Současnému dynamickému vývoji světa je nutné přizpůsobit obsah, metody i formy vzdělávání. Smyslem změny obsahu a rozsahu učiva je podpořit schopnost žáků k hlubšímu porozumění problémům v širších souvislostech a k aplikaci znalostí v reálných situacích. Proto budou revidovány jednotlivé vzdělávacích programy. V oblasti inovací ve vzdělávání bude vhodné například víc zohlednit edukační programy paměťových a kulturních institucí nebo institucí poskytujících environmentální a badatelské vzdělávání, a více využívat prvky místně zakotveného učení či venkovní výuku.
K vnitřní motivaci žáků pro vzdělávání má přispět posuzování osvojených znalostí formativním hodnocením a také systematická práce s chybou coby běžnou součástí procesu učení. Větší využívání digitálních technologií ve vzdělávání by mělo podpořit rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnost žáků.
S ohledem na měnící se společenský vývoj je vhodné věnovat se i občanskému vzdělávání pro život v demokratické společnosti, tj. vzdělávání k zastávání demokratických postojů a ochraně lidských práv, k respektu a toleranci, kritickému myšlení, mediální gramotnosti a k aktivnímu zájmu o věci veřejné. Důraz má být ve školách dále kladen na vytváření bezpečného prostředí, prevenci rizikového chování a duševní pohodu žáků i pedagogů.
Ve středním vzdělávání je třeba posilovat společné prvky všeobecného základu a rozvoj klíčových kompetencí žáků nejen pro jejich uplatnění na trhu práce. V oblasti odborného vzdělávání bude nejdůležitějším cílem inovace oborové soustavy a přehodnocení zejména příliš úzké profilace některých oborů. V rychle se měnícím světe roste také význam celoživotního učení. Děti, žáky a studenty je nezbytné připravovat na skutečnost, že se budou vzdělávat průběžně po celý svůj život. Proto je v této souvislosti vhodné podporovat u nich i učení mimo školu, neformální a zájmové.
SL1.1 Proměna obsahu, metod a forem vzdělávání
- Provést revizi vzdělávacích programů
- Zajistit podporu implementaci revidovaného kurikula
- Posílit kompetenční přístup ve vzdělávání
- Podpořit individualizaci vzdělávání
SL1.2 Inovace ve vzdělávání
- Vytvořit podmínky umožňující inovace
- Podpořit inovace a šíření dobré praxe
- Podpořit principy sdílení
SL1.3 Hodnocení ve vzdělávání
- Zavést ověřování dosahování výstupů v uzlových bodech
- Změnit koncept jednotné přijímací zkoušky
- Změnit koncept maturitní zkoušky
SL1.4 Digitální vzdělávání
- Zajistit podporu digitální gramotnosti všech žáků
- Podpořit digitální kompetence všech pedagogů
- Snižování nerovností a prevence digitální propasti
SL1.5 Občanské vzdělávání
- Promítnout principy udržitelného rozvoje do vzdělávání
- Podpořit rozvoj občanských kompetencí
SL1.6 Bezpečné prostředí ve školách, rozvoj participace a autonomie
- Zajistit, aby RVP kladly důraz na rozvoj osobních a sociálních kompetencí napříč kurikulem
- Posílit princip participace a autonomie žáků ve školách
SL1.7 Odborné vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách
- Inovovat oborovou soustavu středního a vyššího odborného vzdělávání
- Revidovat rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání
- Upravit podmínky pro získání profesní kvalifikace a dosažení stupně vzdělání
- Posílit kariérové poradenství, spolupráci se zaměstnavateli, resorty a dalšími partnery
SL1.8 Neformální vzdělávání a celoživotní učení
- Rozvoj kompetencí pro celoživotní učení
- Podpora dalšího vzdělávání
- Podpora organizací a aktivit v neformálním vzdělávání
- Propojování různých forem vzdělávání
Jak probíhala příprava SL1
Příprava proběhla v letech 2019 a 2020 (garantem tématu byl Radko Sáblík)
Základní diskutované oblasti a nástroje strategické linie, které vyplynuly z kulatých stolů a diskuzí expertní skupiny
- Rovný přístup ke vzdělání pro všechny
- Proměna obsahu vzdělávání
- Úprava hodnocení vzdělávacích procesů a vzdělávacích výsledků
- Podpora vzdělávacích inovací a jejich ověřování
- Využití potenciálu mimoškolního a neformálního vzdělávání a perspektiva celoživotního učení