Základní informace a dokumenty
Východiskem je Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1724 ze dne 2. října 2018, kterým se zřizuje Jednotná digitální brána pro poskytování přístupu k informacím, postupům a k asistenčním službám a službám pro řešení problémů a kterým se mění nařízení (EU) č. 1024/2012.
Jejím cílem je nabídnout občanům a podnikům snadný přístup k informacím, postupům a asistenčním službám a službám pro řešení problémů tím, že poskytne přístup k online řešením, usnadní vzájemné kontakty mezi občany a podniky na jedné straně a příslušnými orgány na straně druhé a snížit veškerou dodatečnou administrativní zátěž.
Realizátory dopadů Nařízení jsou z velké míry veřejné vysoké školy, finanční prostředky na realizaci dopadů budou čerpány z Národního plánu obnovy, procesně jsou finanční prostředky zajištovány Ministerstvem vnitra vypisujícím výzvu, přičemž MŠMT působí v roli odborného spolupracujícího orgánu.
Dopady Nařízení
Na oblast vysokého školství dopadají povinnosti týkající se:
1) zveřejnění informací uvedených v Příloze I Nařízení v oblasiti "E. Vzdělávání nebo stáž v jiném členském státě", konkrétně pak bodu 1. "vzdělávací systém v jiném členském státě, včetně předškolního vzdělávání a péče, základní vzdělávání, středoškolské vzdělávání, vysokoškolské vzdělávání a vzdělávání dospělých" a
2) realizace funkčních postupů podle Přílohy II Nařízení, konkrétně "Žádost o financování vysokoškolského studia, například formou stipendia a půjčky od veřejného orgánu nebo instituce", "Podání počáteční žádosti o přijetí na veřejnou vysokoškolskou instituci", "Žádost o akademické uznání diplomů, osvědčení či jiných dokladů o studiu nebo kurzech". V listopadu 2021 obdrželo MŠMT dokument specifikující požadavky postupů, viz Aktuální informace níže.
Realizace Dopadů
Informace z Přílohy I Nařízení měly být zveřejněny do 12. 12. 2020, místem zveřejnění je Portál občana.
Funkčnost postupů z Přílohy II Nařízení má být zajištěna do 20. 12. 2023. Funkčností se obecně rozumí celkové online vyřízení postupu občanem členského státu EU s institucí z členského státu EU. Vyřízení postupů bude zajištěno skrze upravené informační systémy vysokých škol, které budou napojeny na národní komunikační bod spojený s dalšími komunikačními body členských států EU, a to skrze technický systém, jehož specifikace nebyla ze strany EU zatím stanovena. Vedle funkčních postupů je ze strany vysokých škol nutné poskytnout uživatelům i dostatečné informace k jejich vyřízení.
Aktuální informace
21. 12. 2021 - Z kraje roku 2022 (přelom ledna a února) proběhne jednáníbmezi MŠMT, MV a veřejnými VŠ ke způsobu
financování SDG a rámcovým požadavkům výzvy, skrze kterou se bude financování SDG zajišťovat.
Jednání proběhne distančně a je určené pro zástupce veřejných vysokých škol. Ty prosíme o vyplnění registračního
formuláře. Registrovaným osobám bude zaslán termín jednání a odkaz.
26. 11. 2021 - MŠMT byl doručen dokument specifikující požadavky na postupy z Přílohy II Nařízení.