Pedagogické pracovníky v oblasti zájmového vzdělávání definuje zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících. Pedagogickými pracovníky v oblasti zájmového vzdělávání jsou především:
a) Vychovatelé, kteří působí ve školních družinách (ŠD) a školních klubech (ŠK).
b) Pedagogové volného času, kteří působí ve střediscích volného času (SVČ), domech dětí a mládeže (DDM) a dalších zařízeních pro volnočasové aktivity.
Obě profese se podílejí na výchově a vzdělávání dětí a mládeže mimo vyučování, ale jejich působení a náplň práce se liší.
POZICE |
PŮSOBENÍ |
PRÁVNÍ ÚPRAVA |
NÁPLŇ PRÁCE |
Vychovatel |
Školní družiny, školní kluby |
§ 16 zákona o pedagogických pracovnících |
Výchovná činnost v době mimo vyučování, ale v rámci školy; práce s pevnou skupinou dětí. |
Pedagog volného času |
Střediska volného času |
§ 17 zákona o pedagogických pracovnících |
Pravidelné kroužky a kluby, táborová činnost, otevřené programy pro veřejnost, výukové programy; práce s různými skupinami. |
A) VYCHOVATELÉ V ZÁJMOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ (ŠD, ŠK)
• právní rámec: § 16 zákona č. 563/2004 Sb.
Vychovatelé pracují ve školních družinách a školních klubech, které jsou součástí školy a jejich cílem je zajištění výchovné péče o žáky mimo vyučování.
Náplň práce vychovatelů:
- zajišťují pravidelnou výchovnou a rekreační činnost pro žáky školy,
- pracují s pevně danou skupinou dětí, která se účastní družiny/klubu po předem stanovený čas,
- podporují děti v přípravě na vyučování, rozvíjejí jejich sociální a komunikační dovednosti,
- organizují zájmové aktivity, ale v rámci školního prostředí,
- mají vliv na přechod mezi školní výukou a volným časem dětí, podporují jejich relaxaci i rozvoj mimo školní lavice.
Kvalifikační požadavky na vychovatele:
Vychovatel musí splnit jednu z těchto podmínek, tedy mít:
- vysokoškolské vzdělání v oblasti pedagogiky nebo sociální pedagogiky,
- vyšší odborné vzdělání v oboru pedagogika,
- střední vzdělání s maturitou v pedagogickém oboru,
- střední vzdělání s maturitou a studium pedagogiky dle § 22 zákona č. 563/2004 Sb.
Pro specifika a výjimky je nutné nahlédnout do zákona.
B) PEDAGOGOVÉ VOLNÉHO ČASU (SVČ, DDM, SZČ)
• právní rámec: § 17 zákona č. 563/2004 Sb.
Pedagogové volného času působí v zařízeních zájmového vzdělávání, jako jsou střediska volného času nebo domy dětí a mládeže. Zajišťují dětem a mládeži pravidelné zájmové vzdělávání v zájmových útvarech (kroužcích). Na rozdíl od vychovatelů organizují otevřené programy pro veřejnost a pracují s dětmi, které nejsou v jejich péči na denní bázi.
Náplň práce pedagogů volného času:
- organizují pravidelnou a příležitostnou zájmovou činnost, kam patří kroužky, workshopy, soutěže, besedy a podobně,
- během prázdnin organizují příměstské a pobytové tábory různého zaměření,
- pracují s různými věkovými skupinami, od předškolních dětí až po středoškoláky a dospělé,
- realizují otevřené aktivity pro veřejnost, které nejsou vázány na konkrétní školní kolektiv,
- podporují rozvoj talentu a specializovaných dovedností, například v uměleckých, technických a přírodovědných oborech,
- spolupracují s komunitními organizacemi a školami na rozvoji zájmového a neformálního vzdělávání.
K této činnosti pedagogové volného času zajišťují propagaci nabídky zájmových aktivit, provádějí nábor externích pracovníků a jejich mentorování.
Kvalifikační požadavky na pedagoga volného času:
Pedagog volného času musí splnit jednu z těchto podmínek, tedy mít:
- vysokoškolské vzdělání v pedagogických oborech,
- vyšší odborné vzdělání v pedagogickém oboru,
- střední vzdělání s maturitou v pedagogickém oboru,
- střední vzdělání s maturitou a studium pedagogiky dle § 22 zákona č. 563/2004 Sb.
- profesní kvalifikace pro činnost vedoucího volnočasových aktivit dětí podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Pro specifika a výjimky je nutné nahlédnout do zákona.
C) DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ V ZÁJMOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogické profese jsou povinny se dále průběžně vzdělávat. Vychovatelé i pedagogové volného času se mohou dále vzdělávat prostřednictvím:
- studia pedagogiky pro zájmové vzdělávání,
- metodických kurzů zaměřených na práci s dětmi a mládeží,
- školení v oblasti inkluze, talentové výchovy a prevence sociálně-patologických jevů,
- kurzů pořádaných MŠMT, školskými zařízeními a vzdělávacími institucemi.
Pokud je organizace zapojena do Šablon z OP JAK, jsou tam podmínky pro vzdělávání stanoveny samostatně, zpravidla již není nutné, aby byl kurz akreditovaný.