Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Č.j.: 11 337/2002-33
V Praze dne 24. ledna 2002
Změna "Pravidel pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 210/2000 Sb.", č.j. 28 996/2000-33 ze dne 17.1.2001
I.
"Pravidla pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 210/2000 Sb.", č.j. 28 996/2000-33 ze dne 17.1.2001, se mění tak, že jejich název a články 1 až 5 znějí:
"Pravidla pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů
Čl. 1
Obecné podmínky poskytnutí dotací
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") vydává na základě ustanovení § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), rozhodnutí o dotacích podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů. Nedílnou součástí rozhodnutí je vymezení účelu, na který je dotace poskytována, a podmínek jejího použití, vycházející z těchto "Pravidel pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů" (dále jen "Pravidla"), která bude ministerstvo uplatňovat při aplikaci § 87 písm. d) zákona o vysokých školách. Tato Pravidla neupravují poskytování dotací či finančních výpomocí ze státního rozpočtu podle jiných právních předpisů nebo rozhodnutí, zejména dotací na výzkum a vývoj podle zákona č. 300/1992 Sb., o státní podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů.
Dotace podle těchto Pravidel poskytuje veřejné vysoké škole ministerstvo na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání, s nimi spojenou tvůrčí činnost a na rozvoj vysoké školy (dále jen "základní dotace") a na ubytování a stravování studentů. Základní dotace jsou poskytovány jako účast státního rozpočtu na financování programu (§ 12 a 13 rozpočtových pravidel a vyhláška č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku) nebo jako neinvestiční dotace (§ 14 a 15 rozpočtových pravidel). Dotace na ubytování a stravování studentů jsou poskytovány jako neinvestiční dotace (§ 14 a 15 rozpočtových pravidel).
Pro výši dotací, stanovenou podle těchto Pravidel, je rozhodný dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol, vypracovaný ministerstvem a jeho každoroční aktualizace (dále jen "dlouhodobý záměr ministerstva"), dlouhodobé záměry vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a umělecké nebo další tvůrčí činnosti veřejných vysokých škol a jejich každoroční aktualizace (dále jen "dlouhodobé záměry vysokých škol"), projednané podle § 87 písm. c) zákona o vysokých školách, a další kritéria, uvedená v § 18 odst. 4 zákona o vysokých školách. Na základní dotaci má podle zákona o vysokých školách veřejná vysoká škola právní nárok.
Dotace ministerstvo poskytuje v souladu s § 14 odst. 3 rozpočtových pravidel na základě žádostí veřejných vysokých škol. Žádost musí být písemná a ministerstvo může stanovit termíny, ve kterých žádosti o dotace soustřeďuje a projednává. V žádosti o dotaci na vzdělávací činnost není třeba uvádět výši dotace, neboť ta je určena rozpočtovými daty o počtech studentů v akreditovaných studijních programech, získanými zejména ze systému "Sdružené informace matrik studentů" (dále jen "SIMS"). Žádosti o dotace na reprodukci majetku musí být doloženy podle vyhlášky Ministerstva financí č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku. Ministerstvo může stanovit další náležitosti žádosti o dotaci. Žádostí o dotaci jsou také projekty veřejných vysokých škol, podporující rozvoj vzdělávací činnosti vysokých škol, které organizuje Výbor Fondu rozvoje vysokých škol, a projekty veřejných vysokých škol, předložené do rozvojových programů vyhlášených ministerstvem.
Výši základních dotací a dotací na ubytování a stravování studentů stanoví ministerstvo rozhodnutím podle příslušných kvantitativních a věcných ukazatelů uvedených v zákoně o státním rozpočtu. Základní dotace a dotace na ubytování a stravování studentů může ministerstvo veřejné vysoké škole poskytovat zálohově.
Dojde-li ke změně podmínek a poskytnutou dotaci nemůže vysoká škola použít na stanovený účel, anebo vysoká škola zjistí, že údaje, na jejichž základě byla dotace poskytnuta, byly neúplné nebo nepravdivé, informuje neprodleně ministerstvo. Ministerstvo po zvážení vyhoví návrhu vysoké školy na změnu účelu formou změny rozhodnutí nebo vydáním nového rozhodnutí, anebo zahájí řízení o odnětí dotace.
Čl. 2
Podmínky použití dotací a jejich finanční vypořádání
Podmínky použití dotací a jejich finanční vypořádání upravují rozpočtová pravidla a další právní předpisy. Veřejná vysoká škola, která dotaci tím, že ji začne užívat, přijme (dále jen "příjemce"), je povinna splnit povinnosti stanovené rozpočtovými pravidly, dalšími právními předpisy a rozhodnutím, zejména dodržet účel a časové určení poskytnuté dotace na náklady, které se týkají roku, na který byla dotace poskytnuta, a dotaci finančně vypořádat v souladu s vyhláškou č. 12/2001 Sb., kterou se stanoví rozsah údajů a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, a vyhláškou č. 40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku.
Čl. 3
Zveřejnění informací o dotacích a kontrola použití dotací
Ministerstvo zveřejní ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a na svých internetových stránkách tato Pravidla a informaci o výši dotací poskytnutých veřejným vysokým školám podle těchto Pravidel. Informace o výši dotací poskytnutých veřejným vysokým školám podle těchto Pravidel bude na internetových stránkách ministerstva aktualizována v návaznosti na termíny finančních výkazů.
Hospodaření s dotacemi kontroluje ministerstvo podle § 40 odst. 2 rozpočtových pravidel zejména
- při kontrolách hospodaření veřejných vysokých škol (§ 87 písm. e) zákona o vysokých školách),
- při zúčtování a vypořádání dotací se státním rozpočtem za příslušný rok,
- při analýze výročních zpráv o hospodaření veřejné vysoké školy (§ 21 odst. 1 písm. a) zákona o vysokých
školách).
Využití dotací vyhodnotí ministerstvo ve výroční zprávě o stavu vysokého školství (§ 87 písm. b) zákona o vysokých školách) na základě analýzy výročních zpráv o činnosti veřejné vysoké školy a o hospodaření veřejné vysoké školy (§ 21 odst. 1 písm. a) zákona o vysokých školách) a na základě poznatků z kontrol a metodických dohlídek.
Čl. 4
Pravidla stanovení výše dotace
4.1 Neinvestiční základní dotace
Částka vyčleněná pro neinvestiční základní dotace bude rozdělena podle těchto ukazatelů:
Ukazatel A (studijní programy)
Tato část neinvestiční základní dotace se odvozuje od rozsahu vzdělávací činnosti veřejné vysoké školy. Vypočítá se jako součin normativního počtu studentů veřejné vysoké školy a základního normativu studijního programu. (Pro rozpočtové účely jsou studijní programy zatříděny do šesti skupin. Základní normativ má koeficient 1, nejvyšší koeficient ekonomické náročnosti má hodnotu 3,5.)
Normativní počet studentů veřejné vysoké školy se vypočítá jako součet součinů přepočteného počtu studentů ve studijních programech uskutečňovaných touto veřejnou vysokou školou a koeficientu ekonomické náročnosti jim příslušných studijních programů. Základní normativ je částka v korunách, která vznikne podílem finančních prostředků vyčleněných tímto ukazatelem A na vzdělávací činnost a normativního počtu studentů všech veřejných vysokých škol s výjimkou veřejných vysokých škol uměleckých.
Přepočtený počet studentů se vypočítá z rozpočtového počtu studentů tak, že se koeficientem 1-p/200 zohlední propadovost nově přijatých studentů (p je procento propadu, tj. procento studentů, kteří v předchozím akademickém roce ukončili studium v 1. ročníku), koeficientem 0,3 se sníží počet studentů, studujících déle než je standardní doba studia zvětšená o jeden rok. Ostatní studenti se započtou s koeficientem 1,0. Do přepočteného počtu studentů se ve finančním roce 2002 (k 31.10.2001) zahrne nejvýše nárůst, který nepřekročí hranici devíti procent v 1.skupině, tří procent ve 2. skupině a průměrný počet absolventů doktorských studijních programů za poslední 3 roky ve 3. skupině oproti roku 2001 (k 31.10.2000), přičemž se v algoritmu odpočtu použije základní normativ. Nadlimitní počet přepočtených studentů (plus) je kompenzován počtem podlimitním (minus), ale pouze u 1. a 3. skupiny (nikoliv u 2. skupiny).
1. skupina: přepočtený počet studentů bakalářských a magisterských studijních programů, kteří studují daný studijní program 1. až 3. rokem;
2. skupina: přepočtený počet studentů bakalářských a magisterských studijních programů, kteří studují daný studijní program 4. rokem a déle (sem patří i studenti navazujících magisterských programů).
