Akreditace rekvalifikačních programů prostřednictvím kombinované a distanční formy vzdělávání – Na základě častých dotazů a nekompletnosti předkládaných žádostí o akreditaci, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy upravilo pokyny k akreditaci rekvalifikačních programů realizovaných prostřednictvím kombinované a distanční formy vzdělávání.
Novinky se týkají zejména bodů č. 7), 8), 10) a 12), které naleznete v níže přiložených dokumentech.
Na základě potřeb zaměstnavatelů a měnícího se trhu vzdělávání, akredituje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jak rekvalifikační kurzy realizované presenční formou, tak rekvalifikační kurzy realizované prostřednictvím kombinované nebo distanční formy vzdělávání. Každá forma vzdělávání má svá specifika a pravidla, která je potřeba dodržovat.
Rekvalifikační vzdělávací programy jsou určeny především pro občany, kteří hledají nové uplatnění na trhu práce. Řada z těchto osob je v evidenci uchazečů o zaměstnání na Úřadech práce. Cílem rekvalifikačního vzdělávání je nejen získání znalostí a dovedností potřebných pro novou profesi, ale sleduje i psychickou a motivační pomoc. To znamená zajištění společenského kontaktu, eliminace společenské izolovanosti, vzájemná pomoci při zajišťování uplatnění atp.
V návaznosti na nejčastější cílové skupiny, se kterými jako vzdělávací zařízení spolupracujete, si můžete podat žádost o akreditaci jiné než prezenční formy vzdělávání. Při podávání žádostí o akreditaci, je však nutné počítat i s tím, že uchazeči evidovaní na Úřadech práce nemusí mít dostatečné materiálně-technické vybavení nebo být dostatečně technicky vzdělaní na to, aby byli schopni zvládnout jinou formu výuky, než prezenční.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy předpokládá, že jinou, než prezenční formu výuky budou používat pouze zkušení vzdělavatelé. Pro akreditaci jiné, než prezenční formy výuky je potřeba doložit zpracované vlastní studijní materiály nebo poskytnout přístup do on-line prostředí, ve kterém výuka probíhá.
Prezenční formou výuky se rozumí klasická výuka, která probíhá za přímé účasti všech účastníků kurzu i lektorů (v jeden čas na jednom místě). Standardními metodami této formy výuky je kombinace přednášek, procvičování, praktická výuky apod. Pokud žádáte o prezenční formu výuky, zašlete na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy žádost o akreditaci vyplněnou dle pokynů k vyplnění žádosti.
Distanční formou výuky se rozumí výuka, při které výuka všech předmětů probíhá „na dálku“. Účastníci kurzu se tedy buď vzdělávají sami ze studijních materiálů nebo v on-line prostředí (buď synchronní, nebo asynchronní formou). Touto formou výuky není možné realizovat vzdělávací programy, při kterých probíhá jakákoliv praktická výuka, neboť praktickou výuku není možné realizovat distančně (např. řemeslné činnosti). Pokud žádáte o distanční formu výuky, zašlete na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy žádost o akreditaci vyplněnou dle pokynů k vyplnění žádosti a pokynů uvedených níže.
Kombinovanou formou výuky se rozumí výuka, při které dochází ke kombinaci prezenční a distanční formy výuky. Některé předměty tedy probíhají prezenčně (např. praktická výuka, kdy účastníci dochází osobně na praxi) a některé předměty probíhají distančně (např. teoretické předměty, které se účastníci učí ze studijních materiálů či z webinářů). Pokud žádáte o kombinovanou formu výuky, zašlete na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy žádost o akreditaci vyplněnou dle pokynů k vyplnění žádosti a pokynů uvedených níže.
REKVALIFIKACE
DISTANČNÍ FORMOU 1.10.2024.docx (31,73 KB)
REKVALIFIKACE
KOMBINOVANOU FORMOU 1.10.2024.docx (33,95 KB)
UKÁZKOVÝ STUDIJNÍ MATERIÁL PRO POTŘEBY AKREDITACE REKVALIFIKAČNÍCH PROGRAMŮ MŠMT.doc (149,50 KB)