V souvislosti s novelou zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění některých zákonů (zákon o vysokých školách), který nadále dovoluje akreditace pouze studijních programů (bez studijních oborů), přistoupilo ministerstvo k novému způsobu kódování studijních programů, kterým byla udělena akreditace po 1. září 2016. Studijním programům a oborům akreditovaným před 1. září 2016 zůstávají původně přidělené kódy.
Aktualizace: 15. 5. 2018
Struktura kódu studijního programu
Kód ponese informaci o základních charakteristikách studijního programu. Skládá se z těchto položek:
- typ studijního programu (B, M, N, P),
- kód 3. úrovně mezinárodní standardní klasifikace vzdělání
ISCED-F 2013 (např. 0713),
- profil studijního programu (A, P),
- převládající oblast vzdělávání (A, P; pro doktorský SP -
D),
- pořadí studijního programu (se stejnými údaji
v předchozích položkách).
Kód studijního programu vypadá tak následovně:
B0314A250001
Proces získání kódu studijního programu
Ministerstvo bude přebírat v pravidelných intervalech z informačního systému NAÚ údaje o nově akreditovaných studijních programech, včetně kódu klasifikace ISCED-F 2013 třetí úrovně (pokud bude uveden, v opačném případě osloví ministerstvo vysokou školu). Ministerstvo ověří správnost návrhu kódu klasifikace ISCED-F 2013 (v případě nesprávného určení návrh upraví) a doplní zbylé položky kódu studijního programu. Stanovený kód poté zanese do ministerstvem spravovaných databází a číselníků, vč. Registru vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů. Cílem je stanovení kódu studijního programu do třiceti dní od získání akreditace.
Způsob určení vybraných položek kódu studijního programu
A) Kód klasifikace ISCED-F 2013
Jako jednu z položek kódu studijního programu zvolilo ministerstvo kód mezinárodní standardní klasifikace vzdělání ISCED-F 2013 (dále jen „klasifikace“). Klasifikace byla přijata Generální konferencí členských států UNESCO a slouží jako rámec pro sběr, sestavování a analyzování mezinárodně srovnatelných statistik vzdělání. V roce 2016 byla klasifikace přijata také Českým statistickým úřadem. Klasifikace oborů vzdělání sleduje obsah studijního programu a jeho zaměření. Na základě podobného obsahu tak mohou studijní programy vytvářet skupiny, které jsou označeny určitým kódem.
Detailní znalost obsahu studijního programu má především vysoká škola, která jej bude realizovat. Z tohoto důvodu je návrh konkrétního kódu klasifikace ISCED-F 2013 předán do její kompetence, ačkoliv si ministerstvo vyhrazuje právo navržený kód změnit. Kód uvedené klasifikace je základním kamenem sloužícím k přehledu o studijních programech a studentech vysokých škol. Proto žádáme vysoké školy, aby kód určovaly řádně a pečlivě dle níže uvedené metodiky tak, aby vytvořená soustava odrážela reálný stav.
Vysoká škola na základě metodické příručky ke klasifikaci ISCED-F 2013 a vysvětlivek navrhne pro nový studijní program kód 3. úrovně klasifikace – podrobně vymezeného oboru (čtyřmístná položka, uvádí se i nula na začátku, např. 0314). Zdůvodnění svého návrhu okomentuje na příslušném místě žádosti o akreditaci, respektive uvede jako součást informací pro NAÚ o studijním programu nově chváleném vysokou školou v rámci institucionální akreditace. Zdůvodnění návrhu by mělo obsahovat stručnou a jasnou informaci o aplikaci klasifikačních kritérií vedoucí k volbě konkrétního kódu.
Příklady zdůvodnění:
1) Studijní program Architektura: Hlavním a jediným předmětem studijního programu je architektura. Proto je navrhován kód 0731.
2) Studijní program Historická teologie: hlavní předmět studijního programu je teologie (70 %), vedlejšími pak historie (25 %) a filozofie (5 %). Teologie je zde dominantním předmětem, současně váha vedlejších předmětů není taková, aby se jednalo o interdisciplinární studijní program. Z tohoto důvodu je navrhován kód 0221.
Kód klasifikace ISCED-F 2013 se určí na základě kritérií uvedených v kapitole 5, body 13., 14. a 15. metodické příručky ke klasifikaci ISCED-F 2013. Aplikování klasifikačních kritérií je uvedeno v kap. 6. Návodné jsou také vysvětlivky, které popisují předmětový obsah každého podrobně vymezeného oboru a uvádějí i příklady programů, které do daného oboru (ne)patří, i příklady „mezních“ programů, které jsou zahrnuté v jiných oborech. Při určování kódu doporučujeme využít oba dokumenty.
