ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
    • Pracovní porada k problematice prevence, speciálního vzdělávání, pedagogicko-psychologického poradenství a inkluze ve vzdělávání

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Školství v ČR ⁄ Strategické a koncepční dokumenty ⁄ Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ⁄ SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání

Současnému dynamickému vývoji světa je nutné přizpůsobit obsah, metody i formy vzdělávání. Smyslem změny obsahu a rozsahu učiva je podpořit schopnost žáků k hlubšímu porozumění problémům v širších souvislostech a k aplikaci znalostí v reálných situacích. Proto budou revidovány jednotlivé vzdělávacích programy. V oblasti inovací ve vzdělávání bude vhodné například víc zohlednit edukační programy paměťových a kulturních institucí nebo institucí poskytujících environmentální a badatelské vzdělávání, a více využívat prvky místně zakotveného učení či venkovní výuku.

K vnitřní motivaci žáků pro vzdělávání má přispět posuzování osvojených znalostí formativním hodnocením a také systematická práce s chybou coby běžnou součástí procesu učení. Větší využívání digitálních technologií ve vzdělávání by mělo podpořit rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnost žáků.

S ohledem na měnící se společenský vývoj je vhodné věnovat se i občanskému vzdělávání pro život v demokratické společnosti, tj. vzdělávání k zastávání demokratických postojů a ochraně lidských práv, k respektu a toleranci, kritickému myšlení, mediální gramotnosti a k aktivnímu zájmu o věci veřejné. Důraz má být ve školách dále kladen na vytváření bezpečného prostředí, prevenci rizikového chování a duševní pohodu žáků i pedagogů.

Ve středním vzdělávání je třeba posilovat společné prvky všeobecného základu a rozvoj klíčových kompetencí žáků nejen pro jejich uplatnění na trhu práce. V oblasti odborného vzdělávání bude nejdůležitějším cílem inovace oborové soustavy a přehodnocení zejména příliš úzké profilace některých oborů. V rychle se měnícím světe roste také význam celoživotního učení. Děti, žáky a studenty je nezbytné připravovat na skutečnost, že se budou vzdělávat průběžně po celý svůj život. Proto je v této souvislosti vhodné podporovat u nich i učení mimo školu, neformální a zájmové.

SL1.1 Proměna obsahu, metod a forem vzdělávání

  • Provést revizi vzdělávacích programů
  • Zajistit podporu implementaci revidovaného kurikula
  • Posílit kompetenční přístup ve vzdělávání
  • Podpořit individualizaci vzdělávání

SL1.2 Inovace ve vzdělávání

  • Vytvořit podmínky umožňující inovace
  • Podpořit inovace a šíření dobré praxe
  • Podpořit principy sdílení

SL1.3 Hodnocení ve vzdělávání

  • Zavést ověřování dosahování výstupů v uzlových bodech
  • Změnit koncept jednotné přijímací zkoušky
  • Změnit koncept maturitní zkoušky

SL1.4 Digitální vzdělávání

  • Zajistit podporu digitální gramotnosti všech žáků
  • Podpořit digitální kompetence všech pedagogů
  • Snižování nerovností a prevence digitální propasti

SL1.5 Občanské vzdělávání

  • Promítnout principy udržitelného rozvoje do vzdělávání
  • Podpořit rozvoj občanských kompetencí

SL1.6 Bezpečné prostředí ve školách, rozvoj participace a autonomie

  • Zajistit, aby RVP kladly důraz na rozvoj osobních a sociálních kompetencí napříč kurikulem
  • Posílit princip participace a autonomie žáků ve školách

SL1.7 Odborné vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách

  • Inovovat oborovou soustavu středního a vyššího odborného vzdělávání
  • Revidovat rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání
  • Upravit podmínky pro získání profesní kvalifikace a dosažení stupně vzdělání
  • Posílit kariérové poradenství, spolupráci se zaměstnavateli, resorty a dalšími partnery

SL1.8 Neformální vzdělávání a celoživotní učení

  • Rozvoj kompetencí pro celoživotní učení
  • Podpora dalšího vzdělávání
  • Podpora organizací a aktivit v neformálním vzdělávání
  • Propojování různých forem vzdělávání

Jak probíhala příprava SL1


Příprava proběhla v letech 2019 a 2020 (garantem tématu byl Radko Sáblík)

Vstupy: Zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život 

Základní diskutované oblasti a nástroje strategické linie, které vyplynuly z kulatých stolů a diskuzí expertní skupiny

- Rovný přístup ke vzdělání pro všechny

- Proměna obsahu vzdělávání

- Úprava hodnocení vzdělávacích procesů a vzdělávacích výsledků

- Podpora vzdělávacích inovací a jejich ověřování

- Využití potenciálu mimoškolního a neformálního vzdělávání a perspektiva celoživotního učení

Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Strategické a koncepční dokumenty
    • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
      • Strategický cíl 1 - Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život
      • Strategický cíl 2 - Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů
      • SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
      • SL2 - Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání
      • SL3 - Podpora pedagogických pracovníků
      • SL4 - Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce
      • SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho stability
      • Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
      • Příprava Strategie 2030+
    • Dlouhodobé záměry ČR
    • Mládež v pohybu a ve zdraví 2024-2028
    • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
    • Strategie vzdělávací politiky 2020
    • Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělání v ČR 2002
    • Ostatní koncepční dokumenty do roku 2015
  • Soubory pedagogicko-organizačních informací
  • Statistika školství
  • Ekonomika školství
  • IPs projekty z OP JAK
  • Jazykové vzdělávání, ECML
  • Státní maturita
  • Vzdělávací soustava
  • Jednoleté kurzy cizích jazyků
  • Rozcestník školských portálů
  • Doklady o vzdělání - vysvědčení, výuční listy a diplomy (mimo dokladů z VŠ)
  • Posuzování zahraničního středoškolského studia pro zdravotní a sociální účely
  • Uznání zahraničního vzdělání (s výjimkou VŠ)
  • Legalizace – ověření dokladů o vzdělání v ČR pro zahraničí (mimo dokladů z VŠ)
  • Europass ČR
  • Prevence rizikového chování

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací