Vyhlášení výběrového řízenína projekty programu
"Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit" pro rok 2001
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") vyhlašuje program "Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit" (dále jen "program") pro rok 2001, jehož úspěšným účastníkům poskytne - v souladu s § 18 odst. 3 a 4 a § 87 písm. d) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), Dlouhodobým záměrem vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol, vypracovaným ministerstvem, a jeho každoroční aktualizací, článkem 4 bodem 4.1 ukazatelem F písmenem c) "Pravidel pro poskytování dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 210/2000 Sb.", č.j. 28 996/2000-33 ze dne 17.1.2001, a § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) - dotaci ze státního rozpočtu na uskutečňování akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání a na rozvoj vysoké školy."
I. Obecná ustanovení
- Cílem programu je přispět ke zvyšování kvality a funkčnosti jak přípravného, tak i dalšího (celoživotního)
vzdělávání učitelů a dalších pedagogických pracovníků. Cílem programu je rovněž finančně podpořit činnosti vysokých
škol, jež ve svých důsledcích vedou k inovaci učitelských vzdělávacích programů, k přípravě standardu učitelské
kvalifikace a k alespoň dílčímu uspokojení poptávky jak školského managementu, tak širší pedagogické i laické
veřejnosti, po dlouhodobě chybějících vzdělávacích příležitostech.
- Dotace jsou poskytovány z Fondu vzdělávací politiky ministra školství, mládeže a tělovýchovy a musí být využity
pro vzdělávací účely v roce 2001. Na řešení vzdělávacích projektů nelze žádat ani použít finanční prostředky určené
na výzkum a vývoj. Projekty výzkumného nebo vývojového charakteru nebudou zařazeny do výběrového řízení.
- Předložené projekty musí jít prokazatelně nad rámec současného stavu a nad rámec běžné činnosti vysokých škol.
Každý předložený projekt na akreditovaný studijní program nebo program celoživotního vzdělávání musí obsahovat údaje
o typu programu, formě studia, délce studia, o způsobu ukončení studia a údaje kurikulární.
- Ve výběrovém řízení bude zvláštní pozornost věnována projektům uspokojujícím vzdělávací potřeby regionálního
školství v oblasti vysokoškolských akreditovaných studijních programů nebo programů celoživotního vzdělávání.
- Zvláštní podpora bude věnována projektům zaměřeným na kombinovanou formu studia, včetně přípravy nezbytných
specifických multimediálních učebních pomůcek, a vzdělávání akademických pracovníků pro tuto formu studia.
- Pozornost a podpora bude také věnována projektům zaměřeným na vzdělávání akademických pracovníků žadatele v
doktorských studijních programech a na rozvoj těchto programů v rámci spolupráce pedagogických fakult a ostatních
fakult připravujících učitele v příslušném oboru.
- V souvislosti s probíhajícím řízením k prodloužení doby platnosti akreditace studijních programů a jejich
studijních oborů uskutečňovaných na pedagogických fakultách, lze projekty v rámci některých tématických okruhů
zaměřit rovněž na plnění doporučení Akreditační komise a MŠMT ke konkrétním studijním programům.
- Ve zvláště zdůvodněných a opodstatněných případech lze předkládat i projekty, jejichž financování se předpokládá do konce roku 2002. Podmínkou financování v roce 2002 je však předložení požadované zprávy o řešeném projektu k 15.1. 2002 a její úspěšné obhájení.
- II. Platnost programu
Tento program vstupuje v účinnost dnem vyhlášení a platí do odvolání.
- III. Tématické okruhy
Dotaci na řešení projektů programu "Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit" pro rok 2001 lze získat v těchto tématických okruzích:
A/ Tématický okruh "Praxe"
- pedagogické praxe studentů (klinické školy)
Cílem je zkvalitnění pedagogických praxí studentů učitelských studijních programů. Předložené projekty by měly být zaměřeny na:
- vytváření lepšího organizačního zázemí pro pedagogické praxe;
- vytváření lepšího technického zázemí pro praxe;
- seznamování praktikujících studentů nejen s odbornými a metodickými aspekty výuky, ale také s dalšími činnostmi hostitelského pedagogického pracoviště;
- účast zkušených učitelů základních nebo středních škol na výuce didaktik na vysokých školách (tzv. "virtuální klinická škola");
- odměňování učitelů základních a středních škol, na nichž se praxe uskutečňuje.
