Webinářem provázeli Daniela Růžičková, garantka oboru informatika a informační a komunikační technologie z Národního pedagogického institutu, a Ondřej Neumajer, konzultant MŠMT pro digitální vzdělávání.
Na úvod byla představena chystaná revize rámcových vzdělávacích programů v oblasti ICT. Ta bude pro učitele představovat tři hlavní výzvy– být sám digitálně gramotný, být schopen využívat digitální technologie v pedagogickém procesu a být schopen rozvíjet digitální kompetence dětí a žáků. Z mezinárodního srovnání totiž vychází, že digitální kompetence českých učitelů je výrazně podprůměrná.
Proč jsou ale digitální kompetence učitelů tak důležité? Motivací nám je především zlepšit nejen digitální kompetence učitelů, ale i digitální gramotnosti žáků, která jim umožní kriticky a tvořivě využívat technologie nejen při učení, ale i při práci nebo při zapojení do občanského života.
Daniela s Ondřejem pak představili i spektrum podkladů jednak pro potenciální lektory a popularizátory rozvíjení digitálních kompetencí učitelů, ale také nástroje pro samotné učitele, které slouží ke zhodnocení a zmapování vlastních digitálních kompetencí. Webinář se pak věnoval aplikaci „Profil Učitel 21“, což je autoevaluační portál, ve kterém učitel může ohodnotit své vlastní kompetence dle struktury rámce digitálních kompetencí DigCompEdu a poté je odkázán na další zdroje k rozvíjení svých kompetencí.
Na závěr průvodci webinářem připomněli, že Rámec digitálních kompetencí učitele je aktuální, propracovaný, komplexní a lze využít přímo při práci s jednotlivými učiteli nebo i při plánování nabídky vzdělávacích programů realizovaných v rámci dalšího vzdělávání učitelů. Online aplikace „Profil Učitel 21“ pak umožňuje snadné porozumění tomuto rámci i vlastní hodnocení učitelů.
Důležité odkazy:
Záznam webináře:
Prezentace z webináře:
https://docs.google.com/presentation/d/1jpicScNjYJl6cXipx18orQ-vET1m26GkRjkKcC64Tw0/edit?usp=sharing
Aplikace/Portál Profil Učitel:
Aplikace Profil Učitel 21 byla vyvinuta v týmu OP VVV projektu NPI ČR Podpora práce učitelů, který se digitálním dovednostem učitelů a jejich využití při rozvoji základních gramotností žáků (digitální, matematická, čtenářská) dlouhodobě věnuje. V aplikaci nyní najdete také odkazy na podpůrné materiály pro jednotlivé kompetence rámce DigCompEdu. Pokud tým PPUČ upozorníte na zajímavé materiály pro učitele, zvážíme jejich zařazení k jednotlivým kompetencím (pište případně na e-mail ppuc@npicrcz), kde také uvítáme autory a jejich články k tomu, jak s rámcem v praxi vaší školy pracujete.
Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu:
Schválený Rámec digitálních kompetencí učitele
https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele
Článek: Workshop – Jak pracovat s rámcem digitálních kompetencí učitele:
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22351/
Seznam příjemců výzvy ISDV II:
Databáze výstupu projektů Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání: