Základním východiskem pro posílení rovného přístupu ke vzdělávání je zajištění srovnatelné a vysoce kvalitní výuky ve všech školách. To přinese spravedlivé šance na dostupné kvalitní vzdělání pro každého občana bez rozdílu. V současnosti se však míra nerovností v českém vzdělávání zvyšuje.
Velká nerovnost a předčasná selektivita v základním školství má zřejmý dopad také na střední a vysokoškolské vzdělávání. Brzké rozřazování žáků do různých vzdělávacích drah (ZŠ, gymnázia, výběrové školy) vede k dlouhodobě nepříznivým důsledkům pro celou společnost.
Proto je důležité přijmout opatření omezující vnější diferenciaci školství (např. vysokou míru odchodů na víceletá gymnázia nebo rozdělování žáků do tříd dle dosahovaných výsledků). A nezbytné je také zaměřit se na opatření posilující předškolní přípravu dětí ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí, která je u nich zásadní pro úspěšné zvládnutí dalších stupňů vzdělání. Právě v těchto případech má významný vliv zapojení rodin do spolupráce se školou.
SL2.1 Omezení vnější diferenciace školství
- Zvýšit kvalitu výuky na 2. stupni ZŠ
- Omezit vnější diferenciaci vzdělávacích cest
SL2.2 Disparity a segregace
- Omezovat regionální disparity v kvalitě vzdělávání
- Odstraňovat socioekonomické bariéry
- Omezit segregační tendence ve školství
SL2.3 Case management a meziresortní spolupráce
- Posílit case management a meziresortní spolupráci v práci s rizikovými rodinami a znevýhodněnými dětmi