ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • IPN Q-RAM / Kvalifikační rámec terciárního vzdělávání
    • Univerzita Palackého v Olomouci
    • Vysoké učení technické v Brně

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Vysoké školství ⁄ Projekty MŠMT ⁄ Individuální projekty národní (IPN) ⁄ IPN Q-RAM / Kvalifikační rámec terciárního...

IPN Q-RAM / Kvalifikační rámec terciárního vzdělávání

Základní informace o projektu

Popis

Cílem projektu bylo zastřešit výstupy terciárního vzdělávání prostřednictvím kvalifikačního rámce, který je zároveň kompatibilní s kvalifikačním rámcem v evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání.

Trvání projektu
1. 8. 2009 - 28. 2. 2013

Hlavní odborný garant
doc. RNDr. Petr Kolář, CSc.

Cíle projektu

Projekt vytvořil kvalifikační rámec, který zastřeší výstupy terciárního vzdělávání. Tyto výstupy bylo nutné nejprve obecně definovat, a takto formulovaná očekávání poté promítnout do konkrétních vzdělávacích aktivit. Projekt dále umožnil České republice naplnit závazky, které vyplývají z Bergenského komuniké ministrů zodpovědných za vysoké školství a z Doporučení Evropského parlamentu a Rady EU z 23. 4. 2008.

Cílová skupina

Tvorba národního kvalifikačního rámce a metodika jeho implementace byly zaměřeny na instituce terciárního vzdělávání - vysoké školy, vyšší odborné školy a výzkumné a vývojové instituce. V jejich rámci byli vyškoleni jednotliví zaměstnanci a zástupci akademické obce.

Vytvořený a implementovaný kvalifikační rámec by měl významně přispět ke zkvalitnění a zpřehlednění systému terciárního vzdělávání.

Prospěch z implementace kvalifikačního rámce mají také studenti a zájemci o studium, zástupci praxe, zaměstnavatelé a široká veřejnost. Studentům a uchazečům o studium umožní přehled studijních oborů a vzdělávacích programů s jasně definovanými standardy a výstupy z učení srovnat kvalitu jednotlivých studijních oborů při výběru i průběhu studia. Zaměstnavatelé budou zase schopni lépe identifikovat dovednosti a znalosti absolventů z různých institucí terciárního vzdělávání.

Národní kvalifikační rámec byl vytvářen a pilotně implementován ve spolupráci s Akreditační komisí a Akreditační komisí vyššího odborného vzdělávání.

Klíčové aktivity

KA1 - Vymezení oblastí vzdělávání

Bylo vytvořeno 9 pracovních skupin (PS) vycházejících z široce vymezených oborů vzdělávání ISCED 97. Členy byli experti z vysokých a vyšších odborných škol. Velikost skupin byla navržena tak, aby byly adekvátně pokryty studijní obory. Každá pracovní skupina měla svého předsedu/předsedkyni, kteří vedli jednání PS I a byli zodpovědní za plnění úkolů a zprostředkovávali komunikaci s odborným týmem projektu.

PS v první fázi KA1 prodiskutovaly a vypracovaly finální podobu návrhu národních deskriptorů, kterou následně předložily ke schválení odbornému vedení projektu a následně poradě vedení MŠMT (schváleno v říjnu 2010).

PS dále vymezily podle předem vytvořené metodiky jednotlivé oblasti vzdělání, k nimž přiřadily obsahově si blízké akreditované studijní obory/vzdělávací programy. Soustava oblastí vzdělávání byla výchozím stavem pro KA2.

V rámci KA1 byly na základě výběrových řízení zpracovány dva podkladové analytické materiály, které byly po odevzdání rovněž odborně zpracovány:

  • Srovnávací analýza národních deskriptorů s deskriptory vybraných evropských kvalifikačních rámců
  • Návrh začlenění Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání do národního systému terciárního vzdělávání

Výstupy klíčové aktivity jsou popsány ve vydané publikaci „NKR TV – 1. díl: Národní deskriptory".

KA2 - Vytváření deskriptorů pro oblasti vzdělávání

Klíčová aktivita navázala plynule na KA1. Zůstalo ustaveno devět PS oproti původnímu plánu na jejich restrukturalizaci, protože se osvědčily. Členové PS vypracovali na základě národních deskriptorů a vytvořených oblastí vzdělávání konkrétněji zaměřené deskriptory pro jednotlivé oblasti vzdělávání a dále na základě těchto prací navrhli úpravu soustavy oblastí vzdělávání (sloučení, popř. rozdělení stávajících). Deskriptory oblastí vzdělávání definují výstupy učení společné pro všechny studijní obory/vzdělávací programy spadající do dané oblasti vzdělávání.

Jednotlivé oblasti vzdělávání byly rovněž oponovány Sborem expertů, příp. dalšími oponenty a následně vydány v publikaci „NKR TV – 2. díl: Oblasti vzdělávání".

Původně zamýšlené veřejné zakázky zaměřující se na zahrnutí potřeb zaměstnavatelů byly po rozhodnutí projektového týmu nahrazeny uspořádáním několika workshopů se zaměstnavateli, které se konaly jak pro různé oblasti vzdělávání, tak v různých místech České republiky.

