství a zdravotnictví,

b) vytvoření a realizaci projektů celoživotního vzdělávání, zaměřených na zvyšování uplatnitelnosti absolventů zejména středních a vysokých škol na trhu práce, a dále ty, které budou reagovat na potřeby regionů, včetně programů pro seniory (univerzity 3. věku apod.),

c) vytvoření a realizaci projektů na podporu integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia a vyrovnávání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různě znevýhodněných sociálních skupin, včetně národnostních menšin,

d) realizaci bakalářských studijních programů uskutečňovaných vyšší odbornou školou spolu s vysokou školou podle § 81 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách),

e) zlepšování materiálních a technických podmínek pro uskutečňování akreditovaných studijních programů v oblasti informačních a komunikačních technologií, infrastruktury a řízení, technických požadavků stanovených obecně závaznými předpisy nebo pokyny orgánů státní správy.

1.2 Priority internacionalizace

Ministerstvo bude podporovat zahraniční spolupráci vysokých škol v souladu s důsledky vyplývajícími ze vstupu České republiky do EU a v souladu s vývojem Boloňského procesu a se závěry formulovanými v Berlínském komuniké. Jedním z cílů bude rovněž splnění požadavků Směrnic ES týkajících se uznávání profesních kvalifikací pro účely výkonu regulovaných povolání. Priority ministerstva ve většině případů implicitně zahrnou novou strukturu studijních programů a zaměří se na:

a) zapojení vysokých škol do projektů podporovaných dotacemi z Evropské unie, především Evropského sociálního fondu, které povedou ke zkvalitnění vysokoškolského vzdělávání a tím i k lepší uplatnitelnosti absolventů vysokých škol na trhu práce,

b) podporu náběhu transformovaných studijních programů v oblasti zdravotnictví, farmacie a veterinárního lékařství tak, aby absolventi příslušných studijních programů splňovali podmínky dané EU,

c) mezinárodní mobilitu studentů veřejných vysokých škol v rámci:

· mezinárodních smluv vládní a resortní povahy,

· bilaterálních smluv o přímé spolupráci mezi vysokými školami, popř. formou "free movers",

· dofinancování mobility studentů i akademických pracovníků v rámci programů Socrates - Erasmus, popř. Leonardo da Vinci a dalších aktivit těchto programů (týká se i soukromých vysokých škol),

d) rozběh programu TEMPUS, Erasmus-Mundus,

e) přípravu a především realizaci paralelních studijních programů uskutečňovaných v cizích jazycích, především v angličtině,

f) spolupráci vysokých škol na přípravě a realizaci společných programů (joint programmes/degrees) v mezinárodní síti vysokých škol,

g) rozvoj stipendijních programů vysokých škol pro nadané studenty z rozvojových zemí anebo z těch zemí, které procházejí procesem společenské i ekonomické transformace,

h) aktivní zapojení vysokých škol do činnosti v mezinárodních organizacích a do aktivit programu OECD-Institutional Management of Higher Education, který je zastřešen členstvím ministerstva v tomto programu.

1.3 Priority aktivit Fondu rozvoje vysokých škol

Ministerstvo podpoří prostřednictvím Fondu rozvoje vysokých škol vzdělávací rozvojové projekty veřejných vysokých škol zaměřené na:

a) zřízení, modernizaci a rozšiřování laboratoří, ateliérů, knihoven a jiných pracovišť, včetně počítačových, pro praktickou výuku, samostatnou práci studentů na projektech a experimentální činnost a pro přístup ke knihovnickým a jiným informačním zdrojům, které slouží pro praktickou výuku, vzdělávání a práci studentů vysokých škol; s tím souvisí i podpora dalšího rozvoje informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání a v přístupu k informačním zdrojům,

b) přizpůsobení učitelských vzdělávacích programů a profilu jejich absolventů potřebám kurikulární reformy v souladu s principy základního a středního vzdělávání formulovanými v Národním programu rozvoje vzdělávání,

c) posílení didaktické, metodické a praktické stránky učitelských vzdělávacích programů,

d) rozšíření nabídky kombinovaných forem studia v učitelských vzdělávacích programech,

e) odborné a osobnostní formování studenta v programech připravujících učitele především pro základní a střední školy, zvýšení úrovně poskytování poradenské péče studentům vysokých škol z aspektu psychologického, pedagogicko-psychologického a profesního poradenství, aktivit orientovaných na využívání volného času a zaměřených na rozvoj osobnosti studentů, včetně výchovy poradenských a informačních pracovníků,

f) budování komplexního knihovnicko-informačního zázemí vysokých škol a zavádění moderních informačních a komunikačních technologií do knihovnicko-informačních služeb,

g) uplatňování nových vzdělávacích metod a uplatňování nových poznatků a uměleckých směrů ve výuce - inovace studijních programů,

h) podporu nadstandardní tvůrčí činnosti studentů a podporu prezentace výsledků jejich činnosti.

2. Podpora v oblasti výzkumu a vývoje

V souladu s Národní politikou výzkumu a vývoje bude ministerstvo ve zvýšené míře podporovat vysoké školy s vyšším rozsahem výzkumu a vývoje a s lepšími výsledky ve výzkumu a vývoji, případně vynikající týmy a pracoviště na ostatních vysokých školách.

Ministerstvo bude usilovat o navýšení finančních prostředků na nově přijaté výzkumné záměry a zajistí podporu těchto záměrů v souladu s plánovací dokumentací s tím, že zabezpečí průběžné hodnocení jejich kvality. Ministerstvo předpokládá, že výzkumné záměry s neuspokojivou perspektivou výzkumné činnosti nebudou v dalších letech dotovány.

Počet dílčích priorit Dlouhodobého záměru ministerstva a výše finanční podpory z prostředků státního rozpočtu bude určena skutečnou výší disponibilních prostředků v rozpočtu veřejných vysokých škol na rok 2005 v rozpočtové kapitole ministerstva.

C) Další priority ministerstva

1. Podpora rozvoje sítě vysokých škol a zajištění kvality

Ministerstvo bude podporovat zřizování veřejných neuniverzitních vysokých škol na bázi krajských vyšších odborných škol, které splnily výběrové podmínky ministerstva a pro které Akreditační komise přijala předběžné doporučující stanovisko k návrhu příslušných bakalářských studijních programů. Ministerstvo přitom bude spolupracovat s orgány krajů tak, aby vznikla pokud možno nejvýše jedna veřejná neuniverzitní vysoká škola v příslušném kraji.

Ministerstvo bude podporovat vznik těchto škol především v regionech, jejichž orgány krajů pro zabezpečení činnosti nové veřejné neuniverzitní vysoké školy vytvoří odpovídající materiální, technické, informační a prostorové podmínky zejména tam, kde není dostatečně dostupná nabídka stávajících vysokých škol a kde lze současně očekávat další rozvoj nově zřízené školy i z hlediska demografického vývoje v regionu.

2. Vývoj mechanismu financování

Ministerstvo

a) využije výstupy z projektu "Rozvoj veřejných vysokých škol - finanční podmínky a předpoklady",

b) bude pokračovat v úpravách pravidel rozdělování finančních prostředků ze státního rozpočtu veřejným vysokým školám diferencovaně, a to s ohledem na jednotlivé funkce školy a s cílem zvýšit zejména efektivitu nakládání s poskytnutými státními prostředky a studia ve všech typech studijních programů, zejména ve studijních programech doktorských s cílem lépe postihnout finanční náročnost jednotlivých akreditovaných studijních programů a specifických činností jednotlivých vysokých škol i usměrnit počty studentů v jednotlivých typech studijních programů v intencích národních dokumentů (Bílá kniha),

c) bude věnovat pozornost legislativním podmínkám pro nakládání s dotací, především pravidlům pro reprodukci majetku, daňovou problematiku apod., s cílem pokud možno co nejvíce tato pravidla zjednodušit,

d) bude postupně orientovat použití kapitálových finančních prostředků především pro rekonstrukce staveb a pro technologické a přístrojové vybavení,

e) bude usilovat o vytvoření společného finančního mechanismu pro využití veřejných a soukromých finančních prostředků,

f) bude podporovat zavedení nového mechanismu financování pro ubytování a stravování studentů.

3. Podpora technického a administrativního zajištění činnosti vysokých škol

a) Ministerstvo v oblasti akreditací a hodnocení kvality vzdělávacího procesu ve spolupráci s Akreditační komisí v rámci procesu vytváření společného evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání bude podporovat aktivity Akreditační komise při koordinaci hodnotících postupů a kritérií s jinými státy a sdruženími, které v této oblasti vyvíjejí činnost,

b) bude věnovat zvýšenou pozornost výsledkům hodnocení činnosti soukromých vysokých škol Akreditační komisí a jejich zveřejňování,

c) ministerstvo ustaví reprezentativní pracovní skupinu, která vypracuje v souladu se zákonem Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na další pětileté období (2006-2010). Při zpracování tohoto záměru využije ministerstvo expertního posouzení terciárního vzdělávání v ČR v rámci projektu OECD. Dlouhodobý záměr projednají reprezentace vysokých škol do 30. 6. 2005. V druhé polovině roku 2005 ministerstvo projedná záměry jednotlivých vysokých škol na období 2006-2010 s řídícími pracovníky těchto škol,

d) na základě výsledků všech společných jednání s vysokými školami ministerstvo zpracuje Aktualizaci dlouhodobého záměru na rok 2006 a zveřejní ji.

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/KPADZ2005naweb.htm

Středa,  7. duben 2004   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Ukrajina - informace pro oblast VŠ
  • Bezpečnost na vysokých školách
  • Aktuality
  • Strategické materiály
  • Analytické materiály
  • Mezinárodní kontext
  • Režim student
  • Uznávání zahraničního vzdělání
  • Legalizace - vyšší ověření vysokoškolských diplomů a dodatků k diplomům ČR pro zahraničí
  • Přehled vysokých škol v ČR
  • Seznam akreditovaných studijních programů v ČR
  • Národní akreditační úřad pro vysoké školství
  • Legislativa a metodické pokyny pro vysoké školy
  • Poskytovatelé zahraničního vysokoškolského vzdělání na území ČR
  • Financování vysokých škol
  • Národní plán obnovy pro oblast vysokých škol
  • Rozvojové a dotační programy
  • Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem
  • RUV - Registr uměleckých výstupů
  • Studenti, stipendia a podpora studentů
  • Ceny ministra
  • Registry a číselníky, statistika, data
  • Ochrana osobních údajů
  • Projekty MŠMT
  • Odkazy

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací