ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator
Skoč na obsah Skoč na navigaci

MŠMT ČR MŠMT ČR

Navigace

  • Ministerstvo
    • Základní informace
    • Služby veřejnosti
    • Legislativa
    • Hospodaření resortu
    • Kariéra na MŠMT
    • Pro novináře
    • Ceny MŠMT
    • Genderová rovnost
    • Archiv
  • Vzdělávání
    • Školství v ČR
    • Pedagogičtí pracovníci a pracovnice
    • Společné vzdělávání
    • Předškolní vzdělávání
    • Základní a základní umělecké vzdělávání
    • Střední vzdělávání
    • Vyšší odborné vzdělávání
    • Vysoké školství
    • Spec.vzděl., prevence, inst. vých.
    • Školní stravování
    • Další vzdělávání
    • Školský rejstřík
    • Organizace školního roku
  • Mládež
    • Aktuality
    • Politika mládeže
    • Mládež v pohybu a ve zdraví
    • Finanční podpora
    • Neformální a zájmové vzdělávání
    • Mezinárodní spolupráce
    • Letní tábory
    • Odkazy
    • Kontakty
    • Archiv
  • Sport
    • Kontakty
    • Národní rada pro sport
    • Dokumenty
    • Akreditace - změna od 1. 1. 2020
    • Antidoping
    • Sport
    • Neinvestiční dotace
    • Investiční dotace
    • ARCHIV
  • Výzkum a vývoj
    • BEZPEČNOST VÝZKUMU
    • Aktuality
    • Dokumenty a legislativní předpisy
    • Podpora výzkumu a vývoje
    • Mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji
    • Evropský výzkumný prostor
    • Projekty sdílených činností
    • Veřejné rejstříky, registry a seznamy
    • Ceny ministra ve VaVaI
    • Ostatní
  • EU a zahraničí
    • Pomoc Ukrajině
    • Stipendijní pobyty v zahraničí
    • Financování - výzvy a peněžní dary
    • Uznávání kvalifikací a vzdělání v EU
    • Rada EU
    • Erasmus+ a Evropský sbor solidarity
    • Evropský prostor pro vzdělávání
    • Evropské školy
    • Další aktivity v oblasti politik EU
    • Studium cizinců v České republice
    • Mezinárodní smlouvy, organizace a sankce
    • Češi v zahraničí, lektoráty a krajané
    • Jazykové vzdělávání a další mezinárodní projekty
    • Archiv
  • Fondy EU
    • Národní plán obnovy
    • OP JAK (2021-2027)
    • OP VVV (2014-2020)
    • OP VaVpI (2007-2013)
    • OP VK (2007-2013)
  • Marwel seznam

    Moje menu

    Přidat stránku pod názvem:

    Naposledy čtené články

    • SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho stability

Vyhledávání

Přihlášení   Registrace
x


Poslat heslo

Přepínání jazyků

Výběr jazyka englishEN
Titulní stránka ⁄ Vzdělávání ⁄ Školství v ČR ⁄ Strategické a koncepční dokumenty ⁄ Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ⁄ SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho...
Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho stability

Vzdělávací systém v České republice se do roku 2017 vyznačoval trvale vysokou mírou podfinancování, a to jak z hlediska mezinárodního srovnání výdajů na školství v zemích OECD, tak z pohledu srovnání vládních výdajů na oblast školství nebo srovnání výdajů na žáka či studenta.

Podfinancování se negativně projevilo v zaostávání platů učitelů, což snižuje atraktivitu učitelského povolání a přispívá ke stárnutí učitelských sborů. A vedlo také ke zvyšování sociálních nerovností na jednotlivých stupních škol.

Pro naplnění vytyčených strategických cílů je tedy nezbytné posílit financování vzdělávacího systému.

SL5.1 Zajištění financování v rámci jednotlivých strategických linií

  • Posílit financování v oblasti proměny obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
  • Posílit financování v oblasti snižování nerovností
  • Posílit financování v oblasti podpory pedagogických pracovníků
  • Posílit financování v oblasti řízení vzdělávacího systému

 

Jak probíhala příprava SL5


Příprava proběhla v letech 2019 a 2020 (garantem tématu byl Jakub Fischer)

19. 6. 2019 - Praha - interní kulatý stůl s pozvanými aktéry konaný v prostorách VŠE.

26. 6. 2019 - Praha - kulatý stůl na téma financí ve vzdělávání pořádáný na VŠE od 13:00 do 15:00 hod, místnost RB209 v Rajské budově nám. W. Churchilla 1938/4, 130 67 Praha 3 – Žižkov. Pozvánku naleznete zde. Zápis je k dispozici zde. Dále je k dispozici prezentace prof. Fishera, která vymezuje základní směr úvah k obsahu strategie linie. K dispozici je rovněž prezentace vedoucího Katedry ekonomické statistiky Petra Mazoucha Analýza mezd učitelů v kontextu ostatních profesí a prezentace výzkumnice Jany Krajčové Kvalita práce učitelů, vzdělanost, ekonomický růst a budoucí prosperita České republiky.