Typologie základních možných případů dle obsahu studijního programu:
1) Studijní program se zcela či převážně věnuje pouze jednomu oboru vzdělání
Jedná se o případ v metodice označený bodem 13, respektive 14., případně se dají aplikovat klasifikační kritéria
dle bodu 15. a kap. 6.
2) Interdisciplinární nebo obsahově široké studijní programy (kód xx88)
Interdisciplinární nebo obsahově široké studijní programy jsou ty, které kombinují několik podrobně/úzce vymezených
oborů vzdělání, z nichž žádný nepřevládá. Příklady různých interdisciplinárních studijních programů a kritéria jejich
zařazení jsou popsány v kap. 7. Na tyto případy se užívá kód xx88.
3) Studijní programy přípravy učitelů s předmětem specializace
Jedná se o výjimku z pravidla klasifikování podle majoritního nebo hlavního předmětu. Studijní
programy přípravy učitelů zaměřené primárně na předmět specializace by měly být klasifikovány jako příprava učitelů,
i když je hlavním obsahem předmět specializace.
Tyto případy jsou v metodice označeny bodem 28.
4) Odborné programy zahrnující vedlejší předměty
Jedná se o výjimku z pravidla klasifikování podle majoritního nebo hlavního předmětu a týká se
zejména tzv. dlouhých magisterských studijních programů – v odborných programech může být vedlejším předmětům
věnováno více času než hlavnímu obsahu plánovaného zaměstnání nebo skupiny zaměstnání. Nicméně takové programy by
měly být zařazeny do odborného oboru spojovaného se zamýšleným zaměstnáním nebo skupinou zaměstnání. Obor plánovaného
zaměstnání pravděpodobně ten, kterému je věnováno nejvíce zamýšleného studijního času.
Tento případ je v metodice označený bodem 27.
5) Studijní programy „jinde neuvedené“ (kód xxx9)
Jedná se o případy, kdy je vymezený obor přiměřeně popsán, ale není explicitně stanoven v klasifikaci. Např. studijní
program v novém oboru ICT, který nepatří do žádného z uvedených podrobně vymezených oborů týkajících se ICT, by měl
být klasifikován kódem 0619 „Informační a komunikační technologie (ICT) ‐ obory j. n.“. Užití tohoto kódu by
mělo být ojedinělé a zdůvodnění jeho použití podrobnější než v předešlých případech.
V metodice je tento případ uveden v bodě 34. b.
B) Kód oblasti vzdělávání
V případě, že je studijní program uskutečňován v rámci dvou či více oblastí vzdělávání, použije se pro kód studijního programu číselné označení té oblasti vzdělávání, která bude mít v žádosti o akreditaci, respektive v informaci pro NAÚ o studijním programu nově chváleném vysokou školou v rámci institucionální akreditace, uvedenu vyšší procentuální hodnotu. Pokud bude procentuální vyjádření shodné (např. 50 x 50; 40 x 40 x 20; atd.), bude zvolen buď kód oblasti uvedený na prvním místě, nebo bude kód oblasti stanoven ministerstvem.
Kódy studijních programů zahraničních vysokých škol a poboček zahraničních vysokých škol působících na území České republiky
Kódy studijních programů zahraničních vysokých škol a poboček zahraničních vysokých škol působících na území České republiky jsou přidělovány automaticky ministerstvem po procesu přihlášení se k plnění informační povinnosti, respektive po udělení povolení, a to v rámci zápisu údajů o těchto subjektech do registrů spravovaných ministerstvem.
S případnými dotazy se prosím obracejte na pracovníka odboru vysokých škol MŠMT:
Mgr. Dušan Hrstka, tel.: 234 812 165, e-mail: Dusan.Hrstka@msmtcz.
Prezentace ze Semináře ke kódování studijních programů ze dne 21. 5. 2018:
Kodovani_struktura_a_postup.pptx
Kódy studijních programů vysokých škol akreditovaných před 1. 9. 2016
(Stav ke dni 10. ledna 2017)
Studijní programy k 10. 1. 2017.xlsx
Postup při kódování studijních programů a oborů akreditovaných před 1. září 2016: Stare_kodovani_verze_pro_web.docx