Tento dokument je společnou vizí pro kvalitu přípravy učitelů a má sloužit k dalšímu zkvalitňování přípravy učitelů v České republice. Právě jasnější vize usnadní a posílí spolupráci mezi ministerstvem, fakultami připravujícími učitele, školami regionálního školství i dalšími aktéry, kteří jsou zapojeni do přípravy budoucích učitelů. Dokument má být využíván také formativně přímo ve výuce budoucích učitelů, ať už na fakultě nebo ve školách během pedagogických praxí, kdy s ním mohou pracovat provázející učitelé. Rámec slouží také k podpoře začínajících učitelů v průběhu adaptačního období, kdy spolupracují s uvádějícím učitelem.
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství popisuje 18 profesních kompetencí, které rozděluje do 6 oblastí.
Dne 3. 3. 2023 byla zveřejněna verze Rámce k veřejnému připomínkování, které probíhalo do 16. 4. 2023. Bylo obdrženo a zpracováno 241 věcných připomínek k 122 tématům celkem od 59 institucí nebo jednotlivců. Děkujeme všem, kdo se do připomínkování tohoto důležitého dokumentu zapojili, a pomohli jej tak dále zkvalitnit. Způsob zapracování připomínek shrnuje tento dokument.
Finální podobu Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství schválila porada vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dne 3. října 2023.
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - plná verze
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - stručný přehled
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství - kartičky
Metodické doporučení k implementaci
KRAAU
Oborově specifické kompetenční rámce
Jednotlivé oborově specifické kompetenční rámce (OSKR) tvoří přílohy Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KRAAU). OSKR konkretizují oblast 1 KRAAU (Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním) a pro ostatní oblasti KRAAU uvádějí příklady toho, jak jsou jednotlivé kompetence naplňovány ve výuce konkrétního oboru/předmětu. Každý rámec vznikl jako výstup projektu z výzvy OP JAK na některé z vysokých škol připravujících učitele a učitelky. Na tvorbě se podílely tvůrčí týmy oborových expertů, vysokoškolských vzdělavatelů, provázejících učitelů i studentů učitelství z celé České republiky. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tvorbu OSKR v letech 2023–2025 koordinovalo a pravidelně organizovalo setkání garantů tvorby OSKR. Finální verze OSKR, které získaly potvrzení MŠMT o souladu s obecným KRAAU, jsou zde zveřejněny k oficiálnímu využití.
Národní konference k přípravě učitelů a učitelek
Národní konference k přípravě učitelů a učitelek je každoroční setkání, které propojuje akademickou obec, státní správu, školy a další partnery usilující o rozvoj kvalitní přípravy učitelů a učitelek v České republice.
MŠMT ji pořádá jako otevřený a partnerský prostor pro sdílení inspirace, dat, zkušeností, nástrojů podpory i vizí dalšího směřování. Cílem konference je posilovat kulturu spolupráce a profesního učení všech, kdo se na přípravě budoucích učitelů a učitelek podílejí, a podporovat společné hledání cest, jak v reformě přípravy učitelů a učitelek nejlépe pokračovat.
Každý ročník nabízí tematicky strukturovaný program zaměřený na implementaci Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KRAAU), který sleduje vývoj reformy od systémové úrovně přes vysokoškolskou přípravu až po praxi ve školách. Diskuse, panelové vstupy a příklady z praxe propojují pohledy akademiků, výzkumníků, vedení fakult, učitelů i studentů učitelství.
1. ročník – 2023
https://edu.gov.cz/1-rocnik-narodni-konference-k-priprave-ucitelu-a-ucitelek-13-10-2024/
2. ročník – 2024
https://edu.gov.cz/narodni-konference-k-priprave-ucitelu-a-ucitelek-28-11-2024/
3. ročník – 2025
https://edu.gov.cz/3-rocnik-narodni-konference-k-priprave-ucitelu-a-ucitelek-20-11-2025/
Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů
Ministerstvo s fakultami připravujícími učitele také každý rok vyhodnocuje pomocí dotazníkového šetření s názvem Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů, do jaké míry se daří připravovat studenty učitelství v souladu s Rámcem. Fakulty připravující učitele i ministerstvo tak získávají důležitou zpětnou vazbu.
Infografika Národní šetření kompetencí začínajících učitelů 2023
Národní šetření učitelských kompetencí_Report 2023
Národní šetření učitelských kompetencí_Report 2024
Šetření "Kdo se hlásí do studia pedagogiky pro učitele/ky 2. stupně ZŠ a učitele/ky SŠ"
V souvislosti s proměnou kvalifikačního studia pedagogiky ministerstvo ve spolupráci s poskytovateli těchto studií zjišťuje, jak studium vnímají jeho účastníci a účastnice. Šetření se zaměřuje na jejich motivace a na sebehodnocení ve vybraných učitelských kompetencích, a to na začátku a na konci studia.
Kdo se hlásí do studia pedagogiky pro učitele/ky 2. stupně ZŠ a učitele/ky SŠ (report z 1. vlny sběru dat; listopad 2024 - leden 2025)