Vytváření deskriptorů oblastí vzdělávání představovalo jednu z nejkomplexnějších aktivit projektu Q-Ram. Do její realizace bylo bezprostředně zapojeno asi sto odborníků, jejichž pestré odborné zázemí odpovídá širokému a rozmanitému spektru oborů v současném terciárním vzdělávání v České republice. Vedle odborných zkušeností přímých spolupracovníků projektu z akademického prostředí byly při přípravě deskriptorů oblastí vzdělávání využity rovněž významné expertní pohledy dalších aktérů, kteří byli do klíčové aktivity zapojeni prostřednictvím Sboru expertů, ale i dalšími formami (např. konzultace s asociacemi děkanů, zástupci České komory architektů, řešiteli projektu Národní soustava kvalifikací, zástupci zaměstnavatelů ve vybraných oblastech vzdělávání atd.). Výsledná podoba deskriptorů oblastí vzdělávání tak vychází vstříc potřebě popsat cíle vysokoškolského vzdělávání jednotnou metodikou založenou na výstupech z učení, ale díky široké konzultaci zároveň přiměřeně respektuje věcná a terminologická specifika jednotlivých akademických disciplín a zohledňuje názory klíčových vnějších aktérů.

KA3 - Tvorba metodiky implementace kvalifikačního rámce

Na začátku této klíčové aktivity došlo k vytipování vhodných studijních oborů/vzdělávacích programů k pilotnímu ověření/implementaci NKR TV. Institucím byly rozeslány dotazníky monitorující zájem o implementaci NKR TV. Jejich vyhodnocení bylo podkladem pro realizaci KA4.

Původně zamýšlená veřejná zakázka na tvorbu Metodiky implementace NKR TV byla nahrazena ustavením tzv. Týmu pro implementaci, jehož členové vytvořili třístupňovou metodiku – národní, institucionální a pro psaní výstupů z učení.

Výsledná metodika byla oponována Sborem expertů, následně upravena a doplněna o zkušenosti jednotlivých institucí zapojených do KA4 a vydána v publikaci s názvem: NKR TV – Zkušenosti a doporučení.

KA4 - Pilotní implementace kvalifikačního rámce

Pilotní implementace byla realizována (na základě dotazníkového šetření, které bylo distribuováno na vysoké a vyšší odborné školy) na 18 institucích (14 vysokých škol, resp. jejich součástech a 4 vyšších odborných školách. Svým profilem pokrývaly celkem 10 oblastí vzdělávání a byly zvoleny tak, že se získaly zkušenosti i z různých krajů a různých institucí.

V rámci pilotní implementace byly vytvořeny na jednotlivých zapojených subjektech zpravidla tříčlenné pracovní týmy (v některých případech se zapojili i další zaměstnanci institucí), které implementovali (a zároveň připomínkovali) vytvořený národní kvalifikační rámec terciárního vzdělávání, a to s ohledem na národní deskriptory i deskriptory jednotlivých oblastí vzdělávání. Metodologickou podporu zaměstnancům na zapojených institucích poskytovali garanti klíčových aktivit projektu a členové Týmu pro implementaci. Všechny týmy implementace zpracovaly a odevzdaly závěrečné zprávy, které přinesly souhrnné informace a umožnily připravit stanovisko k realizaci a dosaženým výstupům.

Pilotní implementace byla vyhodnocena a uzavřena na dvoudenní konferenci. Souhrnně byla etapa pilotní implementace hodnocena pozitivně.

KA5 - Vzdělávání

Vytvořený NKR TV byl prezentován během roku 2012 na vzdělávacích seminářích, kterých se konalo sedm.

Semináře s názvem Metodická podpora implementace kvalifikačního rámce byly určeny pro osoby zodpovědné za koncepci studijních/vzdělávacích programů/oborů na vysokých a vyšších odborných školách (s výjimkou prvního semináře určeného pro vedení škol).

KA6 - Propagace a diseminace výstupů projektu

  • Průřezová aktivita od zahájení do ukončení projektu si kladla za cíl zajistit dostatečné povědomí o průběhu prací a výstupů projektu. Využívala k tomu následující nástroje:
  • Odborné konference
  • Workshopy
  • Vystoupení na oborově orientovaných akcích
  • Vzdělávací semináře
  • Tiskové zprávy
  • Publikace (distribuovány na všechny vyšší odborné školy a rektoráty a děkanáty vysokých škol); přeloženy i do anglického jazyka
  • Odborné články v médiích
  • Webové stránky projektu
  • NKR TV – 1. díl: Národní deskriptory
  • NKR TV – 2. díl: Oblasti vzdělávání
  • NKR TV – 3. díl: Zkušenosti a doporučení
Výstupy projektu

Rozcestník k výstupům, soubor typu docx, (190,28 kB)

Metodické materiály, soubor typu rar, (477,74 kB) 

Oblasti vzdělávání, soubor typu rar, (8,89 MB) 

Publikace, soubor typu rar, (11,52 MB) 

Q-Ram v médiích, soubor typu rar, (2,63 MB)

Nahoru

Navigace v sekci

  • Ukrajina - informace pro oblast VŠ
  • Bezpečnost na vysokých školách
  • Aktuality
  • Strategické materiály
  • Analytické materiály
  • Mezinárodní kontext
  • Režim student
  • Uznávání zahraničního vzdělání
  • Legalizace - vyšší ověření vysokoškolských diplomů a dodatků k diplomům ČR pro zahraničí
  • Přehled vysokých škol v ČR
  • Seznam akreditovaných studijních programů v ČR
  • Národní akreditační úřad pro vysoké školství
  • Legislativa a metodické pokyny pro vysoké školy
  • Poskytovatelé zahraničního vysokoškolského vzdělání na území ČR
  • Financování vysokých škol
  • Národní plán obnovy pro oblast vysokých škol
  • Rozvojové a dotační programy
  • Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem
  • RUV - Registr uměleckých výstupů
  • Studenti, stipendia a podpora studentů
  • Ceny ministra
  • Registry a číselníky, statistika, data
  • Ochrana osobních údajů
  • Projekty MŠMT
    • EUROSTUDENT VIII
    • Šetření DOKTORANDI 2021
    • Impuls II
    • Individuální projekty národní (IPN)
    • EUROSTUDENT VI
    • Impuls
  • Odkazy

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací