Distanční forma studia je specifický způsob poskytování a získávání vysokoškolského vzdělání. Vychází z faktu, že studenti se přímé, kontaktní výuky zúčastňují výjimečně a obvykle jenom s cílem získat dovednosti požadované studijním plánem. Tomuto faktu musí odpovídat připravenost instituce k poskytování distančního studia, což především znamená vypracování metodiky studia, vytváření nebo alespoň zajištění studijních materiálů a dalších opor, které povedou studenta při jeho samostatném studiu, dále pak existence odpovídajícího způsobu komunikace s vyučujícími a konzultanty a také komunikace s příslušnou vzdělávací institucí. Kromě toho je nutné dokladovat, že distanční forma studia poskytuje a zaručuje stejný obsah znalostí jako prezenční forma studia.
Obsah žádosti vysoké školy o akreditaci studijního programu je dán § 79 zákona č. 111/1998 Sb. a s ním související vyhláškou MŠMT č. 42/1999 Sb.
Akreditační komise bude zejména vyžadovat a posuzovat:
1. Informace o obsahu studijního programu, jeho uspořádání (modulární, předmětové) a návaznosti, prostupnosti s jinými programy apod.
2. Jasně formulovaná pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů, jejichž absolvování musí vést ke stejným výsledkům studia jako při prezenčním studiu.
3. Vymezení rozsahu kontaktních hodin a dalších přímých výukových možností nabízených studentům v jednotlivých akademických rocích.
4. Návrh skutečné doby studia a její zdůvodnění ve vztahu k navrhované standardní době studia.
5. Možnost komunikace s vyučujícím přes internet.
6. Poznámky vyučujících k sylabům přednášek, včetně kontrolních otázek a problémů, upozorňujících na podstatu probíraných témat, na co klást důraz, na co dávat pozor.
7. Propracovaný způsob kontroly samostatného studia formou esejů, projektů, laboratorních protokolů, apod. (podle charakteru předmětu).
8. Organizační zajištění studia (včetně popisu složky, která řídí přípravu a organizaci studia).
9. Přehled kompletní sady výukových opor. Charakteristika studijní literatury a dalších studijních pomůcek pro studenty, včetně možností využití moderních informačních technologií. Vzory studijních distančních textů a případně dalších multimediálních pomůcek pro daný studijní program.
10. Odborná kvalita vyučujících a jejich vědecká produktivita (nutnost respektu vyučujících u zpravidla již starších zájemců u o distanční formu vzdělávání).
11. Reálnost uskutečňování deklarované vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké nebo další tvůrčí činnosti v souvislosti s distanční nebo kombinovanou formou příslušného SP.
Soubor ke stažení: specifika_zad_Bc_Mgr_SP.doc (24,50 KB)