MŠMT ve dnech 2. a 3. září 2020 uspořádalo v Národní technické knihovně konferenci s cílem nabídnout všem členům akademické obce a zájemcům z řad odborné veřejnosti prostor pro sdílení zkušeností s výukou a diskuzi o budoucnosti vysokoškolského vzdělávání a výuky. Konference se rovněž věnovala poznatkům z distančního vzdělávání v průběhu pandemie covid-19 a jeho využití v standardní prezenční výuce. Prezentace z konference jsou ke stažení zde (heslo: konference2020).
Program Dnů vzdělávací činnosti vysokých škol
DEN 1 – 2. září 2020
9.00–10.00 |
Registrace + občerstvení |
10.00-10.10
10.10–12.00 |
Zahájení konference
Shrnutí priorit strategických dokumentů MŠMT v oblasti vysokého školství Anotace: Rok 2020 je obdobím vzniku několika zásadních strategických dokumentů, které společně skládají vizi českého vysokého školství pro nadcházející dekádu. Úvodní blok by proto MŠMT chtělo využít jako možnost představit akademické obci i širšímu publiku priority na budoucí pěti až desetileté období, hlavní reformní kroky, a to včetně nových podpůrných nástrojů k jejich naplňování a způsobů, jakými na ně mohou samy vysoké školy reagovat prostřednictvím vlastních strategických záměrů.
prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D., Univerzita Karlova
zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů/akademičtí pracovníci |
12.00–13.00 |
Oběd |
13.00–15.00 |
Blok 1: Workshopy rozvíjející prioritní cíle Strategického záměru ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 Anotace: Jak konkrétně lze institucionálně uchopit rozvoj relevantních kompetencí pro absolventy; flexibilních forem vzdělávání a CŽV; jak zefektivnit doktorské studium; či jak se postavit k internacionalizaci vysokého školství tváří v tvář novým výzvám bude předmětem tematicky zaměřených workshopů. Jednotlivými workshopy provedou osobnosti mající zkušenosti s vedením velkých vysokých škol a tvorbou institucionálních strategií v dané oblasti.
prof. Mgr. Martin Kudláček, Ph.D., prorektor pro zahraničí, Univerzita palackého v Olomouci
prof. Ing. Jakub Fischer, Ph.D., děkan Fakulty informatiky a statistiky, Vysoká škola ekonomická v Praze Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů Blok 2: Workshopy laureátů Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole Anotace: V roce 2019 bylo během premiérového ročníku Ceny ministra školství, mládeže a tělovýchovy za vynikající vzdělávací činnost na vysoké škole oceněno pět laureátek a laureátů z řad akademických pracovníků vysokých škol. Cílem ceny je upozornit na význam a důležitost kvalitní vzdělávací činnosti na vysokých školách, ocenit vynikající práci vysokoškolských učitelů, vyzdvihnout příklady dobré praxe a významné inovace v oblasti vzdělávací činnosti. Právě příspěvky prvních oceněných přinesou ukázku jejich vlastních metod a přístupů, díky nímž získali cenu, ale bude prostor i pro sdílení vlastní cesty a motivace, které vedou oceněné k tomu být pro své studenty inspirujícími průvodci na cestě vzděláváním.
doc. Mgr. Petr Habala, Ph.D., Fakulta elektrotechnická, České vysoké učení technické v Praze
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr., Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita
PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D., Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni Cílové publikum: akademičtí pracovníci Blok 3: Vzdělávání zaměřené na studující z pohledu akademických pracovníků i studujících Anotace: Jak inovovat vzdělávací činnost a jaké nástroje používat k rozvoji vzdělávací činnosti v konkrétních studijních programech a kurzech? Blok shrne různé přístupy, nástroje a zkušenosti, které mohou být inspirací pro další akademické pracovníky i management vysokých škol. Smyslem je poukázat na opravdu praktické využití těchto nástrojů, aby nesloužily pouze jako prázdná hesla ve strategických dokumentech, ale aby je všichni aktéři chápali jako cestu ke zvýšení kvality vzdělávání. Blok je navíc připravován v intenzivní spolupráci se Studentskou komorou rady vysokých škol, jejíž zástupci představí vlastní zkušenosti s využíváním nástrojů ke zpětné vazbě k výuce i celé koncepci studijních programů.
prof. Ing. Petr Noskievič, CSc., rada Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
prof. MUDr. Julie Dobrovolná, Ph.D., Masarykova univerzita
Mgr. Soňa Nantlová, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Ing. Anna Kruljacová, M.Sc., Studentská komora Rady vysokých škol, Vysoké učení technické v Brně
Mgr. Michal Zima, Rada Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů/akademičtí pracovníci |
15.00–15.30 |
Kávová přestávka |
15.30–17.30 |
Blok 4: Workshopy rozvíjející prioritní cíle Strategického záměru ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 Anotace: Jak konkrétně lze institucionálně uchopit rozvoj relevantních kompetencí pro absolventy; flexibilních forem vzdělávání a CŽV; jak zefektivnit doktorské studium; či jak se postavit k internacionalizaci vysokého školství tváří v tvář novým výzvám bude předmětem tematicky zaměřených workshopů. Jednotlivými workshopy provedou osobnosti mající zkušenosti s vedením velkých vysokých škol a tvorbou institucionálních strategií v dané oblasti.
