Neformálnímu vzdělávání se věnuje Strategie vzdělávání 2030+ v kapitole 1.8. Neformální vzdělávání a celoživotní učení:
Celoživotní učení zahrnuje tři navzájem propojené složky – formální vzdělávání, neformální vzdělávání a informální učení.
Neformální vzdělávání se odehrává v mnoha různých formách. Od malých individuálních či skupinových aktivit přes vysoce kontextuální standardizované vzdělávací programy, časově omezené či dlouhodobé, implementované do formálního školského systému, nebo naopak programy a volnočasové aktivity zcela oddělené od vzdělávání ve školách. I ty však formální vzdělávání doplňují, neboť skrze neformální vzdělávání se významně posilují klíčové životní kompetence (tzv. life skills), rozvoj charakteru, odpovědnosti, zdravého životního stylu, adaptabilita, odolnost, vytrvalost, komunikace, kreativita, práce v týmu, řešení problémů, poznání silných a slabých stránek apod.
Je důležité, aby v systému neformálního vzdělávání existovala nabídka pestrých, kvalitních a dostupných aktivit organizací, které nabízejí neformální vzdělávání. Významným aktérem této podpory jsou neziskové organizace, které celoročně pracují s mladými lidmi. Význam organizací v neformálním vzdělávání není jen v tom, že přímo pracují s dětmi a mládeží v jejich volném čase a prostřednictvím společných prožitků je vychovávají, ale také v tom, že většinu těchto dětí ovlivní i pro období dospívání a v jejich celoživotním směřování. Tito aktéři přinášejí do vzdělávání to, co je v dnešní době velmi potřebné a žádané a často v oblasti formálního vzdělávání chybí. Je to mj. výchova prožitkem (zážitková pedagogika), výchova k zodpovědnosti za sebe i za druhé, výchova formou přímého kontaktu dětí a mladých lidí s přírodou, výchova k dobrovolnictví, vedení k participaci apod.
Neformální vzdělávání je zaměřeno na rozvoj znalostí, dovedností a schopností v zařízeních zaměstnavatelů, v soukromých vzdělávacích institucích, ve školských zařízeních (např. zájmové vzdělávání, které poskytuje účastníkům naplnění volného času zájmovou činností se zaměřením na různé oblasti), v nestátních neziskových organizacích, v paměťových institucích (zejména knihovnách a muzeích), uměleckých a jiných kulturních institucích, ve science centrech a v dalších organizacích. Do oblasti neformálního vzdělávání lze řadit některé organizované volnočasové aktivity pro děti, mládež i dospělé, jako jsou například kurzy, rekvalifikace, školení a přednášky. Nutnou podmínkou pro realizaci neformálního vzdělávání je účast odborného lektora, učitele, edukátora, trenéra či proškoleného vedoucího. Bez dodatečného uznání příslušným orgánem nebo institucí však zpravidla nevede k získání stupně vzdělání.
Uznávání neformálního vzdělávání
Uznávání neformálního vzdělávání můžeme chápat jako proces, v němž dochází k vnějšímu (školy/zaměstnavatel) i vnitřnímu (individuálnímu) uvědomění a zhodnocení/využití kompetencí a jejich součástí (znalostí, schopností, dovedností, postojů a hodnot) získaných mimo formální vzdělávací systém.
Uznávání je proces, v jehož rámci pověřený subjekt na základě srovnávání s příslušným standardem potvrzuje, že jedinec dosáhl výsledků učení, který sestává z těchto čtyř různých fází:
1) ZJIŠTĚNÍ konkrétních zkušeností jednotlivce prostřednictvím rozhovoru,
2) ZAZNAMENÁNÍ s cílem zviditelnit zkušenosti jednotlivce,
3) formální POSOUZENÍ těchto zkušeností,
4) OSVĚDČENÍ o výsledcích posouzení, jež může vést k osvědčení částečné nebo úplné kvalifikace;
Zdroj: DOPORUČENÍ RADY ze dne 20. prosince 2012 o uznávání neformálního a informálního učení (2012/C 398/01)
V návaznosti na národní projekty podpořené z Operačního programu Vzdělávání a konkurenceschopnost, realizované v letech 2007-2015, byly zpracovány profesní kvalifikace v oblasti neformálního vzdělávání dětí a mládeže, které byly zahrnuty do státem garantovaného systému Národní soustava kvalifikací.
Propojování formálního a neformálního vzdělávání
Propojování formálního a neformálního vzdělávání přináší nové možnosti, metody, techniky, formy a programové oblasti při práci s žáky ve škole, které vedou k osvojování učiva v praxi, současně je jejich významná role při rozvoji kompetencí žáků a proměněn celkového klimatu třídy, případně celé školy.
Projekt OP VVV Budování kapacit pro rozvoj škol II
V letech 2017-2020 byla z Operačního programu výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) v rámci výzvy Budování kapacit pro rozvoj škol II podpořena řada projektů zaměřených speciálně na rozvoj klíčových kompetencí a praktické propojování formálního a neformálního vzdělávání. Jedná se o 351 programů různého tematického zaměření, které mají část pro praktické využití přímo ve vzdělávací činnosti (pracovní sešity, pracovní listy pro děti, manuály pro žáky, základy žákovských portfolií apod.), tak metodickou část. Zároveň každý podrobně zpracovaný program obsahuje zprávu o ověřování. Programy jsou zveřejněny k bezplatnému využití a šíření pod volnou licencí CC v Databázi výstupů OP VVV.
Pro vyhledání programů je potřeba použít pole „Filtry“, po jejichž otevření se do pole „Výzva“ zapíše: Budování kapacit pro rozvoj škol II a poté se klikne na pole FILTROVAT.
Národní pedagogický institut ČR na základě výstupů z tohoto projektu v letech 2020-2023 metodicky podporoval organizace neformálního vzdělávání a školy pro vzájemnou spolupráci a propojování vzdělávacích aktivit – viz projekty
V rámci této podpory zpracoval Metodiky pro školy/ředitele k propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně dalších publikací.
Aktuální výzvy pro oblast neformálního vzdělávání a propojování formálního a neformálního vzdělávání.
Výzva v Operačním programu Jan Amos Komenský (OP JAK): Šablony pro neformální vzdělávání
– projekty zaměřené na podporu rozvoje vzdělávacích aktivit pro děti a mládež v neformálním vzdělávání a propojování formálního a neformálního vzdělávání. Jedná se o projekty zjednodušeného vykazování. Výzva je otevřená, alokace zatím není vyčerpána a příjem žádostí trvá do 30. 8. 2024.
Výzvy odboru pro mládež v oblasti práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace
- výzvy na rok 2024 - jsou již uzavřeny
- výzvy na rok 2025 budou zveřejněny cca začátkem září 2024