- potřeby regionálního školství
Cílem je řešení aktuálních problémů regionálního školství vyplývajících z nedostatku kvalifikovaných učitelů. Projekty předložené v tomto tématickém okruhu by měly být především zaměřeny na:
- doplňující pedagogické studium, uskutečňované především distanční nebo kombinovanou formou, pro nabytí pedagogické způsobilosti učitelů (pro jednotlivé stupně škol nebo umožňující změnu stupně), vychovatelů a mistrů odborné výchovy;
- rozšiřující studium pro učitele - v jednotlivých aprobačních předmětech učitelství, speciální pedagogiky, humanitních předmětů, informatiky a odborných předmětů na středních školách;
- studium školského managementu;
- modulární vzdělávání - realizace programů celoživotního vzdělávání zaměřených na získání aprobace pro jakýkoli další stupeň školy.
C/ Tématický okruh "Inovace"
- kurikulární inovace přípravy učitelů
Projekty v tomto tématickém okruhu by měly být zaměřeny na změny způsobu studia a obsahu vzdělávacích programů uskutečňovaných v rámci pregraduálního studia i celoživotního vzdělávání učitelů, zejména na:
- problematiku integrované výuky (skupiny předmětů a posilování mezipředmětových vztahů ve smyslu "Bílé knihy");
- strukturování učitelského vzdělávání ve smyslu Boloňské deklarace, podpořeny budou zejména projekty s cílem vytvořit pilotní studijní program, jichž se bude účastnit více pedagogických fakult nebo pedagogická fakulta ve spolupráci s jinou odbornou fakultou;
- větší využití aktivizujících forem výuky (tj. zaměřených na výcvik dovedností - komunikativních, diagnostických, metodických a jiných - např. převedení části frontální výuky na formy individuali-zované);
- rozvíjení tvořivé práce učitelů v oblasti informačních a komunikačních technologií;
- zkvalitnění výuky v rámci kombinované formy studia - vytváření speciálních učebních pomůcek pro tuto formu studia
- vytvoření modulového vzdělávání - projekty s cílem vytvořit kurikulum doplňujícího studia pro rozšíření aprobace na jakýkoli další stupeň školy.
- vytvoření podmínek pro zvyšování kvalifikace učitelů (např. poskytnutím studijního volna pro dokončení disertační či habilitační práce);
- účast učitelů v mezinárodních (evropských) vzdělávacích programech a projektech, které jsou v zájmu našeho budoucího rovnoprávného postavení v oblasti školství v rámci integrované Evropy a schopnost zpracovávat projekty strukturálních fondů EU pro podmínky školy;
- rozvoj oborových didaktik;
- pedagogiku volného času;
- zdravý životní styl (preventivní programy proti sociálně-patologickým jevům);
- programy celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků středisek volného času.
- problematiku multikulturní výchovy;
- problematiku přípravy učitelů na pomoc žákům a studentům při volbě povolání a vstupu na pracovní trh
Tématický okruh "Jazyk"
- zkvalitnění přípravy učitelů cizích jazyků v intencích "Bílé knihy"
Předkládané projekty by měly být zaměřeny na:
- vytvoření a realizaci doplňujícího studia pro neaprobované učitele cizích jazyků na všech typech škol;
- zkvalitnění přípravy učitelů světových jazyků - angličtiny, němčiny, francouzštiny, ruštiny, španělštiny a italštiny.
- Zvláštní podpora bude věnována projektům zaměřeným na zkvalitnění přípravy absolventů studijních programů zaměřených na málo frekventované cizí jazyky (např. nizozemština, švédština, norština apod.).
IV. Podmínky poskytnutí dotace
Předložené projekty na vzdělávací programy a jiné vzdělávací aktivity v roce 2001 musí být uskutečňovány nad rámec běžné činnosti vysokých škol a především ve prospěch regionálního školství (prioritou je zpřístupnění kvalifikačního studia pro pracovníky v oblasti regionálního školství, tj. studia pro stávající pedagogy dosažitelného pouze studiem v rámci akreditovaných studijních programů nebo programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných vysokými školami. Každý předložený projekt na vzdělávací program či jinou vzdělávací aktivitu roku 2001 musí obsahovat údaje o typu programu, formě studia, délce studia, o způsobu ukončení studia a údaje kurikulární.
O dotaci ve všech tématických okruzích žádá veřejná vysoká škola předložením projektu zpracovaného akademickým pracovníkem, který je v pracovním poměru k vysoké škole ("řešitel") a schváleného děkanem a rektorem. Každý předložený projekt musí být označen názvem tématického okruhu a musí obsahovat:
- vyplněné záhlaví - viz příloha č. 1.
- popis řešení projektu (opatření nad rámec běžné činnosti fakulty, k jejichž financování bude dotace použita),
- předpokládaný podrobný rozpočet projektu (na co bude dotace využita),
- datum a podpis řešitele a jeho závazek, že o realizaci projektu podá zprávu v termínu, který určí děkan,
- datum a podpis děkana, jeho souhlas s projektem a závazek, že poskytne řešiteli institucionální zabezpečení a podá zprávu o realizaci projektu rektorovi a MŠMT do 15. 1. 2002,
- datum a podpis rektora, jeho souhlas s projektem a závazek, že výsledky řešení projektu a majetek získaný při řešení projektu budou využity k rozvoji vysoké školy.
Pokud projekt nebude splňovat uvedené náležitosti, nebude na něj ve výběrovém řízení brán zřetel.
Projekt v tématickém okruhu "Praxe" musí kromě výše uvedeného rovněž obsahovat: počet studentů, kteří jsou povinni absolvovat v roce 2001 pedagogickou praxi, a přehled opatření nad rámec běžné činnosti fakulty, k jejichž financování bude dotace použita (u každého opatření bude uvedena orientační výše nákladů v tis. Kč).
Zprávu o výsledcích realizace projektů programu "Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit" v roce 2001 předloží děkan fakulty prostřednictvím rektora vysoké školy ministerstvu do 15. ledna 2002. Příjemce dotace se zavazuje zajistit, aby zprávy o výsledcích realizace projektů programu a výstupy řešení (studijní plány, příručky, studijní texty, didaktické materiály atd.) byly zveřejněny na webových stránkách vysoké školy po dobu alespoň tří měsíců. Vzhledem k tomu, že jsou k dispozici pouze neinvestiční prostředky, nesmí cena jednoho přístroje či zařízení přesáhnout částku 40 tis. Kč. V rámci programu nemohou řešitelé žádat o finanční dotaci na pořizování nábytku a vydávání učebnic, učebních a metodických textů (autorské honoráře, příprava k tisku, tisk), které jsou určeny k prodeji veřejnosti. Majetek pořízený z dotace na projekty programu musí být pořízen jako majetek veřejné vysoké školy. Použití dotace na nákup knih, CD, videokazet, výukového SW je možné, pokud se stanou součástí knihovního fondu a budou účastníkům vzdělávacích programů půjčovány (nikoliv darovány). Řešitelé mohou žádat v rámci programu o finanční dotaci na odměny, které včetně sociálního a zdravotního pojištění nepřesáhnou 10% celkové požadované částky projektu. Součástí projektu mohou být též případné odměny formou stipendií studentům, kteří se na řešení podílejí; V. Předložení projektů
Vysoké školy předloží projekty Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, odboru vysokých škol, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 - Malá Strana v písemné formě ve třech vyhotoveních do 15.dubna 2001 (rozhodující je razítko pošty).
Na projekty zaslané po stanoveném termínu nebude brán zřetel.
V Praze dne 16. 3. 2001 Eduard Zeman, v.r. ministr
Soubor ke stažení:
100651.doc
(typ: ms-word, velikost: 76288B)