Do délky studia se nezapočítávají neúspěšně ukončená dřívější studia, ale započítávají se délky předchozích studií, ze kterých na aktuální studium student přestoupil.
3. skupina: přepočtený počet studentů doktorských studijních programů.
Základními vstupními daty jsou počty rozpočtových studentů v akreditovaných studijních programech k 31.10., převzaté ze systému SIMS.
Rozpočtovými studenty jsou státní občané České republiky (dále jen "občané ČR") a cizinci, kteří studují za stejných podmínek jako občané ČR (včetně studentů veřejné vysoké školy v akreditovaných studijních programech uskutečňovaných na vyšších odborných školách). Rozpočtovými studenty nejsou studenti-občané ČR, jejichž studium je hrazeno z prostředků jiné rozpočtové kapitoly, studenti-cizinci, kteří platí poplatky za studium podle § 58 odst. 5 zákona o vysokých školách, a studenti-cizinci, jejichž studium je hrazeno podle mezinárodních smluv a usnesení vlády (ukazatel D). Do rozpočtového počtu studentů nejsou zahrnuti studenti studijních programů dotovaných v ukazateli I.
Dotace na studijní programy veřejných vysokých škol uměleckých bude upravena tak, aby byla rovna dotaci na vzdělávací činnost v roce 2001, upravené o stejné procento, jakým jsou proti roku 2001 upraveny prostředky ostatních veřejných vysokých škol, zahrnující dotaci podle ukazatele A.
Pokud dojde v průběhu roku k vázání prostředků kapitoly školství Ministerstvem financí, promítne ministerstvo případný pokles dotace vysokého školství rovnoměrně do výpočtu dotace na studijní programy všem veřejným vysokým školám, včetně vysokých škol uměleckých.
Ukazatel C (stipendia)
Tato část neinvestiční základní dotace vyjadřuje podporu rozvoji doktorského studia. Stanoví se jako součin částky 70 až 72 tis. Kč a počtu studentů v prezenční formě doktorských studijních programů, kteří nestudují déle, než je standardní doba studia, přičemž veřejná vysoká škola takto vypočtenou dotaci formou stipendií skutečně vyplatí. Konkrétní výši dotace v uvedeném rozpětí určí ministerstvo po zjištění počtu studentů postupně pro 1., 2., 3. a 4. čtvrtletí roku.
Ukazatel D (studující, kteří nejsou občany ČR; mezinárodní spolupráce)
Tato část neinvestiční základní dotace vyjadřuje finanční podporu plnění závazků z mezinárodních smluv (včetně programů AKTION a CEEPUS a ERASMUS) a realizaci projektů podle usnesení vlády č. 330/1992, 2/1994, 153/1995 a 343/1996. Bude vypočítána podle rozsahu vzdělávací činnosti veřejné vysoké školy, výše stipendia, skutečných počtů studujících, kteří nejsou občany ČR, a rozsahu úkolů, jimiž je pověřena v mezinárodní spolupráci.
Ukazatel F (vzdělávací projekty, programy a záměry)
Tato část neinvestiční základní dotace je určena
- na podporu projektů a aktivit, které přesahují rámec jedné vysoké školy nebo podporují rozvojové záměry veřejné
vysoké školy a/nebo ministerstva (Fond vzdělávací politiky I) podle dlouhodobého záměru vysoké školy a/nebo
dlouhodobého záměru ministerstva,
- na podporu vzdělávacích programů vysokých škol uměleckých (Fond vzdělávací politiky II),
- na plnění finančních závazků (delimitace, vzdělávací programy pro zdravotně postižené, usnesení vlády aj.).
Ukazatel G (rozvojové projekty FRVŠ)
Tuto část neinvestiční základní dotace přizná ministerstvo veřejným vysokým školám, na kterých se budou řešit rozvojové projekty, úspěšné ve výběrovém řízení, organizovaném Výborem Fondu rozvoje vysokých škol. Část této neinvestiční dotace se převádí do neinvestičních výdajů v programovém financování.
Ukazatel M (mimořádné události)
Tuto část neinvestiční základní dotace přizná ministerstvo na úhradu nepředpokládaných nákladů přímo spojených s mimořádnými událostmi a dopady právních předpisů, které mají značné důsledky pro plnění úkolů, pro které byly veřejné vysoké školy zřízeny, pokud veřejná vysoká škola prokáže, že na jejich úhradu nedisponuje vlastními zdroji. Z této položky bude hrazeno i zmírnění tvrdosti pravidla o rozdělování dotace na vzdělávací činnost podle finanční náročnosti studijních programů, je-li rozvoj tvrdostí dotčených studijních programů obsažen v dlouhodobém záměru vysoké školy.
Ukazatel I (rozvojové programy)
Tuto část neinvestiční základní dotace přizná ministerstvo veřejným vysokým školám, na kterých se budou řešit vzdělávací projekty, úspěšné v rozvojových programech. Vyhlášeny jsou tyto programy:
- Program podpory rozvoje učitelských studijních programů a jiných vzdělávacích aktivit;
- Program podpory mezinárodní mobility studentů veřejných vysokých škol;
- Program podpory celoživotního vzdělávání;
- Program rozvoje bakalářských studijních programů jako výraz podpory realizace Boloňské deklarace (včetně měsíců
říjen až prosinec v náběhových rocích studijních programů);
- Program podpory studijních programů garantovaných veřejnými vysokými školami a realizovaných na vyšších odborných
školách (včetně měsíců říjen až prosinec v náběhových rocích studijních programů);
- Program podpory vybraných studijních programů.
Projekty v programech uvedených pod písmeny a), d), e) a f) mohou být víceleté, přičemž podporu mohou obdržet jen po dobu, odpovídající standardní době studia nabíhajícího studijního programu. Po ukončení náběhu bude rozpočtový počet studentů, kterých se projekt týká, zahrnut do ukazatele A. Ministerstvo může vyhlásit další rozvojové programy.
4.2. Základní dotace na reprodukci majetku
Výše základní dotace na reprodukci majetku podle § 12 rozpočtových pravidel bude vycházet z programů Informačního systému programového financování:
- program 333310 "Výstavba a obnova budov a staveb vysokých škol" (zejména rekonstrukce, modernizace, případně
dostavby a novostavby prostor a zařízení veřejných vysokých škol, včetně kolejí a menz, popřípadě nákup objektů a
pozemků); podprogramem v tomto programu se řeší náhrady za restituované nemovitosti;
- program333320 "Podpora koncepčního vzdělávacího rozvoje vysokých škol" (zejména investiční část rozvojových
projektů veřejné vysoké školy, úspěšných ve výběrovém řízení organizovaném Výborem Fondu rozvoje vysokých škol a
obnova přístrojového a strojního vybavení veřejných vysokých škol);
- program 333330 "Rozvoj materiálně technické základny Masarykovy univerzity v Brně" (výstavba univerzitního
kampusu Bohunice, rekonstrukce a modernizace ostatních objektů Masarykovy univerzity).
4.3 Dotace na ubytování a stravování studentů
Veřejné vysoké škole se může poskytnout dotace na ubytování a stravování studentů. Dotace na ubytování a stravování studentů je příspěvkem státu na určitou část nákladů spojených s ubytováním a stravováním studentů. Tuto dotaci stanoví ministerstvo jednou částkou a její výše se vypočítá pro každou veřejnou vysokou školu z těchto ukazatelů:
- průměrný počet studentů veřejné vysoké školy ubytovaných na kolejích, v ubytovacích zařízeních resortu MŠMT a
ubytovaných se souhlasem ministerstva péčí veřejné vysoké školy v jiných zařízeních (ne v soukromí) vždy k prvnímu
dni měsíce, a to za období listopad až červen předchozího akademického roku a říjen běžného akademického roku;
- normativ na jednoho ubytovaného studenta;
- počet vydaných přepočtených hlavních jídel (teplých a studených) v menzách a školních jídelnách a se souhlasem
ministerstva péčí veřejné vysoké školy i v jiných zařízeních, ne však v soukromí (teplé jídlo se započítává
koeficientem 1,0; studené jídlo se započítává koeficientem 0,4) za období listopad až červen předchozího akademického
roku a říjen běžného akademického roku;
- normativ na jedno přepočtené hlavní jídlo.
Normativy jsou shodné pro všechny veřejné vysoké školy.
Čl. 5
Účinnost
Tato Pravidla nabývají účinnosti dnem podpisu. Poprvé se použijí pro dotace na rok 2001."
II.
Tato Změna nabývá účinnosti dnem podpisu. Poprvé se použije pro dotace na rok 2002.
Mgr. Eduard Zeman v.r.
ministr školství, mládeže a tělovýchovy