Poznámky k novelizaci stipendijních řádů vysokých škol v souvislosti se zavedením sociálních stipendií
I před novelou zákona o vysokých školách (zákon č. 552/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony), která nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2006, měly vysoké školy možnost poskytovat studentům, kteří se ocitli v mimořádně tíživé sociální situaci, stipendia. Novela zákona o vysokých školách však ukládá nově vysokým školám povinnost, aby tato stipendia přiznaly též těm studentům, kteří mají nárok na přídavek na dítě ve zvýšené výměře, tj. jako důsledek sociální situace, kdy příjmy rodiny nepřekračovaly ve sledovaném období 1,1násobek životního minima. Aby tato stipendia (říkejme jim dále jen "sociální stipendia") mohla vysoká škola přiznávat a vyplácet, musí doplnit a upravit svůj stipendijní řád a stanovit v něm, komu student podává žádost o sociální stipendium, popřípadě ve kterých termínech, kdo o žádosti rozhoduje, jak často a jakým způsobem se sociální stipendium vyplácí a další nezbytné podrobnosti. Stipendijní řády schvalují akademické senáty vysokých škol a registruje je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo").
Aby se proces přípravy a projednávání změn stipendijních řádů vysokých škol urychlil a aby bylo možné vyhnout se opakování chyb, které celý proces prodlužují, rozhodli jsme se upozornit na stipendijní řády, které již ministerstvo zaregistrovalo, a také na formulace, které v těchto stipendijních řádech považujeme za zdařilé, popřípadě též na to, co by mohlo být formulováno při příští úpravě i jinak.
První stipendijní řád, ve kterém jsou sociální stipendia, schválil Akademický senát Vysoké školy polytechnické Jihlava (www.vspji.cz) dne 1. února 2006 a ministerstvo jej zaregistrovalo 3. února 2006.
Zahrnuje všechna potřebná ustanovení, která stanoví,
-
že nárok na sociální stipendium má student, kterému byl přiznán přídavek na dítě ve zvýšené výměře podle zvláštního právního předpisu a tento nárok prokáže tím, že k žádosti o sociální stipendium, podané prostřednictvím studijního oddělení, přiloží písemné oznámení o přídavku na dítě vydané úřadem státní sociální podpory; (důležité je uvést, jak a komu student podává žádost, a že nárok prokazuje přiložením dokladu o přídavku na dítě);
-
že student má nárok na sociální stipendium po standardní dobu studia za každý celý kalendářní měsíc, po který splňuje podmínky pro přiznání sociálního stipendia, avšak nárok na sociální stipendium nevzniká za měsíc červenec a srpen; (podle novely zákona o vysokých školách má student nárok na sociální stipendium jen po 10 měsíců v kalendářním roce, proto stipendijní řád musí určit, ve kterých dvou měsících nárok nemá);
-
že sociální stipendium činí měsíčně násobek přídavku na dítě ve zvýšené výměře, který stanoví nařízení vlády; (ve stipendijním řádu je třeba vždy uvést, jak vysoké stipendium bude, anebo jak se určí jeho výše, přičemž v případě sociálního stipendia je nezbytné si uvědomit, že nařízení vlády stanoví jen jeho minimální hranici a že vysoká škola může ve stipendijním řádu stanovit sociální stipendium vyšší);
-
že sociální stipendia se vyplácejí zpravidla za tři měsíce zpětně (období, za které se vyplácí sociální stipendium, je na VŠPJ stejné jako období pro výplatu ubytovacího stipendia, což je z hlediska času a nákladů na bankovní poplatky jistě hospodárné).
Stipendijní řád VŠPJ dále určuje, že žádost o sociální stipendium student podává nejpozději do jednoho měsíce ode dne zápisu do studia, pokud mu nebyl přídavek na dítě ve zvýšené výměře přiznán po zápisu do studia; v tomto případě může podat žádost kdykoliv v průběhu akademického roku. (Stipendijní řády mohou stanovit i jiné termíny nebo nemusí stanovit žádný termín a žádosti může vysoká škola vyřizovat tak, jak dojdou. Vhodné však je si přitom uvědomit, že aktuální "oznámení o přídavku na dítě" vydává úřad státní sociální podpory v měsících září a říjnu, kdy znovu posuzuje, zda nárok na přídavek trvá.)
Protože život je plný změn, má VŠPJ ve Stipendijním řádu ustanovení, že "Nezbytnou náležitostí žádosti o sociální stipendium je závazek studenta informovat neprodleně studijní oddělení o případné změně v přiznání přídavku na dítě". Domníváme se, že při další novelizaci stipendijního řádu by bylo vhodné přesunout je do "Společných ustanovení", aby se týkalo všech stipendií, a namísto pojmu "závazek" použít pojem "povinnost". Ustanovení by pak znělo např. takto: "Student je povinen studijnímu oddělení oznámit změnu rozhodných skutečností pro přiznání stipendia písemně nejpozději do 30 dnů ode dne nastalé skutečnosti."
Na závěr ještě dvě poznámky na okraj:
Některé vysoké školy s ministerstvem konzultují návrhy změn vnitřních předpisů dříve, než je předloží ke schválení akademickým senátům. Výhodou těchto konzultací je, že se předejde legislativním chybám a nadto ministerstvo může upozornit i na vhodnost dalších úprav (např. při konzultacích k zavedení sociálních stipendií doporučujeme jednak v podmínkách ubytovacích stipendií vypustit slova "bez státní příslušnosti" u osob s trvalým pobytem, jednak navrhujeme různá řešení jak je možné zabránit znevýhodnění studentů, kteří podmínku prvního studia nesplňují jen proto, že před zahájením studia byli určitý velmi krátký čas ¦ často pouze několik dnů ¦ formálně zapsáni i v jiném studijním programu).
Zkušenosti ukazují, že pro projednání v akademickém senátu i pro zrychlení procesu registrace je jednodušší napsat nový stipendijní řád a jeho přijetím dosavadní stipendijní řád zrušit, než stávající stipendijní řád změnit.
V Praze dne 7. února 2006
Ing. Josef Beneš, CSc.
ředitel odboru vysokých škol