Vybrané teze a vymezení SL4 k další diskuzi, které byly představeny na veřejném kulatém stole na VŠE - 26. 6. 2019 (vše zde)

Kontext strategické linie 4 „Zvýšit financování a posílit jeho stabilitu“

• Součást připravovaného dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky 2030+

• 2 strategické cíle („čeho chceme dosáhnout“)
• Zaměřit vzdělávání více na získání kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život
•Snížit vzdělanostní nerovnosti a zvýšit spravedlnost v přístupu ke vzdělání
•4 strategické linie („jak toho chceme dosáhnout“)
•Proměnit obsah a způsob vzdělávání
•Podpořit učitele, ředitele a další pracovníky ve vzdělávání
•Zvýšit odborné kapacity, důvěru a vzájemnou spolupráci
•Zvýšit financování a zajistit jeho stabilitu
•SL4 je v uvedeném kontextu primárně podpůrnou strategickou linií.
Zdůvodnění strategické linie
• Celkové výdaje na školství v ČR 3,8 % HDP
• Celkové výdaje na školství v OECD 5,0 % HDP
• Nižší podíl výdajů na školství byl pouze v Irsku, Maďarsku a Lucembursku.
• Nižší podíl výdajů na primární, sekundární a postsekundární vzdělávání byl pouze v Litvě.
• Výdaje na školství v ČR 7,8 % vládních výdajů
•Výdaje na školství v OECD 11,1 % vládních výdajů
• 43 % učitelů v primárním a sekundárním vzdělávání je v ČR starších 50 let (průměr OECD 34 %).
• V ČR 19 studentů na jednoho učitele v terciárním vzdělávání.
• V OECD 15 studentů na jednoho učitele v terciárním vzdělávání.
• V ČR neexistuje systém finanční pomoci studentům. Téměř jedinými zdroji pokrytí nákladů na studium a životních nákladů jsou zdroje od rodičů či partnera a zdroje ze zaměstnání. Roční sociální stipendium činí 33.400 Kč, pobírá jej kolem 1.000 studentů. Podrobnější srovnání bude možné provést na základě dat z EUROSTUDENTa VII (2019).
• V ČR je velmi nízká míra propojení datových zdrojů.
Navržená hlavní opatření SL4 – k diskusi v rámci dnešního kulatého stolu 
• Dosáhnout nejpozději v roce 2030 celkového financování vzdělávacího systému na úrovni průměru zemí OECD.
• Změnit strukturu způsobu financování, cíleně podpořit strategické priority a potřeby v oblasti vzdělávání.
• Zvýšit transparentnost, stabilitu a předvídatelnost systému pro všechny úrovně řízení vzdělávacího systému.

díky tomu

• Podstatně zlepšit odměňování učitelů; v RgŠ lze v návaznosti na růst objemu prostředků na platy uvažovat o nárůstu podílu netarifní složky na úroveň obvyklou u vysokoškolsky vzdělaných osob v platové sféře.
• Uvolnit učitelům prostor od administrativních povinností; cíleně, ale systémově (bez EU peněz) podpořit poradenské pozice ve školách (školní psycholog, speciální pedagog); cíleně podpořit uvádějící učitele; podpořit práci s žáky a studenty se specifickými potřebami včetně nadaných studentů atd.
Další opatření:
• Zavést systém finanční podpory studentům (aniž by se jednalo o první krok k zavedení školného).
• Výrazněji podporovat nadané žáky a studenty.
• Vyřešit otázku financování zařízení poskytujících služby studentům (koleje).
• Vyřešit postavení studentů doktorského studia.
• Posílit rozhodování založené na datech (zlepšit možnost propojení datových zdrojů).

 

Předchozí kapitola Zpět na obsah Následující kapitola

Nahoru

Navigace v sekci

  • Strategické a koncepční dokumenty
    • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
      • Strategický cíl 1 - Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život
      • Strategický cíl 2 - Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů
      • SL1 - Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání
      • SL2 - Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělávání
      • SL3 - Podpora pedagogických pracovníků
      • SL4 - Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce
      • SL5 - Zvýšení financování a zajištění jeho stability
      • Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
      • Příprava Strategie 2030+
    • Dlouhodobé záměry ČR
    • Mládež v pohybu a ve zdraví 2024-2028
    • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
    • Strategie vzdělávací politiky 2020
    • Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělání v ČR 2002
    • Ostatní koncepční dokumenty do roku 2015
  • Soubory pedagogicko-organizačních informací
  • Statistika školství
  • Ekonomika školství
  • IPs projekty z OP JAK
  • Jazykové vzdělávání, ECML
  • Státní maturita
  • Vzdělávací soustava
  • Jednoleté kurzy cizích jazyků
  • Rozcestník školských portálů
  • Doklady o vzdělání - vysvědčení, výuční listy a diplomy (mimo dokladů z VŠ)
  • Posuzování zahraničního středoškolského studia pro zdravotní a sociální účely
  • Uznání zahraničního vzdělání (s výjimkou VŠ)
  • Legalizace – ověření dokladů o vzdělání v ČR pro zahraničí (mimo dokladů z VŠ)
  • Europass ČR
  • Prevence rizikového chování

Patička

small-logo.png Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

mapa stránek | novinky e-mailem | prohlášení o přístupnosti | RSS 


Rejstříky, databáze
  • Statistika školství
  • Pro veřejnost
  • O školské statistice
  • Sběry statistických dat
  • Statistické výstupy a analýzy
  • Číselníky a klasifikace
  • Adresáře školských institucí
  • Důležité odkazy
  • Školský rejstřík
  • Přehled vysokých škol
  • Plán veřejných zakázek 2024
  • Otevřená data
  • PORTÁL YOUR EUROPE
Kontakt pro veřejnost

Karmelitská 529/5
118 12 Praha 1
tel. ústředna:
+420 234 811 111

Podatelna pro veřejnost:

pondělí a středa - 7:30-17:00
úterý a čtvrtek - 7:30-15:30
pátek - 7:30-14:00


8:30 - 9:30 - bezpečnostní přestávka
(více informací ZDE)

Elektronická podatelna:
posta@msmt_gov_cz

ID datové schránky: vidaawt

Snadné čtení

1Snadne cteni

© 2013 – 2025  MŠMT

Nastavení soubrů cookies

Tvorba webových stránek a aplikací Tvorba webových stránek a aplikací