Střediska volného času (SVČ) jsou zastřešujícím názvem pro domy dětí a mládeže (DDM) a stanice zájmových činností (SZČ). Tato školská zařízení tvoří dohromady jedinečnou síť školských zařízení, která hrají klíčovou roli ve vzdělávacím systému tím, že propojují formální a neformální přístupy ve vzdělávání. Na jedné straně jsou legislativně ukotvena, na druhé straně při své činnosti využívají neformální a zážitkové metody učení. Tento unikátní přístup umožňuje SVČ nejen rozvíjet klíčové kompetence účastníků, ale také poskytovat vzdělávací programy, které jsou atraktivní, přístupné všem bez rozdílu a přizpůsobené aktuálním potřebám společnosti.
LEGISLATIVNÍ UKOTVENÍ SVČ
Činnost SVČ se řídí vyhláškou č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, která stanovuje podmínky, za kterých tato zařízení fungují a činnost, kterou mají obsáhnout. Podle této vyhlášky SVČ realizují tyto zájmové aktivity:
- Pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost, která probíhá v zájmových útvarech (např. kroužky, kluby, kurzy).
- Příležitostnou zájmovou činnost, což zahrnuje soutěže, přehlídky, výstavy, sportovní dny, exkurze, soustředění a podobně.
- Táborovou a obdobnou činnost, tedy pobytové a příměstské tábory, tematické soustředění, expedice.
- Osvětovou a vzdělávací činnost, například přednášky, besedy, setkání s odborníky, metodické a vzdělávací programy pro pedagogy či školní kolektivy, ale patří sem také odborné výukové programy pro děti mateřských škol, žáky základních škol a studenty středních škol.
- Individuální práci s talentovanými dětmi a žáky, včetně přípravy na talentové přijímací zkoušky, soutěže, olympiády a odborné programy.
- Otevřenou nabídku spontánních činností, které umožňují účastníkům využívat herní a relaxační zóny, volně přístupné prostory nebo specializované dílny a učebny.
Činnost středisek volného času je mnohem širší, zahrnuje například zřizování specializovaných učeben se zvířaty, realizaci studentských odborných praxí, podporu školních parlamentů, organizování předmětových olympiád a další.
ROLE SVČ VE SPOLEČNOSTI/PRO SPOLEČNOST
Každé středisko je specifické, a to z hlediska materiálního vybavení, zaměření i své nabídky, která vychází z lokálních potřeb a demografické struktury regionu. Tato zařízení nejen vytvářejí podmínky pro aktivní trávení volného času, ale také významně přispívají k:
- Prevenci sociálně-patologických jevů, jako jsou kriminalita mládeže, závislosti či šikana, ale také účast ve skupinách s kriminálním nebo deviantním chováním.
- Podpoře inkluze, zejména u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami nebo dětmi ohroženými sociálním vyloučením. Často se však zapomíná na to, že ve střediscích dochází k tzv. přirozené inkluzi, která probíhá spontánně na základě otevřené a podporující kultury.
- Budování občanských hodnot a participaci mládeže, čímž podporují aktivní zapojení dětí a mladých lidí do komunitního života.
- Přirozenému propojování dětí napříč vzdělávacími stupni (MŠ, ZŠ, SŠ). Smíšené kroužky a volnočasové aktivity v SVČ eliminují problémy s přechody dětí mezi jednotlivými stupni vzdělávání, čímž pomáhají dětem snáze zvládat nové prostředí, trénovat trpělivost, učit se respektu a budovat vztahy mezi mladšími a staršími dětmi.
- Mezigeneračnímu vzdělávání, kdy se v jejich programech setkávají různé věkové skupiny, podporuje se vzájemná interakce mezi dětmi, mládeží, dospělými a často i seniory.
NABÍDKA AKTIVIT, VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY SVČ
Ve střediscích volného času, jakožto ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání, pracují pedagogové volného času, kteří musejí splňovat zákonem stanovenou kvalifikaci. Každé SVČ má zpracovaný školní vzdělávací program, který má přímou vazbu na rámcové vzdělávací programy škol v regionu. Od nich se odvíjí plány práce jednotlivých oddělení, pracovníků. Současně má každý zájmový útvar zpracovaný jasný rámec, který obsahuje vymezení výchovně vzdělávacího cíle, obsah činnosti, definuje očekávané výstupy, metody a formy práce, klíčové kompetence i způsob (kritéria) hodnocení v závěru školního roku. Činnost SVČ navíc kontroluje zřizovatel a Česká školní inspekce. Střediska musejí dodržovat bezpečnostní a požární pravidla i hygienické normy.
Zájmové vzdělávání poskytované SVČ tak není pouhou volnočasovou aktivitou, ale významným vzdělávacím nástrojem, který propojuje výchovné, vzdělávací a preventivní funkce.
Konkrétní nabídku středisek volného času musí každý zájemce vyhledat na příslušných webových stránkách jednotlivých zařízení, obecně však platí:
- Pravidelné zájmové útvary (přírodovědné, technické a technologické, sportovní, jazykové, rukodělné, výtvarné a keramické, taneční, fitness a pohybové, hudební kroužky…).
- Jednorázové a příležitostné akce (taneční soutěže, exkurze v rámci města i mimo něj, přehlídky technické tvořivosti, výlety do přírody, tematické akce pro rodiny s dětmi, soustředění…).
- Programy na rozvoj talentů v oblasti sportu, vědy, techniky, umění či ekologie.
- Specializované vzdělávací programy pro pedagogy, vedoucí zájmových útvarů a odbornou veřejnost. Dále výukové programy různého zaměření pro MŠ, ZŠ a SŠ.
- Otevřené aktivity pro širokou veřejnost, včetně aktivit pro děti s odlišným mateřským jazykem. Může se jednat o otevřené kluby, volně přístupné herny nebo sportoviště.
DOSTUPNOST VZDĚLÁVÁNÍ A FINANCOVÁNÍ SVČ
Na rozdíl od mnoha jiných zemí je zájmové vzdělávání v ČR podporováno státem, krajskými a obecními úřady, což zajišťuje jeho dostupnost široké veřejnosti.
Financování veřejných středisek se řídí vyhláškou č. 310/2018 Sb., o krajských normativech. Více o financování středisek je uvedeno v záložce „financování zájmového vzdělávání“.
STATISTICKÉ ÚDAJE
Podle Statistické ročenky školství – výkonových ukazatelů, bylo ve školním roce 2023/2024 v České republice zřízeno celkem 336 středisek volného času, které realizovaly 30.762 pravidelných zájmových útvarů, do kterých docházelo 238.703 dětí, žáků a studentů a 26.074 ostatních (děti mimo školský systém, dospělí, senioři) účastníků.
Podle Statistické ročenky školství – výkonových ukazatelů, bylo ve školním roce 2022/2023 v České republice zřízeno celkem 334 středisek volného času, které realizovaly 28.777 pravidelných zájmových útvarů, do kterých docházelo 223.414 dětí, žáků a studentů a 25.463 ostatních (děti mimo školský systém, dospělí, senioři) účastníků.