ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • Konkurenceschopnost českých veřejných vysokých škol - reforma financování
    • Rok 2018
    • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Vysoké školství ⁄ Konkurenceschopnost českých veřejných vysokých... ⁄ Konkurenceschopnost českých veřejných vysokých...

Konkurenceschopnost českých veřejných vysokých škol - reforma financování

Konkurenceschopnost českých veřejných vysokých škol - reforma financování

Řešení zásadních otázek rozvoje vysokoškolského vzdělávání, před které je nyní postavena EU (Lisabonský proces, Boloňsko-pražský proces), je rovněž problémem České republiky. Abychom byli úspěšní, musíme být konkurenceschopní. Z analýzy podmínek pro vysoké školy v České republice a v EU vyplývá, že v současné době je naše vysoké školství silně podfinancováno. Přes tento zřejmý handicap jsou naši studenti i absolventi na evropském trhu úspěšní. Aby tomu tak mohlo být i nadále, abychom byli konkurenceschopní i ve špičkové úrovni absolventů našich škol i ve špičkových oblastech výzkumu a vývoje, je třeba vysoké školství výrazně podpořit.

Záměrem reformy je vytvořit prostředí, které bude podněcovat každou vysokou školu k maximálnímu využití jejího potenciálu a dosažení vynikajících výsledků v té oblasti, která je její prioritou, ve které je konkurenceschopná na mezinárodní úrovni. Prostředí musí být dostatečně stabilní aby se zajistilo dosažení excelence a efektivní hospodaření vysokých škol. Cílem je proto postupně přecházet k víceletým kontraktům alespoň v některých položkách rozpočtu, které již některé evropské země zavádějí a které jsou jedním z výrazných záměrů podporovaných EK.

Reforma zavádí do financování českých veřejných vysokých škol výkonové parametry ve všech oblastech jejich činnosti, zohledňuje především výkonové parametry vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové a jiné tvůrčí činnosti a dlouhodobou efektivitu investiční činnosti.

Principy nové struktury pravidel financování veřejných vysokých škol

· Zohlednění výsledků společného projektu MŠMT a České konference rektorů ve struktuře a výši koeficientů ekonomické náročnosti studijních programů.

· Zavedení jednotného systému financování všech veřejných vysokých škol, včetně uměleckých.

· Zavedení integrovaných rozvojových programů vysokých škol. Místo množství drobných projektů budou podporovány komplexní projekty, které řeší odstranění slabin vysoké školy. Školy budou moci volně disponovat vyššími prostředky, avšak musí se zaměřit na dosažení rychlých kvalitativních změn ve své činnosti.

· Zavedení selektivní podpory výzkumu a vývoje na VŠ podle výkonu. Vyšší finanční podpora specifického výzkumu bude směřovat do škol/fakult, které mají dlouhodobě (např. za posledních 5 let) vyšší poměr mezi prostředky získanými na vědeckou/tvůrčí činnost a prostředky získanými na vzdělávací činnost.

· Zavedení cílené podpory doktorandů.

*Zvýšení doktorských stipendií.

*Financování podle poměru mezi počtem absolventů a počtem studentů v doktorských studijních programech.

*Sledování kvality státní doktorské zkoušky a obhajoby disertační práce, s využitím členů komise,které jmenuje MŠMT.

· Zohlednění výstupních parametrů v poměru k parametrům vstupním.

*Bonifikace za absolventy doktorských studijních programů.

*Bonifikace pro společensky preferované obory.

*Důraz na zvyšování úspěšnosti studia.

· Zavedení institucionální podpory aktivit spojených s internacionalizací činností vysoké školy (mobility studentů i učitelů, mezinárodní spolupráce, účast v mezinárodních programech a projektech apod.), která umožní profesionalizaci zázemí této činnosti a tím i plné využití zahraničních finančních zdrojů.

· Vytvoření podmínek pro změnu postavení akademických pracovníků, zohledňující jak kvalifikační strukturu, tak odstranění některých negativních jevů v pracovně právních vztazích.

· Zavedení přímé finanční podpory studentů v oblasti ubytování. Na základě objektivně sledovatelných kriterií, obdobných těm, které dnes využívají vysoké školy (dojezdová vzdálenost či doba, sociální situace studenta i úspěšnost ve studiu) bude finanční podpora poskytovaná formou stipendia na ubytování směřovat přímo ke studentovi. Tím dojde jednak k posílení osobní odpovědnosti studentů za zajištění ubytování jednak k poklesu zájmu o ubytování v kolejích využíváními dalších možností ubytování.