Mgr. Michal Bulant, Ph.D., prorektor pro vzdělávání a kvalitu, Masarykova univerzita
prof. Mgr. Jaroslav Miller, M.A., Ph.D., rektor Univerzity Palackého v Olomouci Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů Blok 5: Co víme o studijní úspěšnosti Anotace: Ještě před několika lety byla studijní neúspěšnost spíše okrajovým tématem, dnes ale hýbe diskusemi na vysokých školách i v médiích. Co jsme se za těch několik let naučili? Jak se míra neúspěšnosti vyvíjí a nakolik se liší mezi jednotlivými školami, fakultami a typy programů? Co zjistily výzkumné projekty z poslední doby? Jaké přístupy se osvědčily a z čeho si můžeme vzít poučení?
Mgr. Šimon Stiburek, oddělení koncepční odboru vysokých škol MŠMT
prof. Ing. Michael Valášek, DrSc., Fakulta strojní, České vysoké učení technické v Praze
Michaela Šmídová, Centrum pro studium vysokého školství Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů/akademičtí pracovníci/studenti Blok 6: Workshop k tvorbě a realizaci studijního programu inspirovaného finským vzdělávacím modelem – Inovativní podnikání Ing. Václav Švec, Ph.D., Ing. Jana Švecová, Ph.D., Provozně ekonomická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů/akademičtí pracovníci |
17.30–18.00 |
Erasmus Without Paper Anotace: S ohledem na nutnost snižování administrativní zátěže Erasmus+ si klade Evropská komise za cíl digitalizovat procesy výměn studentů v podobě iniciativy Erasmus without paper, která má umožnit vzdělávacím institucím díky elektronické výměně informací snížit papírování, jak na straně vysokých škol, tak studentů. České vysoké školy se tak musí administrativně připravit na tento přechod a postupně implementovat iniciativu Erasmus without paper. V příspěvku Česká zemědělská univerzita v Praze představí své zkušenosti se zaváděním Erasmus without paper z pohledu strategického řízení, spolupráce s European University Foundation, která projekt řídí a kooperace se zahraničními univerzitami. Na samotný úvod vystoupí k projektu Erasmus without paper zástupci MŠMT a DZS. prof. PhDr. Michal Lošťák, Ph.D., prorektor pro mezinárodní vztahy, Česká zemědělská univerzita v Praze Cílové publikum: management vysokých škol/prorektoři pro zahraniční vztahy/pracovníci zahraničních oddělení/pracovníci v IT |
18.00–19.00 |
Občerstvení |
DEN 2 – 3. září 2020
8.30–9.00 |
Registrace |
9.00–11.00 |
Blok 6: Zajišťování kvality distančního vzdělávání Anotace: Jak využívat distanční metody vzdělávání v běžném režimu a jak zajistit, aby přinášely studujícím srovnatelnou nebo vyšší hodnotu ve srovnání s tradičními metodami? Koordinace tohoto bloku se ujmou zástupci Univerzity Karlovy, kteří představí jednak výsledky vlastního šetření mezi studenty a vyučujícími o distančních metodách vzdělávání, jednak nastíní plány vnitřního zajišťování kvality distančního vzdělávání (vnitřní předpisy a metodiky) a představy o vnějším zajišťování kvality (standardy pro akreditace ve vysokém školství). Diskuze bude vedena v dialogu se zástupci studujících, kteří v rámci bloku taktéž představí výstupy svého šetření mezi studenty všech českých vysokých škol o zkušenostech s výukou probíhající v období pandemie.
zástupci vedení Univerzity Karlovy
Giancarlo Lamberti, Studentská komora Rady vysokých škol, Vysoká škola obchodní v Praze Cílové publikum: management vysokých škol/pracovníci strategických útvarů Blok 7: Distanční metody výuky v prezenčních studijních programech (blended learning a flipped classroom) Anotace: Na základě praktických zkušeností akademických pracovnic a pracovníků s distanční výukou před nebo v průběhu pandemie covid-19 budou názorně představeny možnosti, které tyto metody nabízí pro běžný pedagogický proces. Budou diskutovány možnosti synergického využívání prezenčních i distančních metod (blended learning) například pomocí přístupu převrácené třídy (flipped calssroom). Příspěvky budou doplněny diskuzí v menších skupinách.
doc. Ing. Zdeněk Hurák, Ph.D., Fakulta elektrotechnická, České vysoké učení technické v Praze
MUDr. Martin Vejražka, Ph.D., 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova
Mgr. Magdalena Mouralová, Ph.D., Fakulta sociálních věd, Univerzita Karlova Cílové publikum: akademičtí pracovníci |
11.00-12.30 |
Panelová debata |
12.30 |
Konec konference |