Zájmové vzdělávání je nezbytnou součástí školského vzdělávacího systému, která propojuje formální školní výuku s neformálním učením. Nabízí prostor pro rozvoj dovedností, budování hodnot a získávání kompetencí, které přispívají k plnohodnotnému životu jedince ve společnosti i společnosti jako takové.
Legislativní ukotvení
Zájmové vzdělávání je v České republice pevně zakotveno ve školském systému. Vychází ze školského zákona č. 561/2004 Sb. a vyhlášky o zájmovém vzdělávání č. 74/2005 Sb. Na rozdíl od neformálního vzdělávání, které je více spontánní a méně regulované, má zájmové vzdělávání jasnou strukturu, odborné vedení a pravidla financování. Tím se řadí rovnocenně vedle formálního a neformálního vzdělávání, přičemž na něj může být nahlíženo jako na most mezi školním vyučováním a volnočasovými aktivitami.
Unikátnost českého modelu ve světovém kontextu
Česká republika patří mezi několik málo zemí světa, které mají zájmové vzdělávání systémově a legislativně propracované. V jiných státech je tento segment vzdělávání často ponechán neziskovým organizacím nebo soukromému sektoru.
V Německu existují celodenní školy, které nabízejí volnočasové aktivity, ale nemají ekvivalent českých školních družin a klubů. V USA a Velké Británii jsou odpolední aktivity často zpoplatněné a organizované soukromými subjekty. Ve Skandinávii existují komunitní centra podporovaná státem, ale chybí jim napojení na školský systém. Ve Francii zase fungují volnočasová centra tzv. „centres de loisirs“, která však také nejsou součástí formálního vzdělávání.
Naopak v České republice je zájmové vzdělávání dostupné široké veřejnosti a tvoří součást vzdělávacího systému prostřednictvím školních družin, školních klubů a středisek volného času také známých jako domy dětí a mládeže.
Propojení formálního a neformálního vzdělávání
Zájmové vzdělávání přebírá prvky neformálního vzdělávání, jako jsou dobrovolnost, individuální přístup a důraz na osobní zájem. Zároveň však udržuje systematičnost, odborné vedení a propojení se školním prostředím. Díky tomu:
- podporuje rozvoj talentu a kreativity,
- umožňuje experimentování a objevování nových zájmů,
- napomáhá integraci a prevenci sociálního vyloučení,
- poskytuje prostor pro smysluplné trávení volného času,
- podporuje získávání klíčových kompetencí jako jsou kritické myšlení, spolupráce a schopnost učit se celý život,
- posiluje sociální dovednosti a budování vztahů, čímž podporuje zdravou komunikaci, týmovou práci a občanskou angažovanost,
- dává možnost vyzkoušet v řízených podmínkách a za účasti odborného vedení nepřeberné množství zájmových činností,
- rozvíjí mezigenerační dialog.
Dostupnost a široké spektrum aktivit
Zájmové vzdělávání je v ČR podporováno státem, krajskými úřady a obcemi, což zajišťuje jeho finanční dostupnost. Nabízí pravidelné i jednorázové aktivity, tematické kroužky, sportovní činnosti, tábory, exkurze, besedy s odborníky a další formy vzdělávání mimo školní vyučování. Patří sem také školní, žákovské a studentské parlamenty, kroužky zaměřené na mezigenerační dialog či přímá podpora nadaných žáků a studentů.
Smysluplné trávení volného času a prevence rizikového chování
V době digitalizace a rostoucí pasivity dětí a mládeže plní zájmové vzdělávání důležitou roli v prevenci rizikového chování. Nabízí mladým lidem alternativu k nežádoucím formám trávení volného času, aktivizuje je a motivuje k činnosti, přispívá k jejich osobnostnímu a sociálnímu rozvoji tím, že jim nabízí bezpečné a stimulující prostředí, individuální přístup.