Finanční aspekty reformy

Standardní meziroční nárůst (který nesouvisí s reformou, ani ji nemůže podpořit) prostředků pouze na neinvestiční dotace na vzdělávací činnost veřejným VŠ by měl činit 15%, tj. pro rok 2004 cca 1,5 mld. Kč (nárůst výkonů + nárůst platů + inflace).

Střednědobý výhled rozpočtu MŠMT předpokládá nárůst prostředků pro vysoké školy v roce 2004 ve výši 1,7 mld. Kč.

Pro zajištění rozvoje vysokého školství a konkurenceschopnosti v rámci EU je však třeba dodatečný jednorázový nárůst související s reformou financování veřejných VŠ, který by měl činit pro rok 2004 cca 3,5 mld. Kč (viz detailní rozpočet) vůči Střednědobému výhledu.

Celkový nárůst prostředků pro veřejné VŠ z kapitoly 333 na rok 2004 by tedy měl činit 5,2 mld. Kč. Podrobnější členění uvádí následující tabulka


Položka

Aktivita

Navýšení /mil. Kč/

1

Navýšení prostředků na normativní financování vzdělávací činnosti k dosažení cílů stanovených Národní vzdělávací politikou (Bílá kniha)

· 10% na nárůst normativu

· 6% nárůst počtu studentů v prvých třech letech studia

· nulový nárůst počtu studentů ve čtvrtém a vyšším ročníku

· 8% nárůst počtu studentů doktorských studijních programů

Zohlednění kvalifikační struktury akademických pracovníků

1 500

200

2

Rozvojové programy, z toho:

· Rozvoj struktury (1000)

· Transformace lékařských, zdravotnických a dalších programů pro docílení kompatibility s EU (200)

· Podpora špičkového výzkumu na VŠ (200)

1 400

3

Podpora stipendijního zabezpečení studentů (především navýšení stipendií studentů v doktorských studijních programech (ale v závislosti na efektivitě studia) a zlepšení ubytovací situace studentů (v rámci přijetí nového modelu financování ubytování)

500

4

Podpora specifického výzkumu vysokých škol

500


Programové financování, z toho:

  • Realizace doporučení energetických a dalších auditů (280)

1 100


Celkem (1 - 4)

5200

Očekávané efekty a důsledky reformy financování veřejných vysokých škol

  • Překonání nejhorších důsledků chronického podfinancování veřejného vysokého školství.
  • Zásadní krok v naplňování priority prohlášení vlády ČR (podpora vzdělávaní).
  • Vytvoření zřetelných předpokladů k dosažení dlouhodobější sociální stability pro akademické i další pracovníky veřejných VŠ.
  • Realizace strukturálních i obsahových změn na veřejných VŠ tak, aby se integrovaly do Evropského vzdělávacího a výzkumného prostoru.
  • Vytvoření předpokladů pro dynamický rozvoj národní vědy v přirozeném napojení na světová vědecká centra.
  • Zvýšení úrovně vysokoškolské vzdělanosti (kvantitativně - v počtu přijatých uchazečů i počtu úspěšných absolventů, i kvalitativně - v úrovni absolventů a jejich úspěšnosti na evropském trhu práce).
  • Efektivnější samosprávné řízení veřejných vysokých škol (tlak na plnění kvalitativních kritérií povede k soustředění některých škol na špičkový vědecko-pedagogický výkon, u jiných k orientaci na pedagogický výkon).
  • Efektivnější rozdělování státní dotace na činnost veřejných VŠ (větší transparentnost, větší prostor pro vykonávání státní politiky při uchování autonomie vysokých škol).

Článek je odkazem na dokument

http://www.msmt.cz/Files/HTM/KonkurenceschopnostVVS_190503.htm

Středa, 21. květen 2003   /   Publikoval: Administrator

Nahoru

Navigace v sekci

  • Ukrajina - informace pro oblast VŠ
  • Bezpečnost na vysokých školách
  • Aktuality
  • Strategické materiály
  • Analytické materiály
  • Mezinárodní kontext
  • Režim student
  • Uznávání zahraničního vzdělání
  • Legalizace - vyšší ověření vysokoškolských diplomů a dodatků k diplomům ČR pro zahraničí
  • Přehled vysokých škol v ČR
  • Seznam akreditovaných studijních programů v ČR
  • Národní akreditační úřad pro vysoké školství
  • Legislativa a metodické pokyny pro vysoké školy
  • Poskytovatelé zahraničního vysokoškolského vzdělání na území ČR
  • Financování vysokých škol
  • Národní plán obnovy pro oblast vysokých škol
  • Rozvojové a dotační programy
  • Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem
  • RUV - Registr uměleckých výstupů
  • Studenti, stipendia a podpora studentů
  • Ceny ministra
  • Registry a číselníky, statistika, data
  • Ochrana osobních údajů
  • Projekty MŠMT
  • Odkazy

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací