Pro efektivní dopad obou forem vzdělávání na rozvoj mladého člověka má zásadní význam propojování formálního a neformálního vzdělávání (dále jen „propojování FNV“). Propojování FNV přináší nové možnosti, metody, techniky, formy a programové oblasti při práci s žáky ve škole, které vedou k osvojování učiva v praxi, k rozvoji kompetencí žáků a k proměně celého klimatu třídy, případně celé školy. Nabízí vzdělávací programy vytvořené propojením vzdělávacího obsahu a metod neformálního vzdělávání.
V lednu 2025 MŠMT společně s Národním pedagogickým institutem (NPI ČR) představilo finální podobu Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV). Propojování FNV je ukotveno v obecné části RVP ZV v kapitole 3.1.5.
Učitelé propojují formální a neformální, případně zájmové vzdělávání ve třech rovinách:
- aktivně vyhledávají a systematicky využívají možnosti neformálního vzdělávání, především ve svém okolí, a to jak ve škole, tak mimo ni (ve spolupráci s institucemi či pracovníky institucí a samostatnými aktéry neformálního vzdělávání);
- při výuce cíleně využívají prvky, metody a formy neformálního vzdělávání;
- při plánování i realizaci výuky reflektují výsledky neformálního vzdělávání u jednotlivých žáků a na tyto získané znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty navazují a dále je rozvíjejí.
Informace k RVP jsou dostupné na webu: https://prohlednout.rvp.cz/
V roce 2023 v návaznosti na výstupy z evropských projektů vytvořili pracovníci Národního pedagogického institutu České republiky praktickou metodickou příručku pro školy Propojování formálního a neformálního vzdělávání.
V letech 2017-2020 byla z Operačního programu výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) v rámci výzvy Budování kapacit pro rozvoj škol II podpořena řada projektů zaměřených speciálně na rozvoj klíčových kompetencí a praktické propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně zájmového. Jedná se o 351 programů různého tematického zaměření, které mají část pro praktické využití přímo ve vzdělávací činnosti (pracovní sešity, pracovní listy pro děti, manuály pro žáky, základy žákovských portfolií apod.), tak metodickou část. Zároveň každý podrobně zpracovaný program obsahuje zprávu o ověřování. Programy jsou zveřejněny k bezplatnému využití a šíření pod volnou licencí CC v Databázi výstupů OP VVV. Pro vyhledání programů je potřeba použít pole „Filtry“, po jejichž otevření se do pole „Výzva“ zapíše: Budování kapacit pro rozvoj škol II a poté se klikne na pole FILTROVAT.